Kauhavan
Kansallisseurakunta (10.3.1923-rekisteröity 14.10.1927-1946) kuului
kolmantena seurakuntana Kristuksen Pyhä Seurakunta -nimiseen
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kansallisseurakunnasta kirjoitettiin
vähän jo aiemmin, ks. Kristuksen Pyhä Seurakunta (18.11.2012). Yhdyskunnan kaksi muuta seurakuntaa olivat Humppilassa ja Karinaisissa. Uuden kirkon rakentamispäätös Tulipalo
tuhosi Kauhavan kirkon joulupäivänä, sunnuntaina 25.12.1921.
Helmikuussa 1922 laajennettu kirkkovaltuuston kokous päätti, että uusi
kirkko rakennetaan palaneen kirkon paikalle. Joulukuussa 1922 valittiin
rakennustoimikunta. Lopulta kirkkoon tuli 950 istuinpaikkaa.
Kustanusarvio oli 2,5 miljoonaa markkaa, mutta hinnaksi tuli yli 3
miljoonaa markkaa. Kirkko vihittiin käyttöönsä mikkelinpäivänä 1925
(Pietiläinen 1999, 430). Mikkelinpäivä oli sunnuntai 4.10.1925. Tuona
aikana (1921-1934) Kauhavan kirkkoherrana oli Antti Kangas (1866
Ylihärmä-1934) ja kirkosta eroamista oli tavallista enemmin
(Pietiläinen 1999, 438-439). Vuonna 1920 kirkkoherraksi valituksi
tullut Kangas oli pettymys evankelisille (Pietiläinen 1999, 447-448).
Heidän ehdokkaansa oli Jakob Bäck. Vuonna
1921 perustetusta kappalaisen viran vaalista tuli kamppailu
heränneitten ja evankelisten välillä. Kamppailu oli osittain
poliittissävyistä. Evankelisten pappi F. J. Kärki hävisi vaalin, josta
vapaiden maallikoiden siipi sai katkeruuden aihetta. Monet
päättivät erota kirkosta heti uskonnonvapauslain tultua voimaan
1.1.1923. Tammikuussa erosi 40 ja maaliskuussa Kansallisseurakunnan
yleisen kokouksen (10.3.1923) jälkeen 165 henkeä. Näistä 112 sanoi
liittyvänsä Kauhavan Kansallisseurakuntaan, mutta eropaperit
lähetettiin siviilirekisteriin, kun Kansallisseurakuntaa ei vielä ollut
olemassa (Pietiläinen 1999, 449). Kauhavan Kansallisseurakunta perustetaan Kirkon
palo, riidat ja kirkollisverojen korotus olivat syynä Kauhavan
Kansallisseurakunnan syntyyn. Perustamispäätös tehtiin alkuvuodesta
1923 Erkki Kauppilan talossa. Sen jälkeen yleinen kokous 10.3.1923
päätti perustaa Evankelis-luterilaisen Kansallisseurakunnan. Esikuvana
sen säännöille oli Amerikan Kansallisseurakunta. Kirkko
ja valtio koettivat ehkäistä Kansallisseurakunnan virallistamista.
