|
ESIOPETUKSEN KATSOMUSKASVATUS UHKA ATEISTIEN IHMISOIKEUKSILLE
(12.10.2013
|
Tätä aihetta tarkastelen myös erillisessä uutisessani Kommentoimme esiopetuksen perusteluonnoksia [HTML]. 1. Esiopetus nykyisin Nykyisin
esiopetukseen sisältyy esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (OPS
2000; sama myös 2010) mukaan eettistä kasvatusta ja kulttuurista
katsomuskasvatusta sekä myös uskontokasvatusta ja sille vaihtoehtoista
elämänkatsomustietokasvatusta. Huoltajan valinnan mukaan lapsi
osallistuu tällöin joko järjestettyyn uskontokasvatukseen,
elämänkatsomustietokasvatukseen tai muuhun opetukseen. Jotain tiettyä
uskontokasvatusta tai elämänkatsomustietokasvatusta ei ole
välttämätöntä järjestää, jos osallistujia olisi vain vähän (OPS viittaa
tiettyyn "uskontokuntaan" kuuluvien tai uskontokuntiin kuulumattomien pieneen
määrään, vaikka huoltajilla on siis
lapsen uskonnollisesta asemasta riippumaton valintaoikeus). Totean, että
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman lapsen saisivat perusopetusta
koskevan analogian (KHO:n ennakkoratkaisu vuonna 2004) mukaan ilmoittaa
uskontokasvatukseen vain huoltajat yhdessä. Esiopetuksen
eettisestä kasvatuksesta, kulttuurisesta katsomuskasvatuksesta,
uskontokasvatuksesta ja elämänkatsomustietokasvatuksesta OPS sanoo
muutoin seuraavaa: Esiopetuksen eettinen kasvatus sisältyy kaikkeen toimintaan ja on koko ryhmälle yhteistä. Eettinen kasvatus lähtee
itsetunnon kehittymisestä ja laajentuu ihmisten välisiin sosiaalisiin taitoihin sekä edelleen elinympäristöön.
Eettinen kasvatus liitetään esiopetuksen eri tilanteisiin, ja sitä käsitellään lasten kanssa keskustellen tai
roolileikkejä käyttäen ja näin kehitetään lasten eettistä ajattelua. Kulttuurista katsomuskasvatusta opetetaan kaikille lapsille yhteisenä. Kulttuurisen katsomuskasvatuksen
tavoitteena on katsomuksellisen ajattelun kehittyminen. Tähän liittyy lapsen kuulluksi tuleminen
katsomuksellisissa elämänkysymyksissä, mahdollisuus kartuttaa katsomuksellista yleissivistystä tutustumalla oman
katsomuksen ja muiden lapsiryhmässä edustettuina olevien uskontojen ja vakaumusten tapoihin sekä mahdollisuus
oppia tuntemaan ja arvostamaan oman kotiseudun kulttuuri- ja luontoperintöä. Uskontokasvatuksen tavoitteena puolestaan on mahdollisuus kohdata uskontoon liittyviä asioita ja tutustua
uskonnollisiin juhliin sekä siihen, miten ja miksi niitä vietetään. Tavoitteena on myös mahdollisuus tutustua oman
uskonnon keskeisimpiin sisältöihin. Elämänkatsomustietokasvatuksen tavoitteena on kehittää valmiuksia kohdata vakaumuksellisia kysymyksiä, jotka
liittyvät ihmissuhteisiin, kulttuuri-identiteettiin, ihmisen ja luonnon suhteeseen ja yhteisöön. Opetuksessa
käsitellään suvaitsevaisuutta ja kohtuullisuutta, oikeudenmukaisuutta ja reiluutta, rohkeutta ja omaa identiteettiä
sekä hyväntahtoisuutta ja huolenpitoa. Eettinen kasvatus on siis sekulaaria, kuten sen tuleekin olla. Kulttuurisesta
katsomuskasvatuksesta huomautan, että omalla katsomuksella
tarkoitettaneen huoltajan ilmoittamaa
lapsen kodin katsomusta. Käytännössä kai toimitaan lapsen virallisen
uskonnollisen aseman mukaisesti, ainakin ev.-lut. kirkon jäsenten
osalta. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman ateistin on taas
vaadittava otettavaksi huomioon lapsen uskonnottomuus. Totean, että
ateismiin eivät kuulu mitkään erityiset tavat. Eikä esimerkiksi
ev.-lut. kirkkoon kuuluvalla perheellä ole välttämättä mitään
uskonnollisia tapoja, jolloin lasta ei pidä silloin myöskään taivuttaa
sellaisia omaksumaan. Taannoinen elämänkatsomustiedon opettajan
opaskirja muistutti, että oppilaat tulevat uskonnottomista kodeista ja
että siksi aluksi tulee uskonnoista kertoa vain niiden olemassaolo
mutta ei niiden oppeja. Ehkäpä tätä ohjetta sovelletaan myös
esiopetuksen yhteisessä kulttuurisessa katsomuskasvatuksessa, koskapa
uskontokasvatus on erikseen. Elämänkatsomustietokasvatuksen sisältö kuulostaa hienolta ja soveltuisi kaikille. Ongelma on sitten se,
järjestetäänkö tätä opetusta todella ja riittävässä laajuudessa niin, että uskontojen vaikutus pysyy siitä loitolla. Uskontokasvatuksessa käsitellään "omaa" uskontoa: uskonnollisia juhlia ja uskonnon keskeisiä sisältöjä. Ne eivät siis
kuulu yhteiseen opetukseen, kuten eivät saakaan. Kyseessä on kasvatus uskontoon. Yhdistyksemme tavoitteena olevassa tunnustuksettomassa eli sekulaarissa eli maallisessa valtiossa
myös julkisen vallan esiopetus olisi sekulaaria ilman minkään muotoista uskontokasvatusta, siis myös ilman
kulttuurista katsomuskasvatusta. Tämä voitaisiin esiopetuksessa toteuttaa jo nytkin. Katsomuksia ei tarvitsisi
lainkaan esitellä. Eivät ne tule esille lasten kesken muutenkaan. Jokainen lapsi tietysti kehittää omaa katsomustaan,
mutta sellaista prosessia ei saa sotkea julkisen vallan uskonto- tai uskontoisella katsomuskasvatuksella. 2. Esiopetus vuonna 2016 Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteita (OPS) valmisteleva Opetushallituksen
työryhmä julkisti luonnoksensa 9.9.2013. Yhtenä esiopetuksen viidestä
oppimiskokonaisuudesta on "Minä ja meidän yhteisömme". Se jakaantuu
historiaan, yhteiskunnalliseen kasvatukseen, eettiseen kasvatukseen ja
katsomuskasvatukseen. Koko ryhmälle
yhteinen eettinen kasvatus on luonnoksen kuvauksen mukaan
tunnustuksetonta eli sekulaaria, kuten
tuleekin olla. Luonnoksen mukaan yhteiskunnallisessa kasvatuksessa
lapset alkavat ymmärtää yhteiskunnan sääntöjen olevan ihmisten luomia
sopimuksia. Siis sekulaaria eettistä kasvatusta sekin. 2.1. Katsomuskasvatus OPS-luonnoksen mukaan Luonnos johdattelee katsomuskasvatukseen ja perustelee sitä sanomalla, että lähiyhteisön katsomuksiin ja
uskonnollisiin tapoihin tutustuminen luovat pohjaa tulevaisuuden laaja-alaiselle osaamiselle, ja lupaa, että
opetuksessa toimitaan yhteistyössä lasten huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kunnioittaen. Uskonnollisiin
tapoihin tutustumisella tarkoitetaan tietysti tähtäämistä
luterilaisuuden omaksumiseen,
järjen käytön vaimentamiseen uskonnon suhteen heti alkuunsa,
totuttamiseen kirkon hegemoniaan sekä sen estämiseen,
että lapset ja vanhemmat muuten saisivat vuoden kestävän kokemuksen
mahdollisuudesta järjestää opetus tunnustuksettomasti ja oikealla
tavalla kaikille yhteisesti. Kunkin perheen katsomuksen ja arvojen
kunnioittaminen ei voi toteutua uskontoisessa katsomuskasvatuksessa.
