Hallitus antaa alkuvuodesta 2021 eduskunnalle koulutuspoliittisen selonteon.
Selonteolla luodaan tilannekuva koulutuksen nykytilasta sekä tavoitetila.
Koulutuspoliittisella selonteolla valmistellaan linjauksia, joilla varmistetaan
että: - koulutus- ja osaamistaso nousevat kaikilla koulutusasteilla, oppimiserot
kaventuvat ja koulutuksellinen tasa-arvo lisääntyy - lapset ja nuoret voivat hyvin - koulutus rakentaa yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta - Suomi on kansainvälisesti houkutteleva paikka opiskella, tutkia ja investoida Kyse on opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeesta OKM011:00/2020. Koulutuspoliittisesta selonteosta 2020 oli verkkoaivoriihi, johon yhdistyksemme
puolesta vastasin 12.2.2020; ks. uutiseni [HTML]. (Valitsemassani
kommentoitavassa kuvassa hammasrattaiden kulkusuunta oli kaiketi tarkoitettu
ymmärrettäväksi päinvastaiseksi eli kämmeneltä päähän, mutta yllätinpäs!)
Verkkoaivoriiheen osallistuneiden näkemyksistä laadittiin yhteenveto Paras
mahdollinen Suomi vuonna 2030 ja koulutuksen keinot sen toteuttamiseksi (OKM
26.2.2020). Siinä ei vastauksemme tunnu. Pelkään, että näkemyksistä nousseen
monessa yhteydessä näkyvän monikulttuurisuuden korostamisen takana on ainakin
toisinaan saattanut olla tavoite kaikkien pakottamisesta uskonnonopetukseen
uskontotiedon muodossa sillä perusteella, että uskonto olisi muka kulttuurin
keskeinen piirre tai ylipäätään sen piirre. Opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi 10.12.2020 lausuntoja luonnoksesta
valtioneuvoston koulutuspoliittiseksi selonteoksi (lausuntopyyntö VN/1972/2020). Lausuntokierros
toteutetaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla, ja se päättyy
22.1.2021. Lausuntopyynnön taustatiedoissa sen tavoitteet kuvattiin seuraavasti:
”Selonteossa valtioneuvosto antaa linjaukset koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämiseksi niin, että ne palvelevat Suomea, suomalaisia ja
ihmiskuntaa
laadukkaasti ja vaikuttavasti. Ehdotetuilla tavoitteilla ja
toimenpiteillä
vastataan ja vaikutetaan kansallisen ja kansainvälisen
toimintaympäristön
muutostekijöihin ja luodaan merkityksellisen elämän edellytykset
kaikille.
Selonteossa esitetään kohti 2040-lukua ulottuva koulutuksen ja
tutkimuksen
visio ja linjataan tarvittavat normi- ja muun ohjauksen, voimavarojen
ja
rakenteiden muutokset. Tämän linjausten ja toimenpiteiden
kohdentumiseen
liittyvän lähtökohdan pyydämme huomioimaan lausuntoa antaessanne.” Yhdistyksellämme oli aihetta puuttua asiaan lausunnolla. Selvää oli, että
lausuntomme ei voisi vaikuttaa selonteon sisältöön, jonka on oltava eduskunnan
hyväksyttävissä. Mutta lausuntomme arvostelee koko kasvatus- ja
koulutusjärjestelmää ateisminvapauden näkökulmasta. Samalla saatamme kertoa
perusopetuslain ja lukiolain kahdesta täsmentämistä vaativasta säännöksestä.
Tärkeintä oli korostaa yhdistyksemme ehdottomasti vastustaman uskontotiedon
tai muun sellaisen ”yhteisen katsomuskasvatuksen” vaaraa. Lausuntomme valmisteluksi luin 82-sivuisen luonnoksen ja poimin siitä otteita
viidelle sivulle. Annoin lausuntomme 19.1.2021. Kommenttimme ovat seuraavassa. Lausuntokohtia oli 14. Jätin tyhjäksi kaksi
kohtaa, mutta niidenkin otsikot esitän. Lausunnonantajan lausunto Pääkaupunkiseudun ateistit ry, Luukkainen Jouni 19.1.2021 [Luku 1. Selonteon tarkoitus, lähtökohdat ja laatimisprosessi] Yleiset selontekoa koskevat kommentit Selonteon puhe Suomesta maailman vapaimpana ja onnellisimpana maana on väärää,
ja tämä vääryys jopa juontuu juuri julkisen vallan kasvatuksesta ja
koulutuksesta. Mahdollisuus erota uskonnollisista yhdyskunnista omalla
päätöksellä vasta 18 vuotta täytettyään ja valtionkirkkoihin kuuluvan pakko
osallistua periaatteessa siihen asti uskonnonopetukseen ovat huutavassa
ristiriidassa lapsen ja nuoren uskonnonvapauden kanssa. Korkea 18 vuoden
ikäraja on asetettu valtakirkon mukaisen uskonnonopetuksen tähden. Kuitenkin
uskontojen opit ovat tieteen todellisuuskäsityksen vastaisia, jolloin ne on
ujutettava pienten lasten mieleen julistamalla. Uskontojen ei siksi tulisi
saada mitään paikkaa julkisen vallan piirissä. Uskonnot eivät toisaalta
tarvitsekaan julkista valtaa, sillä uskonnonvapaus turvaa asiaankuuluvammin
uskonnollisille yhdyskunnille oikeuden omassa toiminnassaan levittää omien
todellisuuskäsitystensä mukaisia oppejaan ja tarjota ihmisille mahdollisuuden
niitä omaksua, antaa lastensa niitä oppia ja niiden mukaisesti harjoittaa
uskontoa. Koulutuspoliittisen selonteon tavotteiden mukaisesti siinä esitetään kohti
2040-lukua ulottuva koulutuksen ja tutkimuksen visio. Ajanjakson pitkälle
ulottuvuuden vuoksi selonteossa olisi mahdollista ja olisi syytä esittää visio
tunnustuksettomasta eli sekulaarista eli maallisesta valtiosta, josta kirkko
olisi erotettu ja jonka kouluista kaikenmuotoinen uskonnonopetus olisi
lakkautettu. Uskontojen osalta selonteon ei silloin tarvitsisi sanoa mitään
muuta. Polttava
uhka uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman mahdollisuudelle
osallistua sekulaariin elämänkatsomustiedon opetukseen on eri tahojen
ehdottama ”yhteinen katsomuskasvatus” eli uskontotieto. Sellainen
uskontoinen oppiaine
ei kuitenkaan voisi oikeasti olla yhteinen. Elämänkatsomustieto taas
itsessään
kävisi yhteiseksi aineeksi, sillä se ei ole kenenkään vakaumuksen
vastaista,
koska siinä ei anneta uskonnoille erivapautta julistaa todistamattomia
oppejaan
tosina mutta toisaalta siinä ei silloin tarvitse näitä oppeja myöskään
ryhtyä
erikseen kiistämään. Elämänkatsomustiedossa uskontoja esitellään mutta
vain
sopivan suppeasti ja vain sopivan myöhäisessä vaiheessa. Oleellisinta
elämänkatsomustiedossa on juuri uskontojen poissaolo. Siksi tätä
oppiainetta ei
voi yhdistää osaksikaan uskonnonopetuksen kanssa. Paras järjestely
olisi
siirtää kaikki uskontojen käsittely historian, yhteiskuntaopin ja
maantieteen
opetukseen. Tällöin olisi tilaa filosofialle yhteisenä aineena, aluksi
lasten
filosofointina, etiikka tärkeänä osanaan. Yhteinen, pakollinen uskontotieto olisi todellinen vaara vastuullisen vanhemman
näkökulmasta. Sellainen saisi luopumaan lasten hankkimisesta. Mikä voisi olla
tuhoisampaa Suomen tulevaisuudelle? Kuinka rakentaa koulutuspoliittinen
selonteko sellaisen uhan alla? Kuitenkin Suomessa on voinut välttää
uskonnonopetuksen vuoden 1923 alusta lähtien. Selonteon olisi korostettava ja
puolustettava tätä mahdollisuutta. Kommentit lukuun 2. Visio/tavoitetila – koulutus ja tutkimus kohti
2040-lukua Optimismia valtavasti luovaksi visioksi sekulaarin, tunnustuksettoman valtion
tavoite! Tai vaatimattomammaksi mutta nykytilanteessa tärkeämmäksi tavoitteeksi
aivan välttämätön uskontotiedon torjuminen! [Luku 3. Koulutuksen ja tutkimuksen tavoitteet ja toimenpiteet] Kommentit lukuun 3.1 Varhaiskasvatus sekä esi- ja perusopetus Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteinen katsomuskasvatus on mahdoton,
epäonnistunut ajatus. Ateismi, sen tieteen mukainen käsitys luonnosta koko
todellisuutena ja tämän mukainen selitys uskontojen opeista mieltä vailla
olevina sepitteinä eivät saa varhaiskasvatuksessa osakseen kunnioitusta, vaan
katsomuskasvatus on valtakirkollista uskontokasvatusta, joka tulisi jättää
uskoville kodeille. Ateistikodeille – ja kaikille – riittävää olisi
varhaiskasvatuslain tavoitepykälän mukainen ohjaus eettisesti vastuulliseen
toimintaan ja toisten ihmisten kunnioittamiseen. Tavoitepykälän puhe
toimimisesta yhdessä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa on liian heikkoa
verrattuna vuoden 1983 tavoitepykälän vaatimukseen kunnioittaa lapsen vanhempien
tai holhoojan vakaumusta. Olisi palautettava vaihtoehtoinen
elämänkatsomustietokasvatus ja koko katsomuskasvatukseen osallistumisen
vapaaehtoisuus. Vastuullinen vanhempi ei yhteisen katsomuskasvatuksen vuoksi sijoita lastaan
varhaiskasvatukseen. Kuitenkin hän osallistuu sen kustantamiseen, pitäisi sitä
muuten erinomaisena lapselleen sekä haluaisi sitä kautta täysipainoisemmin
vapautua opiskeluun ja työhön. Ristiriitaisessa tilanteessa ihmisen on helpompi
pidättyä lasten hankkimisesta – tai siirtyä kasvattamaan lapsensa Suomen sijasta
muualla. Esiopetuksen yhteinen katsomuskasvatus on sekin ongelmallinen, lapsivastainen
asia, vain pahempi. Toisaalta esiopetukseenkaan osallistuminen ei ole
pakollista. Mutta välttämättömyys joutua torjumaan yhteiskunnan tarjoama opetus
vain, jotta voisi turvata lapselle yksin tieteen totuuksissa pitäytymisen, on
vastoin sitä, millä tätä maata olisi rakennettava ja mille koulutuspoliittinen
selonteko laatia. Selonteossa ehdotettu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen
lainsäädäntöjen uudistaminen kokonaisuutena tuo vaaran uskontotiedosta
perusopetuksessa. Uskonnonopetuksen osittainenkaan yhdistäminen elämänkatsomustiedon kanssa pitää
torjua. Aikuisten perusopetuksen (nimitys voimaan 1.8.2021) suurin opiskelijaryhmä
ovat maahanmuuttajat, jotka tarvitsevat perusopetuksen päättötodistuksen
toisen asteen opetusta varten. Tästä opetuksesta säätävän pykälän alussa
luetellaan muut tähän opetukseen sovellettavat perusopetuslain säännökset.
