Petolahden
(alkujaan Petäjälahti, Petalax) kunta liitettiin Maalahden (Malax)
kuntaan 1.1.1973. Nyt Petolahti mainitaan yhtenä Maalahden kunnan
kylänä. Petolahdessa on baptistien perustama yksityinen hautausmaa,
Gravgården Aftonro. Usein hautausmaata kutsutaan Åmossan
(baptisti)hautausmaaksi läheisen Åmossa-tilan mukaan ja/tai Åmossan
baptistiseurakunnan mukaan. Ebba Carling kertoo, ettei virallista nimeä
Aftonro käytetä päivittäisessä puheessa. Åmossan hautausmaan ohella
hautausmaata voidaan kutsua myös nimellä Skott läheisen taloryhmän
mukaan.
Åmossan
baptistikirkko perustettiin 26.9.1882 (Näsman 1962, 539). Siitä tuli
Vaasasta etelään olevien baptistien äitikirkko. Åmossan
baptistiseurakunta oli ensimmäinen baptistiseurakunta, joka vuoden 1889
eriuskolaislain jälkeen rekisteröityi eriuskolaisseurakunnaksi. Tämä
tapahtui vuonna 1891 (Liljeström 2006, 174; ks. myös Kirkollisverotuksesta (26.2.2013)).
Petolahdentieltä (yhdystie 6780
Pirttikylä-Petolahti) kääntyy länteen pienempi Åmossa-Skottvägen.
Kappeli on noin 700 metrin päässä liittymästä. Hautausmaa on
metsän keskellä, noin 130 metriä kappelista lounaaseen.
Hautausmaa on jokseenkin suorakulmio.
Koilliskulmassa, muurin ulkopuolella on pysäköintialue. Huoltorakennus
on merkitty värillä täyttämättömällä nelikulmiolla. Kaakkoissivusta
luoteeseen lähtevä musta linja on kiviaidan pätkä. ©Maanmittauslaitos,
lupa nro 3691/MML/15, Kiinteistörajat ©Maanmittauslaitos lupanro
3691/MML/15.
Åmossan
baptistiseurakunta
Åmossan
baptistiseurakunnan säännöt vahvistettiin senaatin
talousosastossa 14.10.1891 (asetuskokoelma 1891/35, s. 9–13) ja
seurakunta aloitti virallisen toimintansa 1.5.1892.
Nykyisin
hautausmaan omistaa Åmossa baptisterna r.f. (127063), jonka
ensirekisteröinti tapahtui 12.3.1979. Omistus ja hautausmaan hoito on
eriytetty.
Viitta Petolahdentien liittymässä mainitsee kappelin, muttei
hautausmaata.
Petalax
gravgårdsförening Aftonro
Hautausmaata
hoitamaan perustettiin 6.8.1971 Petalax gravgårdsförening Aftonro rf
(108179). Perustava kokous pidettiin Åmossan baptistikappelissa, läsnä
oli 12 henkilöä. Kokouksen avasi Max Söderberg. Kokouksen
puheenjohtajaksi valittiin Erik Carling, sihteeriksi Max Söderberg ja
pöytäkirjan tarkastajiksi Elvi Nylund ja Nils Nyström. Yhdistys
perustettiin yksimielisesti.
Perustamiskirja allekirjoitettiin 6.8.1971.
Allekirjoittajat ovat: Karl Arvid
Söderback, Erik Richard Carling, Eva Inga-Lill
Carling, Nils Alvar Nyström, Edus Vallentin Lidman, Oskar Valfrid
Söderman, Verna Elisabeth Söderberg, Joel Harald Ågren, Elvi Adele
Nylund, John Edvin
Lidman, Max Rune Söderberg ja Helmi Sofia Lidman.
Pysäköintialue vasemmalla, portti etusivulla, sepelikasa oikealla.
Myös
hallitus järjestäytyi 6.8.1971. Puheenjohtajaksi valittiin Erik
Carling, varapuheenjohtajaksi Edvin Lidman, sihteeriksi Max Söderberg,
varasihteeriksi Elvi Nylund ja rahastonhoitajaksi Nils Nyström.