Kirkon jäsenistä enemmistö sanoo uskovansa
mutta toisin kuin kirkko opettaa, siis jonkinlaiseen henkeen tai
elämänvoimaan; kuitenkin katsomuskasvatuksessa
tämä tietysti ohitetaan ja kirkkoon kuuluville lapsille opetetaan juuri
sitä, mitä kirkko opettaa. Luonnoksessa oppimiskokonaisuuden yleisiä tavoitteita sanotaan olevan opettajan johdolla tutustuminen niin
omaan kuin muihinkin lapsiryhmässä tai lähiyhteisössä edustettuina oleviin katsomuksiin ja niihin liittyviin
tapoihin ja perinteisiin. Tällöin lapsia rohkaistaan kysymään ja annetaan tilaa heidän pohdinnoilleen
ja ihmettelylle; työtapoina korostuvat erilaiset eläytymisen mahdollistavat menetelmät. Eläytyminen
katsomuskasvatuksessa tarkoittaa uskonnollisten tapojen ja ehkäpä
hartaudenkin harjoittamista;
uskomista oikeasti. Tällöin ihmettelyllä tarkoitetaan tavoitetta saada
lapsi ajettelemaan uskonnollisesti, tai
joka tapauksessa vastaukseksi ihmettelyyn annettaisiin vain
uskonnollisia vastauksia, jos niitäkään. Eläytyminen uskonnottomuuteen
ja opettajien uskonnottomat vastaukset, jotka samalla lopullisesti
poistaisivat monet kysymykset, eivät kävisi; ne kävisivät, jos
enemmistö lapsista olisi taustaltaan uskonnottomia ja tämä myös
otettaisiin
huomioon; mutta silloin koko katsomuskasvatus olisikin jo voitu
poistaa, ja sen poistamista olisivat olleet
vaatimassa myös uskovat. Havainnollistan
tätä esimerkillä. Kuka tahansa lapsi saattaisi (lapsellisesti)
ihmetellä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, ja siihen ehkä tuolla
ihmettelyllä viitataankin varsinkin, jos tiedetään, että esiopetuksessa
pappi voi päästä aiheesta provosoimaan. Jo opettajan vastaus, että sitä
ei (muka) voi tietää, on uskonnollinen ja puolustaa uskonnollisia
selityksiä sekä haluaa jättää kysymyksen auki. Uskonnoton,
naturalistinen vastaus, joka samalla ratkaisee kysymyksen lopullisesti,
taas on, että kuolema on lopullinen ihmiselle itselleen ja että sen
jälkeen hänelle ei siis voi "tapahtua" mitään. Uskonnoton vastaus
palvelisi elämää mutta olisi tuhoisa uskonnolle. Kuitenkin luonnoksen
takaama lapsen omaan uskonnottomaan katsomukseen tutustuminen vaatisi
opettajaa vastaamaan niin, vaikka lapsiryhmän enemmistö olisi kirkkoon
kuuluvia. Jos luterilaiset lapset sitten ryhtyisivät puolustamaan
luterilaista käsitystä, puolustaisiko opettaja uskonnotonta käsitystä
tuota uskonnotonta lasta noiden luterilaisten vaikutusyritykseltä
suojatakseen? Luonnos siirtyy tämän jälkeen käsittelemään yksityiskohtaisemmin katsomuskasvatuksen tavoitteita. Luonnoksen
mukaan katsomuskasvatuksessa tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä
läsnä olevat uskonnot ja katsomukset; kaikille lapsille katsomuksesta
riippumatta tarjotaan mahdollisuus saada tietoa erilaisista
katsomuksista ja niiden perinteistä; ja opetus liitetään arjen
asioihin, juhliin ja ajankohtaisiin tapahtumiin, joilla on
uskonnollisia ja katsomuksellisia merkityksiä. Tämä kaikki
kuitenkin viittaa juuri uskonnollisiin katsomuksiin, uskonnollisiin
perinteisiin ja uskonnollisiin juhliin. Siis nykyinen uskontokasvatus
vain siirrettäisiin uuteen katsomuskasvatukseen, mutta pakotettuna
kaikille. Kirkkoon kuuluva perhe saattaa suhtautua uskontoon välinpitämättömästi. Kerrotaanko katsomuskasvatuksessa sellaista?
Vai kirkollistetaanko sellaisen perheen lapsi siitä huolimatta? Luonnoksen mukaan katsomuskasvatuksessa uskonnottomuutta voidaan tarkastella muiden katsomusten rinnalla. Siis vain
"voidaan tarkastella"! Vaikka tämä muutettaisiin muotoon
"tarkastellaan", voi kysyä, millaisen osuuden se saisi. Tekstihän
oikein korostaa uskontoja, niiden tapoja ja juhlia. Kerrottaisiinko
lapsille vain, että on ihmisiä ja perheitä, joilla ei ole mitään
uskontoa. Olisihan kerrottava, että uskonnottomat eivät usko uskontojen
oppeihin, vaan pitävät niitä sepitteinä, ja että uskonnottomat siis
pitäytyvät tieteen mukaisessa käsityksessä luonnosta koko
todellisuutena. Tämä tulisi toistaa aina, kun kerrotaan uskontojen
oppeja, ja myös juuri niihin sovitettuna. Mutta
sehän olisi uskontojen kritisointia, eikä käyne. Vai opetettaisiinko
uskonnottoman kodin lapselle, että hänellä ei ole uskontoa, ja samalla
hänet kuitenkin käytännössä uskonnollistettaisiin luterilaiseksi
kertomalla kritisoimatta uskonnollisten juhlien syistä? Luonnoksen
mukaan edelleen katsomuskasvatuksen tavoitteena on auttaa lapsia
ymmärtämään ja kunnioittamaan sekä omia että toisten perheiden ja
lasten erilaisia katsomuksellisia perinteitä sekä niihin liittyviä
tapoja ja käsityksiä. Mutta ei
uskonnoissa ole mitään kunnioittamista. Ei varsinkaan, jos niitä
tuputetaan julkisen vallan opetuksessa.