Pietiläisen mukaan (Pietiläinen 1999, 449) valtioneuvosto hylkäsi
anomuksen lokakuussa mitättömään muotoseikkaan vedoten. Oikea anomuksen
hylkäyspäivä on 25.9.1924. Sen
jälkeen Vaasan Todistajain Seura puuttui asiaan ja jätti saarnaajiensa
Lamminen, Porkkala ja Partanen toimesta uuden anomuksen
opetusministeriölle vielä samana syksynä 1924 (Pietiläinen 1999,
449). Kauhavan kirkkoherra A. Kankaan lausunto Kauhavan
kirkkoherra A. Kangas antoi 16.7.1923 lausunnon siitä, että
evankelis-luterilainen Kansallisseurakunta aiottiin perustaa Kauhavan
evankelis-luterilaisen seurakunnan "sisälle" (VN AD (1709/275), AD
(464/93) 1923 OPM, SVA). Kankaan mukaan perustaminen ei johtunut
tositarpeesta, vaan "sivuseikoista, väärästä kiihotuksesta ja siitä
onnettomuudesta, joka on kohdannut Kauhavan seurakuntaa, kun siltä
joulupäivänä 1921 tulipalo hävitti kirkon". Kirkkoherran mielestä
haluttiin vain perustaa seurakunta, jossa ei tarvitse maksaa mitään. 69
henkeä sanoi siihen liittyvänsä, joista 60 ilmoitti syyksi rahalliset
seikat, kuusi jonkun muun syyn ja kolme uskonnolliset syyt. Tuomiokapituli jarruttaa uuden seurakunnan perustamista Turun
arkkihiippakunnan tuomiokapituli lausui 26.7.1923, ettei perustettavan
seurakunnan yhdyskuntajärjestyksessä mainita mitään yhdyskunnan
kokouksista laadittavasta pöytäkirjasta ja sen hyväksymisestä. Tuomiokapituli
koetti hienovaraisesti jarruttaa uuden seurakunnan perustamista:
"Mitä yhdyskunnan perustamisen asialliseen puoleen tulee, pyytää
Tuomiokapituli, siinä tapauksessa ettei hakemusta kosketellun
puutteellisuuden takia jätetä huomioonottamatta, saada jättää
Ministeriön harkittavaksi eikö olisi syytä, siihen nähden mistä edellä
mainitussa kirkkoherranviraston lausunnossa on esitetty, antaa
hakijoille tilaisuus ilmoittaa haluavatko he edelleen hakemuksessaan
pysyä.” Aikaa
kului. Seuraavana vuonna (6.9.1924) opetusministeriö kehottikin Vaasan
läänin maaherraa "vaatimaan hakijoilta, mikäli he edelleen haluavat
pysyä anomuksessaan, lausunnon sisällä olevasta Turun Arkkihiippakunnan
Tuomiokapitulin kirjelmässä mainitussa suhteessa, minkä jälkeen sanottu
lausunto tai todistus sen vaatimisesta Maaherran oman lausunnon ohella on toimitettava …”. Opetusministeriön
kansliapäällikkö Yrjö Loimaranta on kirjoittanut asiakirjoihin:
”Muodollisista syistä hyljättävä Y.L.” Näin Kauhavan
Kansallisseurakuntaa ei tässä vaiheessa rekisteröity uskonnollisten
yhdyskuntien rekisteriin. Seurakunta rekisteröidään Syksyllä
1924 jätetty uusi rekisteröintianomus menestyi. Kauhavan
Kansallisseurakunta merkittiin rekisteriin lopulta 14.10.1927. Rukoushuoneen osto Kansallisseurakunnan
hallituksen puheenjohtaja, talollinen Erkki Kauppila, kuoli vuoden 1928
lopulla. 27.1.1929 valittiin vuosikokouksessa Kustaa Hemminki
Kansallisseurakunnan puheenjohtajaksi. Samassa kokouksessa hallituksen
jäseneksi valittiin maanviljelijä Oskari Harju Kauhavan Ylikylästä. A.
K. Harrin piti ilmoittaa asia, mutta hän laiminlöi sen. Kustaa
Hemminki ja A. K. Harri ostivat rukoushuoneen Kansalliseurakunnalle
1929. Se oli mökkipahanen ja tontti Pulkkilan ja Pelkolan välillä,
maantien vieressä. Mökissä oli tupa ja kamari enintään 50
hengelle. Kansallisseurakunnan
kokouksessa 7.7.1929 rukoushuoneella, jossa puheenjohtajana toimi
Hemming ja kirjurina Porkkala, todettiin, että kirjuri ja
rekisterinhoitaja A. K. Harri oli mennyt takaisin
evankelis-luterilaiseen kirkkoon luopuen tehtävistään. Uudeksi
kirjuriksi ja rahastonhoitajaksi valittiin Porkkala. Hänet oli valittu
3.3.1929 pidetyssä kokouksessa Kansallisseurakunnan saarnaajaksi. Syksyllä
anottiin (AD (1527/313) 1929 OPM, SVA), että Hemminki merkitään
seurakunnan puheenjohtajaksi ja Joonas Iivari Porkkala Kauhavan
Pelkolan kylästä kirjuriksi. Anomus oli päivätty Humppilassa 3.10.1929
ja saapunut ministeriöön 4.10.1929. Sen lähettivät Kristuksen Pyhän
Seurakunnan puheenjohtaja L. V. Partanen ja kirjuri J. Lamminen. Leipuri Joonas Iivari Matinpoika Porkkala oli syntynyt 23.12.1882 Jalasjärvellä ja kuoli Lapualla 19.9.1966. Päätös annettiin 12.11.1929, uudet Kansallisseurakunnan toimihenkilöt tulivat rekisteröidyiksi. Hautausmaa-alueen ostosta vuonna 1929 ja hautausmaasta kerrotaan artikkelissa Kauhavan Lepomaa (3.6.2014). Jäsenmäärä kasvaa vuoteen 1933 asti Kirkosta
eroamisien yhteydessä oli evankelisia painotuksia. Eroajat olivat
maatalousväestöä, muutamia käsityöläisiä joukossa. Kansallisseurakunnan
jäsenrekisteri alkaa vuodesta 1928. Perustavan kokouksen ja
virallistamisen välillä oli lähes viisi vuotta. Iivari
Porkkala kiersi saarnaamassa ja piti hartaustilaisuuksia. Evankelinen
julistus oli tärkeää (Pietiläinen 1999, 451). Hän teki itse lauluja ja
saarnat olivat hänen omiaan. Hän piti myös rippikoulua. Jäsenmäärä
kasvoi tasaisesti ja saavutti 1933 huippunsa, 252 jäsentä. Sen jälkeen
jäseniä alkoi palata evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Vuonna 1940
jäseniä oli vain 123. Eniten jäseniä oli Kauhavan kylän alueella.
Ruotsalassa asui perustajajäsen ja hankkeen tukipylväs Kustaa Hemminki
perheineen (Pietiläinen 1999, 449-450), Nahkalassa asui Matti Takala ja
Juha Vuorenpää (Pietiläinen 1999, 450). Saarnaaja Iivari Porkkala
muutti Jalasjärveltä 1928 Pelkolaan. Vuonna
1929 ostetut rukoushuone ja hautausmaa-alue velkaannuttivat
Kansallisseurakuntaa. Myöhemmin puolet hautausmaasta myytiin Seinäjoen
vapaaseurakunnalle 1934 ja rukoushuone jouduttiin myymään 1940. Sen
jälkeen kokoonnuttiin Porkkalan kotona. Paluumuutto kirkkoon Paluumuutto
takaisin Kauhavan evankelis-luterilaiseen seurakuntaan alkoi 1934.
Siihen vaikutti kirkollisäyrin hinnan lasku neljästä kolmeen markkaan.
Vuodesta 1940 lähtien Kansallisseurakunta ei saanut uusia jäseniä.
Iivari Porkkalakin turhautui. Kauhavan
kirkkoherraksi tuli vuonna 1943 evankelinen pappi, Yrjö E. Jauhiainen.
Vuodesta 1944 alkaen järjestettiin nuorisojuhlia, jonne tuli puhujia
evankelisten yhdistyksistä. 1945 kirkollisäyri laski puoleentoista
markkaan. Kauhavan Kansallisseurakunnan toiminta lakkaa Kansallisseurakunnan
vuosikokouksessa 13.1.1946 seurakunnan puheenjohtaja Kustaa Hemminki
otti nimelleen seurakunnan johdon. Rahastonhoitajaksi jäi edelleen
Matti Takala. Kansallisseurakunnan
saarnaaja ja rekisterinpitäjä Iivari Porkkala irtisanoutui
tehtävistään. Hän ilmoitti asiasta ja seurakunnan mahdollisesta
lakkaamisesta opetusministeriölle (18.3.1946/21.3.1946 AD (364/81) 1946
OPM, SVA). Porkkala kertoi, ettei enää vastaa seurakunnan asioista.
Syyksi hän kertoi, että seurakunnan jäsenluku oli vähentynyt eikä
näyttänyt toistaiseksi kasvavan. Porkkala
kysyi siirretäänkö Kauhavan Kansallisseurakunnan arkisto Kauhavan
evankelis-luterilaisen seurakunnan arkistoon. Jäsenethän olivat
kauhavalaisia ja osa oli siirtynyt takaisin Kauhavan
evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Samalla hän jätti ministeriön
harkintaan Kansallisseurakunnan hautausmaan aseman toivoen vastausta
vuoden 1946 loppuun mennessä. Kauhavan
kirkkoherran viraston puolesta opetusministeriölle vastasi 24.4.1946
Yrjö E. Jauhiainen. Hän kertoo Kansalliseurakunnan hautausmaan
sijaitsevan lähellä Kauhavan evankelis-luterilaisen seurakunnan uutta
hautausmaata, mutta olevan "maanlaatunsa puolesta paljon parempi".
Toinen puoli hautausmaasta oli jo 1934 myyty Seinäjoen
vapaaseurakunnalle, jonka rekisteröimätön haaraosasto toimi Kauhavalla.
Jauhiainen arveli, että Kauhavan evankelis-luterilainen seurakunta ehkä
ottaa vastaan hautausmaan, jos se sille laillisessa järjestyksessä
tarjotaan. Se tulisi saada seurakunnan täyteen omistukseen ja
hallintaan. Hän näki tärkeäksi, että hautausmaa saadaan "pysyvään ja
varmaan, hautausmaan arvoa vastaavaan hoitoon". Lisäksi Jauhiainen
kertoi, ettei ole tietoa onko hautausmaa "asianmukaisesti vihitty
hautausmaaksi". Turun
arkkihiippakunnan tuomiokapituli viittasi opetusministeriön
lähetteeseen 8.4.1946 no 732 ja vastasi ministeriölle 23.5.1946. Sen
mielestä Kauhavan evankelis-luterilainen seurakunta voisi ottaa
"huostaansa ja hoitoonsa myös kansallisseurakunnan hautausmaan", mikäli
Kauhavan Kansallisseurakunta niin päättää. Tuomiokapitulin kirjeen
allekirjoittivat Aleksi Lehtonen ja Martti Rislakki. Kansallisseurakunta
lopetettiin toukokuussa 1946, jolloin jäljellä oli alle 20 jäsentä.
Iivari Porkkalakin meni takaisin kirkkoon. Näin
loppui seurakunta, jonka synnyttivät maallikkoevankelisuus,
tyytymättömyys papinvaaleihin, riidat uuden kirkon rakennuspaikasta
sekä uskonnonvapauslain tarjoama mahdollisuus perustaa uusia
yhdyskuntia.
Kimmo
Sundström
Lyhenteitä
AD |
Anomusdiaari
|
OPM |
Opetusministeriö
|
|
SVA | (Suomen) Valtionarkisto, vuodesta 1995 Kanasallisarkisto | | VN | Valtioneuvosto | |
Lähteitä
Arkistolähteet
Anomusdiaari 1929, OPM, SVA
Päätöskonseptit 1930, OPM, SVA
Kirjallisuus
Pietiläinen, Timo (1999) Kauhavan historia I. Kivikaudesta kaupungiksi tuloon, Kauhavan kaupunki, Saarijärvi.
Lue myös
Kristuksen Pyhä Seurakunta (18.11.2012)
|