Kantelin oikeuskanslerille vuonna 2018 Raamatun käytöstä ministerien vannoessa
virkavalan ja vuonna 2019 ”lakikirjan” käytöstä ministerien antaessa virkavakuutuksen
tai tuomarinvakuutuksen (ks. Kantelut-sivun [HTML] kohdat 26 ja 29). Pidin molempia
käytäntöjä oikeudettomina, koska niistä ei ollut säädetty laiessa eikä asetuksissa,
koska Raamatun käyttö korosti kristinuskon Jumalaa vastoin valan sanamuotoa ja koska
lakikirjan käyttö oli kehitetty selvästikin vain Raamatun käytön tueksi. Tavoittelin,
ja tavoittelen edelleenkin, virkavalasta luopumista yksinomaisen virkavakuutuksen
hyväksi sekä yksinomaiseen ministerin vakuutukseen siirtymistä. Tänään sain postitse oikeuskanslerin vastaukset molempiin kanteluihini. Ratkaisujen
mukaan kumpikaan käytäntö ei ole lainvastaista tai muutenkaan laillisuusvalvonnan
näkökulmasta virheellistä, eivätkä kanteluni olleet sen vuoksi johtaneet
oikeuskansleria toimenpiteisiin. Valitettavasti valtioneuvoston kanslialta ei vakuutusten osalta ollut pyydetty
selvitystä toisin kuin virkavalan osalta. Vastineessani valasta annettuun selvitykseen
en ollut huomannut ihmetellä, olivatko myös mahdolliset ortodoksiseen kirkkoon
kuuluneet ministerit valaa vannoessaan (1.7.1964-) todella vannoneet sen nimenomaisesti
kaksi sormea Raamatulla. Oikeuskanslerin vastauksessa jälkimmäiseen kanteluuni ei ollut
tarkasteltu lakikirjan käytön syntyä; ei edes kysymystä, onko virka- tai
tuomarinvakuutuksiin koskaan kytketty lakikirjaa muulloin kuin ministerien
vakuutuksissa 6.6.2019. (Vastauksissa säännöksiä koskevassa osassa asetuksen 7 §:n sijasta on luettava 5 §.) Ratkaisujen
mukaan: ”Valan osalta Raamatun käyttö tai käyttämättä jättäminen
valaa vannottaessa ei vaikuta velvollisuuden täyttämisen pätevyyteen.
Toisaalta
Raamatun käyttöön tässä yhteydessä ei myöskään ole oikeudellista
estettä.” Ja: ”Lakikirjan käyttö, käytön tapa tai käyttämättä
jättäminen vakuutuksia annettaessa
ei vaikuta velvollisuuden täyttämisen pätevyyteen. Toisaalta lakikirjan
käyttöön
tässä yhteydessä ei myöskään ole oikeudellista estettä.” Mutta
mahdetaankohan
valtioneuvoston kansliassa uusille ministereille korostaa, että
virkavalan
vannomisen tai virkavakuutuksen antamisen sekä tuomarinvakuutuksen
antamisen
velvollisuuksien täyttämiseen riittävät ääneen lausutut kaavojen sanat,
kun taas
toiminnalliset elementit ovat vapaaehtoiset? Tuodaankohan erityisesti
molemmat
vakuutukset antaville ministereille esille sitä, että lakikirjan käyttö
on
kehitetty, jotta Raamatun käytöllä voitaisiin tähdentää virkavalan
kristillisyyttä, koska kaavan sanat eivät siihen riitä?
Jouni
Luukkainen
|