A)
Yhdistyksemme teki 7.4.2017 opetus- ja kulttuuriministeriölle esityksen
oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetusta koskevan perusopetuslain
46 §:n muuttamisesta ja täydensi sitä kuudesti, viimeksi tänään.
Esitimme tähän opetukseen sovellettavien perusopetuslain muiden
säännösten
46 §:n ensimmäisessä virkkeessä olevan luettelon päivittämistä. Pykälää
on muutettu vain kerran sen jälkeen, kun se säädettiin 1998, vaikka
lakia
on muutettu muutoin monesti. Nimittäin vuonna 2016 annetulla lailla
tämän
opetuksen rakenne uudistettiin vuoden 2018 alusta alkaen
maahanmuuttajien
suuresti kasvaneen perusopetuksen tarpeen tähden, ja tällöin
luettelosta
vain poistettiin yksi pykälä, joka katettiin 46 §:n muissa momenteissa.
Toinen syy päivittämiselle on se, että sovellettavissa säännöksissä
päätökset
tekee oppilaan huoltaja, kun alaikäisenkin oppivelvollisuusiän
ylittäneen
opiskelijan olisi saatava tehdä ne itse, kuten muutetussa 46 §:ssä
muutoin
asianlaita onkin. Erityisesti opiskelijan henkilökohtaisen
opiskelusuunnitelman
laativat opetuksen järjestäjä ja opiskelija yhdessä. Samoin
Opetushallituksen
määräämät aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja
Opetushallituksen antamat ohjeet uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetuksen
järjestämisestä sekä uskonnollisista tilaisuuksista perusopetuksessa on
selvästikin
laadittu niin, että niissä opiskelija itse käyttää puhe- ja
päätösvaltaa
opinnoistaan. Erityisesti esityksemme tavoitteena on se, että alle
18-vuotias
opiskelija tekee itse huoltajansa sijasta uskonnollisen asemansa
sallimat
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskevat tahdonilmaisut
(opetusta
on yksi pakollinen kurssi). Joka tapauksessa 46 §:n mukaan
opiskelijalle,
joka on täyttänyt 18 vuotta, opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko
uskontoa tai elämänkatsomustietoa.
Kaikki
alkoi harmistuksestani helmikuussa 2017 oivallettuani, että minulta
oli edellisenä syksynä mainitsemani lain eduskuntakäsittelyn
yhteydessä,
tai jo aiemmin, jäänyt käyttämättä mahdollisuus yrittää saada 46 §:ään
muutos, että uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle alaikäiselle
opiskelijalle opetetaan elämänkatsomustietoa, ellei hän itse halua
osallistua uskonnonopetukseen. En muistanut, että sellaiseen oli
viitattu
mainitsemissani Opetushallituksen ohjeissa jo 2014 ja 2016; huomasin
sen vasta, kun olin lukenut 12.1.2018 annetut ohjeet (neljäs ja viides
täydennys lakiesitykseemme).
Tuin
esitystämme samana päivänä 7.4.2017 eduskunnan
oikeusasiamiehelle
tekemälläni kantelullani Opetushallituksen määräämistä aikuisten
perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteista. Monipolvinen kanteluprosessi johti
opetus- ja
kulttuuriministeriön eduskunnan oikeusasiamiehelle asiassa
EOAK/5074/2017
(dnro OKM/12/022/2017) 13.12.2017 antamaan lausuntoon, jossa ministeriö
lupasi tarkistaa 46 §:n lakiviittaukset ja ilmoitti että
tarpeenmukaiset
säännösmuutosesitykset on tarkoitus antaa vuoden 2018 aikana. Mutta
mitään
ei ole tapahtunut.
Kaikki
lakiesityksemme osat sekä kanteluni ja niihin saamani vastaukset
ovat ministeriön diaarinumerossa OKM/30/592/2017.
Kaikki
mainisemani asiakirjat löytyvät Kantelut-sivun
kohdista 1.21–1.23.
Täydennys 10.3.2020. Hallitus päätti 4.2.2020 lainsäädäntösuunnitelmastaan
kevääksi ja syksyksi 2020 sekä tammikuuksi 2021, eikä kaipaamaani hallituksen esitystä näy.
Suunnitelma kyllä elää, ja asiahan on yhä ajankohtaisempi Suomen aikoessa noutaa huoltajiaan
vailla olevia nuoria turvapaikanhakijoita. Kaikkiaan 207 hallituksen esityksestä
opetusministeri Anderssonilla on päävastuu viidessä. Hallitus päätti 14.2.2020 lainsäädäntöohjelmastaan, joka on suunnitelma vaalikauden 2019-2023 keskeisistä
lainsäädäntähankkeista (päivitetty 20.2.2020), eikä kaipaamani hanketta näy, mutta se ei
toki olisikaan keskeinen. Kaikkiaan 142 hankkeesta opetusministeri Anderssonilla on
päävastuu yhdessä. B)
Molempien OKM:n diaarinumeroiden diaariotteissa vastuuvalmistelijaksi
on mainittu Kirsi Lamberg, joka nykyään on hallitussihteeri. Hän
vastasi 14.7.2017
ylitarkastajana torjuvasti lakiesitykseemme, joten kanteluideni
jatkaminen oli tarpeen. Soitin hänelle 22.1.2020. Lähetin hänelle sen
jälkeen sähköpostiviestit 22.1., 23.1., 26.1. ja 26.1.; ne kaikki
vietiin diaariin. Seuraava perustuu näihin
viesteihini.
B1)
Hallitussihteeri on virkamies, joka valtioneuvostossa valmistelee ja
esittelee asioita. Lamberg onkin valmistellut ja esitellyt erään
asetuksen.
Mutta saattaisiko hän laatia kaipaamani hallituksen esityksen?
B2)
Kantelukirjoituksestani 24.4.2017 poimin huomautuksen, että
sovellettavien
säännösten luettelon tekninen päivittäminen tarkoittaisi yhden momentin
lisäämistä, yhden momentin poistamista, 16 pykälän lisäämistä ja kolmen
pykälän
lisäämättä jättämistä ja että sisällölliset muutokset toteutettaisiin
luettelon säännöksiin viittaavien vastaavien tekstien luettelolla
ilmaisun
''kuitenkin niin, että'' jälkeen.
B3)
Jälleen oppilaaksi? Tilanteessa, että alaikäiselle opiskelijalle ei
annettaisikaan
täyttä päätösvaltaa hänen huoltajansa sijasta perusopetuslain 46 §:n
sovellettavien
säännösten päivitetyssä luettelossa, häntä olisi 46 §:ssä kutsuttava
jälleen oppilaaksi,
hänet olisi 46 §:ssä sallittava jättää jälki-istuntoon, hänen kanssaan
olisi voitava
käydä kasvatuskeskusteluita, eikä hän oppilaaksi alennettuna voisi
tietenkään itse
laatia yhdessä opetuksen järjestäjän kanssa henkilökohtaista
opiskelusuunnitelmaansa,
vaan 46 § olisi muutettava siten, että sen laatii hänen puolestaan
hänen huoltajansa.
Mutta eihän tämä taantuminen kävisi! Sovellettaviin säännöksiin on siis
ihan oikeasti
viitattava muodossa, että kuitenkin niissä tarkoitetut oppilaan
huoltajan päätökset tekee
opiskelija ja että yleisemmin niissä tarkoitetuilla oppilaan huoltajan
oikeuksilla
tarkoitetaan vastaavia opiskelijan oikeuksia.
B4)
Puolustin esitystämme yhdenmukaisuudella oppivelvollisuusiän
ylittäneiden
perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kesken.
Pyrkimys
yhdenmukaisuuteen on sekä tavoite että väline että perustelu
itsessään.
B5)
Kahden vuoden hiljaisuus HE-rintamalla ei ole ollut yksinomaan
kielteinen.
Opetushallituksen omavaltainen, mutta hyvin järkevä käytäntö on yhä
paremmin
ehtinyt vakiinnuttaa asemansa. Olisi siten täysin kohtuutonta, jos OKM
ryhtyisi palauttamaan alaikäiselle opiskelijalle jo annettua valtaa
hänen
huoltajalleen hallituksen esityksessä (HE).
B6)
Lakiesityksemme mukaiselle HE:lle olisi syytä antaa perustelu, että se
johtuu eduskunnan oikeusasiamiehelle tehdystä kantelusta ja että HE on
siksi
välttämätön. Silloin sitä olisi helpompi puolustaa ja se tekisi HE:n
ymmärrettäväksi.
B7)
Aikuisten perusopetus oli esillä Educa-messuilla 2020 Karvin 24.1.
järjestämässä tilaisuudessa ”Maahanmuuttajien koulutuspolut”. Puhe
kielitaitovaatimusten (toteutetusta) joustavoittamisesta ammatillisessa
koulutuksessa toivat mieleeni, että päätösvallan antaminen alaikäiselle
opiskelijalle lakiesityksemme mukaisesti joustavoittaa opiskelijan
opiskelua
ja myös opetuksen järjestämistä.
B8)
Motivoin Kirsi Lambergia tarttumaan tähän asiaan HE:n laatimisen
mielessä
ja samalla motivoin ministeriötä antamaan hänelle siihen
mahdollisuuden. Pitäisi
ensiksi hyväksyä esityksemme tavoite, jonka jälkeen esityksemme antaisi
rungon
lyhyelle HE:lle.
B9)
Vaatimassani HE:ssä ei saisi rakentaa mitään ”yhteistä
katsomusainetta”,
vaan siinä vain pitäisi sallia alaikäisen päättää itse uskonnon ja
elämänkatsomustiedon
opetusta koskevista mahdollisista valinnoista kuten yhdistyksemme
kannalta
oleellisimmasta uskonnonopetuksen torjumisesta, jos opiskelija ei kuulu
mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Maahanmuuttajia ei saa käyttää
keinona
ja verukkeena yrittää pakottaa kaikki uskonnonopetukseen uskontotiedon
muodossa.
B10)
HE aloittaisi uuden aikakauden OKM:ssä sikäli, että aina tehtäessä
perusopetuslakiin muutos muualle kuin 46 §:ään olisi
muistettava miettiä,
olisiko tällöin 46 §:n sovellettavien säännösten luetteloa
päivitettävä.
Jouni
Luukkainen
|