Tätä aihetta tarkastelen myös erillisessä artikkelissani Esiopetuksen katsomuskasvatus uhka ateistien ihmisoikeuksille [HTML].
Opetushallitus pyysi kommentoimaan 9.-27.9.2013 esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden 2016 luonnosta verkkosivustolla, jossa luonnos teksteineen
ja kommentteineen on luettavissa ainakin jonkin aikaa.
Yksitoista kommenttiani ilmestyi. Yksi niistä hyväksyttiin vasta jälkikäteen
otettuani Opetushallitukseen yhteyttä. Kommenttini ovat hyvin tiiviitä,
sillä erehdyin lukemaan pituusrajoituksen "enintään noin 300 sanaa"
muodossa "enintään 300 merkkiä"!
Yksi kommenttini jätettiin julkaisematta.
Alla ovat ne luonnoksen kohdat, joita kommentoin, ja itse kommenttini,
myös hylätty.
Mutta ensin taustaa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
uudistamiselle:
Perusopetuslain mukaan kunta on velvollinen järjestämään sen alueella
asuville lapsille oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna esiopetusta.
Esiopetusta järjestetään sekä päiväkodeissa että kouluissa. Esiopetus
kestää yhden vuoden ja sitä annetaan vähintään 700 tuntia. Esiopetukseen
osallistuminen on vapaaehtoista.
Valtioneuvosto antoi 28.6.2012 asetuksen (422/2012) perusopetuslaissa
tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta.
Asetuksessa määritellään tavoitteet myös esiopetukselle. Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteet on perusopetuslain mukainen
Opetushallituksen antama kansallinen määräys. Ne valmistuvat vuoden
2014 loppuun mennessä. Niiden mukaisesti laadittujen paikallisten
opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään 1.8.2016 alkaen.
Luku: 1. Esiopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Jakso: Kansallinen ohjausjärjestelmä ja opetussuunnitelman perusteet
Kommentit:
25.9.2013 22:06 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sekä yhdenvertaisuuteen nojaten ja
perusopetuksen mallin mukaan nykyisin esiopetuksessa huoltaja valitsee
lapselle uskontokasvatuksen, sille vaihtoehtoisen ELÄMÄNKATSOMUSTIETOKASVATUKSEN tai muun opetuksen. Millä oikeudella
luonnoksessa on yhteinen katsomuskasvatus?
Jakso: Esiopetuksen tehtävä osana oppimisen polkua
4. kappale (korostus isoin kirjaimin minun):
Esiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Kun huoltaja on
ilmoittanut lapsen esiopetukseen, LÄHTÖKOHTANA on, että lapsi osallistuu
kaikkeen toimintaan. Opettaja ja huoltaja sekä esiopetuksen
järjestämiseen osallistuva henkilöstö kantavat yhdessä vastuun
esiopetukseen osallistuvien lasten säännöllisestä osallistumisesta
esiopetukseen.
Kommentit:
25.9.2013 22:10 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Elämänkatsomustietokasvatus säilytettävä, jottei lapsi joutuisi
uskonnolliseen katsomuskasvatukseen. Muutoin tarkennettava: "Lähtökohtana
on, että MAHDOLLISESTI KATSOMUSKASVATUSTA LUKUUNOTTAMATTA lapsi osallistuu
kaikkeen toimintaan."
Jakso: Esiopetuksen arvoperusta
4. kappale (korostus isoin kirjaimin minun):
Esiopetus perustuu kestävän kehityksen periaatteisiin. Se on
poliittisesti ja USKONNOLLISESTI SITOUTUMATONTA. Lasten erilaisuutta
ja erilaisia tapoja toimia arvostetaan. Esiopetus on
sukupuolisensitiivistä ja tukee lasten tasa-arvoisuutta. Opetuksessa
KUNNIOITETAAN eri kulttuureita, kieliä ja KATSOMUKSIA.
Kommentit:
25.9.2013 22:13 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Esiopetukselta pitää vaatia perusopetuksen tavoin uskonnollinen
TUNNUSTUKSETTOMUUS. Tuntijakoasetuksen mukaan opetettavan tiedon tulee
perustua tieteelliseen tietoon. Yhteiseen esiopetukseen ei siis
uskonnollinen toiminta kuulu. Katsomuksia voi kunnioittaa vaikenemalla
niistä kaikista.
Jakso: Laaja-alainen osaaminen esiopetuksessa
Alajakso: 2. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
3. kappale (korostus isoin kirjaimin minun):
Lapsia ohjataan tuntemaan ja arvostamaan omaa elinympäristöään sekä
omia sosiaalisia, kulttuurisia, KATSOMUKSELLISIA ja kielellisiä
juuriaan. Lisäksi lapsille luodaan mahdollisuuksia tutustua eri kieliin,
kulttuureihin, katsomuksiin ja tapoihin omassa lähiyhteisössä tai
esiopetuksen kansainvälisessä yhteistyössä. Lasta ohjataan huomaamaan
kulttuurien ja katsomusten YHTENEVÄISYYKSIÄ. Samalla herätetään lapsen
kiinnostusta erilaisia kulttuureja, ihmisiä ja kieliä kohtaan.
Kommentit (koko jaksosta):
25.9.2013 22:13 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
2: Uskonnolliseen yhteisöön kuuluvaksi katsottavan lapsen koti ja siis
tosiasialliset katsomukselliset juuret voivat olla täysin maalliset.
Luontoa koko todellisuutena pitävällä ateismilla ja uskomuksille
rakentuvilla uskonnoilla ei ole yhtenevyyksiä. Mutta katsomuksista
riittävätkin niiden nimet.
Luku: 2. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri
Jakso: Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Alajakso: Kaikille yhteinen esiopetus
2. kappale (korostus isoin kirjaimin minun):
Toimintakulttuuri on avoin ja tukee myös yhteisöllisten toimintatapojen
kehittymistä. Esiopetuksen toiminnassa näkyvät kansallisten kulttuurien
ohella lapsiryhmässä edustettuna olevat muut kulttuurit sekä USKONNOT
JA KATSOMUKSET. Lapsia rohkaistaan vuorovaikutukseen ja heitä ohjataan
ottamaan muut huomioon sekä kunnioittamaan toisten yksilöllisyyttä ja
erilaisuutta. Näin luodaan pohjaa monimuotoisessa yhteiskunnassa
toimimiselle.
Alajakso: Oppimisen ja oivalluksen ilo
2. kappaleen viimeinen virke (korostus isoin kirjaimin minun):
Esiopetuksen kulttuurista vuodenkiertoa värittävät erilaiset tapahtumat,
retket ja JUHLAT, joiden järjestämisessä otetaan huomioon lasten erilaiset
taustat.
Kommentit (koko jaksosta):
Seuraava lisättiin vasta ma 30.9.2013 joskus klo 12.30-14.00 soitettuani
hylkäämisestä:
25.9.2013 22:23 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Suomessa määritettiin talvipäivän seisaus jätinkirkoin 3500 vuotta sitten.
Maallinen joulu voi siis olla suomalaista kulttuuriperinnettä, mutta
kristillinen joulu ei. Juhlia voi maallisesti, kuten useimmat;
uskonnolliseen julistukseen juhlia ei saa käyttää.
[Tarkennus kommenttiini: Jätinkirkko-kivikehiä rakennettiin vilkkaimmin 4500
vuotta sitten, kun taas 3500 vuotta sitten uusien rakentaminen päättyi ja
vanhat hylättiin.]
Jakso: Oppimisympäristöt esiopetuksessa
Myös eri yhteistyökumppaneiden, kirjasto-, liikunta- ja
kulttuuripalveluiden tarjoamia mahdollisuuksia käytetään
tarkoituksenmukaisella tavalla.
Kommentit:
25.9.2013 22:25 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Yhteiseksi tarkoitetun, uskonnollisesti tunnustuksettoman esiopetuksen
yhteistyökumppaneiksi käyvät tietysti vain maalliset tahot.
Jakso: Yhteistyö esiopetuksessa ja siirtymävaiheissa
Alajakso: Kotien kanssa tehtävä yhteistyö
Vastuu kodin kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisestä on opetuksen
järjestäjällä. Yhteistyön lähtökohtana on luottamuksen rakentaminen sekä
osapuolten tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus.
Yhteistyössä otetaan huomioon perheiden erilaisuus ja huoltajuuteen
liittyvät kysymykset sekä sovitaan käytännöistä. Yhteistyö edellyttää
esiopetuksen henkilöstön aloitteellisuutta sekä henkilökohtaista
vuorovaikutusta huoltajan kanssa. ...
... Opettaja keskustelee huoltajan kanssa PERHEEN JA ESIOPETUKSEN
ARVOISTA ja tavoista sekä esiopetuksen tavoitteista. Lapsen ja huoltajan
ajatukset ja toiveet otetaan huomioon lapsen henkilökohtaisia
tavoitteita suunniteltaessa ja LAPSELLE MAHDOLLISESTI LAADITTAVAN
OPPIMISSUUNNITELMAN teossa. Huoltajalle tarjotaan mahdollisuuksia
tutustua ja osallistua lapsensa esiopetuspäivään. Huoltajien kieli- ja
kulttuuritietoutta sekä muuta asiantuntemusta voidaan hyödyntää
esiopetuksen toteuttamisessa.
Huoltajien kanssa keskustellaan säännöllisesti esiopetuksen tavoitteista,
toiminnasta sekä lapsen kasvun ja oppimisen etenemisestä. ...
Kommentit (koko jaksosta):
25.9.2013 22:30 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Ateistiperheen arvojen huomioonoton on huoltajan ja opettajan
varmistettava lapsen oppimissuunnitelmalla, jossa selvitetään, mihin
uskonnolliseen toimintaan ja minkä uskonnollisen julistuksen
kuuntelemiseen lapsi ei osallistu poikkeuksena lähtökohtaan, että
kaikkeen toimintaan osallistutaan.
Luku: 3. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet
Jakso: Esiopetuksen oppimiskokonaisuudet
Oppimiskokonaisuus: Minä ja meidän yhteisömme
Yhdistyksellemme tärkeintä on puuttua juuri tähän luonnosten kohtaan.
Siksi lainaan oppimiskokonaisuutta koskevan luonnoksen tekstin
kokonaisuudessaan (korostus isoin kirjaimin minun).
Johdantoteksti:
Lasten elinpiiri laajenee heidän kasvaessaan. Kodin toimintamallien,
arvojen ja katsomusten lisäksi lapset kohtaavat toisenlaisia tapoja
ajatella ja toimia. Esiopetuksessa vahvistetaan lasten valmiuksia
ymmärtää yhteiskunnan monimuotoisuutta ja toimia siinä. Aihetta
lähestytään historian, yhteiskunnallisen kasvatuksen sekä EETTISEN-
ja KATSOMUSKASVATUKSEN avulla. Lähiyhteisön menneisyyden sekä
ajankohtaisten asioiden pohtiminen herättää lasten mielenkiintoa
yhteiskunnallisiin asioihin. Arjen EETTISTEN VALINTOJEN pohdinta
sekä omien tunnetaitojen kehittäminen ja rakentavan käyttäytymisen
harjoittelu vahvistavat lasten kohtaamisen taitoja. Lähiyhteisön
KATSOMUKSIIN ja USKONNOLLISIIN TAPOIHIN tutustuminen luovat pohjaa
tulevaisuuden laaja-alaiselle osaamiselle. Opetuksessa toimitaan
yhteistyössä lasten huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa,
katsomuksia ja arvoja kunnioittaen.
Otsikko: Oppimiskokonaisuuden yleiset tavoitteet
Lasten mielenkiintoa yhteiskunnan, erityisesti lähiyhteisön toimintaan
herätetään ja lasten osallisuutta toimintaympäristössään vahvistetaan.
Lapsia ohjataan havainnoimaan nykyisyyttä ja heille luodaan
mahdollisuuksia eläytyä menneisyyden tapahtumiin ja tilanteisiin.
