Hallitus
esitti (HE 136/2014 vp) rekisteröityjen uskonnollisten
yhdyskuntien, mutta ei valtionkirkkojen, "oman uskonnon" opetuksen
vähimmäisosallistujamäärän nostamista kymmeneen nykyisestä kolmesta.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta piti lausunnossaan (PeVL 37/2014 vp)
esitystä kuitenkin oppilaita/opiskelijoita epäyhdenvertaisesti
kohtelevana; ks. uutistani [HTML]. Eduskunnan sivistysvaliokunta lopetti 4.12.2014 asian käsittelyn.
Se viittasi perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja totesi, että asian
eteenpäin vieminen tässä vaiheessa vaalikautta ei ole valiokunnan
arvion mukaan mahdollista. Valiokunta kertoi päätöksestä ilmoitettavan
valtiovarainvaliokunnalle (kyse oli budjettilaista) ja eduskunnan
keskuskanslialle. Pöytäkirjan mukaan asian käsittely keskeytettiin. Näin ollen esitys
raukeaa, ellei hallitus sitten anna uutta esitystä, jonka
käsittelyyn taas ei kuitenkaan aika riittäne. Sivistysvaliokunta ei voinut antaa siltä pyytämiäni kirjallisia
asiantuntijanlausuntoja, joista viimeisin oli yhdistyksemme
oma-aloitteinen lausunto [HTML]. Minun on siis
odotettava vaalikauden
loppuun, ellei hallitus sitten tee sitä ennen nimenomaista päätöstä
asiasta luopumisesta. Uusi hallituksen esitys voisi tarkoittaa myös elämänkatsomustiedon
opetuksen vähimmäisosallistujamäärän nostoa. Rajaksi voisi tulla
sitten vaikkapa viisi kymmenen sijasta. Nykyistä korkeampi raja elämänkatsomustiedon opetukselle voisi
monessa kunnassa tarkoittaa oppilaiden tai opiskelijoiden
painostamista osallistumaan luterilaiseen uskonnonopetukseen, jotta
elämänkatsomustiedon opetusta ei tarvitsisi järjestää. Korkeammasta rajasta voisi myös seurata, että muun kuin
valtionkirkkojen
uskonnon opetuksen tai elämänkatsomustiedon opetuksen korvaava
perusopetusasetuksen määräämä "muu opetus tai ohjattu toiminta"
tarkoittaisikin joidenkin kuntien mielestä muka oppilaiden äänetöntä
puuhailua luterilaisen uskonnon opetuksen aikana samassa luokkatilassa
sen kanssa! Sitähän se ei saa olla, vaan vaikkapa hiljaista
työskentelyä
naapuriluokassa. Voi olla, että hallitus luopuu asiasta ja valiokunta laatii sitten
vielä
mietinnön. Olisi kuitenkin parempi, että asia raukeaisi ilman
mietintöä.
Siten sivistysvaliokunta ei saisi tilaisuutta yrittää ajaa uskontotietoa.
Jouni
Luukkainen
|