Jos tarkoituksena on saada lapsi kunnioittamaan uskontojen käsityksiä,
ne halutaan kaiketi kertoa vain totuutena. Mutta miten lasta autetaan
kunnioittamaan omaa uskonnotonta perinnettään, jos ja kun uskontojen
oppeja sitten kerrotaan juuri totuutena? Ja kuitenkaan uskonnottomuutta
ei taas tarvitse kunnioittaa muiden kuin uskonnottoman lapsen itsensä;
riittää, että kunnioitetaan hänen oikeuttaan uskonnottomuuteen
esiopetuksessa. Uskoville pitäisi samoin itsekunnioituksen riittää.
Tavoiteltu ymmärtäminen ja kunnioittaminen ilman lapsen omaan
katsomukseen puuttumista toteutuisi parhaiten sulkeistamalla
katsomukset esiopetuksesta. Katsomuskasvatus rohkaisee luonnoksen mukaan lapsia erilaisten elämänkysymysten pohdintaan. Mutta katsomuskasvatus uskontoon keskittymisineen kai saisi opettajat antamaan uskonnollisia vastauksia lasten
kysymyksiin tieteellisen todellisuuskäsityksen mukaisten vastausten sijasta. Siksi vastaamisesta olisikin
pidättäydyttävä ja täten siirrettävä koteihin uskontojen lapsille tavoittelema uskonnollisten pseudokysymysten
pohdinta. Vai rohkaisisiko katsomuskasvatus muka sitten lapsia pohtimaan uskontojen hylkäämistä? Edelleen luonnoksen mukaan opetus vahvistaa lapsen katsomuksellista identiteettiä sekä rohkaisee ilmaisemaan sitä. Tämä tuo
melkeinpä väistämättä mieleen, että sanalla "katsomuksellista"
kirjoittajat tarkoittavat sanaa "uskonnollista". Vai haluaako työryhmä
saada lapsen todella ilmaisemaan, että hän pitää uskontojen käsityksiä
hölynpölynä? Miksi lapsi sitten joutuisi seuraamaan sellaista
hölynpölyä? Ehkäpä työryhmä on laskelmoinutkin, että uskontoinen opetus
nujertaa alunperin uskonnottoman lapsen vastarinnan tai saa lapsen
tyytymään uskonnottoman
katsomuksensa ilmaisemiseen vain hiljaa mielessään. Lapsen uskonnotonta
identiteettiä taas vahvistaisi koko katsomusopetuksen hylkääminen. Luonnos sanoo, että opetuksessa voidaan hyödyntää vierailuja, vierailijoita ja lähialueen tapahtumia. Onkohan
olemassa vierailukohteita, jotka yhdistyisivät nimenomaisesti
uskonnottomuuteen samalla tavalla
kuin uskonnolliset kohteet yhdistyvät nimenomaisesti uskontoon? (Toki
olen itse vieraillut useallakin myös sekulaariutensa tähden kauniilla
vapaa-ajattelijain hautausmaalla.) Tietysti uskonnottomalla on kaikki
ei-uskonnolliset vierailukohteet käytettävissään kuten esimerkiksi
luonto ja museot; mihinkään niistä ei tarvita uskontoja kuten ei
mihinkään koko elämässä. Mutta kerrottaisiinko esiopetuksessa tämä?
Kutsuttaisiinko vierailijaksi ateisti puhumaan ateismista ja
rohkaisemaan ainakin ateistien lapsia? Ateistivieras yhden kerran koko
esiopetusvuoden aikana tuskin riittäisi, jos toisaalta vieraaksi tulisi
säännöllisin väliajoin seurakunnan työntekijä ja vierailut
suuntautuisivat seurakuntaan, jossa pappi kertoisi kirkon uskosta, muka
vain tiedoksi. 2.2. Muuta OPS-luonnoksessa katsomuskasvatukseen liittyvää Luonnos sanoo
esiopetuksessa otettavan huomioon lasten erilaiset katsomukselliset
taustat sekä tuettavan monipuolisesti lasten identiteetin kehitystä. Mutta
uskontoinen katsomuskasvatus ei ota huomioon lasta, jonka tausta on
uskonnoton, eikä tue hänen uskonnottoman identiteettinsä kehitystä.
Uskontoinen katsomuskasvatus tietysti vääristää jokaisen siihen
joutuvan lapsen identiteetin kehitystä eikä kuuluisi esiopetukseen
lainkaan. Niin perus- kuin esiopetuksenkin tavoitteita koskevan
vuodelta 2012 olevan valtioneuvoston asetuksen mukaan opetettavan
tiedon tulee perustua tieteelliseen tietoon.
Silloin opetus siis olisi yhtenevää todellisuuden kanssa. Todellisuuden
vastaisten uskontojen oppien opettaminen esiopetuksessa taas on vastoin
tätä ja tuottaa lapsen identiteettiin ristiriitaa. Esiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta luonnoksen mukaan lähtökohtana on, että esiopetuksessa
lapsi sitten osallistuu kaikkeen toimintaan. Selvää
tietysti onkin, että ei lapsi noin vain voi olla esiopetuksesta pois
tunteja tai päiviä. Mutta uskonnon ja omantunnon vapauden tähden on
mielestäni päinvastoin lähtökohtana pidettävä, että uskontoisesta
katsomuskasvatuksesta huoltaja voi ottaa lapsen pois. On huomattava
sekin, että on olemassa suunnitelmia esiopetukseen osallistumisen
pakollisuudesta. Luonnos kertoo esiopetuksen olevan poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta ja eri katsomuksia kunnioittavaa. Toisaalta niin
voimassa olevien kuin luonnosteltujen uusienkin perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden mukaan perusopetuksen eri oppiaineiden
opetus on (puolue)poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti
tunnustuksetonta.
Merkitseekö uskonnollisesti sitoutumattomuus sitä, että kaikille
yhteinen esiopetus voi olla uskonnollisesti tunnustuksellista eli
kertoa uskontojen opit totena, kunhan ei sitoudu toimimaan niin vain
esiopetuksessa kuitenkin käytännössä jylläävän luterilaisuuden suhteen?
Tunnustuksellisuus vähemmistönä olevien uskontojen suhteen niiden
käytännössä vain pienen osuuden tähden palvelisi toisaalta sekin
luterilaisuutta, jolle siis esiopetuksen uskonnollinen sitoutumattomuus
ei olisi este. Mielestäni olisi suuri syy vaatia esiopetus
uskonnollisesti tunnustuksettomaksi ja myös järjestää esiopetus sen
mukaisesti. Sikäli puhe uskonnollisesta sitoutumattomuudesta
uskonnollisen tunnustuksettomuuden sijaan on jo sinänsä ateistista
katsomusta kunnioittamatonta. Luonnoksen mukaan lasta ohjataan huomaamaan kulttuurien ja katsomusten yhteneväisyyksiä. Mutta puhe katsomusten yhteneväisyydestä peittää sen, että ateismilla ja uskonnoilla ei ole yhteneväisyyksiä
vaan että niiden käsitykset todellisuuden luonteesta ovat ratkaisevalla
tavalla vastakkaiset. Tämän eron korostaminen olisikin kaiketi
sietämätöntä uskontojen vastaisuutta luonnoksen kirjoittajien kannalta.
On eri asia, että ihmisillä on yhteneväisyyksiä heidän katsomuksistaan
huolimatta, vaikka toisaalta valtion ja erityisesti julkisen
esiopetuksen tunnustuksettomuutta eli sekulaariutta ajavat juuri
ateistit ja sitä vastustavat juuri ne, jotka puolustavat tieten tai
tietämättään kirkon hegemoniaa yhteiskunnassa. Luonnoksen mukaan esiopetuksen toiminnassa näkyvät lapsiryhmässä edustettuna olevat uskonnot ja katsomukset. Ne näkyvät
vain, jos ne toiminnassa pannaan näkymään. Eiväthän katsomukset
välttämättä muutoin mitenkään lasten kesken näkyisikään. Lapset eivät
ehkä edes itse edustaisi mitään uskontoja, ellei heille esiopetuksen
katsomuskasvatuksessa uskontoa syötettäisi. Luonnoksen
mukaan esiopetuksen kulttuurista vuodenkiertoa värittävät erilaiset
tapahtumat, retket ja juhlat, joiden järjestämisessä otetaan huomioon
lasten erilaiset taustat. Eri
vuodenkierron vaiheisiin ihmiskunta on tietysti aina liittänyt juhlia,
sillä ihmisillähän on halu juhlimiseen. Esimerkiksi talvipäivän
seisausta ei sinänsä nykyisin juuri juhlita, vaikka se onkin lupaus
päivien pitenemisestä, mutta se antaa kiistämättömän ajankohdan
ylipäätään juhlia. Tähän juhlaan, jouluun, ei tarvita mitään erityistä
syytä eli siis muuta syytä kuin itse juhlimista. Kristinuskoa ei siihen
tarvita, vaikka kristinusko siihen itsensä liittääkin. Puolustaako
esiopetus tätä maallisen joulun arvoa vai käyttääkö se tilaisuutta
kristinuskon
ujuttamiseen jopa koko lapsiryhmälle? Vuoden vaihtumisen ja sen
seurauksena syyslukukauden päättymisen
ajankohdat johtuvat tietysti nekin talvipäivän seisauksesta; maallisuus
siis sikälikin riittää niiden juhlissa. Uskonnollisia juhlia voi
viettää yksityisesti. Luonnos puhuu yhteistyökumppaneista luetellen esimerkkeinä sekulaareja tahoja. Tämän ei pidä antaa johtaa harhaan: kyse ei tuossa ole katsomuskasvatuksesta. Katsomuskasvatuksen yhteydessä
mainitut vierailut ja vierailijat viittavat käytännössä yhteistoimintaan seurakunnan kanssa. Mutta oikeasti
vain maalliset yhteistyökumppanit kävisivät. Luonnos
korostaa kotien kanssa tehtävää yhteistyötä. Opettaja ja huoltaja
keskustelevat perheen ja esiopetuksen arvoista ja tavoista sekä
esiopetuksen tavoitteista. Lapsen ja huoltajan ajatukset ja toiveet
otetaan huomioon
lapsen henkilökohtaisia tavoitteita suunniteltaessa ja lapselle
mahdollisesti laadittavan oppimissuunnitelman
teossa. Ateistihuoltajien
on hyvin tärkeätä ottaa tämä huomioon ja varmistaa kirjallisestikin,
mihin uskonnolliseen toimintaan ja mihin uskontoiseen
katsomuskasvatukseen lapsi ei osallistu. On siis kirjattava poikkeukset
siihen lähtökohtaan, että lapsi osallistuu kaikkeen toimintaan.
Oikeasti tietysti toiminnan tulisi olla sellaista, että jokainen voi
siihen osallistua, ja tämä taas vaatisi katsomuskasvatuksen
poistamisen. Mutta todellakin uskontojen oppien julistus tulee torjua
lapsen todellisuuskäsitystä vääristävänä vääränä tietona. Uskonnoilla
ei ole oikeutettua sijaa esiopetuksessa.
Sekulaaria valtiota tavoittelevan huoltajan pitää toimia esiopetuksen
suhteen kuten se olisi jo toteutunut.
Lapsi saattaa kyllä joutua tilapäisesti erotetuksi ryhmästä, minkä
lapsi saattaa kokea vääryytenä. Mutta ateistihuoltajien olisi myös
toimittava yhdessä, jotta esiopetuksen järjestäjät eivät nujertaisi
heitä yhtä kerrallaan. Luonnos tarkastelee myös esiopetuksen ruokailutilanteita ja sanoo niissä lapsia ohjattavan hyviin tapoihin. Luonnoksessa
ruokailutilanteita ei yhdistetä katsomuskasvatukseen, kuten ei saakaan.
Opettajajohtoisilla
ruokarukouksilla ei ole koskaan ollut minkäänlaista säännöspohjaa,
eivätkä ne esiopetukseen kuulu, eivät yleisiin
hyviin tapoihinkaan. Oma kanteluni Sinetän koulun ruokarukouksista
johti aluehallintovirastossa irvokkaaseen ratkaisuun; mutta
ruokarukouskysymystä ei olekaan lopullisesti käsitelty. Joillain
lapsilla on huoltajien ilmoittamia kulttuurisia tai uskonnollisia ruokakieltoja,
joita esiopetuspaikan on vain noudatettava. Joko lapsen itsensä tai
toisen lapsen mahdollisesti ihmetellessä sitä selitykseksi on
riitettävä huoltajan kieltolapun. Opettaja ei saa
ryhtyä selittämään, että kieltoa on noudatettava, jotta olisi hyvä
uskova. 3. Luonnosteltu katsomuskasvatus loukkaa ateistien ihmisoikeuksia Elämänkatsomustietokasvatuksen
vaihtoehto olisi säilytettävä. Yhteinen, uskontoinen katsomuskasvatus
tuottaa vain ongelmia ja loukkaa ateistien ihmisoikeuksia. Sekulaari
eettinen kasvatus riittäisi. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnoksen teksti on kiertelevää, mutta avattavissa. Luonnos
käyttää uskonto-sanaa vain suhteellisen harvoin. Mutta se käyttää
katsomus-sanaa tavallisimmin juuri sellaisissa yhteyksissä, kuten
liittäessään katsomuksiin tapoja, perinteitä ja juhlia, joissa sanan
voi ymmärtää tarkoittavan vain uskontoja ja käytännössä tällöin
tietysti luterilaisuutta. Lasten ihmettelyllä ei luonnoksessa tähdätä
todellisuuspohjaisen selvyyden saamiseen, vaan hyödyttömiin ja
perättömiin kirkon mukaisiin pohdiskeluihin ohjaamiseen. Eläytymisellä
luonnos selvästi tarkoittaa uskonnollisiin tapoihin osallistumista ja
siltä osin uskonnon oppien omaksumista: kristillinen joulukuvaelma tai
kristillinen seimi ujuttaa lapsen mieleen Jeesus-oppia (inhotus).
Luonnos ei mainitse seurakuntia, mutta puhe vierailijoista ja
vierailuista viittaa käytännössä juuri niihin. Se tahtoo saada lapset
kunnioittamaan sekä omia että muiden katsomuksellisia käsityksiä. Mutta
se ei käytä missään
uskomus-sanaa, joka kai sille olisi uskontoja kunnioittamaton. Luonnos
tahtoo ajateltavan, että katsomuksissa olisi yhtenevyyksiä, vaikka
uskonnoton katsomus toisaalta ja erilaiset uskontoiset katsomukset
toisaalta ovat vastakkaiset. Luonnos tahtookin unohtaa
uskonnottomuuden, jonka se mainitsee vain kerran ja jonka se antaisi
jättää esiopetuksessa kokonaan tarkastelematta. Esiopetus
olisi vain uskonnollisesti sitoutumatonta eikä, kuten perusopetus,
uskonnollisesti tunnustuksetonta. Tämä tarkoituksellinen ero
opetussuunnitelman perusteiden välillä saattaa olla merkityksellinen
tavoitteena sallia uskontoisempi ote. Luonnos on
siis puettu uskonnollisesti sitoutumattomaan asuun, mutta koko ajan se
kuitenkin kuvaa uskontoista,
käytännössä luterilaista katsomuskasvatusta. Lapsiryhmässä
mahdollisesti olevien ortodoksiperheiden tai muslimiperheiden lapsien
tähden tarkasteltavaa ortodoksisuutta ja islamia käytettäisiin
luterilaisuuden tukemiseen; niitä yhdessä käytettäisiin toistensa
tukena uskonnottomuutta vastaan ja sen ohittamiseen. Valtioneuvoston
asetuksen (422/28.6.2012) mukaan niin perus- kuin esiopetustakin
koskien opetuksen tavoitteena on edistää kulttuurien sekä
aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten, kuten
kristillisten, perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen
tuntemista ja ymmärtämistä. Luonnos lukee näistä tavoitteista
kristillisten perinteiden edistämisen ja pitää muut sille alisteisena. Katsomuskasvatus
olisi siis uskontotietoa tai pahempaakin. Sellainen ei koskaan voi olla
uskonnotonta katsomusta kunnioittavaa, koska se ei pitäydy
naturalismissa. Luonnoksen
mukaan opetuksessa toimitaan yhteistyössä lasten huoltajien kanssa
kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja arvoja kunnioittaen. Tämän
vaatii jo perustuslain 11. pykälä uskonnon ja omantunnon vapaudesta ja
6. pykälä yhdenvertaisuudesta. Mutta myös YK:n julistukset ja
kansainväliset ihmisoikeussopimukset vaativat valtiota kunnioittamaan
vanhempien ja huoltajien oikeutta varmistaa lapsilleen heidän omien
uskonnollisten ja aatteellisten vakaumustensa mukainen kasvatus ja
opetus ja kieltävät valtiota pakottamasta lasta osallistumaan
sellaiseen uskonnon tai vakaumuksen opetukseen, joka on vastoin hänen
vanhempiensa tai huoltajiensa toiveita. Kuitenkaan
katsomuskasvatus ei kunnioita uskonnottoman perheen katsomusta ja
arvoja. Uskonnottoman perheen lapsen on siis saatava koko
katsomuskasvatuksesta tai ainakin sen hyvin suuresta osasta vapautus.
