Uutiseni Kantelun tähden
lakipykälää oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta
muutetaan, mutta vaara säilyy (29.12.2017) jälkeen asiassa on
tapahtunut seuraavaa. Uudet asiakirjat ovat Kantelut-osaston
[HTML]
kohdassa 1.23.
Mutta kerrataan kuitenkin ensin
opetus- ja kulttuuriministeriön
vastauksesta 13.12.2017 seuraava: ”Opetus-
ja kulttuuriministeriö tarkistaa vuoden 2018 alussa voimaan tulevan
perusopetuslain 46 §:n säännöksen
lakiviittaukset. Tarpeenmukaiset säännösmuutosesitykset on tarkoitus
antaa vuoden 2018 aikana ja
opetussuunnitelman perusteita päivitetään säännösmuutosten
mukaisesti.”
Yhdistyksemme liitti opetus- ja
kulttuuriministeriölle 7.4.2017
tekemäänsä asiaa koskevaan lakiesitykseensä neljännen
täydennyksen 19.1.2018 [PDF] ja viidennen täydennyksen 24.1.2018 [PDF] huomauttamalla,
että
Opetushallituksen asiakirja Ohje perusopetuksen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon sekä esiopetuksen
katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä uskonnollisista tilaisuuksista
esi- ja perusopetuksessa (12.1.2018)
ja jo sen edeltäjät (16.9.2014 ja 11.5.2016) sisälsivät johdannoissaan
seuraavan esitystämme tukevan seikan: ”Oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetuksessa huoltajan sijasta
valinnoista päättää eräin jäljempänä
mainituin poikkeuksin [näitä poikkeuksia ei ollut] kuitenkin oppilas
itse.”
Opetushallitus on myös
1.1.2018 käyttöön otetussa asiakirjassaan Aikuisten perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2017 toiminut lakiesityksemme
suuntaisesti ilmeisestikin jo käytännön tarpeiden
johdosta. Sikäli 46 § tulisi päivittää
Opetushallituksen ohjeen ja
perusteasiakirjan mukaisesti, ei päinvastoin.
Se olisi oikea tapa ratkaista perusteasiakirjaa koskeva
kanteluni.
Tiedustelin kahdella sp-viestillä 11.-13.9.2018 ministeriöltä [HTML]
perusopetuslain 46 §:n luvatusta
tarkistamisesta, josta ei mitään merkkejä ole näkynyt edes listassa
eduskunnalle syysistuntokaudella 2018 tai
oikeammin vaalikauden 2015-2019 lopulla annettavista hallituksen
esityksistä. Vastausta ei tullut.
Sitten kysyin 24.9.2018 oikeusasiamieheltä ministeriön toimenpiteiden viipymisestä [PDF]
ja pyysin
oikeusasiamiestä tiedustelemaan asiasta ministeriöltä. Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen pyynnöstä esittelijäneuvos Mikko
Sarja ilmoitti minulle
seuraavaa oikeusasiamiehen vastauksessa 1.10.2018 aikataulutiedusteluun (EOAK/4882/2018) [PDF]: ”[o]ikeusasiamiehen kansliassa ei tällä hetkellä ole vireillä mitään
kirjeeseenne liittyvää asiaa,
minkä vuoksi opetus- ja kulttuuriministeriöltä ei katsottu
aiheelliseksi ryhtyä erikseen tiedustelemaan
tarkoittamaanne lainsäädäntöaikataulua. Edellä todetun vuoksi kirjeenne
ei johtanut täällä enempään.” Saamastani oikeusasiamiehen vastauksesta totean, että ministeriön
vastauksen 13.12.2017 ilmaisu ”on tarkoitus
antaa vuoden 2018 aikana” ei toki ole sitova aikataululupaus, mutta mielestäni aikataulua olisi tullut
tarkentaa viimeistään syyskuun alussa 2018 ja ilmoittaa tarkennuksesta
oikeusasiamiehelle. En kuitenkaan
voinut kannella oikeusasiamiehelle, että ministeriö olisi antanut
oikeusasiamiehelle väärän tiedon
toimenpiteistään, ja sikäli siis oikeusasiamiehen kansliassa ei ole
voinut olla vireillä mitään kirjeeseeni
liittyvää asiaa. Lähetin 4.10.2018 oikeusasiamiehen torjuvan vastauksen opetus- ja
kulttuuriministeriölle sekä
Opetushallitukselle tiedoksi kommenttieni kera. Lakimuutoksen tilanne on täten jäätynyt. Joka tapauksessa lakia tulisi
siis muuttaa siitäkin teknisestä syystä,
että laki on jäänyt jälkeen Opetushallituksen asiakirjoista ilmenevästä
kehityksestä opetuksen kentällä. Nyt
kuitenkin saatan jälleen pelätä, että ministeriö viivyttää
tarkoituksellisesti lakimuutosta, jotta voisi
toteuttaa aikuisten perusopetuksessa pakollisen yhteisen uskontotiedon,
jollaista yhdistyksemme ehdottomasti
vastustaa.
Jouni
Luukkainen
|