|
|||||||||
ISONKYRÖN VAPAAHAUTAUSMAA (16.10.2012) |
|||||||||
Isonkyrön
kunnassa on yksityinen vapaahautausmaa, joka sijaitsee Kyrönjoen
koillispuolella, Ruusupurontien itäpuolella, Isonkyrön
evankelis-luterilaisen pääkirkon uuden hautausmaan eli Maijalanniemen
hautausmaan (otettu käyttöön 1965) naapurissa, sen ja pysäköintialueen
kainalossa.
Perustamislupa-anomus Anomuksen uskovaisten hautausmaan perustamiseksi
teki 11.5.1923 talokas Iisakki Penttala (AD (832/171) 1923 OPM, SVA).
Sen jätti 21.7.1923 varatuomari Vilho Ebeling valtakirjan ja kuuden
liitteen kera. Kauppakirja Talokas Penttala ja hänen vaimonsa Vilhelmiina Penttala luovuttivat
9.4.1923 päivätyllä kauppakirjalla omistamastaan Kauniston
perintötalosta nro 4 Palonkylässä, Isonkyrön pitäjässä, 25 aarin
maa-alueen, pitkin kirkon aidan vierusta, kirkosta eronneiden
uskovaisten hautausmaaksi. Maa luovutettiin ilmaiseksi ehdolla, että
aita pidetään kunnossa maan kolmella sivulla. Sen sai erottaa nimellä
Uskovaisten hautausmaa. Kauppakirjan todistivat K. V. Pispala ja Helli
Tanttari.
Tilukset oli jakanut, rajat avannut ja pyykittänyt 1908–1911
varamaanmittari Georg A. Holm. Luovutettu alue oli lähes suorakaiteenmuotoinen. Piirilääkärin lausunto ja takauskirja Piirilääkäri G. Rosendal tarkasti alueen 26.4.1923. Vaasassa 27.4.1923
päivätyssä lausunnossaan hän totesi, että maan laatu oli "kovaa, hyvin
kivistä mäkimaata". Siihen saattoi haudata, kun kivet siirrettiin pois
ja alueelle ajettiin tarpeeksi maata. Takauskirjan hautausmaan kunnossapidosta allekirjoittivat 11.5.1923
talokkaat Jaakko Waismaa ja Juho Klamppu. Takauskirjan todistivat taas
K. V. Pispala ja Helli Tanttari.
Tuomiokapituli ja maaherra puoltavat anomusta Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulilla, jonka lausunnon arkkipiispa
Gustaf Johansson 3.9.1923 allekirjoitti, ei ollut muistutettavaa
asiassa, ja maaherra Bruno Sarlin puolsi anomusta lausunnossaan
3.10.1923. Päätös Myönteinen päätös annettiin 26.10.1923. Anojat saivat perustaa
hautausmaan evankelis-luterilaisesta kirkosta eronneita varten ehdolla,
että kivet vedetään pois ja aluelle ajetaan tarpeeksi maata sekä että
hautausmaa asianomaisten kustannuksella pidetään kunnossa. Päätöksen
allekirjoittivat opetusministeri N.[iilo] L.[iakka] ja esittelijäneuvos
Yrjö Loimaranta (Päätöskonseptit 26.10.1923). Tila sai nimen Hautausmaa (152–411–4–59) ja se rekisteröitiin
29.3.1928. Omistajat saivat tilaan lainhuudon 26.10.1954. Hautausmaan perustamissyyt Hautausmaa perustettiin samasta syystä kuin monet muut – niin
kristittyjen kuin uskonnottomienkin – yksityiset hautausmaat. Jussi
Kamila kertoo, ettei evankelis-luterilainen seurakunta halunnut myydä
hautapaikkoja kirkosta eronneille. Isonkyrön vapaahautausmaallekin
tuotiin vainajia haudattaviksi Ilmajoelta ja Ylistarosta saakka. Armi Komsi viittaa hautapaikkojen hinnoitteluun. Nyt kun
hautaustoimessa hiljan on tullut voimaan evankelis-luterilaisia
seurakuntia koskeva samanmaksuisuuden periaate, alkuperäinen kirkosta
eronneiden syy välttää korkeat hautapaikkamaksut on suureksi osaksi
poistunut. Hautausmaayhdistys Myöhemmin hautausmaata omistamaan ja ylläpitämään perustettiin
yhdistys. Sopimuskirja allekirjoitettiin 1.5.1950, perustajia oli
seitsemän: Arvi
Jaakoppi Hakala, Väinö Huhtala, Juho Edvard Perttula, Juho Evert
Perttu, Usko Matias Wentä, Eero Antero Komsi ja Eino Johannes Lehtonen.
Yhdistyksen nimeksi tuli Isonkyrön vapaiden kristittyjen
hautausmaayhdistys r.y. (57291) ja se rekisteröitiin 6.2.1951. Perustajista Arvi Jaakoppi Jaakonpoika Hakala (s. 13.8.1914) oli
Hevonkosken kylästä ja siirtynyt siviilirekisteriin 1946. Kauppias
Väinö Johannes Juhonpoika Huhtala (s. 5.10.1906)
oli Ventälän kylästä ja kuului Seinäjoen vapaaseurakuntaan. Kirvesmies
Juho Edvard Perttula (s. 29.5.1908) oli samoin Ventälän kylästä, mutta
kuului Isonkyrön seurakuntaan. Talollinen Juho Eevert Juhonpoika Perttu
(s. 11.12.1889) Napuen kylästä oli siirtynyt siviilirekisteriin 1948.
