Opetushallitus pyysi kommentoimaan 2.-23.11.2015 VASU2017-verkkosivuillaan
varhaiskasvatusta sen ryhdyttyä laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman
perusteita 1.8.2015 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain mukaisesti. Eduskunta päätti 13.3.2015 muuttaa päivähoitolain varhaiskasvatuslaiksi kuten
kerroin uutisessani Varhaiskasvatuslaki uhka ateisminvapaudelle [HTML]. Verkkokommentoinnin johdannossa mainittiin, että varhaiskasvatuslaki
määrittää suuntaviivat uudistuvan varhaiskasvatussuunnitelman perustetyölle
ja että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -opas (Stakes 2005) sekä
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH 2014) ovat myös keskeiset
työskentelyä ohjaavat asiakirjat. Verkkokysely käsitti kolme kohtaa. Kommenttien oli oltava lyhyitä, enintään
noin 300 sanan mittaisia. Kommentoin kaikkia kolmea kysymystä. Mutta kommenttiani kolmanteen kysymykseen
ei julkaistu heti ja sellaisenaan, vaan vasta, kun olin muokannut yhtä kappaletta ja
kirjoittanut (kiireessä) saatteen. 1. Varhaiskasvatuksen käytännöt ja kehittäminen Varhaiskasvatuksen
tavoitteena on muun muassa (Varhaiskasvatuslaki 2 a §) (vain
viimeisin neljästä luetellusta tavoitekohdasta; lihavointi minun): antaa kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen,
edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa
yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Pohdi omasta näkökulmastasi: a. Mitä hyviä käytäntöjä/toimintatapoja nykyisessä varhaiskasvatuksessa on,
jotka on syytä säilyttää jatkossakin? Mainitse 1-3 tärkeintä asiaa.
b. Mitä varhaiskasvatuksen käytänteitä/toimintatapoja tulisi kehittää, jotta
edellä mainitut lain tavoitteet voisivat toteutua? Mainitse 1-3 tärkeintä
asiaa. Kommenttini: 19.11.2015 14:24 Jouni Luukkainen, Pääkaupunkiseudun ateistit ry a) Päivähoitolaista on hyvin tärkeätä säilyttää sen vaatimuksen henki, että
toteutettaessa päivähoidon tavoitetta tukea lapsen uskonnollista kasvatusta on
kunnioitettava lapsen huoltajien vakaumusta. Vaatimukseen johti uskonnonvapautta
suuresti edistänyt eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausunto 1982. Vaatimusta
ei ole enää varhaiskasvatuslaissa, koska aiheellisesti itse tavoitekaan ei
säilynyt ainakaan nimellisesti. b) Seurakunnan toiminta ja muu uskontokasvatus on pidettävä poissa
varhaiskasvatuksesta. Muutoin tavoite lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin
edistämisestä ei toteudu, eikä lapsilla ole yhdenvertaista mahdollisuutta
varhaiskasvatukseen. Mikään uskonnollinen ei ole yleistä kulttuuriperinnettä, vaikka ministeri Päivi
Räsänen yrittikin toisin selittää. Ei voisikaan olla, kun tavoitteena on
antaa kaikille lapsille valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä
kulttuuriperinnettä. On juhlapäiviä, joilla on myös uskonnollinen sisältö,
mutta tämän sisällön selittäminen olisi sopimatonta uskonnollista julistusta,
eikä juhlaa viettävissäkään kodeissa välttämättä vietetä sitä uskonnollisesti.
Joululla, jonka juuri on talvipäivänseisauksessa, ei saa kristillistää lapsia. Niin ei saa väittää, että koska uskonnollista kasvatusta ei muka enää olisi,
niin mikään ei siis voisi olla huoltajien vakaumuksen vastaista, vaan kaikki
uskonnollinen kävisi kaikille. Tavoitteen antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa kunkin kielellistä,
kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa toteutumiseen riittää,
että lapsi tajuaa, että kaikkien kotona ei ehkä puhuta samaa kieltä tai ajatella
samalla tavalla kuin hänen kotonaan. Mutta yhtä vähän kuin jokaisen tulisi siksi
oppia ryhmän käyttökielestä (suomesta) poikkeavia kotikieliä, tulisi kenenkään
siksi perehtyä kotinsa uskonnosta tai katsomuksesta poikkeavien uskontojen
oppeihin. Valtakirkkoon kuuluvan lapsen olisi ymmärrettävä, että kaikki eivät tähän
kirkkoon kuulu. Hänelle hänen oman uskonnollisen taustansa kunnioittamiseen
riittää, että sen vastaista ei opeteta. Seurakuntaa ei siihen tarvita. Annetaan
lapsen kehittää itse katsomustaan. Uskonnottomasta kodista tulevan lapsen katsomustaustan kunnioittamiselle on
riittävää, mutta myös välttämätöntä, että lasta ei altisteta uskonnoille.
Niin myös vältyttäisiin uskontojen palturiksi selittämiseltä. Seurakunnan tilaisuudet varhaiskasvatuksessa tarkoittavat ryhmän jakoa. On
hyvin epäyhdenvertaista, jos osallistumattomille ei järjestetä omaa mielekästä
toimintaansa siksi ajaksi, ja varsinkin, jos seurakunnan tilaisuuksiin
osallistumiseen painostetaan. Varhaiskasvatuksen oman toiminnan on oltava
etusijalla ulkopuoliseen toimijaan nähden. 2. Osallisuus varhaiskasvatuksessa Lapsen varhaiskasvatusta suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioitaessa lapsen
mielipide ja toivomukset on selvitettävä ja otettava huomioon hänen ikänsä ja
kehityksensä edellyttämällä tavalla. Lapsen huoltajille on annettava
mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun,
toteuttamiseen ja arviointiin. Lapsille ja heidän huoltajilleen on
toimintayksikössä järjestettävä säännöllisesti mahdollisuus osallistua
varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja arviointiin. (Varhaiskasvatuslaki 7 b §) Mainitse 1-3 asiaa, miten osallisuus toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla. Kommenttini: 19.11.2015 15:52 Jouni Luukkainen / Pääkaupunkiseudun ateistit ry Uskonnot, erityisesti mahdollinen seurakunnan toiminta varhaiskasvatuksessa, on
otettava tarkoin huomioon osallisuudessa. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa on määrättävä, että lapsen huoltajien esittämä kanta, että lapsi ei
osallistu seurakunnan tilaisuuksiin eikä muuhun uskontokasvatukseen, on
kirjattava lapsen henkilökohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan (vasuun). Tämän vasukirjauksen on oltava tehokas: Lapsi on sen nojalla pidettävä
varhaiskasvatuksessa uskontojen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.
Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen; seurakunnalla taas ei ole lapsen
ohittavaa oikeutta vaikuttaa varhaiskasvatuksessa. Vasukirjaus on tehtävä ajoissa: Mitään uskonnollista ei saa sitä ennen toteuttaa. Vasukirjausta varten on annettava tietoa: Henkilökunnan on kerrottava
huoltajille uskonnollisesta toiminnasta, sen välttämisestä ja sille
vaihtoehtoisesta toiminnasta. Henkilökunnan on kuultava huoltajien valituksia (ja näiden lapsensa valituksia),
jos lapsi ei mahdollisesti ollut(kaan) välttynyt uskonnolliselta toiminnalta.
Ymmärtääkseni sellaisiin valituksiin on ikävä kyllä ollut aihetta, kun
huoltajille kertomatta ja näiltä lupaa kysymättä lapsi on osallistettu
seurakunnan tilaisuuksiin. Joko tarvittavan vasukirjauksen tekoon ei ole
ohjattu, tai vasukirjauksesta ei ole välitetty. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman lapsen paikka ei ole uskonnollisessa
toiminnassa, vaan sellaiseen on vaadittava lapsen kaikkien huoltajien
allekirjoitus. Korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen KHO2004:99
mukaan perusopetuslain 13. pykälän 1. momentissa tarkoitettu huoltajan ilmoitus
enemmistökirkkoon kuulumattoman lapsen osallistumisesta enemmistökirkon
mukaiseen oman uskonnon opetukseen ei ollut pätevä toisen huoltajan
vastustaessa. Tätä eivät huoltajat eikä varhaiskasvatuksen henkilökunta
välttämättä tiedä, mutta yhden päiväkotilapsen tapauksessa sain ymmärtääkseni
oikaisun aikaan tuohon oikeuden ennakkoratkaisuun vetoamalla. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olisi asiallista mainita KHO2004:99 ja
sen merkitys vastaavissa tapauksissa. 3. Tulevaisuuden taidot varhaiskasvatuksessa
Tämän päivän lapsi - tulevaisuuden aikuinen! Millaisia valmiuksia ja taitoja lasten olisi tärkeää harjoitella
varhaiskasvatuksessa? Kommenttini (sen uusi versio julkaistiin siihen kiireessä kirjoittamani
saatteen kera - tähän uutiseen tein saatteeseen korjauksia ja lisäyksiä
