Valtioneuvosto antoi 13.11.2014 asetuksen lukiokoulutuksen
yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta.
Tärkein siitä tulikin jo sanottua uutisessani Lukion tuntijako oiva isku uskontotietoa vastaan [HTML]. Opetushallitus pyysi antamaan verkkosivuillaan 4.-16.12.2014
päivittämisehdotuksia lukion opetussuunnitelman perusteisiin.
Vastasin kiireisesti ma 15.12. yhdistyksemme puolesta.
Puutuin vain muutamaan kohtaan. Kerron vastaukseni seuraavassa
muistiinpanojeni pohjalta; kaikkea en ehkä saanut kirjatuksi
oikein. Kysely eteni nykyisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa
järjestyksessä, ja viittaukset ovat siis siihen. Kutakin
kommentoitavaa osuutta koski kolme kysymystä: Mitkä ovat tämän
osuuden keskeiset vahvuudet? Mitkä ovat keskeisimmät
päivittämisehdotuksesi tähän osuuteen? (Enintään kolme
ehdotusta/alaluku tai oppimäärä) Mitä muuta haluaisit tuoda
esiin tämän osuuden osalta? Kysymykset oli numeroitu juoksevasti,
mutta en alla kerro, mihin yksittäiseen kysymykseen kommentoimissani
osuuksissa vastasin. Luku 2. Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvoperusta VASTAUKSENI: 2.2 [= Arvoperusta]: "Lukion sivistysihanteena on pyrkimys totuuteen."
Tieteen vastainen uskonnonopetus ja sen seuraus, että lukion opiskelija
ei pääse eroamaan kirkosta omalla päätöksellään kuin vasta 18 vuotta
täytettyään, ovat vastoin tätä pyrkimystä. Luku 5. Oppimistavoitteet ja opetuksen keskeiset sisällöt - Opetuksen yleiset tavoitteet - Aihekokonaisuudet Oppiainekohtaiset osuudet erikseen muualla VASTAUKSENI: 5.2 [= Aihekokonaisuudet] Kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus Nyt lukee: "Lukiokoulutuksen tulee tarjota opiskelijalle mahdollisuuksia
rakentaa kulttuuri-identiteettiään ... uskonnon ... avulla." Uskonnon
rinnalle olisi liitettävä uskonnottomuus. Mutta juuri siitä lähtökohdasta
Opetushallituksen olisi esitettävä uskonnonvapauslain muuttamista niin,
että viimeistään lukioiän saavuttanut voi erota kirkosta omalla
päätöksellään. Perustelluin olisi 12 vuoden ikäraja kuten
lastensuojelulaissa. Perusteiden oppiainekohtaiset osuudet - elämänkatsomustieto VASTAUKSENI: Elämänkatsomustietoa on kuvattu tunnustuksettomana etiikkana. Nyt
filosofisen etiikan kurssin tultua pakolliseksi kaksi pakollista ET:n
kurssia olisi rakennettava viisaasti. Pakolliset ET:n kurssit olisi suunniteltava niin, että opiskelija ehtisi
suorittaa ne viimeistään kolmannen lukiovuoden aikana vaikka täyttäisi
18 vuotta ja eroaisi kirkosta vasta kolmannen vuoden syksyllä. Perusteiden oppiainekohtaiset osuudet - filosofia VASTAUKSENI: Filosofisen etiikan kurssin olemassaolo osoittaa monien tahojen ajaman,
mutta uskonnonvapautta loukkaavan "uskontotiedon" tarpeettomaksikin.
Onneksi myös valtioneuvosto näki asian näin. Uuden tuntijaon mukaisen, kaikille yhteisen ja pakollisen filosofisen
etiikan kurssin on pysyttävä entisellään juuri sellaisena kuin se on eli
siis filosofisena etiikkana. Uskontojen etiikka ei siihen kuulu. Muutoin
etiikan kurssi olisi uskonnonvapauden vastainen. Muut kommentit ja kyselyn lopetus Kysymys: Mitä muuta haluat tuoda esille perusteiden kokonaisuudesta
tai päivittämisestä? VASTAUKSENI: Lukiokoulutuksen yllä on uhka uskonnonvapautta loukkaavasta, maamme
historiallisen kehityksen vastaisesta "uskontotiedosta". Perusteet olisi
toteutettava niin, että tuo uhka pysyvästi väistyisi. Yhteistä filosofisen
etiikan kurssia ei saa vääntä uskontotiedoksi.
Jouni
Luukkainen puheenjohtaja
|