A) Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi pe 7.11.2014 lausunnon
(PeVL 37/2014 vp) eduskunnan sivistysvaliokunnalle hallituksen esityksestä
(HE 136/2014 vp), jossa ehdotetaan perusopetus- ja lukiolakeja muutettavaksi
niin, että muiden uskontojen kuin evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen
uskonnon opetuksen järjestämiseen tarvittaisiin nykyisten kolmen
sijasta kymmenen opetukseen osallistuvaa. Valiokunta katsoi, että eri vähimmäisosallistujamäärä eri uskontojen
opetukselle asettaisi oppilaat ja opiskelijat eri asemaan uskonnon tai
vakaumuksen perusteella vastoin perustuslain syrjintäkieltoa. Valiokunnan
mukaan esitystä on siksi muutettava niin, että eri uskontojen opetukselle
on sama vähimmäisosallistujamäärä. Vain silloin lakiehdotukset voitaisiin
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Hallituksen esityksen perustelu taloudellisilla säästöillä (perusopetuksessa
vuositasolla 1,2 miljoonaa; tavoite pysyvät säästöt, ei hyväksyttävämpi
tilapäinen ratkaisu), pienryhmäisten uskontojen kelpoisten opettajien
puutteella sekä ev.-lut. ja ortod. kirkon valtionkirkkoasemalla ei ollut
valiokunnalle hyväksyttävä perustelu. Saa nähdä, muuttaako sivistyslakivaliokunta mietinnössään eduskunnan täysistunnolle
rajan kaikille samaksi, kuten esimerkiksi viideksi, vai luopuuko hallitus heti
kokonaan esityksestään. Uusi raja koskisi silloin kaiketi myös elämänkatsomustietoa. B) Olettakaamme, että kolmen raja säilyy. Silloin uskontotiedon ajajat saavat
vettä myllyynsä "korjata" pienryhmäisten uskontojen opetuksen "ongelmat"
pakottamalla näiden oppilaat ja opiskelijat nurinkurisesti luterilaisuuden
vallitsemaan uskontotietoon, josta edes oman uskonnollisen yhdyskunnan antama opetus
ei vapauttaisi. Noiden pienryhmäisten uskontojen oppilaat ja opiskelijat
joutuisivat silloin siis kärsimään perustuslakivaliokunnassa nyt saamansa voiton
tähden. C) Perustuslakivaliokunnan lausunto sisälsi myös kohdan "Muita seikkoja", joka
on kauhea, sillä valiokunta halusi kirjata siihen seuraavan seikan: Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen, että perustuslaki ei
estä peruskoulun ja lukion opetussisällön sellaista kehittämistä, jossa
oman uskonnon opetuksen sijasta painopistettä siirrettäisiin kaikille
yhteiseen uskontotiedon ja elämänkatsomustiedon opetukseen. On vielä huomattava, että asiassa ei äänestetty eikä lausunnosta jätetty eriävää
mielipidettä. Kuinka valiokunta voi etukäteen ottaa tuollaisen kannan uskontotiedosta? Lainaamani kohta on peräisin valiokunnassa kuultavana olleen (oikeustieteen)
professori Veli-Pekka Viljasen kirjallisesta asiantuntijalausunnosta (jossa:
"Perustuslaki ei nähdäkseni estä ..."). Valiokunnassa myös kuullun hallintotieteiden tohtori, julkisoikeuden yliopistonlehtori
Pauli Rautiaisen lausunto tuo samoin esiin uskontotiedon (s. 3-4): HE:n arviointia vaikeuttaa se, ettei siihen sisälly analyysiä erilaisista
vaihtoehtoisista malleista, joiden avulla esillä oleviin uskonnonopetuksen
järjestämisen taloudellisiin, hallinnollisiin ja käytännöllisiin haasteisiin
voidaan vastata. Vaikuttaa ilmeiseltä, että esimerkiksi ehdotettua laajempi
uskonnonopetusjärjestelmän kokonaisvaltainen uudistus, jossa siirryttäisiin
esimerkiksi täysin yhtenäiseen uskontotiedepohjaiseen katsomusaineiden opetukseen,
voisi olla HE:ssä omaksutusta rakennepoliittisesta näkökulmasta perusteltu,
ratkaisisi opettajien kelpoisuusvaatimuksiin liittyvät ongelmat ja nostaisi myös
esiin vähemmän perusoikeusongelmia. Myös yhdenvertaisuusnäkökulmasta
perusoikeusyhtävällisempi ratkaisu, jossa kaikkien uskontojen opetusryhmien
vähimmäiskokoa nostettaisiin yhtäläisesti. voisi olla rakennepoliittisesta
näkökulmasta perusteltu. Erilaisten vaihtoehtojen analysointi HE:ssä olisi
parantanut lakiehdotuksen laatua ja tehnyt sen talous- ja perusoikeusvaikutusten
analysoinnista helpompaa. Mutta Rautiainen ei ota lainkaan huomioon sitä, että uskontotieto olisi mitä
suurimmassa määrin ateistien uskonnonvapauden vastaista, jos siitä ei voisi saada
vapautusta. Hallituksen esityksen mukaan pienryhmäisten uskonnonopetuksen ryhmiä arvioidaan olevan
tällä hetkellä noin 1000, ja ryhmäkoon nostaminen kymmeneen arvioidaan vähentävän
ryhmiä nykyisestä noin 400:lla. Hallituksen esityksessä kerrottujen pienryhmäisten
uskontojen oppilasmäärien perusteella esitys tarkoittaisi Viljasen mukaan, että noin
1200 oppilasta menettäisi siis oikeuden saada oman uskonnon opetusta. Täten sen "korjaamiseksi", että 1200 oppilasta menettäisi (myönnettäköön, sinänsä
epäyhdenvertaisesti, mutta oppilaiden omaksi eduksi) oman uskonnon opetuksen, kaikki
ne oppilaat, jotka ovat 1,2 miljoonan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman suomalaisen
joukossa, pakotettaisiin uskontoiseen uskontotiedon opetukseen! Mutta todellisuudessa
mitkään "taloudelliset, hallinnolliset ja käytännölliset haasteet" eivät oikeuttaisi
sellaiseen massiiviseen uskonnonvapauden loukkaukseen. Rautiainen katsoo, että "julkistalouden säästöjä koskeva perusoikeustarkastelu
on kiinnitettävä perusoikeuden heikennyskieltoon". Lausunnossaan kuten myös artikkelissaan
[Perusoikeuden heikennyskielto Suomen perusoikeusjärjestelmässä, Oikeus 3/2013, 261-283]
hän viittaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL 20/2007 vp) maksujen
määräämisestä oppilaille lakiesityksessä Helsingin eurooppalaisesta koulusta. Mutta
valiokunnan lailla hänkin ohittaa sen, että laissa toteutettiin uskontotieto. Kuitenkin
uskontotieto yleisesti toteutettuna merkitsisi uskonnonvapauden suurinta heikennystä
itsenäisen Suomen historiassa. Kirjaan Rautiaisen lausunnosta kuiitenkin seuraavan hyödyllisen tiedon (s. 2): Haluan tässä yhteydessä todeta elämänkatsomustiedon opetuksen osalta, että hallituksen
esityksen normatiivinen tarkastelukulma tavoittaa tosiasiallisen toiminnan vain osittain.
Yliopistonlehtori Eero Salmenkiven (Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos)
selvityksen mukaan elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisvelvoitetta rikotaan
kunnissa yleisesti. Vain yhdessätoista kunnassa (31.12.2012 tilanne) on niin vähän
6-14-vuotiaita uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia oppilaita, ettei
elämänkatsomustiedon opetusta tarvitse järjestää. Elämänkatsomustiedon opetusta
järjestämättömiä kuntia on kuitenkin huomattavasti enemmän. Tätä seikkaa ei tuoda
esiin hallituksen esityksessä. Se on kuitenkin merkityksellinen lakiehdotuksen
tosiasiallisten vaikutusten analysoinnin kannalta. Tulee kyllä mieleen, että joissain kunnissa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomat
oppilaat on vain huoltajien valveutumattomuutta kaikki ilmoitettu ev.-lut. uskonnon
opetukseen. (Koko Ahvenanmaalla ei ollut ET:n oppilaita, mutta nyt on.) Rautainen kyllä rohkaisevasti viittaa (s. 1) ilmeiseen tarpeeseen ottaa tulevaisuudessa
tarkasteltavaksi kansainvälinen ihmisoikeuskehitys lapsen itsemääräämisoikeuden ja negatiivisen
uskonnonvapauden osalta. Mutta hullua kyllä hänelle siis pakollinen uskontotieto ei loukkaisi
näitä. Uskonnonopetusta oikeutetusti kritisoidaan sillä, että se jakaa oppilaat eri ryhmiin,
ja vielä elämänkatsomustietoonkin. Mutta uskontotieto olisi tähän asti jo yli 90 vuotta
kestäneen uskonnonopetuksesta vapautumisen mahdollisuuden tuho. Oikea ratkaisu ongelmaan
on tietysti koko uskonnonopetuksen lakkauttaminen naamioimatta sitä uskontotiedoksi ja
kaiken (muunkin) uskonnon harjoittamisen lopettaminen julkisen vallan koulusta.
Jouni
Luukkainen
|