Sivistysvaliokunnan
mietintö (SiVM 15/2020 vp) hallituksen esityksestä eduskunnalle
oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE
173/2020 vp) valmistui 7.12. (vaikka päivätty jo 4.12.). Kuten uutisessani 4.11. [HTML]
kerroin, yhdistyksemme antoi valiokunnalle
hallituksen esityksestä lausunnon [PDF].
Lausuntomme
ei tärkeimmissä asioissamme vaikuttanut mietinnön sisältöön, vaikka
mietinnössä pari esittämäämme asiaa otettiinkin huomioon. Lausuntomme
ei
silloin tietenkään kuulunut myöskään 8.12. käydyn ensimmäisen
käsittelyn
puheenvuoroissa, vaan hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten
sisältö
hyväksyttiin mietinnön mukaisena. Toisenkaan käsittelyn 14. –15.12.
puheenvuoroihin ei lausuntomme vaikuttanut, ja lait
hyväksyttiin.
Hallitusneuvos Piritta Sirvio
opetus- ja kulttuuriministeriöstä antoi
24.11. sivistysvaliokunnan epävirallisessa etäkokouksessa (23.11.
päivätyn,
kokouksen 25.11. pöytäkirjaan merkityn) ministeriön vastineen
valiokunnalle
hallituksen esitykseen annettuihin asiantuntijalausuntoihin. Lainaan
vastineen
alusta selvityksen sen luonteesta:
”Opetus-
ja kulttuuriministeriö ottaa vastineessaan kantaa lausunnoissa
esitettyihin näkökohtiin vain pääasiassa siltä osin kuin ne liittyvät
nyt
käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä ehdotettuihin asioihin.
Vastineen alkuun on koottu aihepiirit, joihin otettiin
yleisluonteisesti
kantaa useissa lausunnoissa. Tämän jälkeen on koottu opetus- ja
kulttuuriministeriön vastaukset laki/pykäläkohtaisiin huomioihin ja
muutosehdotuksiin.”
Vastineessa
ei viitattu yhdistyksemme lausuntoon.
Huomaan
nyt, että lausunnossamme vaatimamme lukiolain 16 §:n 7 momentin
epätäsmällisyyden korjaaminen ja perustelluimmin tällöin niin, että
opiskelijalle, joka on täyttänyt 18 vuotta, opetetaan hänen valintansa
mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa, ei koske
oppivelvollisia,
sillä oppivelvollisuuslain 2 §:n mukaan oppivelvollisuus päättyy
viimeistään
silloin, kun oppivelvollinen täyttää 18 vuotta! Toisaalta
oppivelvollisuuslain
16 §:n nojalla lukiokoulutus kuten muukin toisen asteen koulutus on
maksutonta sen kalenterivuoden loppuun saakka, jolloin opiskelija
täyttää 20
vuotta. Vaatimamme täsmennys parantaisi lukiokoulutuksen loppuvaiheessa
oppivelvollisuuslain 1 §:n mukaisia oppivelvollisuuden tavoitteita
turvata
kaikille elämässä ja yhteiskunnassa tarpeellinen perusosaaminen ja
sivistys
sekä nostaa koulutus- ja osaamistasoa (sallimalla opiskelijan aina
torjua
uskonnon opetus) ja lisätä koulutuksellista yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa (sillä
valinnanvapaussäännös olisi sama kuin aikuisten
perusopetuksessa) kuten myös nuorten hyvinvointia
(koska säännös olisi
riidaton ja uskonnon opetuksen tuottaman pahoinvoinnin voisi
halutessaan
välttää). Tässä kursiivilla on merkitty mietinnössä lisätty teksti.
Voin
kuitenkin myöntää, että lukiolain 16 §:n 7 momentin sai vastineessa
ohittaa.
Mutta
aikuisten perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46 §:n muuttaminen
hallituksen esityksessä olisi vaatinut vastineessa tarkastelun.
Lausuntomme
vaatimus, että pykälän toisessa virkkeessä tähän opetukseen
sovellettavien
perusopetuslain muiden säännösten tähän asti aina päivittämättä
jätettyyn
luetteloon olisi viitattava tyyliin, että kuitenkin sen tietyissä
säännöksissä
tarkoitetut oppilaan huoltajan päätökset tekisi (alaikäinenkin)
opiskelija
itse, olisi juuri tämän koulutuksen (edelleenkin perusopetusta) uuden
nimen,
aikuisten perusopetuksen, mukainen. Miksei tätä vaatimustamme arvioitu?
Aikuisten perusopetuksen suurin opiskelijaryhmä ovat maahanmuuttajat;
pitääkö
ministeriö heitä siis toisen luokan ihmisinä, jotka eivät alaikäisinä
ole
oikeutettuja siihen samaan päätösvaltaan kuin heidän ikätoverinsa
lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa? Tietenkään
korjausta ei olisi voitu tehdä nyt käsillä olevassa hallituksen
esityksessä,
mutta hallituksen esitystä olisi vastineessa ollut puolustettava tältä
moitteelta. Oliko ongelmana uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta
koskeva perusopetuslain pykälä, vaikka Opetushallitus on jo pitkään
ohjeissaan omaksunutkin sen suhteen vaatimuksemme käytännön?
Vakavampi
laiminlyönti vastineessa on siitä lausuntomme moitteesta
vaikeneminen, että perusopetuslain 46 §:n 8 momenttiin hallituksen
esityksessä lisättyyn säännökseen opiskelijan eronneeksi katsomisesta
tehtävään päätökseen liittyvä oikaisuvaatimusta koskevaan
perusopetuslain
42 §:ään lisätty 7 kohta johtaa ongelmiin, sillä tämän 7 kohdan nojalla
oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen kohdistuva muutoksenhaku on
säädelty ontuvasti, sillä sitä eivät tue eivätkä rajoita
perusopetuslain
42 a § muutoksenhausta hallinto-oikeuteen, 42 b § muutoksenhakuajasta
ja
42 d § valituskiellosta, sillä näitä pykäliä ei luetteloon ole aikanaan
lisätty, vaikka olisi pitänyt. Siten muutoksenhausta säätää vain
yleisluonteisempi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettu
laki.
Samoin
46 §:n 1 momenttiin lisätty säännös oppivelvollisen korkeintaan
kolmeksi kuukaudeksi erottamisesta johtaa ongelmiin, sillä jälleen
muutoksenhakuun erottamisesta tehtyyn päätökseen on käytettävissä vain
oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettu laki.
Tietenkään
hallituksen esityksessä ei olisi voitu yksinkertaisesti täydentää
sovellettavien säännösten luetteloa lisäämällä siihen ”42 a, b ja d §”,
sillä
luettelo on päivitettävä erikseen kauttaaltaan. Mutta hallituksen
esityksen
nyt kohdattua luettelon päivittämättömyyden ongelman opetus- ja
kulttuuriministeriön olisi ollut vastineessaan tunnustettava tämä
ongelma,
jotta sivistysvaliokunta olisi voinut sitten kiinnittää siihen
mietinnössään
huomion ja vaikkapa esittää eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa, jossa
hallitukselta olisi vaadittu asianmukaisia lainsäädäntötoimia.
Lausuntomme
luvussa Korjattavaa
lakiteksteissä huomautimme sanan ”elämätilanteeseen”
korjaamisesta oppivelvollisuuslain 7 §:n 1 momentin
4 kohdassa. Vastineessa tästä on sanottu seuraavasti:
Lisäksi
opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää valiokuntaa huomioimaan, että
1 momentin 4 kohtaan on epähuomiossa jäänyt kirjoitusvirhe. Sana
”elämätilanne” tulisi olla muodossa ”elämäntilanne”.
Mietinnössä
tämä sanotaan sitten seuraavasti:
Sivistysvaliokunta
korjaa kirjoitusvirheen 1 momentin 4 kohdassa.
Kyse
ei ollut ministeriön oma havainto. Tämän päättelemiseksi tarkastelen
6. lakiehdotuksen (laki vapaasta sivistystyöstä annetun lain
muuttamisesta)
25 i §:ää. Vastine esittää eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
lausunnossa
esitetyn huomion perusteella lisäystä pykälän 2 momenttiin. Sen jälkeen
vastineessa sanotaan:
Lisäksi
opetus- ja kulttuuriministeriö huomauttaa, että hallituksen
esitykseen on 25 i §:n 2 momenttiin epähuomiossa jäänyt kirjoitusvirhe:
sana ”ilmeisestä” pitäisi olla muodossa ”ilmeistä”.
Apulaisoikeusasiamiehen
lausunnossa sanottiin taas vielä seuraavaa:
Ehdotetun
25 i §:n 2 momentissa on myös kirjoitusvirhe (”ilmeisestä”; po.
”ilmeistä”).
Siis
kirjoitusvirhettä ei ministeriö kaiketi itse ollut huomannut.
Mietinnössä
asiasta todettiin seuraavaa:
Valiokunta
korjaa myös 2 momentissa olevan kirjoitusvirheen.
Siis
valiokunta kuuli tarkasti ministeriötä eikä itse ollut ryhtynyt
hallituksen esityksen tarkastustyöhön. Ministeriö myönsi lausunnossamme ihmettelemämme virheen 5.
lakiehdotuksen
(laki ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta) 11
§:ssä, ja
toteutti korjausehdotuksemme, mutta epäloogisemmin:
Opetus-
ja kulttuuriministeriö toteaa, että kyseisestä säännöksestä on
hallituksen esityksessä epähuomiossa ehdotettu poistettavaksi voimassa
olevan pykälän 2 momentin mukainen säännös työhön ja itsenäiseen
elämään
valmentavan koulutuksen laajuudesta. Opetus- ja kulttuuriministeriö
pyytää,
että sivistysvaliokunta muuttaisi esityksen 11 §:n 1 momentin säännöstä
lisäämällä siihen tämän säännöksen seuraavasti:
(11
§ 1 mom):
Työhön
ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen ja sen osien
mitoituksen peruste on osaamispiste. Työhön ja itsenäiseen elämään
valmentavan koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä.
Loogisempaa
olisi ollut lisätä puuttunut säännös tekemällä siitä 2 momentti
siirtämällä ensin 2 momentti 3 momentiksi; tällöin pykälän kolme
momenttia
olisivat vastanneet pykälän otsikon Työhön
ja itsenäiseen elämään
valmentavan koulutuksen mitoitusperusteet, laajuus ja suoritusaika
kolmea
osaa. Vastineessa ei mainittu yhdistystämme. Äskeisen korjauksen osalta
asia ei sitä niin vaatinutkaan. Muissa lausunnoissa ei virheestä ollut
sanottu mitään.
Mietinnössä
pykälän otsikon jälkeen korjaus tehtiin sitten seuraavasti:
Saadun
selvityksen mukaan säännöksestä on hallituksen esityksessä
epähuomiossa ehdotettu poistettavaksi voimassa olevan pykälän 2
momentin
mukainen säännös työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen
laajuudesta. Koulutuksen laajuus on voimassa olevassa laissa 60
osaamispistettä.
Sivistysvaliokunta
ehdottaa vastaavan säännöksen sisällyttämistä pykälän
1 momenttiin.
Lausuntomme
huomiota 3. lakiehdotuksen (laki perusopetuslain muuttamisesta; se ei
ollutkaan 2. lakiehdotus) 26 §:n 1 momentin sanan ”sen”
liiallisuudesta ei vastineessa eikä myöskään
mietinnössä ollut oivallettu. Siksi ehdotin eduskunnan
asiakirjatoimistoon
16.12. välitetyssä viestissäni virheen korjaamista eduskunnan
vastauksen
kielellisessä huoltamisessa.
Samoin
pyysin eduskunnan vastauksen kielen huollossa (mutta olisiko kyse
vain siitä?) korvaamaan 23. lakiehdotuksessa (laki nuorista
työntekijöistä
annetun lain muuttamisesta) ilmaisu ”perusopetuksen jälkeistä” 7 §:n
5 momentissa ilmaisulla ”perusopetuksen suorittamisen jälkeistä” sekä
ilmaisu ”perusopetuksen oppimäärän suorittamisesta” 12 §:n otsikossa
ilmaisulla ”perusopetuksen suorittamisesta”. Kyse olisi lakikielen
täsmentämisestä, ei sisällöllisestä muutoksesta. Toisin kuin
lausunnossamme myös perustelin nämä korvausehdotukset: nojauduin
perusopetuslain muutetun 26 §:n 1 momenttiin.
Pitääkin
seurata, poikkeaako valtioneuvoston yleisistunnolle annettava
eduskunnan hyväksymät lait (ja lausumat) sisältävä eduskunnan vastaus
kahdessa viimeksi mainitsemassani suhteessa sivistysvaliokunnan
mietinnöstä. Täydennys 4.1.2021. a) Viestini eduskunnan asiakirjatoimistolle myöhästyi,
sillä eduskunnan vastaus (EV 218/2020 vp) olikin annettu jo 15.12.2020. Siten
kyseiset kaksi lakia (1216/2020 ja 1236/2020) vahvistettiin 30.12.2020 hiukan
viallisessa muodossa. Ne, kuten oppivelvollisuuslakikin, tulevat voimaan
1.8.2021. b) Pyysin hallitusneuvos Piritta Sirviota, joka toimi 30.12.2020 eduskunnan
vastauksen esittelijänä sekä valtioneuvoston yleisistunnossa että tasavallan
presidentin esittelyssä, liittämään ainakin kokouksista ensimmäisen pöytäkirjaan
eriävän mielipiteensä perusopetuslain 46 §:n sovellettavien säännösten luettelon
päivittämättömyyden tähden. No, hän ei niin menetellyt. Mutta hän vastasi
minulle, että hänen tulkintansa mukaan perusopetuslain 42 a–e §:t kyllä
tulisivat 46 §:ssä sovellettaviksi. c) Pelkään, että 46 §:n päivittämistä viivästetään, jotta aikuisten
perusopetuksessa voitaisiin samalla toteuttaa uskontotieto, kun taas
yhdistyksemme lakiesitys tavoittelee elämänkatsomustiedon aseman
vahvistamista
Jouni
Luukkainen
|