Varajäseniksi valittiin Inga-Lill Carling ja Joel Ågren. Kaikki valitut
olivat Petolahdesta.
Kaikki
johtohenkilöt kuuluivat siviilirekisteriin. Erik Carling (s. 8.2.1910),
Edvin Lidman (s. 8.5.1917), Joel Ågren (s. 1.1.1898), Valfrid Söderman
(s. 18.2.1895) ja Arvid Söderback olivat talonpoikia, Max Söderberg (s.
4.8.1929) pastori, Nils Nyström maalari ja Edus Lidman autonkuljettaja.
Naisista Nylund (s. 29.3.1913), Carling (s. 7.8.1918) ja Lidman (s.
4.11.1903) olivat rouvia, Söderberg (s. 15.9.1902) neiti.
Roska-astiat etusivulla, kivimuurin ulkopuolella.
Kaikki olivat syntyneet Petolahdessa paitsi
Edvin Lidman, joka oli syntynyt Pirttikylässä (Pörtom).
Perustamisilmoituksen
allekirjoitti Petolahdessa 25.8.1971 Max Söderberg. Ilmoitus saapui
viranomaiselle 2.9.1971 ja Petalax gravgårdsförening Aftonro rf
rekisteröitiin 31.12.1971.
Säännöt
Yhdistyksen
tarkoitus oli hankkia, panna kuntoon ja hoitaa hautausmaata Petolahden
kunnassa (2 §). Uskontunnustuksesta riippumatta kuka hyvänsä saattoi
olla yhdistyksen jäsen. Sisäänkirjoitusmaksu oli viisi markkaa, minkä
lisäksi maksettiin vuosijäsenmaksu. Sen suuruudesta päätti yhdistyksen
kokous. Yksittäisen haudan kustannukset saatiin jakamalla kaikki kulut
hautojen määrällä (3 §). Hallitukseen kuului viisi jäsentä ja kaksi
varajäsentä. Se valitsi keskuudestaan puheenjohtajan ja muutkin
toimihenkilöt (4 §). Jäsenellä oli oikeus hautaukseen ja hautapaikan
lunastamiseen itselleen ja perheelleen. Jäsenen tuli maksaa oman
jäsenmaksunsa lisäksi ylimääräinen jäsenmaksu jokaiselta
perheenjäseneltä, joka oli täyttänyt 16 vuotta ja jonka oikeuden tulla
haudatuksi jäsen tahtoi säilyttää. Myös ylimääräisen jäsenmaksun
suuruudesta päätti yhdistyksen kokous (10 §). Jos yhdistys purkautuisi,
sen omaisuus menisi Petolahden kunnalle käytettäväksi kaikkien niiden
kuntalaisten eduksi, jotka eivät kuuluneet evankelis-luterilaiseen
kirkkoon (13 §).
Sääntömääräystä,
joka koski yhdistyksen varoja sen purkautuessa, muutettiin myöhemmin.
7.6.2011 rekisteröity muutos määrää, että varat menevät tällöin
yhdistyksen tarkoituksen edistämiseksi tavalla, josta purkava kokous
päättää.
Kiviaitaa vasemmalla sivulla. Vanhimmat haudat aidan vieressä.
Åmossa
baptisterna
Åmossa
baptisterna r.f. (127063) omistaa hautausmaan. Alunperin yhdistys
halusi rekisteröityä nimellä Åmossa Baptistförening, mutta
yhdistysrekisteri ei hyväksynyt tätä nimeä. Sen vuoksi yhdistyksen
vuosikokous 28.1.1979 (pöytäkirjassa lienee virheellisesti 28.1.1978),
joka pidettiin Max Söderbergin luona, päätti yksimielisesti hyväksyä
uuden nimen (vuosikokouksen ptk, 12 §). Ilmoituksen
allekirjoitti puheenjohtaja Paul Björk 1.3.1979 ja yhdistys
rekisteröitiin 12.3.1979.
Hautausmaan
perustaminen
Hautausmaakysymyksestä tuli riita-asia jo
varhain baptistiseurakuntien ja evankelis-luterilaisen kirkon välille
(Näsman 1962, 447). Petolahdessa riitaa oli vuodesta 1888 lukien.
Petolahden kirkonkokous päätti, että baptistien on osallistuttava
työhön kirkon uudella hautausmaalla kuten luterilaisen seurakunnan
jäsenten (mts. 448). Yleensä baptistien oli maksettava hautapaikasta
korkeampi maksu kuin luterilaisen seurakunnan
jäsenten. Baptistit koettivat muuttaa tätä valitusteitse
ilman, että aina onnistuttiin.
Petolahdessa luterilaisen seurakunnan
jäseniltä ei kannettu maksua, mutta baptistien oli maksettava
hautapaikasta yksi markka yli 16-vuotiaalta vainajalta ja 50 penniä
alle 16-vuotiaalta (Petolahden kirkonkokouksen ptk 17.7.1892; Näsman
1962, 448, alaviitta 205). Erik Åmossa ym. valittivat
päätöksestä, koska baptistit olivat ottaneet osaa hautausmaan
perustamistyöhön. Vaasan kuvernööri hyväksyi valituksen. Baptistit
saivat maksutta käyttää hautausmaata niin kauan kuin mitään maksua ei
ollut määrätty luterilaisen seurakunnan jäsenille (Vaasan
lääninhallitus SD (2693/1892), Vaasan kuvernöörin vastaus 15.7.1893;
Näsman 1962, 448, alaviitta 205, s. 448–449). Forsbyn ja Pedersören
eriuskolaisten valitukset sen sijaan hylättiin.
Myöhemmin baptistit kuitenkin päättivät
perustaa oman hautausmaan. Muita valtiokirkosta vapaita suuntauksia ei
siihen aikaan Petolahdessa ollut.
Hautausmaan
perustamislupahakemusta ei toistaiseksi ole löytynyt. Jotain siihen
liittyvistä asioista kuitenkin tiedetään. Baptistiseurakunta teki
hautausmaahankkeessa aloitteen. Maanmittari Smeds laati kartan
Lillmossbackenista ja pyysi maaherraa määräämään piirilääkäri tutkimaan
ajateltu hautausmaan paikka (ptk 4.4.1925). Vuoden 1925
kassakirjan mukaan hautausmaa-alueen tarkastuksesta maksettiin 500
markkaa. Tarkastus tapahtui huhti-heinäkuun aikana 1925, sillä 1.8.1925
lääkärin lausunto luettiin ja luovutettiin jo valitulle
hautausmaatoimikunnalle kunnes valtioneuvosto olisi vahvistanut
perustamisasian (ptk 1.8.1925).
Vesipiste etusivulla, kiviaidan sisäpuolella.
Rukoushuoneyhdistyksen
perustaminen
5.11.1927
päätettiin perustaa rukoushuoneyhdistys, jolla olisi täysi
omistusoikeus baptistiseurakunnan omaisuuteen. Perustettiinko tämä
yhdistys todella ja mikä sen nimeksi myönteisessä tapauksessa tuli, on
jäänyt epäselväksi. Rukoushuoneyhdistyksen säännöt hyväksyttiin
seurakunnan kokouksessa 5.2.1928. Myöhemmin, 6.10.1928, seurakunnan
pöytäkirja kertoo, että seurakunta valitsi E. Stenin ottamaan selvää,
missä tilassa muutama vuosi sitten hautausmaata järjestämään valitun
komitean työ oli. Asian seuraaminen on hankalaa, sillä Ebba Carling ei
ole löytänyt tietoja hautausmaan perustamislupahakemuksesta. Myös
rukoushuoneyhdistyksen pöytäkirjat vuotta 1963 edeltävältä ajalta ovat
nyt kadoksissa. Käytettävissä olevien tietojen valossa perustamislupaa
ei siis ollut vielä annettu 6.10.1928.
Tämän
rukoushuoneyhdistyksen sanotaan omistaneen hautausmaan maa-alueen
kunnes Åmossa baptisterna r.f. tuli maa-alueen omistajaksi 12.3.1979.
Tällöin baptistiseurakunta ja rukoushuoneyhdistys yhdistivät
toimintansa.
Åmossa
baptisterna r.f.:stä muodostettiin myöhemmin Petalax Baptistförsamling
(900318), joka rekisteröitiin 17.7.2006. Kiinteistötietojärjestelmän
mukaan hautausmaan omistajana säilyi kuitenkin Åmossa baptisterna r.f.
Hautausmaan omistus ja hoito on eriytetty. Hoidosta vastaa Petalax
gravgårdsförening Aftonro r.f., joka on omistajasta täysin erillinen
yhdistys. Hoitoyhdistys on tehnyt omistajalle anomuksen, että
maa-alueen omistuskin luovutettaisiin hoitoyhdistykselle.
Huoltorakennus.
Tila
Vuonna
1896 tila (475–410–3–4) oli nimetön. Kylä, jossa hautausmaa sijaitsee,
on Uusikylä (Nyby; kylänumero 410). Fridlund (475–410–3–27) esiintyy
ensi kertaa tilan nimenä vuonna 1927. Carlingin mukaan hautausmaaksi
ostetun maa-alueen pinta-ala oli aluksi 0,090 hehtaaria ja alue
ostettiin Albert ja Olivia Myhrmanilta 250 markalla.
Åmossa
baptisterna r.f. sai tilaan lainhuudon 16.12.1998. Tämän jälkeen
tilaan, jonka kiinteistötunnus tällöin oli 475–410–3–98, liitettiin
Myhrman-tilasta määräala 475–410–3–28-M601. Lohkomistoimituksessa tila
sai nykyisen tunnuksensa 475–410–3–132. Åmossa baptisterna r.f. sai
määräalaan lainhuudon 30.3.2000.
Fridlund-tilan
(475–410–3–132) pinta-ala on 0,1720 hehtaaria. Tila on rekisteröity
12.4.2000 ja lainhuuto myönnetty omistajalle koko tilaan 25.5.2000.
Tilalla on oikeus yhteiseen vesialueeseen 475–876–2–0.
Hautausmaa
Kirjoittaja
vieraili hautausmaalla 12.6.2015. Paikka on hiljainen ja metsän
keskellä. Maan pinta on melko tasainen. Korkein kohta on portilta
katsoen oikeassa puoliskossa. Maanpinta viettää hieman kohti vasenta
takakulmaa.
Puita tai pensaita hautausmaalla ei ole.
Hautausmaan ulkopuolella kasvaa sekametsää, mäntyjä, kuusia, haapoja ja
koivuja.
Hautausmaa
jakaantuu pituussuunnassa siten, että etuosa on vanhempi alue, jossa
haudat ovat. Takaosa on uudempi alue, se on hieman etuosaa alempana.
Alue on oikealta sivultaan noin kolme metriä kapeampi kuin vanha alue.
Uudella alueella ei vielä ole hautoja, ei käytäviäkään.
Yleiskuva hautausmaan vasemmasta puoliskosta. Takana kiviaidan pätkä,
jonka takana hautausmaan uudempi takaosa.
Varustukset
Oikealla, portin ulkopuolella, on sepelikasa.
Vasemmalla on pysäköintialue.
Etusivulla,
vasemmalla, hautausmaan ulkopuolella, lähellä vasenta etukulmaa, on
kolme muovista roska-astiaa. Yksi (112x77x105 cm; lxsxk, mitat astian
yläreunasta) on risuille ja maatuvalle jätteelle, toinen (n. 50X50x103
cm; lxsxk) lasille ja kolmas metallille (n. 50x50x103 cm;
lxsxk).
Hautausmaan oikea puolisko, jossa uudempia hautoja.
Aita
Etusivulla
on leveä (n. 2,5 m) kiviaita hakkaamattomista kivistä. Se ulottuu
portista vasemmalle noin kymmenen metriä ja on korkeudeltaan 80–100 cm.
Portista oikealle kiviaitaa on noin 15 metriä. Aidan korkeus portilla
on noin 90 cm ja korkeus alenee kohti hautausmaan oikeaa
etukulmaa.
Maan
vanhemman osan vasen sivu (n. 33 metriä), on kiviaitaa hakkaamattomista
kivistä. Sen korkein kohta on sivun keskivaiheilla, sitten korkeus
alenee kohti vasenta takakulmaa. Vanhan alueen takasivulla, vasemmalla,
on kivimuurin pätkä, joka näkyy yllä olevassa kartassa mustana linjana.
Sen pituus on noin 11 metriä, korkeus 95–110 cm ja leveys 1,5 metriä.
Takanurkassa aita on hieman matalampi kuin muualla.
Takasivulla,
hautausmaan oikeassa puoliskossa, on vain matala aita tai kiveys, josta
alenema uudemmalle takaosalle on 10–60 cm. Hautausmaan oikealla sivulla
ei ole aitaa.
Uudemman osan eli koko hautausmaan takasivulla
on noin 3,5 metrin levyinen kulkuaukko.
Uudempaa osaa ei ole aidattu, mutta alueelta raivatut kivet, suuriakin,
on jätetty alueen sivuille.
Portti
Rautaportti
on musta (ollut aiemmin vihreä), runko putkea ja putkien välit
metalliverkkoa. Portin aukko ilman pylväitä on neljä metriä ja portin
molemmat lehdet noin 188x104 cm. Portin oikea lehti on kulkuportti,
vasemmassa on maahan painuva tappi.
Vesipiste
Hautausmaalle
tulee vesijohto, josta saadaan kasteluvesi. Vesipiste on etupäädyssä,
hautausmaan sisäpuolella, kiviaidan vieressä, samoin kuin muovisaavi ja
kastelukannut.
Rautaristi hautausmaan vanhimmalla haudalla.
Valaistus
Hautausmaalle
tulee sähkö. Koko maan pituussuunnassa on viisi metallista, mustaa
valaisinpylvästä. Vanhalla osalla on kolme pylvästä keskikäytävän
oikealla puolella. Loput kaksi pylvästä ovat hautausmaan takaosassa.
Hautausmaan ulkopuolellakin, tulotien oikealla puolella, on ainakin
yksi
samanlainen valaisinpylväs.
Huoltorakennus
Huoltorakennus
(310x410 cm; lxp) on betonitolpille ja -kiville perustettu,
puurunkoinen, harjakattoinen, peltikatteinen (musta), vihreä rakennus,
jossa vesikourut ja syöksytorvet ovat muovia ja mustat. Se rakennettiin
vuonna 1997.
Etupäädyssä
on pariovi, jonka aukon leveys on 140 cm. Oikea ovi (78x192 cm; lxk) on
vähän leveämpi kuin vasen (65x192 cm; lxk). Oven oikeassa lehdessä on
salpa, mutta ovi on lukitsematon. Oven yläpuolella on valaisin sekä
rakennuksen ulko- että sisäpuolella.
Sisällä
on haravia, pistolapioita, lankkuja, kottikärryt, hautapeitto, kuokka,
kanki, ämpäreitä, kastelukannuja, muovitynnyri, talikko ja
selkänojallinen puupenkki (124x34 cm; pxl).
Lisäksi hautausmaayhdistyksellä on käytössään
tilaa baptistikappelin huoltorakennuksessa. Siellä on kylmähuone, joka
rakennettiin 1970-luvun lopussa ja uudistettiin vuonna 2009.
Suurimpia uudistuksia ovat olleet vesijohdon
saaminen, valaistuksen asentaminen sekä hautausmaan erään osan täyttö
syksyllä 2014, kun tämä osa oli epätasainen.
Haudat
ja hautamuistomerkit
Sepelillä
päällystetty keskikäytävä jakaa hautausmaan kahtia pituussuunnassa.
Vasemmalla on neljä hautausmaan sivujen suuntaista hautakiviriviä.
Tässä ne numeroitiin keskikäytävältä kohti vasemman sivun
kiviaitaa:
Rivi |
Hauta-
kiviä |
Rauta-
ristejä |
Muita
rauta-
muistomerkkejä |
Nimiä
muisto-
merkeissä |
R1 |
12 |
- |
- |
20 |
R2 |
20 |
- |
- |
28 |
R3 |
24 |
- |
- |
37 |
R4 |
19 |
7 |
1 |
30 |
Vasemmassa
puoliskossa havaittiin 75 hautakiveä, 7 rautaristiä, 1 muu rautainen
muistomerkki ja näissä yhteensä 115 vainajan nimeä.
Rautamuistomerkit
ovat kaikki vasemman sivun kiviaidan vieressä. Täällä ovat myös maan
vanhimmat haudat. Haudatut kuolivat vuosina 1927–1944. Vasemmassa
takakulmassa on hautamuistomerkki, jossa lukee: Här vilar Änkan Anna
Greta Åmossa 6.9.1855–19.2.1927. Vila i frid. Hän on nähtävästi
ensimmäinen hautausmaalle haudattu vainaja. Hautausmaayhdistyksellä ei
ole hautapaikkakarttaa tai haudattujen vainajien rekisteriä hautausmaan
alusta lukien eikä Åmossankaan hautauspäivä ole tiedossa.
Ruohonleikkuuvuorojen jakolista.
Hautausmaan
oikeassa puoliskossa on kolme keskikäytävän suuntaista hautakiviriviä.
Tässä ne numeroitiin keskikäytävältä kohti oikeaa sivua:
Rivi |
Hautakiviä |
Nimiä
muistomerkeissä |
R1 |
9 |
15 |
R2 |
9 |
11 |
R3 |
1 |
1 |
Tässä
puoliskossa havaittiin 19 hautakiveä ja niissä 27 nimeä. Näin koko
hautausmaalla havaittiin 94 hautakiveä, 7 rautaristiä ja 1 muu
rautamuistomerkki eli yhteensä 102 hautamuistomerkkiä. Näissä oli
yhteensä 142 vainajan nimeä.
Carling ei ole laskenut haudattujen vainajien
määrää. On myös hautoja, joilta omaiset ovat ottaneet hautakiven pois
ja tasoittaneet maan eikä hautausmaayhdistyksellä ole kaikista näistä
tietoa.
Oikean puoliskon haudatuista ensinnä haudattu
vainaja kuoli 15.8.1986. Vuonna 2012 oli haudattu vainaja ja hautaukset
jatkuivat. Voi mennä useampikin vuosi, ettei hautauksia tapahdu, mutta
joinakin vuosina niitä on useampia. Hautauksia tapahtuu myös talvisin.
Myös uurnia on haudattu, myös sellaisten vainajien, jotka ovat kuolleet
Ruotsissa.
Lähes joka haudalla on muistomerkki.
Hautakivissä ei yleensä ole useita nimiä, mutta kolmen nimen
hautakivikin on. Suomenkielisiä vainajien nimiä en havainnut. Haudoilla
on vain pieniä reunakiviä niin, että niiden ja hautakiven väliin on
istutettu kukkia. On myös monia hautoja vailla reunakiviä.
Puumuistomerkkejä en havainnut.
Muistomerkkien symbolit ovat ristejä, mutta
joukossa on myös luontoaiheita. Liekkejä tai liekkimaljoja en
havainnut.
Vanhallakin puolella on vielä runsaasti tilaa
uusille haudoille. Uudempi takaosa on tätä jonkin verran pienempi alue,
mutta hautapaikkavaranto riittänee sadaksi vuodeksi.
Tie kappelilta nousee hautausmaalle.
Hautausmaan
hoito
Hautapaikan voi varata itselleen hautausmaalta
eläessään. Muutenkin omaisten toiveet otetaan huomioon
mahdollisuuksien mukaan. Hautausmaayhdistyksen puheenjohtaja,
mahdollisesti yhdessä jonkun muun hallituksen jäsenen kanssa, osoittaa
hautapaikan. Tarjolla on yksittäisiä hautoja (250 euroa) tai
perhehautoja (500 euroa).
Hautausmaalle on haudattu baptistien lisäksi
helluntailaisia, adventisteja ja uskonnollisiin yhteisöihin
kuulumattomia. Carling on epävarma siitä, onko joku
evankelis-luterilaiseen seurakuntaan kuulunut vainajakin haudattu tälle
hautausmaalle. Muslimien hautaaminen ei ole ajankohtaistunut.
Hoito tapahtuu talkoilla.
Hautausmaa
on hiljaisella paikalla. Koska puita tai pensaita ei ole, vaikutelma on
avara. Pohjanmaalla suositaan nurmipintaisia hautausmaita, jolloin
ruohonleikkuu on eniten työtä vaativa hoitotoimi. Roskat
lajitellaan.
Huoltorakennuksen
sisäpuolella on lista peräti 23 henkilöstä, joille nurmen
leikkausvuorot kesällä 2015 oli jaettu. Vuorot alkoivat 18.5.2015 ja
päättyvät 27.9.2015. Ymmärsin, että ruohonleikkaajista 12 oli miehiä, 7
naisia ja 4:n sukupuolesta ei saatu selvää etunimen puuttuessa. Hautausseremonioita
järjestetään vain poikkeustapauksessa hautausmaalla. Useimmiten ne
järjestetään baptistikappelissa tai helluntailaisten
Filadelfia-rukoushuoneella, jota nykyisin kutsutaan
Helluntaikirkoksi. Rahoitus Hautausmaayhdistys
ei ole kantanut jäsenmaksuja. Sen asemesta tukipyyntö hautausmaan
kulujen (esim. vesi, valaistus) kattamiseksi on suunnattu niille,
joiden omaisia on haudattu hautausmaalle. Vastaanotto on ollut hyvä.
Lisäksi on saatu spontaaneja rahalahjoituksia hautausmaan hyväksi ja
Petolahden Säästöpankkisäätiö on eri tapauksissa tukenut hautausmaan
toimintaa. Max Söderberg Yleensä
yksityisten hautausmaiden hallinto ja hoito on kohdentunut melko
harvojen henkilöiden harteille ja näiden toimikausi voi joskus olla
kymmeniä vuosia. Yli kahdenkymmenen talkoolaisen joukko on nykyisin
harvinaisuus. Tämän
hautausmaan toimintaa auttoi merkittävässä määrin baptistipastori Max
Söderberg (k. 2007). Hänen aloitteestaan yhdistys rekisteröitiin,
hankittiin lisämaata ja valaistus, perustettiin pysäköintialue ja
rakennettiin huoltorakennus. Tulevaisuus Hautausmaayhdistykseen
kuuluu 39 jäsentä. Tavoitteena on kunnioittaa vainajien muistoa
pitämällä hautausmaa niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista. Tämä on
onnistunut talkoohengen ansiosta.
Kimmo
Sundström
Lyhenteitä
AD |
Anomusdiaari |
OPM |
Opetusministeriö |
SD | Supplik Diarium (anomusdiaari) |
SVA |
(Suomen)
Valtionarkisto, vuodesta 1995 Kansallisarkisto |
Lähteitä
Kirjallisuus
Liljeström, Erik Baptisterna och
religionsfriheten. -.Teoksessa
Holmqvist, Leif Erik (2006) Finlands Svenska Baptister 150 år
1856–2006, Finlands svenska baptistmission rf/Finland svenska
baptistsamfund, Vasa, s. 172–175. Näsman,
Nils (1962) Baptismen i svenska Österbotten 1868–1905. Finska
Kyrkohistoriska Samfundets handlingar 63, Vasa. With an English
summary: The Baptists Movement in Swedish east Bothnia 1868–1905. Suomen Suuriruhtinaanmaan Asetus-Kokoelma vuodelta 1891 (1892), Helsinki.
Tiedonanto
Ebba Carling, 29.7.2015 ja kirjallisia vastauksia kysymyksiin 24.9.2015
Artikkeli
pohjautuu tekijän
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat Suomessa
(2007).
Lue myös
Hautausmaasarja [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|