Mutta häpeällisesti sekä maahanmuuttajaopiskelijoita että perusopetuslakia
kohtaan tätä luetteloa ei ole koskaan päivitetty. Päätöksentekijäksi tulisi
laissakin muuttaa opiskelija oppilaan huoltajan sijasta. Yli kolme vuotta sitten
opetus- ja kulttuuriministeriö antoi eduskunnan oikeusasiamiehelle tyhjän
lupauksen lainsäädäntötoimista. Uhaksi ehtii nousta uskontotieto, joka
opiskelijan masentaen veisi tältä perusteettomasti vallan opiskella uskonnoitta. Uskonnonvapauslaissa olisi sallittava 12 vuotta täyttäneen lapsen erota
uskonnollisesta yhdyskunnasta omalla päätöksellään. Perusopetuslaissa olisi
vaadittava, että uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle 12 vuotta
täyttäneelle lapselle opetetaan uskontoa vain hänen itse sitä pyydettyään. Kommentit lukuun 3.2 Toinen aste Lukiolain säännös, että opiskelijalle, joka aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään, opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai
elämänkatsomustietoa, jäi epäselväksi 1.1.2018 lukioasetukseen erehdyksessä
tehdyn muutoksen myötä. Perustelluin tulkinta valintaoikeudelle on pelkkä 18
vuoden iän täyttäminen, kuten nimenomaisesti on aikuisten perusopetuksessa.
Perustuslain mukaan täsmennys on tehtävä lukiolaissa. Sananmukainen tulkinta,
joka ei sallisi päivääkään lukiokoulutusta alle 18-vuotiaana, on mahdoton.
Eduskunta voi toki päättää muustakin. Tärkeintä on säilyttää uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattomien opiskelijoiden oikeus sekulaariin
elämänkatsomustietoon tuhoamatta sitä pakollisella uskontotiedolla. Viimeistään 14 vuotta täyttäneen lapsen olisi saatava erota uskonnollisesta
yhdyskunnasta omalla päätöksellään. Tällöin lukiolaki toimisi itseohjautuvasti
uskonnon ja elämänkatsomustiedon osalta. Kommentit lukuun 3.3 Korkeakoulut Itsenäisen, sekulaarin elämänkatsomustiedon säilyttäminen olisi valtava
kilpailuvaltti kansainvälisten osaajien rekrytoinnissa. Tulija tietäisi, että
hän voisi halutessaan kasvattaa lapsensa uskonnottomasti, ja uskaltaisi siksi
ajatella maahan jäämistä. Uskonnonopetuksen välttäminen on ollut maassamme
mahdollista jo kohta 100 vuoden ajan. Siitä on syytä pitää kiinni aiempaakin
tiukemmin. Mahdollinen pakollinen uskontotieto taas tuhoaisi tämän. Kommentit lukuun 3.4 Tiede ja tutkittu tieto
Ulkomaalaisia huippuosaajia on valitettavasti jo nykyään varoitettava
uskontotietona toteutettavan pakollisen uskonnonopetuksen uhasta. Osaaja saattaa
kohdistaa uskontoihin tieteellisen kritiikkinsä ja tällöin kavahtaa ajatusta,
että hän voisi joutua luovuttamaan lapsensa [unohtuipas: tieteen] todellisuuskäsityksen vastaiseen
opetukseen. Kommentit lukuun 3.5 Vapaa sivistystyö
Kansanopistot järjestävät aikuisten perusopetusta. Kommenteissamme lukuun 3.1
on selostettu tämän opetuksen lainsäädännön kelvoton tilanne. Opetushallituksen
määräykset ja ohjeet tunnustavat opiskelijoiden aikuisen aseman opiskelijan
omine päätösvaltoineen. Sama olisi toteutettava myös tästä opetuksesta
säätävän perusopetuslain pykälässä: Pykälän alussa (vaillinaisesti) lueteltuihin
muihin tässä opetuksessa sovellettaviin perusopetuslain säännöksiin olisi
viitattava sanomalla, että kuitenkin niissä tarkoitetut oppilaan huoltajan
tahdonilmaisut tekee opiskelija. Sekulaari elämänkatsomustieto on säilytettävä
ja uskontotieto torjuttava. Kommentit lukuun 3.6 Jatkuva oppiminen – työuran aikainen oppiminen Kommentit lukuun 3.7 Opetus-, ohjaus- ja muu henkilöstö Luvussa mainittua kulttuuritietoista opetusta ei saa vääntää tarkoittamaan
minkäänlaista uskontoista opetusta. Uskontotiedon (eli ”yhteisen katsomuskasvatuksen”) uhka saa ajattelevan ihmisen
kavahtamaan kouluttautumista sellaiseen opettajan tehtävään, jossa joutuisi
tämän oppiaineen kanssa tekemisiin. Kommentit lukuun 3.8 Taide- ja kulttuurikasvatus ja -opetus ja taiteen
perusopetus Yhteiseksi tarkoitetusta taideaineiden opetuksesta, erityisesti musiikista, on
jätettävä uskonto. Ateistit ovat pidättäytyneet laatimasta sinänsä tarpeettomina
uskonnollisten laulujen julistuksen kiistäviä lauluja. Heidän ei tule joutua
kärsimään tästä kiltteydestään, vaan uskonnolliset laulut eläkööt vain oikeissa
yhteyksissään, siis koulun ulkopuolella. Katsomusvapaus olisi toki laulun
arvoinen. Kommentit lukuun 3.9 Opintotuki Kommentit lukuun 3.10 Ruotsinkielisen koulutuksen tilanne, tavoitteet ja
toimenpiteet On pääteltävissä, että luvussa mainittu kulttuuritietoinen opetus ja lapsen tai
nuoren kulttuuritausta eivät peitetystikään viittaa uskontoihin. Saman olisi
koskettava lukua 3.7. Kommentit lukuun 3.11 Maahanmuuttajataustaisten oppiminen ja oppimispolut Aikuisten perusopetuksen rakenne uudistettiin vuoden 2018 alusta
maahanmuuttajien suuresti kasvaneen perusopetuksen tarpeen tähden tästä
opetuksesta säätävän perusopetuslain 46 §:n muutoksella. Pykälän alun luetteloa
muista tähän opetukseen sovellettavista perusopetuslain säännöksistä ei ole
koskaan päivitetty, ei silloin eikä edes pykälää toisen kerran muutettaessa
1.8.2021. Tärkeintä olisi vahvistaa, että jokaisen 13 §:ssä tarkoitetun oppilaan
huoltajan uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevan ilmoituksen,
pyynnön tai päätöksen tekee opiskelija. Opetushallitus on ottanut sen kannan
määräyksissään ja ohjeissaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö lupasi 13.12.2017
eduskunnan oikeusasiamiehelle lainsäädäntötoimia jo vuonna 2018, mutta mitään
ei ole kuulunut. Nyt on vaarana, että ministeriö yhä viivästyttää lupauksensa
toteuttamista voidakseen uskonnollistaa elämänkatsomustiedon eli tuhota sen
merkityksen ja koko olemassaolon. Se olisi valtava isku maahanmuuttajille, jotka
ovat saattaneet joutua kärsimään uskonnoista ja joiden tulisi saada opiskella
uskontojen siihen puuttumatta. Kommentit lukuun 4. Koulutus- ja tutkimusjärjestelmän tilannekuva ja
keskeiset muutostekijät. Pyydämme tarvittaessa kirjaamaan vain tiiviin
yleisen lausunnon luvusta ja yksityiskohtaisesti vain tärkeimmät kommentoitavat
tai mahdollisesti puuttuvat asiat. Luvun mukaan kasvatuksen ja koulutuksen lähtökohtana tulee olla ihminen
moraalisena, tuntevana, älyllisenä ja yhteisöllisenä olentona. Kaiken tämän
mitätöi uskontojen tuputus kaikille kuten jo varhaiskasvatuksessa ja
esiopetuksessa ja joka muutoin on uhkana uskontotiedon muodossa.
Jouni
Luukkainen
puheenjohtaja
|