kursiivilla; kommentteja ei ylipäätään muokattu - ei ehkä olisi
pystyttykään, jolloin tarkastaja ei siis olisi voinut saatettani poistaa): 20.11.2015 13:51 Jouni Luukkainen / Pääkaupunkiseudun ateistit ry OPH:N TARKASTAJALLE: Kommenttini, jonka tein to 19.11.2015 n. 16:55, ei
näemmä ilmestynyt. Miksikä ei? Pohdin tätä ensin ja lähetän sitten
pohdintani perään kommenttini muokattuna. POHDINTA:
Onko Ranskan maallisuusperiaate (siis laïcité) muka niin kauhea asia, että
sitä ei saisi pitää ihanteena myös Suomelle? Ja pitää hyvänä, että siihen
tähdättäisiin myös varhaiskasvatuksessa? Kuitenkin nimenomaan jonkin
suomalaisen tiedotusvälineen (en muista, minkä) verkkosivulla oleva
haastattelu, jossa ranskalainen haastateltu muistutti, että Ranska on
maallinen (laïqué) tasavalta ja että siksi kaikki ovat samanarvoiset, oli
niin satuttava. Haastateltu oli nuorehko, tummaihoinen mies, joka kaiketi
oli muslimi ja toivoi siis muistettavan, että Pariisin tapahtumista
huolimatta syyllisiä niihin ovat vain nuo tietyt terroristeja terroristit eivätkä kaikki muslimit. Mutta kuka tahansa ranskalainen olisi saattanut sanoa saman: Ranska on
maallinen tasavalta ja kaikki ovat siksi(kin) yhdenvertaiset uskontoonsa tai
muuhun katsomukseensa katsomatta - ja ovat yhä edelleen! Muistettakoon, että
Ranskassa ei ole valtionkirkko(j)a. Siellähän voisi olla katolinen
valtionkirkko ja julkisen vallan koulussa katolinen uskonnonopetus. Silloin
tasavallan arvot kerrottaisiin toisin eli siis vaikkapa niin, että
ranskalaisuus on katolisuutta. Mutta maallisessa valtiossa tasavallan
arvot ovat uskonnoista ja muista katsomuksista riippumattomat. Suomessa on kaksi valtionkirkkoa. Erityisesti yli miljoonainen uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton väestö on paljolti vaiettu vähemmistö. Koen
raskaasti sen, että Suomessa ihmiset eivät ole samanarvoiset. Uskonto
(ev.-lut.) on normi, ja kaikki tehdään valtakirkon ehdoilla. Haluan
maallisuuden! KOMMENTTINI UUSI VERSIO: Asetan ihmiselle tulevaisuuden taidoksi maallisuusperiaatteen ajamisen ja jo
nyt sen mukaisesti elämisen. Pariisin terrori-iskujen 13.11. jälkeen muuan haastateltu ranskalainen vetosi
satuttavasti maansa maallisuusperiaatteeseen (laïcité), kuinka ranskalaiset
ovat sen tähden samanarvoiset keskenään - ja siis ovat yhä edelleen,
uskontoonsa tai muuhun katsomukseensa katsomatta. Arvokas, eheyttävä lausuma! Maallisuusperiaatteella olisi Suomessa kahtalaista arvokasta annettavaa.
Ensiksikin julkisen vallan koulussa ei olisi minkään muotoista
uskonnonopetusta, vaan opetus nojaisi vain tieteen totuuksiin koulun
varsinaisen tehtävän mukaisesti. Toiseksi kaikki uskonnot ja muut katsomukset
keskenään ja niiden tunnustajat keskenään olisivat oikeasti yhdenvertaiset.
Se takaisi siis kaikkien uskonnonvapauden. Nyt suuri uskonnoton vähemmistö
kärsii valtakirkon valtionkirkkoaseman tähden. Maallisuusperiaate on yhteiskuntaihanteeni. Siksi varhaiskasvatuksen ei pidä
riistää lapselta tätä ajatusmallia. Huoltajien pitäisi jaksaa puoltaa lapsensa
oikeutta ja etua pysyä varhaiskasvatuksessa uskontojen ulkopuolella. Tähän
sopisi se, että sen sijaan huoltajat ottaisivat kyllä lapsen mukaansa
mahdolliseen omaan uskonnon harjoittamiseensa tai toimintaansa mahdollisessa
uskonnollisessa yhteisössään. TÄHÄN UUTISEEN: Vertailun vuoksi lisään alkuperäisessä muodossa sen kappaleen, jota muokkasin:
Pariisin
terrori-iskujen 13.11. jälkeen muuan haastateltu ranskalainen korosti
mieliinpainuvasti maansa maallisuusperiaatetta ja kuinka ranskalaiset
ovat sen tähden samanarvoiset keskenään - siis uskontoonsa tai muuhun
katsomukseensa katsomatta. Jouni Luukkainen puheenjohtaja |