Maanviljelijä Eero Antero Kaarlonpoika Komsi (s. 30.11.1908) kuului
Seinäjoen vapaaseurakuntaan. Rakennusmestari Usko Matias Matinpoika
Ventä (s. 28.12.1917) oli Ventälän kylästä ja siirtynyt
siviilirekisteriin 1947. Talollisen poika Eino Johannes E[epäselvää]
Lehtonen (s. 7.2.1913) Palhojaisten kylästä oli siirtynyt
siviilirekisteriin 1950. Yhdistyksen hallitukseen kuului viisi varsinaista ja kaksi varajäsentä.
Yllä mainituista viisi ensimmäistä olivat varsinaisia jäseniä, loput
varajäseniä. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Hakala ja
sihteeriksi Huhtala. Perustamisilmoitus tuotiin paikallisviranomaiselle 15.5.1950, saapui
oikeusministeriöön 17.5.1950 ja yhdistys rekisteröitiin 6.2.1951
(YREK).
Säännöt Yhdistyksen tarkoituksena oli hautausmaan hankkiminen ja
kunnossapitäminen (1 §). Jäseneksi pääsi jokainen "kansalaisluottamusta
nauttiva Suomen kansalainen …" (2 §). Jos yhdistys purkautuu,
määrättiin sen varat luovutettavaksi "Isonkyrön kunnan varattomien
avustamiseen". Yhdistyksen toimihenkilöt ovat vaihtuneet harvaan, ainakin ilmoituksia
yhdistysrekisteriin on tehty vähän. 10.5.1984 puheenjohtajaksi
rekisteröitiin Aatto Johannes Kamila Isostakyröstä ja sihteeriksi Anja
Helena Amalia Åkerman Vähästäkyröstä. Tuorein nimenkirjoittajien muutos
rekisteröitiin 28.9.2012, kun puheenjohtajaksi rekisteröitiin Erkki
Juhani Komsi ja sihteeriksi Kirsti Maria Mäenpää, molemmat
Isostakyröstä (YREK). Tällä hetkellä yhdistyksessä on noin 20 jäsentä.
Perhe lasketaan vain yhdeksi jäseneksi ja jokainen perhe maksaa vain
yhden vuosijäsenmaksun. Varustukset Hautausmaalla on rautaportti ja kaksi kivistä portinpylvästä. Tällä
hetkellä portti on nostettu väliaikaisesti pois paikoiltaan. Etusivua
rajaa metallinen kiskoaita, jossa on metallilenkkejä hevosten
kiinnittämistä varten. Portin vasemmalla puolella on neljä aidan
kivipylvästä ja oikealla puolella yksitoista. Tämänkin jälkeen aita
vielä jatkuu viereiselle seurakuntatalolle johtavan sisääntulotien yli,
jossa on vielä muutama kivipylväs. Vasemmalla sivustalla on ensin
vankkaa seurakunnan kiviaitaa, sitten alempana noin kaksi metriä
korkeaa, tiheää kuusiaitaa. Kuusiaidassa on aukko, josta pääsee
Maijalanniemen hautausmaalle. Roskahuoltoa palvelee muovinen roska-astia portista tultaessa heti
vasemmalla. Hautausmaan etuosassa, portista tultaessa oikealla, on
penkki. Lautarakenteinen työkaluvaja on maan oikeassa takakulmassa,
vähän alempana kuin alue, jossa haudat ovat.
Vettä saadaan evankelis-luterilaisen seurakunnan hautausmaan puolelta,
josta seurakunta laskuttaa hieman. Sähköä hautausmaalla ei ole. Hautausmaan nykytila Jussi Kamilan mukaan yhdistyksen toiminnassa on ollut mukana
baptisteja, vapaaevankelisia eli skutnabbilaisia, vapaakirkollisia ja
helluntailaisia, muttei evankelis-luterilaisia. Jotkut uskonnottomatkin
ovat saaneet hautapaikan hautausmaalta. Jaakko Rinta vahvistaa tämän.
Periaatteessa hautausmaa on tarkoitettu kristityille, mutta joku
uskonnotonkin on sinne haudattu. Armi Komsin mukaan hautapaikkoja ei mielellään myydä
jehovantodistajille, joita ei pidetä oikein kristittyinä, eikä
"jumalankieltäjille", joilla tarkoitettaneen ateisteja. Hänen
tietääkseen ehkä yksi jehovantodistaja on kuitenkin haudattu maalle.
Hautausmaahankkeessa mukana olevat ovat nykyisin pääosin
helluntailaisia. Isonkyrön vapaahautausmaan periaatteet eroavat siis
jonkin verran Poronkankaan hautausmaan
ja Laihian
vapaahautausmaan
Kimmo Sundström Lyhenteitä
Lähteitä Arkistolähteet Anomusdiaari 1923, OPM, SVA Päätöskonseptit 1923, OPM, SVA Tiedonannot Jussi Kamila, 20.9.2006 Jaakko Rinta, 20.9.2006 Armi Komsi, 10.10.2012 ja 15.10.2012 Artikkeli pohjautuu tekijän selvitykseen Vaihtoehtoiset hautausmaat Suomessa (2007). Lue myös Hautausmaasarja [HTML]
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |