Vapaa-ajattelijain
liitto ry haki 7.12.2017 päivätyllä hakemuksellaan opetus- ja
kulttuuriministeriöltä (OKM) valtion yleisavustusta vuodelle 2018
25.000 euroa. Ministeriö myönsi 6.2.2018 avustusta 20.000 euroa.
Uutta on, että avustuksella tulee edistää yhdenvertaisuutta ja Merkityksellinen Suomessa -toimintaohjelman tavoitetta yhteiskunnallisen osallisuuden edistämiseksi.
Avustus
maksetaan kahdessa erässä, 16.2.2018 ja 16.7.2018. Avustettavan
toiminnan kustannuksista avustuksella saadaan kattaa 98 prosenttia.
Liitto selvittää tämän vaatimuksen helposti. Selvitys avustuksen
käytöstä on annettava 30.4.2019 mennessä.
Ministeriö seuraa liiton toimintaa
Ministeriö
kertoo seuraavansa valtionavustusten käytön tuloksellisuutta ja
tarkoituksenmukaisuutta sekä avustusten vaikutuksia. Se voi myös tehdä
liitolle kyselyjä myöntämästään avustuksesta. Edelleen liiton on
ilmoitettava verkkosivuillaan tai esitteissään valtionavustuksesta
esimerkiksi näin: ”Tähän toimintaan olemme saaneet avustusta opetus- ja
kulttuuriministeriöltä.”
Päätöksen ovat allekirjoittaneet ylijohtaja Riitta Kaivosoja ja kulttuuriasiainneuvos Leena Laaksonen.
Liitolla suuria vaikeuksia toteuttaa suunnitelmiaan
Yllä
kerrottu merkitsee valvonnan lisääntymistä. Ainakin Vapaa-ajattelijain
liiton toiminnan osalta tämä on ymmärrettävää. Liitto on varakas
järjestö eikä sen toiminnan menestyminen riipu OKM:n melko pienestä
toiminta-avustuksesta.
Liitolla
on silti ollut suuria vaikeuksia toteuttaa toimintasuunnitelmiinkin
kirjattuja suunnitelmia ja tavoitteita. Kirjoituksessani Vapaa-ajattelijain liiton toimintasuunnitelma vuodelle 2018 (22.11.2017) otin
esille 53 kohtaa, joiden toteuttaminen oli rauennut, unohdettu,
epäonnistunut tai muutoin mennyt myttyyn liitolta. Näin heikko kyky
toteuttaa suunnitelmia vesittää toimintasuunnitelmien merkityksen.
Niitä tehdään, koska säännöt ja avustusten myöntäjät niitä vaativat, ei
siksi, että ne toteutettaisiin. Kyse on liittohallituksen
kyvyttömyydestä käyttää oikein ja tehokkaasti toimeenpanovaltaansa.
Ministeriö
ei kuitenkaan suoraan kerro, että liiton toiminta olisi ollut kehnoa.
Avustuksen suuruuden osalta viitataan vain käytössä olevien
määrärahojan suuruuteen.
Yleisavustuksen ehdot ja rajoitukset
Ehdot
ja rajoitukset on päivätty 17.1.2017 eli ne ovat melko uusia. Niissä on
paljon sellaista, joka koskee myös Vapaa-ajattelijain liittoa.
(1)
Valtionavustusta ei saa käyttää muun kuin saajan toiminnan tai hankkeen
avustamiseen paitsi, jos asiasta on päätöksessä mainittu. Liiton
yksityiselle osakeyhtiölle, Pro-Kuppaus Oy:lle, antamaa rahoitusta ei
ole koskaan mainittu valtionapupäätöksissä. Näin yksityisen osakeyhtiön
avustaminen valtionavustusrahoilla on kielletty, vaikka yhtiössä
työskentelisi liittohallituksen jäsenten kavereita ja vaikka liitto on
yhtiön osakas. Liitto on järjestelmällisesti vuosikausia salannut
Pro-Kuppaus Oy:lle maksetun avustuksen suuruuden.
(2)
Ainakin aiemmin liitolla oli sijoituslaina, jonka korot tai lyhennykset
eivät ole OKM:n hyväksymiä toimintakustannuksia. Laina lienee jo
maksettu pois. Liitto ei ole enää kartuttanut omaisuuttaan vaan
köyhtynyt.
(3)
Irtisanomiskorvaukset ja irtisanomisajalta ilman työvelvoitetta
maksettavat palkkakustannukset eivät ole OKM:n hyväksymiä
toimintakustannuksia. Tällaisia palkkoja on aikaisemmin maksettu.
Minullekin maksettiin tällaista palkkaa kuuden kuukauden ajan sen
jälkeen, kun työsuhteeni oli laittomasta purettu. Tuorein tapaus on
liiton ainoa palkallinen työntekijä, toiminnanjohtaja Maarit Fredlund.
Hän lähti sairauslomalle huhtikuun loppupuolella 2017. Tämän vuoden
puolella Fredlundin asemasta on liikkunut vain huhuja. 9.4.2018
saapuneessa liiton tiedotteessa kerrottiin liittohallituksen merkinneen
17.3.2018 tiedoksi, että Fredlundin ja liiton yhteisellä päätöksellä
Fredlundin työsopimus oli irtisanottu päättymään 31.3.2018.
Fredlund
lienee hengissä. Uskontojen uhrien tuki UUT ry:ssä on mukana myös
vapaa-ajattelun uhreja. Siellä Fredlundia ei ainakaan vielä ole
näkynyt.
(4)
Oikeudenkäyntikustannuksia OKM ei pidä hyväksyttävinä
toimintakustannuksina. Liitto on käynyt oikeutta jäsenyhdistyksiään ja
entisiä työntekijöitään vastaan. Yksi juttu eteni hovioikeuteen saakka.
Oikeudenkäyntikustannukset ovat liiton tapauksessa mahdollisia.
(5) Liitto on toteuttanut korjauksia omistamissaan kymmenessä asunto-osakkeessa hyvin vähän. Korjausvelka on kasvanut.
Liitto
ei enää itse remontoi sijoitusasuntojaan vaan palkkaa remonttimiehet.
20.1.2018 liittohallitus päätti tilata remontin yhteen
sijoitusasuntoon. Korjauskuluja syntyy. Näitäkään OKM ei hyväksy
toimintakustannuksiksi.
Ministeriö asettaa avustuksensaajalle velvollisuuksia
Ministeriö
muistuttaa avustuksensaajia näiden velvollisuuksista. Kirjanpitoa tulee
pitää kirjanpitolaissa säädetyllä tavalla. Tässä liitto on reputtanut.
Tuloslaskelman esitystapa on ollut kirjanpitoasetuksen ja myös OKM:n
raportointivaatimusten vastainen riittävien erittelyjen puuttuessa.
Edelleen
ministeriö vaatii, että valtionapuselvitykset on toimitettava
ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Tässäkin liitto on reputtanut.
Vielä
liiton tilinpäätösten tase-erittelyt ovat olleet riittämättömiä. Tällä
liitto on tahtonut hämärtää kuvaa eri omaisuuseristä, niiden laadusta
ja siitä, ovatko ne tallella vai onko niistä luovuttu.
Ehdot
ja rajoitukset ovat perusteltuja. Useat näistä koskevat tai voivat
koskea liittoa. Kun liiton omat tulot ovat kuitenkin paljon suurempia
kuin valtionavustus, liitto pystyy rahoittamaan OKM:n pois rajaamat
kustannukset muista tuloistaan, lähinnä verottomista vuokratuloista.
Jos liiton entiset työntekijät nostavat kanteita liittoa vastaan tai liitto erottaa laittomasti jäsenyhdistyksiään joutuen
sen takia vastaajaksi, kuluriski on olemassa. Liitto voi pyrkiä
siirtämään korvausvelvollisuutta luottamushenkilöilleen ja suojaamaan
samalla itseään. Luottamushenkilö, joka itse joutuisi
korvausvelvolliseksi, on kuitenkin jatkossa vähemmin innokas tukemaan
liiton nykyistä toimintalinjaa. Vastuun realisoituminen panee
vapaa-ajattelijankin ajattelemaan. Tällöin tästä seuraisi ongelma koko
liitolle.
Pohjanoteeraus
Liiton
saamat valtion varsinaiset ja ylimääräiset toiminta-avustukset on
esitetty 11 vuotta vanhaan kirjoitukseen sisältyvässä, päivitetyssä taulukossa.
Rajoitetaan tarkastelu nyt euroaikaan. Vuoden 2003 ja vielä
seuraavankin vuoden (2004) avustuksia (25.000 euroa) voidaan pitää
vanhan vallan aikaansaannoksina. Sen jälkeen avustuksissa alkoi
tasainen kausi, joka kesti vuoteen 2011 saakka. Avustus pysyi koko ajan
25.000 eurossa.
Seuraava
taitekohta oli imagofasistien murtautuminen liiton hallitsevaksi
valtaryhmäksi vuoden 2011 liittokokouksessa. Alkoi toistaiseksi
seitsemän vuotta jatkunut yleisavustuksen alamäki. Sen aikana on
menetetty nimellisesti 20 prosenttia valtionavusta. Todellinen menetys
on suurempi, koska rahan arvo on heikentynyt.
Tänä
vuonna saatu 20.000 euroa on euroajan pohjanoteeraus. Voiko
yleisavustus tästä enää pienetä? Jos liiton toimintaan ilmaantuisi
näivettymisen asemesta isompi kupru, ministeriö voisi tietysti poistaa
valtion yleisavustuksen kokonaankin.
Kimmo
Sundström
|