Opetuksessa vahvistetaan lasten EETTISEN KOHTAAMISEN ja
ajattelun taitoja sekä tunnetaitoja. Opettajan johdolla lapset tutustuvat
niin omaan kuin muihinkin lapsiryhmässä tai lähiyhteisössä edustettuina
oleviin KATSOMUKSIIN sekä niihin liittyviin TAPOIHIN JA PERINTEISIIN.
Lapsia rohkaistaan kysymään ja annetaan tilaa heidän pohdinnoilleen ja
ihmettelylle. Oppimiskokonaisuuden työtapoina korostuvat keskustelut
sekä erilaiset eläytymisen mahdollistavat menetelmät.
Otsikko: Tavoitteet osa-alueittain
Lasten kanssa tutustutaan johonkin lähiympäristön henkilöön tai
kohteeseen historian näkökulmasta. Aihetta lähestytään
havainnollisesti ja moniaistisesti eri ilmaisutapoja hyödyntäen. Lisäksi
opetuksessa voidaan käsitellä lapsia kiinnostavia muita historiallisia
tapahtumia, henkilöitä, kulttuureja ja kulttuuriperintöä. Lasten
perheitä, lähiyhteisön jäseniä, esineistöä ja ympäristöä hyödynnetään
tietolähteinä menneisyydestä. Lisäksi opetuksessa voidaan hyödyntää
esimerkiksi juhlaperinteitä, kertomuksia, perinneleikkejä ja vanhoja
lauluja.
Lasten kanssa keskustellaan heitä kiinnostavista yhteiskunnallisista
ajankohtaisista asioista. Lapset tutustuvat mediaan ja saavat kokeilla
median tuottamista leikinomaisesti esimerkiksi medialeikin keinoin.
Näin he tulevat tietoisiksi siitä, että mediatarjonta on ihmisen tuottamaa
eikä ole aina totta. Opetuksessa tutustutaan lasten oikeuksiin YK:n
lastenoikeuksien sopimusta hyödyntäen ja lapset saavat osallistua oman
ryhmänsä sääntöjen luomiseen ja kehittämiseen. Lapset alkavat
ymmärtää, että yhteisön säännöt ovat ihmisten luomia sopimuksia. Lapsille
tarjotaan mahdollisuus aitoon osallistumis- ja vaikuttamiskokemukseen
omassa lähiympäristössään.
Esiopetukseen sisältyy koko ryhmälle yhteistä EETTISTÄ KASVATUSTA.
Kasvatus liitetään lasten arkeen ja käytännön tilanteisiin, joihin
liittyy tunteita ja eettisiä valintoja. Lapsia ohjataan tunnistamaan
tunteitaan, toimimaan ystävällisesti ja vastuullisesti sekä ratkaisemaan
lasten keskinäisiä ristiriitatilanteita. Lasten kanssa pohditaan
ystävyyttä ja toisten kunnioittamista, ilon ja pelon aiheita, tyttönä ja
poikana olemiseen liittyviä oletuksia sekä oikean ja väärän erottamista.
Luontevia tapoja eettiseen kasvatukseen antavat esimerkiksi sääntö- ja
roolileikit sekä sadut ja kertomukset. Opetuksessa voidaan hyödyntää
sosiaalisten- ja tunnetaitojen opetusohjelmia.
Esiopetuksen KATSOMUSKASVATUKSESSA
tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja
katsomukset. Kaikille lapsille katsomuksesta riippumatta tarjotaan
mahdollisuus saada tietoa erilaisista katsomuksista ja niiden
perinteistä. Opetus liitetään arjen asioihin, juhliin ja ajankohtaisiin
tapahtumiin, joilla on uskonnollisia ja katsomuksellisia merkityksiä.
USKONNOTTOMUUTTA VOIDAAN esiopetuksessa TARKASTELLA muiden katsomusten
rinnalla. Tavoitteena on auttaa lapsia ymmärtämään ja kunnioittamaan
sekä omia että toisten perheiden ja lasten erilaisia katsomuksellisia
perinteitä sekä niihin liittyviä tapoja ja käsityksiä. Lapsia
rohkaistaan erilaisten elämänkysymysten pohdintaan. Opetus vahvistaa
lapsen katsomuksellista identiteettiä sekä rohkaisee ilmaisemaan sitä.
Opetuksessa voidaan hyödyntää vierailuja, vierailijoita ja lähialueen
tapahtumia.
Kommentit (koko oppimiskokonaisuudesta):
25.9.2013 22:32 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Eettinen kasvatus kuvataan sekulaarina, jollaista sen onkin oltava.
Mutta sekularismin nimissä katsomuskasvatus pitäisi jättää pois.
25.9.2013 22:37 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Esiopetuksen katsomuskasvatus on uskontotietoa uskonnottomuuden
tarkastelun välttelyineen. Kaikkinainen uskontotiedon opetus loukkaisi
ateistien ihmisoikeuksia. Opetushallitus yrittää tätä pelkkänä
opetussuunnitelma-asiana. ELÄMÄNKATSOMUSTIETOKASVATUKSEN vaihtoehto on
säilytettävä.
25.9.2013 22:41 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Uskonnoista ja uskonnottomuudesta on kerrottava korkeintaan niiden
olemassaolo. Mitkään juhlatkaan eivät oikeuta uskonnolliseen
julistukseen, koska sitä eivät tee koditkaan. Muussa tapauksessa on
kerrottava myös, että uskonnoton ihminen ei usko uskontojen oppeihin
ja pitää niitä sepitteinä.
26.9.2013 09:42 Jouni Luukkainen/Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Katsomuskasvatukselle olisi tärkeää nimenomainen uskonnollisesti
TUNNUSTUKSETTOMUUS. Uskonnollinen julistus jonkin juhlan merkityksestä
voi olla TIETOA vain, kun sen samalla kerrotaan olevan sepitettä.
Vai onko tarkoitus saada niin kirkkoon kuuluvat kuin siihen
KUULUMATTOMATKIN lapset uskomaan?
Oppimiskokonaisuus: Kasvan ja kehityn
Johdantoteksti:
Itsestä huolehtiminen ja siihen liittyvä arjen taidot ovat osa
esiopetuksen tavoitteena olevaa laaja-alaista osaamista. Kehittyäkseen
tällä osaamisen alueella lapset tarvitsevat kokemuksia, tietoja ja
pohdintaa, joiden pohjalta heidän arvostuksensa ja taitonsa kehittyvät
vähitellen aikuisten ohjauksessa. Esiopetuksessa tehtäävää
lähestytään liikunnan, ruuan, kuluttajuuden, terveyden sekä
turvallisuuden näkökulmista. ...
Otsikko: Osa-alueiden tavoitteet
3. kappale (korostus isoin kirjaimin minun):
Esiopetuksen ruokailutilanteita käytetään päivittäisen terveyttä
edistävän syömisen ja ruokaosaamisen oppimisympäristönä.
Ruokailutilanteista luodaan lasten kanssa mahdollisimman viihtyisiä ja
lapsia ohjataan HYVIIN TAPOIHIN. ...
Kommentit:
Seuraavaa ei hyväksytty, vaikka lähetin uusiakin versioita sekä tarkastajalle
niiden selityksiä ja vaikka jälkikäteen soitin ja myös osoitin, että
julkaistavaksi oli kuitenkin hyväksytty ruokarukouksia puoltanut kommentti.
EI ILMESTYNYT: Lähetetty 25.9.2013 n. 22:47 Jouni Luukkainen/
Pääkaupunkiseudun ateistit ry
Ruokarukouksia eivät ole koskaan tukeneet mitkään säännökset. Pois!
Jos lapsi ei kulttuurisista tai uskonnollista syistä saa syödä jotain
tiettyä ruoka-ainetta ja lapsi ihmettelee sitä, huoltajan kiellon on
riitettävä lapselle perusteluksi.
Jouni Luukkainen
puheenjohtaja
|