Tällöin esiopetuksen ja uskonnottoman huoltajan yhteistyöllä on tarkoin
rajattava se katsomuskasvatuksen osa, mihin lapsi mahdollisesti voi
osallistua. Luonnoksen
mukaan esiopetukseen ilmoitettu lapsi osallistuu lähtökohtaisesti
kaikkeen toimintaan. Mutta tämä muotoilu ei sallisi sopimista
uskonnottoman huoltajan kanssa lapsen katsomusopetukseen osallistumisen
rajaamisesta sen mahdollisesti hyväksyttävään osaan, ellei sitten
muotoiluun olisi ajateltava täydennystä "mahdollisesti
katsomuskasvatusta lukuunottamatta". Luonnos on siis sisäisesti
ristiriitainen. Uskonnottomalta
huoltajalta vaadittaisiin täten omien perus- ja ihmisoikeuksiensa
toteutumiseksi esiopetuksessa tietoisuutta ja päättäväisyyttä.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnosta yhteisestä
katsomuskasvatuksesta ei ole laadittu eikä voitaisikaan laatia niin,
että uskonnottomien huoltajien oikeuksien toteutuminen olisi
automaattista jos edes lainkaan mahdollista. Jos uskonnottomien
huoltajien oikeudet olisi haluttu turvata heiltä tarpeettoman suurta
vaivaa vaatimatta tai ylipäätään, esiopetuksessa olisi säilytetty
elämänkatsomustietokasvatuksen vaihtoehto. Varminta tällöinkin olisi
ollut koko katsomuskasvatuksen poisjättö. Luonnos
vaikenee siitä, millaista toimintaa järjestetään lapsille, jotka eivät
katsomuskasvatukseen jolloinkin osallistu. Eihän kuitenkaan
nykyiselläänkään jokainen lapsi osallistu vaikkapa kirkkokäynteihin.
Luonnoksessa olisi siksi ollut asetettava tavoitteet myös tällaiselle
vaihtoehtoiselle toiminnalle, jotta myös huoltajat osaisivat sitä
odottaa ja jotta osattaisiin siten myös ottaa paremmin huomioon lapsi,
joka ymmärrettävästi voi kokea raskaasti kumppaneistaan erotetuksi
tulemisen. Luonnoksessa
on mahdollista esittää yhteistä katsomuskasvatusta vain siksi, että
ev.-lut. kirkkoon kuuluu (vielä) enemmistö lapsista, jolloin
katsomuskasvatus toteutetaan nämä lapset lähtökohdaksi ottaen, mihin
taas näiden lasten huoltajat, napisijatkin, tyytyvät tarvitsematta itse
mitenkään vaivautua. Kaiketi käytännössä myös uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattomien lapsien huoltajat, kuvitellessaan kukin
olevansa yksin ja peläten aiheetta olevansa muussa tapauksessa
hankalia, olisivat vaatimatta poikkeuksia huollettavilleen. Kirkon
hegemonia jyllää. Varmaan pian
on, ellei jo ole, esiopetusryhmiä, joissa kirkkoon kuuluu lapsista vain
vähemmistö. Jos tällöin uskonnottomien kotien lapset otettaisiin
täysimääräisesti huomioon, yhteinen katsomuskasvatus alkaisi murentua
myös
luterilaiselta laidalta. Tiivistelmänä totean seuraavaa. Esiopetuksen yhteinen katsomuskasvatus ei perustuisi mihinkään lakiin. Perusopetuslain mukaan perusopetuksessa on uskonnon opetusta ja sille vaihtoehtona elämänkatsomustiedon opetusta, ja tämän mallin mukaan nykyisessä esiopetuksessa on sen opetussuunnitelman perusteiden mukaan uskontokasvatusta ja sille vaihtoehtona elämänkatsomustietokasvatusta. Mutta Opetushallitus poikkeaa perusopetuslain antamasta mallista luonnoksessaan uusiksi esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiksi. Opetushallitus yrittää esiopetuksessa katsomuskasvatuksella toteuttaa monen tahon ajaman uskontotiedon puhtaasti opetussuunnitelma-asiana. Luonnoksen teksti on sinällään kiertelevää mutta silti avattavissa varsinkin, kun ottaa esiopetuksen nykyisen käytännön huomioon. Tällöin havaitsee, että yhteinen katsomuskasvatus on ongelmallinen uskonnottomien huoltajien sekä heidän lastensa osalta uskonnon ja omantunnon vapauden sekä syrjimättämyyden kannalta ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten näkökulmasta: katsomuskasvatus on käytännössä uskontoista, uskontoihin painottuvaa, eikä sille silti luonnoksessa anneta vaihtoehtoa huolimatta maininnasta yhteistyöstä lasten huoltajien kanssa heidän katsomustensa ja arvojensa kunnioittamiseksi. Kuitenkaan siis katsomuskasvatus ei kävisi edes eduskunnan perustuslakivaliokunnan punnittavana. Mielestäni esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet Opetushallituksen ne vuoden 2014 loppuun mennessä määrättyä esiopetuksen järjestäjien opetussuunnitelmissaan noudatettaviksi 1.8.2016 alkaen loukkaavat silloin katsomuskasvatuksen osalta ateistien perus- ja ihmisoikeuksia. Jouni Luukkainen |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |