a)
Puolustusministeri(ö) asetti 6.4.2018 työryhmän arvioimaan Jehovan
todistajien asevelvollisuudesta
vapauttamista koskevaa lainsäädäntöä. Työryhmä luovutti 2.7.2018
mietintönsä (Puolustusministeriön julkaisuja
1/2018), jossa se esitti Jehovan todistajien vapauttamisesta
asevelvollisuuden suorittamisesta eräissä
tapauksissa annetun lain (645/1985; vapautuslaki) kumoamista
(kumoamislaki). Toimeksiannon mukaan esitettävän
ratkaisumallin tuli olla sopusoinnussa perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuuden
vaatimuksen kanssa eikä se saanut
vaarantaa yleisen asevelvollisuuden asemaa Suomessa. Mietinnön
liitteenä oli työryhmän ehdotus hallituksen
esitykseksi eduskunnalle vapautuslain kumoamisesta ja
asevelvollisuuslain 3 §:n [teknisestä]
muuttamisesta.
Ehdotettu kumoamislaki sisältää siirtymäsäännöksen, jonka mukaan se,
joka on hakenut vapautuslaissa
tarkoitettua lykkäystä ennen kumoamislain voimaantuloa, voi kolmen
kuukauden kuluessa lain voimaantulosta hakea
vapautusta asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana. Jehovan
todistajat -nimiseen rekisteröityyn
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva voi siis saada vapautuksen heti
tarvitsematta odottaa sitä jopa 10 vuotta
(ikävuodet 18-28) kuten nykyisin.
Asiaa kiirehti Helsingin hovioikeuden
23.2.2018 antama tuomio, joka hylkäsi vakaumuksensa vuoksi
siviilipalveluksesta kieltäytyneen syytteen perustuslain vastaisena
syrjintänä Jehovan todistajien
vapautuslakiin nähden; ks. uutiseni Totaalikieltäytyjät ja lausuntomme 2008 Jehovan todistajien vapautuslaista (26.2.2018) [HTML]. Samaa asiaa oli aiemmin pohtinut puolustusministeriön asettama
toimikunta (Komiteanmietintö 2007:1). Sen
mietinnössä ei tehty ratkaisuehdotusta, mutta mietinnöstä järjestettiin
lausuntokierros, jossa annoimme 10.3.2008 lausunnon [PDF]. Kantamme oli, että vapautuslaki on
kumottava. Kysymystä oli edelleen pohtinut puolustusministerin asettamana
selvitysmiehenä professori Jukka
Kekkonen: Selvitys Jehovan todistajien vapauttamista
asepalveluksen suorittamisesta koskevasta
lainsäädännöstä (Puolustusministeriö 15.4.2013). Hän esitti kolme eri
ratkaisumallia, joista yksikään ei ollut
nyt esitetty kumoamislaki. Kekkonen oli perehtynyt yllä viitattuihin
lausuntoihin (s. 11; kursivoimani sana
sisälsi tietysti ateistiyhdistyksemme): ”Kriittisesti vapautuslakiin suhtautuvat myös ne tahot, joiden mukaan
Jehovan todistajille on annettu muihin
uskonnollisiin ja eettisiin vakaumuksiin nähden sellainen
suosituimmuusasema, jota ei voida pitävästi
perustella. Tällä kannalla ovat erilaisin painotuksin muun muassa
aseistakieltäytyjäliitto ja useat erilaisia filosofisia ja uskonnollisia aatesuuntia edustavat tahot.” b) Puolustusministeriö julkaisi 4.7.2018 lausuntopalvelu.fi:ssä
työryhmän mietinnöstä lausuntopyynnön
(VN/3415/2018), johon vastausaika päättyy 17.8.2018. Annoin 28.7.2018
palvelun kautta yhdistyksemme lausunnon,
joka on jaoteltu pyynnön mukaisesti ja kuuluu seuraavasti: Kommentit ehdotetusta ratkaisuvaihtoehdosta: Kannatamme ehdotettua vapautuslain kumoamista kuten jo yhdistyksemme
lausunnossa 10.3.2008. Paitsi, että
vapautuslaki kohtelee eri totaalikieltäytyjäryhmiä epäyhdenvertaisesti
vastoin perustuslakia, se vastoin
maallisen valtion tavoitettamme antaa etuoikeuden yhdelle
uskonnolliselle yhdyskunnalle ja vieläpä sellaiselle,
joka tuottaa useimmat nimenomaiset uskontojen uhrit. Tyydymme siihen,
että työryhmälle asetettu rajoite olla
vaarantamatta yleisen asevelvollisuuden asemaa Suomessa ei tällöin anna
mahdollisuutta muihin ratkaisumalleihin. Jehovan todistajien oppi niin kansainvälisesti kuin Suomessakin on jo
vuodesta 1996 sallinut siviilipalveluksen.
Siviilipalveluksen rangaistusluonteisen pituuden tai yleisen
asevelvollisuuden vastustamisen tähden
totaalikieltäytyvät pasifistit ovat jatkossakin muita kuin Jehovan
todistajia tai Jehovan todistajista eronneita. Siviilipalvelus on edelleenkin kehittynyt myönteiseen suuntaan. Lisäksi
työryhmä katsoo (s. 17-18), että on
mahdollista vielä entisestään lisätä siviilipalveluksen etäisyyttä
maanpuolustuksesta: luopua puolustushallinnon
osuudesta siviilipalveluspaikkojen valinnassa ja edustuksesta
siviilipalvelusasiain neuvottelukunnassa; nämä
muutokset olisikin viipymättä toteutettava. On siis odotettavissa, että kumoamislaki ei lisää
totaalikieltäytymistä. Vapautuslaki ei täten enää ole
tarpeellinen. Kuten työryhmä toteaa, siviilipalveluslaissa mainitaan myös
uskonnolliset yhdyskunnat ja niiden seurakunnat
mahdollisina palveluspaikkoina, eikä työryhmä näe teoreettista estettä
sille, että halutessaan myös Jehovan
todistajien yhteisö voisi tarjota siviilipalveluspaikkoja (s. 17).
