|
||||||||||||
KIRKOLLISVEROTUKSESTA (26.2.2013)Päivitetty 25.5.2015 |
||||||||||||
Verohallinto
kerää veroja kaiken kaikkiaan noin 49 miljardia euroa vuosittain.
Vuonna 2011 verohallinnon kustannukset olivat 392,4 Meur, josta
yhteisöasiakkaiden aiheuttamat kustannukset olivat 140,6 Meur. Näin
verotuskustannukset ovat noin 0,8 prosenttia verotuloista.
Kansainvälisesti se kertoo verraten tehokkaasta toiminnasta. Verottaja kerää Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon
kirkollisverot. Nämä kirkot saavat myös jako-osuuden yhteisöiltä
kerättävästä yhteisöverosta. Vuonna 2013 seurakuntien jako-osuus
yhteisöverosta on 2,25 prosenttia. Verotuotosta 99,92 prosenttia
tilitetään evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnille ja loput 0,08
prosenttia ortodoksiselle kirkolle. Vuonna 2011
kirkollisverokertymä oli 869 Meur, josta evankelis-luterilainen kirkko
sai 857 Meur ja ortodoksinen kirkko loput 12 Meur. Yhteisöveroa evankelis-luterilainen kirkko sai 133 Meur. Tämän kirkon verotulot olivat yhteensä 990 Meur. Valtiolle
evankelis-luterilainen kirkko korvasi verotuskustannuksia 19,9 Meur
(2,0 prosenttia verotulon määrästä). Suomen ortodoksinen kirkko ei
korvannut valtiolle mitään. Kirkollisverotuksen alku Roomalaiskatolinen kirkko oli
Suomessa ensimmäinen julkinen valta ja myös ensimmäinen verottaja.
Kanoninen laki edellytti pitäjäläisten elättävän pappinsa sekä
huolehtivan kirkon, hautausmaan ja pappilan rakentamisesta ja
ylläpidosta. Vanhin suomalainen kirkollinen vero oli ruoka-aineina ja
muina tuotteina maksettu "ruokalisä". Jonkinlaisia kymmenyksiä
kannettiin maksajilta jo 1200-luvun alkupuolella. 1300-luvulla
kymmenysverotus kattoi koko Suomen. Aluksi verotus perustui piispan ja maksajien keskinäisiin sopimuksiin, ja maksut maksettiin suoraan papille. Kirkollisverotus reformaation jälkeen Reformaation jälkeen
(1527->) kuninkaasta (Kustaa Vaasa, kuninkaana 1523-1560) tuli
Ruotsi-Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pää ja kirkosta
valtiokirkko. Pohjolassa kymmenys jaettiin kolmia piispan, pitäjänpapin
ja pitäjänkirkon kesken. Papin saama viljatertiaali ymmärrettiin
kruunun papille maksamaksi palkaksi. Kaarle-herttua (kuninkaana
1604-1611) uudisti veronkantojärjestelmän 1602 antamallaan
voutisäännöllä. Vanha satoon perustuva kymmenysten arviointijärjestelmä
lakkautettiin, ja vuosittaiset kymmenykset tuli suorittaa kylvöalan
mukaan. Verot maksettiin erilaisina luonnontuotteina, verotavaroina tai
-esineinä, joita kutsuttiin parseleiksi. Parseleita olivat esimerkiksi
vilja, voi, kala, pavut, pellava, terva, halotkin. 1608 siirryttiin
manttaaliverotukseen, jossa verotus kohdistui pääasiassa
maaomaisuuteen. Kullekin talolle määrättiin sen arvioidun tuoton
ilmaisema veroluku eli manttaali. Veronkannossa ja monissa
yksityiskohdissa tapahtui jatkuvasti muutoksia. Olennaista oli, että
kirkollisista kymmenyksistä ja papinsaatavista siirryttiin vähitellen
julkisiin kirkollisiin maksuihin. Kirkko ja papisto lujittivat
asemaansa. Vanhan tavan, sopimusten ja asetusten mukainen papiston
palkkaus vahvistettiin perustuslain tasoisissa pappisprivilegioissa
vuonna 1723. Näistä osa oli voimassa aina vuoteen 1995 saakka. Papiston privilegioihin kuului
myös valtion velvollisuus kouluttaa papit valtion kustannuksella.
