Kemiläinen Maija Rask, joka oli kansanedustaja (sd) 1991–2007 ja
opetusministeri 1999–2003, täytti 70 vuotta tammikuussa. Lukiessani hänen
haastatteluaan muistelin yhtä hänen ansiotaan, jota kerratessani havaitsin
ällistyttävän seikan uudesta uskonnonvapauslainsäädännöstä ehdotuksen tehneen
(uskonnonvapaus)komitean (1998–2001) mietinnössä. Komitea luovutti syyskuussa 1999 opetusministeriölle välimietintönsä, jonka
tuolloin silmäilin verkossa. Tärkeimmät minua kiinnostaneet asiat oli jätetty
auki. Mietintönsä hallituksen esitysten muodossa komitea antoi helmikuussa 2001.
Ehdin perehtyä siihen vasta kesäkuussa 2001, jolloin järkytyin, koska edelleen
vasta 18 vuotta täyttänyt saattoi ehdotuksen mukaan eroata kirkosta pelkällä
omalla päätöksellä. Perustelut olivat naurettavan-itkettävät. Ryhdyin sitten
toimintaan tutustumalla aluksi väli- ja loppumietinnöstä annettuihin
lausuntoihin. Siitä on siis kohta 20 vuotta. Jatkovalmistelu hallituksen esitykseksi uskonnonvapauslaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi valmisteltiin opetusministeriössä virkatyönä 2001–2002, ja
asia oli eduskunnassa 2002–2003. Tuolloin siis Maija Rask oli opetusministeri,
ja hän oli hallituksen sivistyspoliittisessa ministerityöryhmässä hyväksymässä
hallituksen esitystä. Mutta en tiedä, kuinka paljon hän pystyi ohjaamaan
valmistelua. Joka tapauksessa jäsenyyttä uskonnollisessa yhdyskunnassa sekä
liittymis- ja eroamismenettelyä koskevat säännökset sekä selkiintyivät että
muutoinkin parantuivat lausunnoissa esitetyn tähden. Erityisesti hallituksen
esityksen ja hyväksytyn lain mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät
hänen huoltajansa yhdessä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen uskonnollisen
aseman muutokseen tarvitaan hänen kirjallinen suostumuksensa. Tosin lapsen
huoltajana toimineella äidillä oli huoltajien erimielisyyden tilanteessa
tois- ja itse asiassa viimesijainen oikeus liittää alle yksivuotias lapsi
uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi, mutta tämä kirkkoa suosinut ja miehiä
sortanut säännös kumottiin samalla, kun avioliittolaki muuttui 2017
sukupuolineutraaliksi, jolloin lapsen huoltajina saattoi olla kaksi juridista
äitiä. Ev.-lut. kirkkoa koskevassa kirkkolaissa ei jäseneksi liittymiselle ollut muita
omia ehtoja kuin kaste. Uuden uskonnonvapauslain tultua 1.8.2003 voimaan
kirkkolakia muutettiin vuoden 2004 alusta niin, että alle kaksitoistavuotias
lapsi voidaan liittää kirkon jäseneksi, jos hänen vanhempansa tai huoltajansa on
kirkon jäsen. Mutta 12–14-vuotiaiden lasten suhteen kirkkolakiin ei tullut
mitään vastaavaa uskonnonvapauslakia rajoittavaa säännöstä. Eräät tahot
väittivät, että uskonnonvapauslakia oli (hallituksen esityksessä) muutettu
uskonnonvapauskomitean ehdotuksesta tavalla, jota he eivät olleet oivaltaneet.
Siksi eduskunnan hallintovaliokunta liitti mietintöönsä kirkkolain muutoksesta
seuraavan lausumaehdotuksen: ”Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin uskonnonvapauslain
3 §:n täsmentämiseksi tavoitteena turvata nykyistä selkeämmin alle 12-vuotiaan
lapsen uskonnollisen aseman pysyvyys ja 12-14-vuotiaan oikeus antaa
suostumuksensa uskonnollisen asemansa muuttamiselle vain silloin, kun huoltaja
vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa tai jättäytyy uskonnollisen yhdyskunnan
ulkopuolelle.” Ilmeisesti ehdolla ”vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa” tarkoitettiin yleisemmin
ehtoa ”liittyy uskonnolliseen yhdyskuntaan”. Varsinainen tavoite lausumalla oli
vaikeuttaa alle 15-vuotiaiden kirkosta eroamista. Lausumassa pyrittiin siis
saamaan peruutetuksi uskonnonvapauslain mielestäni paras uudistus. Hallituksen
annettua eduskunnalle esityksensä uskonnonvapauslaiksi soitin samana päivänä
esittelijänä toimineelle opetusministeriön hallintojohtaja Håkan Mattlinille,
sillä olin uudistuksesta yllättynyt ja halusin kuulla varmistuksen asiasta. Eduskunta hyväksyi kirkkolain muutoksen yksimielisesti. Eduskunta hyväksyi
lausuman 16.12.2003 äänestyksessä, jossa annettiin 161 jaa- ja 16 ei-ääntä sekä
3 tyhjää; äänestyksestä oli poissa 19. Mielenkiintoista oli, että Maija Rask ja
kaksi muuta kansanedustajaa olivat äänestyksestä poissa, vaikka hetkeä aiemmin
he olivat mukana nimenhuudossa ja äänestivät tätä asiaa seuranneessa asiassa.
Käsittääkseni he istuivat paikallaan tarkastelemani äänestyksen aikana
painamatta mitään äänestysnappia. (Eräät muut olivat nimenhuudossa mutta eivät
enää kummassakaan äänestyksessä.) Mielestäni tämä oli Raskilta
tarkoituksellista protestointia. Jaa-ääni olisi ollut epäluottamusta hänen
itsensä taannoiselle opetusministeritoiminnalle. Ei-ääni olisi tukenut
oppositiota. Tyhjä olisi ollut protestiksi riittämätön. Raskilla oli hyvä syy
olla syvän tyytymätön lausumaa tukeneelle, asiaa oikeasti ymmärtämättömälle
enemmistölle. Tätä tarkastelen alempana. Vajaata vuotta myöhemmin havaitsin, että lausuman tavoittelema este lapsen
kirkosta eroamiselle olisi kierrettävissä yhdellä kirjeellä, jossa ensin
huoltajista yksi ilmoittaisi kirkkoherranvirastolle eroavansa kirkosta, sitten
huoltajat yhdessä ilmoittaisivat lapsen eronneeksi kirkosta, lapsen tarvittaessa
allekirjoittaessa tälle suostumuksensa, ja lopuksi kirkosta juuri eronnut
huoltaja (oletettuna konfirmoiduksi) ilmoittaisi liittyvänsä takaisin kirkkoon.
Tiedotin tämän havaintoni opetusministeriöön ja kysyin lausuman tilanteesta.
Suuresti ilahduttavaksi vastaukseksi sain, että opetusministeriössä ei ollut
vireillä uskonnonvapauslain muuttamista koskevia säädöshankkeita. Lausuma
raukesi eduskunnan vaalikauden päättyessä. Lapin Kansan mukaan opetusministeri Maija Rask sanoi juhlapuheessaan Kemin
seurakunnan ja kirkon 100-vuotisjuhlan päätapahtumassa 8.12.2002, että hänen
mielestään uskonnonvapauden ympärillä käyty keskustelu oli ollut yksipuolista
sikäli, että puheenvuoroja käyttäneet olivat keskittyneet lähes yksinomaan
pohtimaan, minkä ikäisenä henkilö saa erota kirkosta. Hän mainitsi, että edes
kirkkoon kuuluvat eivät olleet juurikaan pohtineet sitä, että joku voisi haluta
liittyä kirkkoon. Hän kertoi, että esimerkiksi hän itse halusi 13-vuotiaana
tulla seurakunnan jäseneksi, mutta että hän ei voinut tehdä sitä ennen kuin
täytettyään lain vaatimat 15 vuotta. Täydennän tätä huomautuksella, että hän oli
osallistunut uskonnonopetukseen, josta vapauttamista hänen vanhempansa eivät
siis olleet vaatineet; tällöin vanhempien oli tietysti syytä mukautua antamaan
suostumuksensa hänen kirkkoon liittymisellensä. Palataanpa nyt uskonnonvapauskomitean mietintöön. Pykälä alaikäisen
uskonnollisesta asemasta oli hyvin mutkikas. Kuten yltä ilmeni, pykälä
nimenomaisesti eväsi kirkkoon kuuluvilta huoltajilta oikeuden ilmoittaa kirkkoon
liitetty lapsi kirkosta eronneeksi (edes 12 vuotta täyttäneen lapsen tapauksessa
tämän suostumuksella). Pykälä alkaa seuraavalla pääsäännöllä: Alaikäinen
voidaan liittää sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon hänen huoltajansa
kuuluvat tai joku huoltajista kuuluu. Tämä olisi tietenkin voitu kiertää niin,
että joku huoltajista olisi liittynyt uskonnolliseen yhdyskuntaan lapsen
yhdyskuntaan liittämisen ajaksi, mutta esimerkiksi ev.-lut. kirkon tapauksessa
se olisi vaatinut huoltajan oman kasteen, rippikoulun ja konfirmaation eli
aivan liikaa, jos huoltaja ei olisi aiemmin ollut kirkon jäsen. Tarkastellaan äsken mainitun pykälän seuraavaa säännöstä: Huoltajat voivat
päättää, että lapsi liitetään huoltajista poiketen uskonnolliseen yhdyskuntaan
tai häntä ei liitetä mihinkään yhdyskuntaan, jos päätöksellä turvataan lapsen
mahdollisuus saada hänen aikaisemmin saamaansa uskonnollista tai muuta katsomuksellista kasvatusta vastaavaa kasvatusta. Tietysti ilman lakiakin
huoltajat olisivat voineet päättää olla liittämättä lasta uskonnolliseen
yhdyskuntaan. Pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa lapsen liittämisestä
sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon kukaan lapsen huoltajista ei
kuulu, mainitaan, että tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi silloin,
kun lapsi otetaan ottolapseksi perheeseen, jossa uusien huoltajien uskonnollinen
asema ei vastaa lapsen aikaisemmin saamaa uskonnollista kasvatusta, ja että
tällaisia tilanteita saattaa syntyä erityisesti otettaessa ottolapsia
ulkomailta. Edelleen perusteluiden mukaan sovellettaessa tätä säännöstä
huoltajien tulee antaa maistraatille kirjallinen selvitys säännöksessä
säädettyjen olosuhteiden olemassaolosta; tarvittaessa maistraatti voi pyytää
asiasta lisäselvitystä; maistraatin hylätessä hakemuksen asiaan voi hakea
muutosta. Maistraatit kylläkin lausunnoissaan totesivat, että niillä ei ole
resursseja tutkia tuollaisia huoltajien selvityksiä. Säännös jätettiin joka
tapauksessa jatkovalmistelussa sivuun, sillä päätösvalta annettiin suoraan
huoltajille (ja yhdyskunnalle omasta puolestaan). Mutta uskonnonvapauskomitea
ei huomannut seuraavaa seikkaa: Säännöksen nojalla kirkkoon kuulumattomat
huoltajat, jotka olivat panneet lapsen uskonnonopetukseen, olisivat voineet
liittää lapsen kirkon jäseneksi. Maistraatti olisi nimittäin välttämättä
joutunut toteamaan, että juuri lapsen kirkon jäsenyys turvaisi parhaiten hänen
uskonnollisen kasvatuksensa jatkuvuuden. Myöskään yksikään komitean mietinnöstä
lausunut taho ei tätä yllättävää seikkaa huomannut. Vai oliko komitea
päinvastoin itse havainnut säännöksen tämän tulkinnan mutta tietoisesti vaiennut
siitä tarkoituksenaan, että seikka paljastuisi vasta säännöksen tultua voimaan?
Sehän paljastuikin vasta nyt! Kirkko olisi toki voinut tehdä omat rajoituksensa,
kuten se sitten alle 12-vuotiaiden osalta tekikin. En kuitenkaan usko tällaiseen
salajuoneen, vaan kyseessä oli vain uskonnonvapauskomitean uskomaton
huolimattomuus. Huomasiko edes Maija Rask tuollaista uskonnonvapauskomitean säännösehdotuksen
tulkintaa? Sehän olisi soveltunut juuri hänen tapaukseensa ja antanut hänelle
siten jälkikäteisen hyvityksen hänen kohtaamaansa uskonnonvapauslain vääryyteen.
Toisaalta hänen olisi kyllä silloin ollut pidettävä huoli, että asia, huoltajien
täysi päätösvalta, kirjoitettaisiin lakiin aivan suoraan, kuten se
kirjoitettiinkin. Uskonnovapauskomitean huolimattomuus ja toiminta harhaluulojen vallassa erityisesti lapsen kirkosta erottamisen
mutta myös lapsen kirkkoon liittämisen osalta oli valitettavaa, sillä muutoin
komitean olisi ollut mietittävä ikärajojen merkityksiä tarkemmin.
Jouni Luukkkainen
|