Mutta haluaisivatko Jehovan todistajien
paikallisseurakunnat alistua tätä koskevaan siviilipalveluskeskuksen
valvontaan? Työpalvelun olisi joka
tapauksessa oltava siviilipalveluslain 3 §:n mukaan yhteiskunnalle
hyödyllistä. Yhdistyksemme ei kuitenkaan
pidä uskonnollisten yhdyskuntien uskonnollista toimintaa yhteiskunnalle
hyödyllisenä, varsinkaan tässä suhteessa.
Toisaalta siviilipalveluksen suorittavan kannattaa muutenkin valita
palveluspaikkansa koulutukseensa ja
työkokemuksiinsa sopivasti. Se, joka ei halua siviilipalvelustehtävissä
toimia puolustusvoimia vähääkään
tukevalla tavalla, löytää kyllä palveluspaikkansa. Kommentit ehdotetusta siirtymäsäännöksestä: Siirtymäsäännös on tarpeen ja hyvin perusteltu. Sen luoma
epäyhdenvertaisuus on nopeasti väistyvä. Tuskinpa
kukaan myöskään nyt liittyy Jehovan todistajien yhdyskuntaan
pikavapautuksen saadakseen. On hyvä, että
siirtymävaiheessa vapautuksen saatuaan Jehovan todistajien
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva voi luopua
yhdyskuntansa tehtävistä ja velvollisuuksista ja jättää koko
yhdyskunnan tarvitsematta odottaa siihen tätä syytä
jopa kymmenen vuotta. Kommentit hallituksen esityksen
perusteluista: Kommentit huolimattomuusvirheistä: Sivu 23: Selostus lainsäädännöstä sisältää seuraavan epäselvän ja
ilmeisen tarpeettoman virkkeen: ”Henkilön on
lykkäystä ja vapautusta hakiessaan osoitettava, että uskonnolliseen
vakaumukseen perustuvat vakavat
omantunnonsyyt estävät häntä suorittamasta asevelvollisuutta
aseellisessa palveluksessa tai missään sitä
korvaavassa palveluksessa.” Mutta millä tavalla tämä olisi muka
osoitettava? Vapautuslaki ei puhu mistään
sellaisesta, vaan hakemuksessa riittää ilmoittaa tästä seikasta ja
Jehovan todistajat r.u.y.:n jäsenyydestä. Sivu 23: Tekstistä ”noin 18 000 tuhatta” on sana ”tuhatta” poistettava. Sivu 23: Täydennyspalveluksesta ei säädetä siviilipalveluslain 6
luvussa vaan 8 luvussa. Sivu 24: Rivillä 1 on oltava ”18 artiklan”, ei ”18-artiklan”. Sivu 26: Onko pvm 12.3.2009 kahdelle Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisulle todella oikea? Jukka
Kekkosen selvityksen alaviitteessä 20 niiden pvm on 12.6.2009. Sivu 31: Tekstistä ”Sääntely asettaisi ... eriarvoiseen asemaan, eli
olisi ongelmallinen” on poistettava
pilkku, sillä lauseilla on sama subjekti. Sivu
31: Jakson 2.3:n ensimmäisessä virkkeessä sana ”asevelvollisuudesta” on
korvattava tekstillä ”asevelvollisuuden suorittamisesta”. Sivu 35: Luvussa 1.1 mainitun jälkimmäisen asetuksen säädösnumerossa ”636/1086” on vuosiluvun oltava 1986. Muut huomiot mietinnöstä: Sivulla 5 luetelluista asiantuntijoista puuttuu 28.5.2018 kuultu Pia
Puolakka (Rikosseuraamuslaitos), mutta tämä
on korjattu HE:n jaksossa 4.1. Totaalikieltäytymiseen on uusi syy, johon valitettavasti johtivat
yhdistyksemme puheenjohtajan vuosina
2009-2012 eduskunnan oikeusasiamiehelle tekemät kantelut
puolustusvoimien kirkollisesta työstä ja
elämänkatsomustiedon opetuksesta. Saapumiserästä 2/2015 alkaen on
varusmieskoulutuksesta lakkautettu
sotilaspappien kirkollisten oppituntien rinnalla ollut
elämänkatsomustiedon opetus, johon olivat oikeutettuja
valtionkirkkoihin kuulumattomat, ja sen sijaan, että
elämänkatsomustiedon opetus olisi kanteluissa vaaditusti
sallittu myös valtionkirkkoihin kuuluville, kaikille tulikin yhteiset
sotilaspappien pitämät oppitunnit.
Vakaumuksen syistä sotilaspapit sekä heidän oppituntinsa torjuva ja
sekulaaria opetusta sekulaarien opettajien
johdolla niiden sijaan vaativa aseelliseen palvelukseen muutoin
suostuva asevelvollinen saattaisi
siviilipalveluksen sijasta valita totaalikieltäytymisen sen lyhyen
keston ja valvontarangaistusmahdollisuuden
tähden. Sillä miksi pelkän sotilaspappien asiattoman osuuden tähden
kenenkään täytyisikään joutua kärsimään
siviilipalveluksen rangaistusluonteinen pitkä kesto varsinkaan, kun
kyse ei olisi aseistakieltäytymisestä sen
perinteisessä mielessä? Jehovan todistajat saattavat haluta välttää valtionkirkolliset
sotilaspapit ja siksi(kin) koko aseellisen
palveluksen.
Jouni
Luukkainen
|