Joidenkin lakimiesten mukaan tämä privilegio on edelleen käytännössä
voimassa (Toivonen 1997, 124). Papeilta vaaditaan jumaluusopillinen
koulutus, jota annetaan valtion ylläpitämissä yliopistoissa. Kirkollismaksusta kirkollisveroon Kymmenykset lakkautti
hallitsijan 5.8.1886 vahvistama palkkausasetus papiston palkkauksen
järjestämisestä evankelis-luterilaisissa seurakunnissa. Papiston palkat oli laskettava
pääasiassa jyvinä (ruis, ohra) ja rahana sekä kauroina, voina ja
kaloina "siellä, missä se oli ollut tapana". Manttaaliperusteisten
maksujen pohjana oli uusi manttaali. Palkkaukseen osallistuivat myös
vuorilaitokset, tehtaat ja muut teollisuuslaitokset, maakauppiaat sekä
kiinteää omaisuutta omistavat. Näiden maksut määräytyivät
kunnallistaksoituksen mukaan. Kaikki voi-, kala- ja karjakymmenykset sekä muista luonnontuotteista kuin jyvistä suoritetut
kymmenykset vaihdettiin vuosimaksuiksi. Pääsiäisrahat, päivätyöt,
ruokalisät ja toimitusmaksut vaihdettiin kiinteistönomistajien ja
muiden 16 vuotta täyttäneiden henkilömaksuksi, jota kutsuttiin
henkiveroksi. Asetus henkirahasta eli "hengeltä" maksettavasta verosta
oli annettu 1865. Pappi ei saanut vaatia palkkaa yksityisistä toimituksista kotonaan, kirkossa tai hautausmaalla. Teollisuuslaitosten,
maakauppiaiden sekä tilattoman väestön tuli maksaa kunnallisveron
perusteella laskettu rahamäärä. Pappien palkkaus määriteltiin
viljamääränä ja rahasummana. Veropohja laajeni. Palkan kantaminen
siirtyi pääasiassa seurakunnalle. Eriuskolaislaki Ensimmäiset kirkkopakolaiset
ilmaantuivat 11.11.1889 annetun eriuskolaislain (As.kok 33/1889, s.
1-8) jälkeen. Säädös oli virallisesti keisarillinen asetus, mutta siitä käytetään
vakiintuneesti nimitystä eriuskolaislaki. Tämän nojalla tuli
mahdolliseksi perustaa muita, protestanttisia uskontokuntia kuin
evankelis-luterilainen kirkko. Näitä kutsuttiin
eriuskolaisseurakunniksi ja niiden tuli "seisoa" "raamatun ja
apostolisen uskontunnustuksen pohjalla". Tällaisia olivat
metodisti-episkopaaliset ja baptistiseurakunnat. Muita protestanttisia
eriuskolaisseurakuntia ei Suomessa ainakaan rekisteröitymisasteelle
saakka ilmaantunut. Vapaakirkollisten mielestä
eriuskolaislaki oli heille tarpeeton. Se ei myöskään ratkaisisi
ei-kristittyjen asemaa, joka ratkeaisi vain erottamalla kirkko ja
valtio toisistaan. Jotkut valtiokirkon piispat olivat toivoneet, että
vapaakirkolliset eroaisivat kirkosta ja muodostaisivat oman
eriuskolaisyhdyskuntansa. Näin ei tapahtunut. Eriuskolaisseurakunnat Ensi kertaa
eriuskolaisseurakunnat ilmestyvät Suomenmaan valtiokalenteriin vuodelle
1893. Kalenterin mukaan metodisti-episkopaalisia seurakuntia oli neljä:
Helsingissä, Tammisaaressa, Turussa ja Nikolainkaupungissa (Vaasa).
Baptistiseurakuntia oli seitsemällä paikkakunnalla: Kuopio, Åmossa
(Petolahdessa), Forsby (Pietarsaaren maalaiskunnassa) ja Pietarsaari,
Purmo, Monå (Munsalassa), Närpiö ja Ähtävä. Metodistit Ensiksi toimintaluvan saivat
metodistit. Hakijoina oli 17 helsinkiläistä lapsineen. Senaatti myönsi
luvan toukokuussa 1891. Suomen Metodisti-episkopaalinen kirkko sai
"astua oikeuksiensa käyttämiseen" 1.1.1892. Samalla senaatti määräsi
eriuskolaisseurakuntien kirkonkirjojen kaavat (Tala 2008, 165). Baptistit Ensimmäinen baptistien anomus
"Suomen Baptisti-yhdyskunnan" perustamisesta tuli senaattiin 1891.
Hakijat olivat kotoisin Petolahdelta, Pirttikylästä ja Maalahdelta.
Näiden lisäksi yhdyskunnan alueeseen kuuluivat myös Korsnäs, Närpiö ja
Ylimarkku. Haluttiin perustaa Åmossa-niminen seurakunta Petolahden
kuntaan. Senaatti hyväksyi anomuksen ja antoi Petolahden
baptistiseurakunnalle luvan aloittaa toiminta 1.5.1892, neljä kuukautta
metodistien jälkeen (Tala 2008, 167; senaatin päätös ja Suomen
Baptisti-yhdyskunnan järjestyssäännöt As.kok 35/1891). Siirtymäliikenne jäi
evankelis-luterilaisen kirkon, metodistikirkon ja baptistiyhdyskuntien
väliseksi. Luterilaisesta kirkosta saattoi erota ja liittyä
metodisteihin tai baptisteihin, jos jompikumpi suostui ottamaan
liittyjän vastaan. Ellei suostumusta tullut, henkilö jäi luterilaisen
kirkon jäseneksi. Ortodoksinen kirkko otti vastaan käännynnäisiä, mutta
ei sallinut jäsentensä erota kirkosta. Evankelis-luterilaisesta
kirkosta tai eriuskolaisseurakunnista ei kuitenkaan saanut erota ja
liittyä ortodoksiseen kirkkoon. Kukaan ei saanut virallisesti
olla uskontokunnan ulkopuolella (Tala 2008, 168). Vapaauskoisten ja
ateistien ainoaksi olinpaikaksi jäi käytännössä luterilainen kirkko. Metodistit, baptistit ja luterilainen kirkko eivät voineet erottaa virallisesta jäsenyydestään ketään. 1894 kirkollispäällikkö Yrjö
Sakari Yrjö-Koskinen havaitsi, että vapaakirkollisten kastamattomia
lapsia ei ollut missään rekisterissä. Jurvan ja Laihian baptistit eivät
olleet järjestäytyneet ja näilläkin oli mihinkään rekisteröimättömiä
lapsia (Tala 2008, 170). Noin vuonna 1899 metodisteja oli noin 300. Baptistiseurakuntiin kuului yhteensä noin 2 800 jäsentä (Tala 2008, 170). Vuoden 1896 Suomenmaan
valtiokalenterissa mainitaan ensimmäinen suomenkielinen
baptistiseurakunta, Jurvan baptistiseurakunta (johtajana puuseppä Jakob
Nostaja). Se oli saanut rekisteröitymisluvan senaatin päätöksellä
9.4.1895 (Kejserliga Senatens Ekonomie Departamentets Utslags Liggare
För År 1895, April-Juni. Senaatin talousosaston
registraattorinkonttorin arkisto, päätöstaltio II (1895-1895), Da:149).
Metodisti- ja
baptistiseurakuntien määrä kasvoi sen jälkeen jonkin verran. Suomen
valtiokalenteri vuodelle 1923 (1922) mainitsee 13 metodistiseurakuntaa
(s. 195) ja 14 baptistiseurakuntaa (s. 195-196). Baptismin tulo Suomeen Baptismi rantautui ensi kertaa
Suomeen Föglön saarelle Ahvenanmaalle 1854, jonne perustettiin
baptistiseurakunta otaksuttavasti syksyllä 1856 (Holmqvist 2006, 13).
Föglössä asui 1860 yhteensä kymmenen baptistia. Sen jälkeen
baptistiseurakuntia perustettiin näin: 1870 Pietarsaari (Holmqvist 2006, 16) ja Luvia (ensimmäinen suomenkielinen seurakunta)
(Holmqvist 2006, 17); Baptistsamfundet i Sverige
ilmoitti 1871, että sillä oli yhdeksän jäsentä Ahvenanmaalla, 47
Pietarsaaressa ja yhdeksän suomenkielistä jäsentä Porissa (Holmqvist
2006, 19). 1870-luvun lopussa
baptistiseurakuntia oli Suomen länsirannikolla 14 keskuksina Pedersöre
ja Munsala. Ainoa seurakunta Karjalassa kuoli pian. Vuosina 1891-1895 kahdeksan baptistiseurakuntaa järjestäytyi eriuskolaisseurakunniksi (Holmqvist 2006, 26): Åmossa, Forsby, Purmo, Monå, Ähtävä, Närpiö, Luoto ja Vaasa. Baptistiseurakuntia syntyi myös Helsinkiin, Karjaalle ja Sipooseen. Näistä
Purmon baptistiseurakunta järjestäytyi eriuskolaisseurakunnaksi vuoden
1892 alussa ja 23.3.1892 senaatti hyväksyi sen (Sundqvist 1974, 27). Etelä-Suomen alue- ja
lähetysyhdistys perustettiin 1894. Sen perustivat Helsingin, Karjaan,
Sipoon, Maarianhaminan ja Föglön seurakunnat (Holmqvist 2006, 27).
Pohjois-Pohjanmaan alue- ja lähetysyhdistys perustettiin 1910. Uusia ruotsinkielisiä
baptistiyhdyskuntia ei perustettu 1890-luvun alkupuolella, mutta osa
olemassa olevista seurakunnista rekisteröityi eriuskolaisseurakunniksi
(Holmqvist 2006, 28). 1895 seurakuntia oli 28 ja jäseniä yhteensä 1
509. Suomen toiminta oli järjestetty Svenska Baptistsamfundetin
alueeksi. Suomenkielinen baptistilehti
Totuuden Kaiku aloitti 1896. Sen perusti Veikko Palomaa (alunperin
Gustaf Victor Vahlsten, s. 1865). Hän oli ottanut kasteen Turussa 1891
ja oli Turun baptistiseurakunnan jäsen (Holmqvist 2006, 29). Ortodoksit Ruotsin vallan aikana
Pohjois-Karjalan ortodoksipapit antoivat seurakuntiensa väestötaulut
luterilaisille lääninrovasteille. Venäjän vallan aikana tilanne
muuttui. Keisari siirsi nämä seurakunnat Pietarin hiippakuntaan, johon
myös Vanhan Suomen ortodoksit kuuluivat. Vuosina 1823 ja 1828 keisari
velvoitti Suomen ortodoksiseurakunnat ja Viipurin roomalaiskatolisen
seurakunnan antamaan valtion tarvitsemat tilastot maaherran
välityksellä senaatille (Tala 2008, 31). Eriuskolaislaki ei sallinut
ortodoksien liittyä evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Valtiopäivien
aikaisemmin 1877-1878 hyväksymä eriuskolaislaki oli suonut tällaisen
mahdollisuuden, mutta keisari jätti sen vahvistamatta (Tala 2008, 105).
Vuonna 1885 senaatti sai tehtäväkseen laatia uuden ehdotuksen
eriuskolaislaiksi (Tala 2008, 109). Siinä ortodoksit rajattiin
ulkopuolelle. He eivät saaneet liittyä evankelis-luterilaiseen kirkkoon
(Tala 2008, 110). Venäjän ortodoksisen kirkon
Suomen ortodoksisista seurakunnista muodostettiin 1892 oma hiippakunta,
joka aloitti toimintansa 1895. Suomen itsenäistymisen jälkeen Suomen
valtio tunnusti tämän hiippakunnan itsenäiseksi kirkoksi 1918. Roomalaiskatolilaiset Myös roomalaiskatolilaiset
jäivät eriuskolaisia koskevan ehdotuksen ulkopuolelle vastoin senaatin
alkuperäisiä suunnitelmia (Tala 2008, 123). Vuonna 1799 Viipuriin oli perustettu katolinen seurakunta, jonka kaikki papit olivat
1860-luvulle asti liettualaisia dominikaaneja. Vuoden 1812 jälkeen
Viipurin seurakunnan alue laajeni käsittämään koko Suomen. 1830
seurakunnan alueella arvellaan asuneen noin 3 000 katolilaista. Helsinki sai oman katolisen
seurakunnan 1856. 1857 se sai luvan oman kirkkorakennuksen
hankkimiseen, sillä Viaporissa palveli noin 3 000 katolilaista
sotilasta. Pyhän Henrikin kirkko valmistui 1860. Vuosina 1863-1896
armeija huolehti kaikista kirkon kuluista. Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan aseman Katolinen kirkko Suomessa sai 1929. Mooseksenuskolaiset Lakiteksteissä ja muutenkin
juutalaisia kutsuttiin vielä 1900-luvun alussa mooseksenuskolaisiksi.
Heillä ei ollut Suomen kansalaisuutta eikä oikeutta muodostaa omia
seurakuntiaan. Ilmeisesti osa heistä ei ollut
missään kirjoilla, osa taas oli merkitty poliisilaitosten ja
kuvernöörien luetteloihin. Osa oleskeli maassa tilapäisesti passin
nojalla (Tala 2008, 13). Suomessa oleskeli vuoden 1912
lopussa 1 229 juutalaista, joista kaupungeissa 1 207 ja maaseudulla 22
(STV 1917 (1918), taulu 25, s. 59). 12.1.1918 annettu Laki
mooseksenuskolaisista (As.kok 7/1918) oikeutti juutalaiset hakemaan
Suomen kansalaisuutta samalla tavalla kuin ulkomaalaisen. Samalla he
saivat oikeuden muodostaa omia seurakuntia ja uskonnollisia
yhdyskuntia. Islaminuskoiset tataarit Islaminuskoisten tataarien kirjoilla oloa koski sama kuin juutalaisia (Tala 2008, 13). Verovapaus vain henkilökohtaisista tuloista Evankelis-luterilaisesta
kirkosta eriuskolaislain turvin eronneet henkilöt vapautuivat
henkilökohtaisten tulojensa (palkat, palkkiot, eläkkeet) perusteella
määräytyvistä maksuista tälle kirkolle. Sen sijaan he olivat edelleen
velvolliset suorittamaan manttaaliperusteella määräytyvät maksut
kiinteistöistä ja liikkeestään sekä luterilaisen että ortodoksisen
kirkon papistolle. Ainakin evankelis-luterilaisen kirkon osalta he
joutuivat edelleen osallistumaan myös muiden kirkonpalvelijoiden
elättämiseen sekä kirkon ja pappisvirkatalon rakentamiseen. Avointen
yhtiöiden omistajat, joiden vastuu ja voitto-osuus olivat
henkilökohtaisia, joutuivat maksamaan veroa kirkolle. Monille
kaupunkiseurakunnille tämä tiesi paljon verotuloja. Pappisvirkatalo Pappisvirkatalo, joka oli
annettu vakinaiselle papille pysyväksi asunnoksi "virkakartanona", ei
ollut mikä hyvänsä mökkipahanen. Ensinnäkin virkakartanona saattoi olla
vain yksi tila kutakin papinvirkaa varten. Toiseksi virkakartano oli
varustettava sen haltijan tarpeellisiksi katsomilla rakennuksilla.
Virkakartanoon kuului vuoden 1886 palkkausasetuksen mukaan päärakennus,
renkitupa, leivintupa, ruoka-aitta, kellari, talli, navetta ja
keittohuone, vaunuvaja, halkovaja, varasto, jyväaitta ja sauna sekä
maanviljelystä varten maitohuone, lampola, sikala, kalustovaja ja riihi
luuvineen ja latoineen. Virkatalon rakentamista ja ylläpitämistä varten
oli koottava niin suuri virkatalon rakennuskassa, että sen korot
riittivät vuotuisiin menoihin. Kaikkien papistolle palkkaa
maksavien tilallisten ja tilattomien oli osallistuttava myös
kappalaisen virkatalon rakentamiseen. Myös kirkkoherran viralliselle
apulaiselle oli hankittava asunto. Virkatalon rakennusten suureellisuus aiheutti tyytymättömyyttä. Henkilömaksut vaihtelivat
melkoisesti seurakunnittain, jopa 10-20 pennistä 2-3 markkaan.
Korkeimpia maksut olivat kaupungeissa, joissa ei yleensä ollut
manttaalimaksuja. Pappien palkkojen selvittämistä haittasi se, etteivät
papit aina antaneet tarkkoja tietoja tuloistaan. Lähes joka
rahantarvetta varten oli oma maksutapansa, mikä teki vääryyttä
vähävaraisia maksajia kohtaan. Siviilirekisteri 1800-luvun loppupuolelle saakka
evankelis-luterilaisen kirkon kirkonkirjat palvelivat maan ainoana
väestörekisterinä lukuun ottamatta ortodoksista ja roomalaiskatolista
kirkkoa. Jokaisen kansalaisen tuli periaatteessa kuulua johonkin näistä
kolmesta kirkosta. Ortodoksinen kirkkokin hoiti
väestökirjanpitoa perinteensä mukaan. Vasta vuoden 1883 asetus
edellytti kirkon papiston osaavan suomea ja pitävän kirkonkirjoja
"sillä tavoin kuin niistä on säädetty tahi vastedes saatetaan erittäin määrätä" (Tala 2008, 109, alaviite 10). Eriuskolaislain (1889) nojalla
syntyneiden eriuskolaisseurakuntien oli pidettävä jäsenistään
luetteloita, joihin oli merkittävä samanlaisia tietoja kuin
kirkonkirjoihin. Laillistettuja uskontokuntia
olivat nyt evankelis-luterilainen, ortodoksinen ja katolinen kirkko
sekä eriuskolaisseurakunnat, joita syntyi vain metodisti-episkopaalisia
seurakuntia ja baptistiseurakuntia. Mooseksenuskoisilla
(juutalaisilla), muhamettilaisilla (muslimeilla), joita molempia oli
vähäinen määrä Suomessa, ei ollut kansalaisuutta eikä laillistettuja
uskontokuntia. Muitakaan laillistettuja uskontokuntia ei ollut. Järjestelmä alkoi vuotaa, kun
lapsia jätettiin kastamatta eikä papisto hyväksynyt näitä kirkkojen
kirkonkirjoihin. Kirkko ja valtio nahistelivat ongelmasta keskenään,
mutta ongelman ratkaiseminen ei edistynyt. Uskonnolliset ja moraaliset
ennakkoluulot toisinajattelijoita kohtaan olivat sitkeitä.
Siviilirekisteri leimautui "pakanarekisteriksi". Papisto koki uhkaksi
sen, että Saksassa siviilirekisteri (käyttöön 1876) oli vähentänyt
kirkollisten toimitusten suosiota. Ruotsissa puolestaan papistosta oli
tehty yleinen väestörekisterin pitäjä. Sitä roolia kirkko ei halunnut
Suomen papistolle. Vuoden 1900 valtiopäivillä
päästiin laihaan sopuun asetuksesta virallisen rekisterin pitämisestä
kirkkokuntiin kuulumattomista henkilöistä. Sen pitäjänä toimisi
erikseen määrättävä yhteiskunnallinen viranomainen, ei kirkko.
Rekisteriin oli tarkoitus merkitä kastamattomat lapset ja Suomen
kansalaisiksi otetut ulkomaalaiset, jotka eivät olleet missään
kirjoissa. Asetukselle oli hankittava keisarin vahvistus. Asetus
annettiin vasta 1917, jolloin vasta ratkesivat kastamattomien lasten ja
ulkomaalaisten aiheuttamat väestökirjanpito-ongelmat (Tala 2008,
267-268). Valtio joutui perustamaan
siviilirekisterin 22.12.1917 annetulla asetuksella (As.kok 115/1917;
Asetus sivilirekisterin pitämisestä niistä henkilöistä, jotka eivät
kuulu mihinkään laillistettuun uskontokuntaan). Asetus ei tuonut
muutoksia siihen miten Suomen kansalainen sai erota uskontokunnasta.
Asetus tuli voimaan 1.1.1918. Vuonna 1918 siviilirekisteriin
merkittiin 345 henkeä. Vuoden 1922 lopussa siihen kuului 1 356 henkeä.
Muihin kuin evankelis-luterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon kuuluvan
väestön määrä oli 9 920. Vuoden 2012 lopussa uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattoman väestön määrä ylitti 1,1 miljoonaa. Vuonna 1922 Helsingin
siviilirekisterissä oli 221 henkeä, joista 11 oli syntynyt 1800-luvun
puolella. Näistä 11 henkilöstä enemmistö oli vapaiden suuntien
kristittyjen lapsia, vain kolme nähtävästi muita. Ensimmäisenä
henkilönä Helsingin siviilirekisteriin merkittiin 5.1.1918 Emma
Forsdotter Carpelan (s. 29.4.1916), joka sitten kuoli samana vuonna
(Koskinen 1987, 174-175). Kastamattomien lapsien lisäksi
siviilirekisteriin oli tarkoitus kirjata juutalaisia. 17.1.1918
annettiin Asetus mooseksenuskolaisten kirjoittamisesta
siviilirekisteriin (22/1918). Sen mukaan mooseksenuskolainen oli
kirjoitettava siviilirekisteriin ja oli "luettelon reunaan tehtävä
merkintä hänen uskontokunnastaan" (3 §). Käytännössä heitä kirjattiin
siviilirekisteriin hyvin vähän, jos lainkaan. Koskinen kertoo (1987,
175), ettei löytänyt Helsingin siviilirekisteristä vuosilta 1918-1922
ainoatakaan juutalaista nimeä. Ensimmäinen juutalainen, joka
sai uuden lain nojalla Suomen kansalaisuuden oli kauppias Moses
Kotschack. Tämä tapahtui syyskuussa 1918 (Torvinen 1989, 103). Valtioneuvosto hyväksyi ja
vahvisti Helsingin juutalaisen seurakunnan yhdyskuntajärjestyksen
19.12.1918. Tämä päivämäärä on merkitty myös rekisteröintipäiväksi.
Seurakunnan yleinen kokous pidettiin 2.2.1919 ja perustava kokous
6.2.1919. Turun juutalainen seurakunta rekisteröitiin 6.3.1919 ja Viipurin juutalainen seurakunta samoin 6.3.1919. Yhteisövero Sitä mukaan kun vuorikaivoksia,
myllyjä, sahoja ym. teollisuuslaitoksia alettiin perustaa, kirkko
halusi verottaa niitäkin. Aluksi maksut perustuivat sopimuksiin.
Kuninkaallinen päätös vuodelta 1727 velvoitti tehtaat ja muut laitokset
osallistumaan papin palkkaamiseen. Maksuvelvollisuus perusteltiin
sillä, että myös näillä laitoksilla oli äänioikeus papin vaalissa.
Peruste on sittemmin lakannut. Jos laitoksella oli oma saarnaaja, hän sai sovitun palkkansa pitäjän varsinaisten pappien etujen vähentymättä. Vuonna 1741 annetulla
kuninkaallisella päätöksellä myllyt ja tehtaat velvoitettiin
osallistumaan kirkon ja kirkkoherran pappilan rakentamiseen. Syynä
tähän olivat rahvaan valitukset. Kuitenkin säterien tiluksilla olevat
tehtaat olivat vapaat pappilan rakentamiskuluista. Säteri oli rälssille
kuuluva ratsutila. Sen velvollisuutena oli varustaa ratsusotilas
kuninkaan joukkoihin, josta vastapalveluksena oli verovapaus. Rälssi
oli 1700-luvulla erivapautta, ensi sijassa verovapautta, nauttiva
aatelinen henkilöjoukko, sääty tai luokka. Vuonna 1762 muutkin
teollisuus- ym. laitokset määrättiin osallistumaan myös pappien
palkkaamiseen. Näin yhteisöverotus kirkollisiin tarpeisiin sai alkunsa.
Vuoden 1922 uskonnonvapauslain
(As.kok 267/1922) valmistelun yhteydessä yhteisöt jäivät sivuun. Niiden
verovelvollisuus kirkollisiin tarkoituksiin jatkuu edelleen. Yhteisöjen
kirkollisverovelvollisuus on herättänyt aina paljon vastustusta
maksajien taholta. Juutalaisten, muslimien, buddhalaisten, hindujen,
ateistien jne. eli kaikkien on yhteisöveron kautta osallistuttava
kirkollisiin kustannuksiin. Pientä edistystä kuitenkin tapahtuu aika
ajoin. Viimeksi 21.12.2012 annettiin Laki evankelis-luterilaisten
seurakuntien jäsenten velvollisuudesta suorittaa veroa seurakunnalle
(1013/2012). Laki lopetti kuollessaan kirkkoon kuulumattoman henkilön
kuolinpesän velvollisuuden maksaa kirkollisveroa. Laki tuli voimaan
1.1.2013. Kirkollisvero suppeassa merkityksessä Varsinaiseen kirkollisveroon
suppeassa merkityksessä siirryttiin 1922 papiston palkkauslain (As.kok
180/1922) myötä. Kirkollisvero määräytyi kunnallisveron perusteella.
Näin on edelleenkin. Veronkantajina olivat aluksi
seurakunnat. Kunnallisverotus ja kirkollisverotus tapahtuivat erillään.
Kunnallisverot kantoi kunta. Kunnallis- ja valtionverotuksen yhdistäminen sekä kirkollisveron ennakkoperintä Uudistusta valmisteltaessa
katsottiin (HE 146/1957 vp), että vero- ja tutkijalautakuntien sekä
verotoimistojen työn koituessa kaikkien veronsaajaryhmien hyväksi,
näiden tuli myös korvata oma osuutensa verotuskustannuksista.
Kansaneläkelaitoskaan ei ollut osallistunut verotuskuluihin. Sen osalta
kustannukset olivat langenneen kunnan maksettaviksi. Ortodoksiset seurakunnat olivat
poikkeus, ne saivat vapaamatkustajan aseman. Etuoikeutta perusteltiin
sillä, että näiden seurakuntien jäsenet asuivat hajallaan ympäri maata
ja näille seurakunnille aiheutuisi verojen maksuunpanosta ja
perimisestä veropiiriä kohti verraten vähäisiä kustannuksia. Lisäksi
nämä seurakunnat olivat sotien johdosta joutuneet "vaikeaan
taloudelliseen asemaan". Lopuksi seurakuntien osuudeksi
kustannuksista tuli 6 prosenttia. Kuitenkin siihen saakka, kunnes
kirkollisverotus yhdistettäisiin valtion ja kunnallisverotukseen,
seurakuntien ei tarvinnut korvata mitään. Verojen kannon yhdistämisen
vuoksi myös suorittamattomille kirkollisveroille oli ryhdyttävä
perimään veronlisäystä. Verotuslaki annettiin 12.12.1958 (482/1958), ja
verotusuudistus astui voimaan 1.1.1960. Verotuskustannusten jako-osuudet muuttuvat Vuonna 1974
valtiovarainministeriön asettama toimikunta tarkisti
verotuskustannusten jakoperusteita. Se totesi, ettei onnistunut
selvittämään, miten alkuperäiset jako-osuudet oli muodostettu. 1.1.1979 lukien
(evankelis-luterilaisten) seurakuntien jako-osuus alentui 6 prosentista
5 prosenttiin (Laki verotuslain muuttamisesta (1096/1978). 1.1.1983 lukien
verotuskustannusten jako muuttui budjettiteknisistä syistä. Lain
verotuslain 136 §:n muuttamisesta (876/1982) mukaan
(evankelis-luterilaisten) seurakuntien jako-osuudeksi tuli 1.1.1983
lukien 4,7 prosenttia. Tämä prosentti on edelleen voimassa. Kuka maksaa vapaamatkustajan kulut? Lainsäädännössä ei ole täsmennetty,
kuka tai ketkä muut veronsaajat maksavat vapaamatkustajan saamien
verotuspalveluiden kustannukset vai maksavatko kaikki muut veronsaajat
ne yhteisesti. Aikaisemmin kerrottiin,
että laskennallisesti
evankelis-luterilaisten seurakuntien valtiolle maksama korvaus
verotuskustannuksista oli 7,04 euroa/evankelis-luterilainen
veronmaksaja. Verotuskustannusten korvausta
ei ole jaoteltu verolajien mukaan eli kirkollisveron ja yhteisöveron
kesken. Verotuskustannus on siis molempien verolajien kannosta,
tilityksistä ym. aiheutuva kokonaiskustannus.
Ortodoksisten veronmaksajien aiheuttamaksi kustannukseksi arvioitiin aikaisemmin
276.574 euroa vuodelta 2011. Summa katsottiin valtion piilotueksi tälle
kirkolle. 1.1.1960-31.12.2011 välisenä aikana piilotuki voisi olla
esimerkiksi 52x276.675 = 14,4 Meur ilman korkoja. Lapin sota päättyi 27.4.1945.
Uusia sotia ei ole saatu aikaan. Aiemmin esitetty sodan takia
heikentynyt kirkon talousasema perusteena kirkon
vapaamatkustaja-asemalle on lakannut. Korjausehdotuksia Suomen ortodoksinen kirkko on
valtion elätti monella tavalla. Suomen valtio ei kohtele uskonnollisia
yhdyskuntia keskenään yhdenvertaisesti. Yhdenvertaisuus tai edes siihen
pyrkiminen on valtion propagandaa. Valtiokirkoille, joille on
annettu niiden omiin jäseniin kohdistuva verotusoikeus, ei pitäisi
myöntää valtion yleisavustuksia ollenkaan. Ne päättävät itse menoistaan
ja kirkollisverotuloistaan. Jos rahaa on liian vähän, rahapula poistuu
kirkollisveroa korottamalla. Jos tukia kuitenkin annetaan,
niiden pitää olla läpinäkyviä. Veronmaksajan pitää voida nähdä, kuinka
paljon hänenkin maksamiaan verovaroja annetaan uskonnollisille
yhdyskunnille. Tässä mielessä rekisteröidyille uskonnollisille
yhdyskunnille vuosittain jaettu valtion yleisavustus on asiallisesti
hoidettu. Tätä tukea ei jaeta valtiokirkoille. Verojärjestelmää voitaisiin
yksinkertaistaa heti ainakin siten, että Suomen ortodoksisen kirkon
oikeus yhteisöveroon (tuotto n. 90.000 euroa/vuosi) poistetaan.
Loppuosa (esimerkiksi 276.000-90.000 = 186.000 euroa) voidaan vähentää
valtion suorasta budjettituesta tälle yhdyskunnalle. Budjettituki on
tänä vuonna 2.284.000 euroa. Siitä jäisi leikkauksen jälkeen 2.098.000
euroa. Kimmo Sundström Lyhenteitä
Lähteitä Arkistolähteet Senaatin talousosaston registraattorinkonttorin arkisto, päätöstaltio II (1895-1895), Da:149, SVA. Opetusministeriön arkisto II. Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri (1920-1976), Be:1, SVA. Kirjallisuus Finlands Statskalender för året 1893 (1892) utgifven efter Hans Kejserliga majestäts nådigste förordnande af Kejserliga Alexanders-Universitet i Finland, Weilin & Göös, Helsingfors. Holmqvist, Leif-Erik (2006) Finlands svenska baptister 150 år 1856-2006. Finlands svenska baptistmission rf / Finlands svenska baptistsamfund, Vasa. Kirkko ja valtio -komitean mietintö (1977) Komiteanmietintö 1977:21, Valtion Painatuskeskus, Helsinki. Koskinen, Juha Siviilirekisteri 70 vuotta. - VAJ 1987:8, 173-176. Sundqvist, Alfons (1974) Ett sekel under Guds nåd. Purmo baptistförsamling hundra år. Purmo baptistförsamlings förlag, Vasa. Suomen Suuriruhtinaanmaan Asetus-Kokous (1860-1889) 1889 Suomen asetuskokoelma (1917-1980) 1918 Suomen säädöskokoelma (1981-) Suomen tilastollinen vuosikirja 1917 (1918) Uusi sarja, Tilastollinen Päätoimisto, Helsinki. Suomen valtiokalenteri vuodelle 1923 (1922) Julkaissut Helsingin Yliopisto, Weilin & Göös, Helsinki. Tala, Yrjö (2008) Kirkon vai valtion kirjat? Uskontokuntasidonnaisuuden ongelma Suomen väestökirjanpidossa 1839-1904, Tilastokeskus, Tutkimuksia 249, Helsinki. Toivonen, Raimo (1997) Uskonnottoman oikeusopas, omakustanne, Jämsä. Torvinen, Taimi (1989) Kadimah. Suomen juutalaisten historia, Otava, Keuruu. Välimäki, Hannu (2002) Kymmenyksistä kirkollisveroon. Kirkollisverotus Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa reformaatiosta nykypäiviin. Suomen kirkkohistoriallisen seuran toimituksia 188, Saarijärvi. |
||||||||||||
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |