|
EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIES. JYVÄSKYLÄN KULTTUURITOIMI. SALAILU. ASUNTO-OSAKEYHTIÖN ARKEA (30.3.2018)Lisätty sisällysluettelo 2.4.2018
|
Saate: Yhdistyksemme julkaisee ohessa Raimo Toivosen kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle
salailusta Jyväskylän kirjastotoimessa, vastauksen kanteluun ja Toivosen kommentit. Itse kantelu oli jo
julkaisemassamme uutisessa Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Asunto-osakeyhtiön arkea (16.9.2017) [ Jouni
Luukkainen *** Sisältö: Eduskunnan oikeusasiamiehelle. 11.9.2017
KANTELIJA:
Raimo Toivonen VASTAAJAT:
Jyväskylän kulttuuri- ja liikuntalautakunta/ Seija Laitinen-Kuisma. Kirjastotoimenjohtaja
Vastaajien hallintomenettely ja käytös tarjottuani kirjaani
”Asunto-osakeyhtiön arkea” Jyväskylän kirjastolle ilmoiteltavaksi ja
laitettavaksi suuren salin hyllylle kaikkien lukijoiden rajoituksetta
lainattavaksi. Kirjaston kirjallisuusluettelossa kirja mainitaan, mutta siihen liittyy merkintä ”Ei lainattavissa”. Kirjallisuusluettelon mukaan tätä kirjoitettaessa on kirjaa
Keski-kirjastoissa hyllyillä yhteensä 0 kpl, lainattu yhteensä 0 kpl ja
lainattu tänä vuonna 0 kpl. Satunnainen, vähemmän kokenut tiedon etsijä,
kuten kerrostalon asukas, luopuu näillä tiedoilla suunnitelmastaan
saada kirja luettavakseen. Kirja olisi pitänyt laittaa kirjallisuusluetteloon ”Saatavilla”-merkinnöin ja se olisi pitänyt laittaa ensisijaisesti Jyväskylän
kirjaston suuren salin hyllylle kaikkien lainattavaksi rajoituksitta. Jyväskylän kulttuuritoimi on salaillut kirjaa aiheettomasti. Selitän edempänä tarkemmin miten salailu tapahtuu. Minun sananvapauteni edellyttää saada kirja tavanomaiseen täydelliseen julkisuuteen ja lainaukseen. VAATIMUS Pyydän
ryhtymään Jyväskylän kulttuuritoimen lainvastaisen menettelyn
johdosta tarpeellisiin toimiin. Lopullinen
tavoitteeni on saada keinolla millä tahansa asiani
käsitellyksi kulttuuritoimessa ja tarpeen mukaan myös ylemmässä
viranomaisessa ja siis lopulta saada kirja kirjallisuusluetteloon
”Saatavilla”-merkinnöin ja salin hyllylle kaikkien lainattavaksi. KIRJAN SISÄLTÖ
”Asunto-osakeyhtiön arkea” -kirja on ajankohtainen, tiedollinen,
epäkaupallinen, satiirinen, vaihtoehtoinen ja korostetusti
julkisuushakuinen. Kirjassa etsin, havaitsen ja julkistan virheitä
asioiden hoidossa. Kirja on kriittinen erityisesti isännöintitahoa
kohtaan. Pohdin, miksi taloyhtiöiden yhtiökokoukset eivät kiinnosta
osakkaita ja miksi hallituksen jäsenten keski-ikä on usein hyvin korkea.
Tämän luontoista tietoa on tarjolla rajoitetusti. Kirja on kuvitettu. Hyödynnän kirjassa lakimiehen ja rakennusmestarin taidot samassa
henkilössä. Kirjassa on toinen puoli juridiikkaa ja toinen puoli
rakennustekniikkaa. Olen ollut itsekin taloyhtiön isännöitsijänä. Käytän
nimeltä mainiten esimerkkinä jämsäläistä asunto-osakeyhtiötä,
jonka osakas olen. Mainitsen nimeltä kaupallisia liikeyrityksiä ja
henkilöitä, jotka omaavat tai tavoittelevat julkisuutta. Näin en
mainitse taloyhtiön hallituksen jäsenten nimiä. Selostan taustoineen
ainutkertaisen isännöintitoimiston myynnin toiselle
isännöintitoimistolle.
Kirjassa on seuraavat alaotsikot:
Kirjassa ei ole sisältönsä
puolesta estettä tulla laitetuksi kirjallisuusluetteloon ”Saatavilla”
-merkinnöin ja salin hyllylle kaikkien lainattavaksi. Kirjaa
kirjoittaessani huomioin kaiken aikaa sen kelvollisuuden kirjastoon.
Väitän, että vaihtoehtokirjat ovat lukijapiireissä mielenkiintoisempia
ja samalla kiistellympiä kuin tavalliset kaupalliset kirjat. Asia
koskettaa 2.500.000 asunto-osakehuoneistossa asuvaa suomalaista.
Kirjastot ovat monopoliasemassa epäkaupallisen ja vaihtoehtoisen
aineiston julkistajina. Kirjan tason selvittämiseksi pyydän perehtymään
siihen tarpeellisessa määrin. Johdannosta ja sisällysluettelosta
ilmenee paljon. KANTELUN
OIKEUDELLISET PERUSTELUT. JULKISUUS Kirjastojen
tehtävänä on edistää aktiivista kansalaistoimintaa,
demokratiaa ja sananvapautta, ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa
kokoelmaa sekä edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua. Hallinnossa
asioivan tulee saada asianmukaisesti hallinnon palveluita.
Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä
käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin
tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa
suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava
oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. Viittaan myös
julkisuuslain periaatteisiin. VASTAAJIEN
VASTAUSKIRJOITUKSET JA PERUSTELUT Vastaajien
vastauskirjoituksissa ei ole perusteluja. Minä en voi vastata
niihin tässä. Hyvän hallinnon mukaan perustelut pitää esittää. Itse
miellän kulttuuritoimen todellisiksi perusteluiksi
salaamistarkoituksen. Pyydän saada
vastata vastaajien tässä kanteluprosessissa mahdollisesti
esittämiin perusteluihin. SALAILUTOIMINTO
Valintaperiaate-ohjeen
mukaan Keski-Suomen erillisessä
maakuntakokoelmassa on maakuntaan liittyvää aineistoa. ”Aineistot”-ohjeen mukaan ”maakuntakokoelma” sijaitsee fyysisesti
Jyväskylän kirjastorakennuksessa erillisessä ”Martti Korpilahti”
Juuri mainitut
ohjeistot löytyvät Jyväskylän kirjaston
internetsivustolta kaikille, jotka osaavat käyttää internetiä. ”Asunto-osakeyhtiön
arkea” -kirja on sijoitettu maakuntakokoelmaan ja
siis fyysisesti Martti Korpilahti Luettelomerkintä
”Ei lainattavissa”, nollalainaamistiedot, sijoittaminen
maakuntakokoelmaan, (poikkeuskäyttömahdollisuus) ja salailu muodostavat
yhden toimintokokonaisuuden. Salailu on toiminnon ainut tavoite.
Mieleeni ei tule etua tai turvaa, jonka erikoiskohtelu toisi
kirjalleni. En yritäkään
täsmentää tässä miten suppea tai laaja ”Ei lainattavissa”
Olen
toimittanut kirjan Jyväskylän kirjastoon kahtena
(ilmais)kappaleena, nimittäin 15.2.2016 ja 24.1.2017. Näin yksi
kirjakappale on ollut laitettavissa salin hyllylle kaikkien
lainattavaksi ”Saatavilla”-merkinnöin ja toinen tarpeen mukaan
maakuntakokoelmaan. Kirjojen ilmaisominaisuus ja
omakustanteisuus eivät ole
hylkäämisperusteita, niin kuin kirjasto-ohjeistoistakin ilmenee. Minä
olen noudattanut kirjaston lahjoitussopimuskäytäntöä paitsi en ole
luopunut oikaisuvaatimusoikeudestani. Seuraavassa
luvussa ”Kantelukelpoisuus” selvitän vastaajien
lainvastaiset menettelyt koskien oikaisuvaatimusosoituksen antamista,
oikaisuvaatimuksen käsittelyä sekä hallintokantelun käsittelyä. KANTELUKELPOISUUS
Ajatellen
kantelukelpoisuutta on tapahtunut seuraavaa:
Virkailijoiden
selityskirjoituksissa ei ole oikaisuvaatimusosoituksia
pyydettynäkään. Lautakunta ei ole käsitellyt yhtä oikaisuvaatimustani
ja
yhtä hallintovalitustani. Valituksentekomahdollisuus hallinto-oikeuteen
on tehty ongelmalliseksi siten, että ei ole olemassa tai saatavissa
oikaisuvaatimukseen tehtyä päätöstä. Selitykset on naamioitu
valmistelun
luontoisiksi. Minä en ole tilaisuudessa tekemään menestyvää
oikaisuvaatimusta lautakunnalle tai menestyvää valitusta
hallinto-oikeuteen. Olen umpikujatilanteessa. Kulttuuritoimi tarkoittaa
nykyisen olotilan jäävän pysyväksi. Katson teidän voivan tutkia tämän
kantelun ikään kuin lopullisesta viranomaistoiminnasta tehtynä. Virkailijat
kertovat, että noudattamansa käsittelymenettely on
kirjastossa tavanomainen. TAUSTASEIKKOJA
Jyväskylän
kulttuuritoimi ei ole ilmoittanut mitään perustetta
hylkäävään ja turhauttavaan toimintaansa. Salailutarkoitus on tullut
ilmi. Viittaan omasta puolestani vielä eräisiin korruptiivisiin
seikkoihin, jotka ovat saattaneet vaikuttaa heidän toimiinsa ja
käytökseensä: Kulttuuritoimella
on joitain henkilökohtaisia, vallan käyttöön ja jakoon
liittyviä aatteellisia, moitittavia, tunteen varaisia ja lähemmin
tuntemattomia vaikutteita. Tarjolla on
asetelma, että Jyväskylän kirjastovirkailijat vaikuttavat Finland BTJ Oy:n ja Suomen
Kirjastoseura ry:n kautta valtakunnallisesti
siten, että kirjastovirkailijat hylkivät ilmaiskirjoja ja pyrkivät
siten
ohjaamaan kirjavälityksiä ja provisioita BTJ:lle ja edelleen
osinkotuloja Kirjastoseuralle. Kenties tällainen asetelma vaikuttaa
yksittäistapauksessa siten, että minunkin ilmaiskirjaani ei oteta
Jyväskylän kirjaston luetteloon ”Saatavana”-olevaksi ja lainattavaksi
suureen saliin. Kirjastoseuran
hallituksen kaikki jäsenet ja varajäsenet ovat
kirjastovirkailijoita. Kirjastoseura omistaa BTJ:n osakekannasta 10
prosenttia. BTJ tuotti vuonna 2016 voittoa 239.000 euroa. Kirjastoseura
sai siitä osinkoa 23.900 euroa.
Osinkoa tulee vuosittain.
Toiminta-asetelma on korruptiivinen. Professori Ari
Salmisen suorittaman kansalaiskyselyn mukaan
piilokorruptiota esiintyy. Sitä esiintyy vallan väärinkäyttönä,
salailuna, epäterveenä vastavuoroisuutena ja poikkeamisina hyvän
hallinnon vaatimuksista ym. Mainitsee kuntatoimen eniten
piilokorruptoituneiden hallintoalojen joukossa. Piilokorruptio toimii
harmaalla alueella ja aiheuttaa turhautumista ja voimattomuutta
kansalaisissa sekä epäluottamusta yhteiskuntaa kohtaan. Kansainvälisten
vertailujen muodostama kiiltokuva suomalaisesta tilanteesta ei ole koko
kuva. Piilokorruptiota on vaikea havaita ja siksi vaikea torjua.
Salonen
edellyttää kansalaisilta aktiivisuutta piilokorruption ehkäisemiseksi. Raimo Toivonen
21.9.2017 EOAK/5547/2017 Viite: 15.9.2017 vireille tullut kantelu ASIA: Kaupungin kulttuuri- ja liikuntatoimen menettely otettaessa aineistoa kirjaston kokoelmiin
Asianne esiteltiin apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojalle, jonka pyynnöstä ilmoitan Teille seuraavan. Tänne toimittamastanne aineistosta ilmeni Teidän lähettäneen teoksenne
kirjastolle ja tiedustelleen kirjallisesti sen käsittelyn tilannetta.
Kirjastonjohtaja oli vastannut Teille kertoen menettelytavoista
kirjalahjoitusten käsittelyssä. Tämän jälkeen olitte
tyytymättömänä kirjastonjohtajalta saamaanne vastaukseen lähettänyt
oikaisuvaatimukseksi nimeämänne asiakirjan osoitettuna Jyväskylän
sivistyslautakunnalle. Tähän kirjeeseen oli vastannut
kirjastotoimenjohtaja. Kirjasatotoimenjohtaja oli vastannut myös
seuraavaan
kirjeeseen, jonka olitte osoittanut Jyväskylän kulttuuri- ja
liikuntalautakunnalle. Tuossa vastauksessa oli kerrottu teoksenne
ottamisesta kirjaston kokoelmiin. Apulaisoikeusasiamies totesi, ettei vuoden 2016 loppuun saakka voimassa
olleesta kirjastolaista eikä 1.1.2017 voimaan tulleesta yleisistä
kirjastoista annetusta laista ole johdettavissa teoksen tekijälle
subjektiivista oikeutta saada teoksensa kirjaston kokoelmiin
tai määrätä kirjastolle lahjoittamansa teoksen sijoittamisesta
kirjaston kokoelmiin sikäli kuin teos ylipäätään on otettu kirjastossa
vastaan. Perustuslaissa turvattuun sananvapauteenkaan ei kuulu esimerkiksi
ehdotonta oikeutta saada näkemyksiään julki ja teoksiaan esille tietyssä
mediassa tai paikassa. Näin ollen sananvapaudestakaan ei ole teoksen
laatijalle johdettavissa ehdotonta oikeutta saada
teoksensa otettavaksi kirjaston kokoelmiin eikä oikeutta määrätä, että
kirjastolle toimitettu ja kokoelmiin liitettäväksi vastaanotettu teos
olisi saatavissa tai lainattavissa kirjastosta nimenomaan tietyllä
teoksen laatijan haluamalla tavalla. Kaupungilta saamianne vastauksia apulaisoikeusasiamies piti hyvän
hallinnon näkökulmasta sisällöltään asiallisina ja riittävästi
perusteltuina. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan näissä
teostanne koskeneissa vastauksissa ei ole ollut kyse sellaisista
viranomaisratkaisuista, joihin olisi tullut liittää
oikaisuvaatimusohjaus, vaan lähinnä hyvän hallinnon mukaisista
kirjallisista vastauksista kirjallisiin yhteydenottoihin. Edellä todetun johdosta asiassa ei tänne toimittamanne aineiston
perusteella ollut aihetta epäillä lainvastaista menettelyä eikä
velvollisuuden laiminlyöntiä. Siksi kirjoituksenne ei johtanut täällä
enempään. Mikko Sarja
EAOA:n mukaan kirjastolaista ei
ole johdettavissa kirjailijalle subjektiivista oikeutta saada teos
kirjaston kokoelmiin eikä oikeutta saada se sinne tietyllä tavalla.
Sananvapaudestakaan ei ole johdettavissa kirjailijalle
ehdotonta oikeutta saada teos otettavaksi kirjaston kokoelmiin. Kirjan ottaminen kokoelmiin Kirjasto ensin hylkäsi ”Asunto-osakeyhtiön arkea” Kirjan sijoittaminen kokoelmiin tietyllä tavalla Kantelin siksi kun kirjasto sijoitti kirjan ”maakuntakokoelmaan”, siis
väärään kokoelmaan ja käytännössä salailluksi. Salailu on kirjan
totaaliseen hylkäämiseen rinnastuva toimi. Salailtuna kirja ikään kuin
ei ole millään tavalla kirjastossa olemassa ja lainattavissa. EAOA perustelee, että minulla ei ole subjektiivista oikeutta saada kirja
sijoitetuksi kirjastoon haluamallani (julkisella) tavalla. EAOA lausuu
hassusti, että minä olisin halunnut ”määrätä” kirjan sijoittamistavasta
jotain. Subjektiivisen oikeuden ja objektiivisen oikeuden selitetään olevan
toisilleen läheisiä käsitteitä ja olevan myös toistensa vastakohtia. Ja
että niiden välinen raja on epäselvä. Ja että ne eroavat toisistaan
ikään kuin oikeellisuusominaisuuden määrän ja laadun
suhteen. Objektiivisen oikeuden selitetään tukeutuvan täsmällisemmin
lakeihin ja vankempiin lähteisiin ja olevan tunteista vähemmän
riippuvaista oikeuden laatua. Subjektiivisen oikeuden selitetään perustuvan enemmän henkilökohtaisiin
näkemyksiin ja olevan ikään kuin heppoisempaa ja monipuolisemmin
käytettyä oikeutta. Subjektiivisen oikeuden mainitaan olevan myös
tarjolla olevan luontoista oikeutta kuten lasten varhaishoitoa
tai kuolevan henkilön saattohoitoa. Sen merkittävinä piirteinä on, että
vastaanottaja on oikeutettu halutessaan saamaan edun tai voi
halutessaan jättää sen käyttämättä. Kenties tämäkin ruokkii luuloa, että
subjektiivinen oikeus on heppoisempaa oikeutta. Selitystenkään
mukaan subjektiivinen oikeuslaatu ja taso ei ole virheellistä oikeutta. EAOA tarkoittaa, että kun minä perustan vaatimukseni vain
subjektiiviseen oikeuteen, niin minun vaatimukseni on henkilökohtainen
ja sillä perusteella väärä ja aiheeton. EAOA ei huomaa hylkäävälle
vastaukselleen muita perusteluja, kuin minun kanteluni subjektiivisuus
ja että subjektiivisuus on tässä niin vaikuttava ominaisuus, että se
riittää kantelun hylkäämiseen saakka. Ja että myöskään
kirjastotoimenjohtajien käytöksessä ja vastauskirjoituksissa ei ole
moitteen aihetta. Minun mielestäni oikeuden oleminen nimeltään (vain) subjektiivinen ei
merkitse sitä, että oikeutta ei ole ollenkaan olemassa. Molemmat,
subjektiivinen ja objektiivinen oikeustaso ovat oikeuksien ja palvelujen
antamiseen velvoittavia ja niiden saantiin oikeuttavia. EAOA käsittelee asian ikään kuin minua (RT), yksityishenkilöä vastaan
tehtynä kanteluna, vaikka minua vastaan ei ole kanneltu. EAOA ilmaisee
mitä oikeuksia minulla ei ole. EAOA olisi päässyt suoremmin päämäärään,
jos hän olisi sen sijaan lausunut mitä velvollisuuksia
kantelun kohteella, toimimisvelvollisella viranomaisella, Jyväskylän
kulttuuritoimella on tai ei ole. Kulttuuritointa vastaan on kanneltu. Sananvapaus ym. EAOA myöntää minulle sananvapauden sijasta tynkäsananvapauden, saan
ehdotonta suppeamman sananvapauden. Tynkäsananvapauteni on EAOA:n
mielestä niin tynkä, että se ei oikeuta ja velvoita täydelliseen
sananvapauteen vaan velvoittaa vain tynkäsananvapauteen, kirjan
säilyttämiseen lukitussa huoneessa salailtuna. Sananvapaus joko on tai ei ole.
Välittävää kompromissisananvapautta ei ole olemassa. Minulla on
sananvapaus. Kysymys on Jyväskylän kulttuuritoimen velvollisuudesta
puoltaa ja toteuttaa minun sananvapauttani. EAOA:n myönteisempi
suhtautuminen sananvapauteeni ei olisi pahentanut asiaa. Huomioiden kirjastolain,
hallintolain ja julkisuuslain tavoitteet katson, että Jyväskylän
kirjastolla on sananvapaudenkin puolesta velvollisuus laittaa ja minulla
vastaavasti oikeus saada vaihtoehtotyyppinen ”Asunto-osakeyhtiön
arkea” EAOA:lla ovat vaakakupeissa
toisaalta viaksi katsomansa kirjan subjektiivisuus ja sananvapauden
niukkuus sekä toisaalta minun kirjani vaihtoehtoinen sisältö. EAOA toistaa turhan moneen kertaan
kulttuuritoimen lausuman kirjan lahjoitusominaisuudesta ikään kuin
sillä olisi jokin merkitys sananvapauden arvioinnissa, kirjan sisään
ottamisessa ja sijoittamisessa julkiselle yleiselle
lainaushyllylle. Käyttöohjeen mukaan lahjoituskirjat ovat samalla
arviointiviivalla kaupallisten maksullisten kirjojen kanssa. Kirjan
omakustanneominaisuutta EAOA ei mainitse. EAOA:n vastauksessa on myönteistä
se, että siitä puuttuu usein nähty luottamusta tavoitteleva luettelo
lainkohdista, joita ei kuitenkaan noudateta. Vapaamuotoinen selvittäminen Vastoin EAOA:n lausumaa
kirjastotoimelta saamani kolme vastausta (ja yksi vastaamatta
jättäminen) eivät ole asiallisia vapaamuotoisia selvittämiskirjoituksia,
koska niissä ei ole kunnon asiaa eikä perusteluja. Ne ovat
hylkäämisluontoinen
päätös neljään kertaan. Vastaukset ovat harkitusti niin omituisia ja
hämärrettyjä, että ne eivät olisi kelvanneet oikaisuvaatimuksen
perusteeksi. Vastauksia ei voi pitää kunnollisena neuvontanakaan.
Kirjastotoimenjohtajat tunnustelivat huomaanko minä, että
kysymys on salailusta ja muutoksenhaun estämisestä. Tämä on törkeä
höynäytysyritys. EAOA on hyvävelikorruptiossa mukana pitäessään
Jyväskylän kirjastotoimen vastauksia hyvän hallinnon mukaisina.
Kirjasto on siis sijoittanut
”Asunto-osakeyhtiön arkea” Selailtuani lakikirjaani huomaan
ensiksi hallintolain Pääsäännön mukaan viranomaisen tulee selvittää ja tutkia asiat
huolellisesti ja sitten hyväksyä tai hylätä asia. Yllä oleva lainkohta
on yksi, jonka mukaan tutkimisesta voidaan ääritapauksessa
poikkeuksellisesti tinkiä. Yleisten oppien mukaan poikkeussääntöä
tulkitaan suppeasti, eli tämän ja hyvän hallinnon periaatteen mukaan
hylkäämisperusteiden pitää olla selvät tai ainakin ilmeiset. Mielivalta
on kielletty. Lainakohdassa on kaksi erillistä hylkäämisperustetta:
Myös ”tutkimatta jättäminen” ja
päätöksen jättäminen jopa kokonaan tekemättä on yhtä kuin hylkääminen.
Lopputuloksen kannalta hylkäämisperusteet eivät eroa toisistaan. Jos
noudatetaan hyvää hallintoa, niin tutkimatta jätettäessäkin
pitää olla esillä vähintäänkin perusteltu luulemus, että
hylkäämisperuste on olemassa. Tutkimatta jättäminen ja
hylkääminen heti perusteettomana tulee tyypillisesti kysymykseen silloin
kun jokin prosessuaalinen seikka tekee käsittelyn tosi tarpeettomaksi.
Se voi olla määräajan noudattamatta jättäminen tai
vaatimuksen kohdistaminen väärään kohteeseen tai vaatimuksen tekijänä
on väärä taho. Lainkohta koskee hallintotapauksia, joissa
hylkäämisperuste ei ole täysin selvä tai ilmeinen, vaan sitä vähäisempi.
Hylkäämisperuste on nopeimmillaan havaittavissa niin pienellä
tutkimisella, ettei sitä voi kutsua tuskin ollenkaan tutkimiseksi. Hallituksen esityksessä
perusteettomuudella tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että eläkkeen hakija
ei täytä eläkkeen saamisen edellyksenä olevaa ikärajaa. Ainakin
lakimiehet ovat velvolliset tietämään hallituksen esitysten
olemassa olon ja niiden käytön tulkinnassa. Tämän kirjoituksen
yhteydessä esiintyvät lakimiehet EAOA, esittelijäneuvos ja minä (RT). Kauppakassi-määräisiin kirjoihin
menettely soveltuu: Kun perikunta tuo kauppakasseittain kirjoja ja
parista ensimmäisestä ei löydy huolellisessa tutkinnassa mitään
mielenkiintoista, niin kirjasto voi perustellusti päätellä,
että lopuistakaan ei löydy mitään ja voi jättää loput kassilliset
lainkohdan mukaan avaamatta ja tutkimatta ja siten hylätä ja hävittää
ne. Ilmeisyysedellytys täyttyy. Mainitulla hallintolain kohdalla on siis
oikeatakin käyttöä hallinnossa. Esillä oleva lainkohta
ei sovellu ollenkaan harkittaessa yksittäisen vaihtoehtoisen kirjan
kelvollisuutta kirjaston yleiselle hyllylle lainattavaksi. Kirjallisuudessa mainitaan, että
perusteettomuuden tulee ilmetä ”verraten nopeasti”. Hylkäämisperuste
tulee joko huomata ensisilmäyksellä selvästi tai asiaa pitää tutkia sen
verran, että huomataan, että enempi tutkiminen
ei ole tarpeen hylkäämisperusteen havaitsemiseksi täsmällisesti. Kyse
on minimiluontoisesta tutkimisesta tai jopa senkin melkein
puuttumisesta. Hallintomääräyksissä ja
hallintokäytännössä täsmennetään vaadittavaa hylkäämis- tai
hylkäämättömyysperusteen vähimmäismäärää usein ilmaisuin ”selvästi” tai
”ilmeisesti” perusteeton tai perusteltu. Enempi mystisyys liittyy momentin
vähemmän käytettyyn sanaan ”heti”. Jokaisella paremman tekstin sanalla
ja pilkulla on jokin merkitys. On mielekästä verrata, mitä esillä oleva
lainkohdan jälkimmäinen osa tarkoittaa ilman
”heti” -sanaa. Vertaillaan ilmaisuja ”hylätään heti perusteettomana” ja
”hylätään perusteettomana”. Olipa heti -sanan suhteen niin taikka näin,
niin kummassakaan tapauksessa asiaa ei saa hylätä ilman perustetta,
koska se sana on molemmissa vertailumuodoissa
tallella. Ja tietenkin perusteettomuus pitää myös todeta. Mutta pitää
myöntää, että heti -sanan mukana olo viittaa hämärästi huolettomampaan
asian käsittelyyn. EAOA:n päätös Dnro 4352/2/15
koskee menettelyä hylkäävän
autokatsastuspäätöksen tekemisessä. EAOA toteaa, että toiminta on
massaluontoista. Menettelystä on katsastusasetuksessa yksityiskohtaiset
pykälät. Hylkäävät pykälät tulee mainita hylkäämispäätöksessä.
Muutoksenhakuohjeet pitää antaa. Suppeatkin perustelut ovat tässä
kantelutapauksessa EAOA:n mielestä riittävät ja täyttävät hallintolaissa
säädetyt vähimmäisvaatimukset. EAOA pyytää Liikenteen
turvallisuusvirastoa selvittämään menettelyä yleisesti. Oikeustapauksessa
vähimmäisvaatimuksiin on otettu kantaa. Tapaus osoittaa minkä verran
virkamies saa rikkoa pykäliä ja se osoittaa myös minkälaisilla
selityksillä virkamies pelastetaan takaisin kuiville. Tämä EAOA:n päätös
selventää vähimmäisperustelurajaa hallinnossa. Jyväskylän kirjastotoimen menettely esillä olevassa yksittäisluontoisessa asiassa ei täytä hallinnon vähimmäistasoa siten, että kirjan hylkäämisperuste jätetään mainitsematta, oikaisuvaatimusmahdollisuus estetään harkitusti ja menettely sisältää lisäksi huonon hallinnon mukaista höynää. Kiistan kohde on suuri: valtakunnallinen julkisuuden jako valtamedian ja vaihtoehtomedian välillä. Jyväskylän kirjastotoimenjohtajien rikkomus on niin suuri, että heitä ei ole mahdollista pelastaa kuiville saman tyyppisillä selityksillä kuin autokatsastusmies pelastettiin.
KIRJASTOTOIMENJOHTAJIEN
KÄYTÖS Jyväskylän kirjastotoimenjohtajat ovat aluksi mahdollisesti soveltaneet
”jätetään tutkimatta tai hylätään heti perusteettomana” Kirjastotoimenjohtajat edelleen hämärsivät ja salailivat myös toimeen sisältyvän salailun.
Siis salailivat salailun.
Menettely ja
lopputulos, molemmat olivat väärät. Missä olikaan ”hyvä hallinto”? Kirja
olisi pitänyt ottaa yleiselle hyllylle kaiken kansan lainattavaksi. Maakuntakokoelma on myös
”timanttien” säilytyspaikka. Kirjastotoimenjohtajat tarjosivat minulle
uskomusta, että maakuntakokoelma on arvokkaiden, ”timanttisten” kirjojen
kokoelma ja minun pitäisi olla tyytyväinen kirjani
sijoittamisesta noin hienoon kokoelmaan. Jyväskylän kirjaston rehelliset päätösmallit olisivat olleet:
hyväksytään yleiselle hyllylle kaiken kansan lainattavaksi tai
hylätään. Näillä
ilmaisuilla, eikä mitään luikurointia. Ja jos hylätään, niin perustelut
ja oikaisuvaatimusosoitus. Hylkäämisperuste
on lupa ilmaista vähimmillään ruksaustekniikalla sähköpostitse. Siis
normaali lain mukainen hallintomenettely koskien yksittäistä varteen
otettavaa tarjottua vaihtoehtoista kirjaa kirjastossa. Näin toimien
kirjastohenkilökunta itsekin rasittuisi vähemmän. Kirjastotoimenjohtajat eivät perustele toimintaansa. Eivät mainitse
myöskään ”Jätetään tutkimatta tai hylätään heti perusteettomana”
-perustetta. Näin he oikeastaan kiistävät käyttäneensä sitäkään
menettelytapaperustetta kirjan käsittelyssä. Laitinen-Kuisma valehtelee ja yrittää höynäyttää vastatessaan, että
Asunto-osakeyhtiön arkea -kirja on ”käyttövalmiina kokoelmissamme”
selittämättä samassa kappaleessa käyttöohjetta, jonka mukaan kirja on
”sijoitettu” ja on lainauskiellossa salailtuna maakuntakokoelmassa.
Salailtu kirja ei ole käyttövalmiina. Kirjastotoimenjohtajien kielenkäyttö
on petollisen sydämellistä ja äidillistä höynää verrattuna
asiasisältöön. Tyyli on sisältöniukkaa ja kovanaamaista varjonyrkkeilyä
lammasten vaatteissa.
Rakentavatko he menettelynsä kuvittelemansa korkean arvovallan varaan?
Laskevatko he suhdetoiminnassaan sen varaan, että asiakkaat eivät hallitse suomen kieltä senkään vertaa kuin he itse? Martikainen ärsyttää luettelemalla joukon luottamusta tavoittelevia
lainkohtia, mutta pettää kohta jättämällä ne noudattamatta ja salailee
kirjan. Tällaiseen törmää viranomaistoiminnassa edelleen silloin
tällöin. Edelleen Laitinen-Kuisma kertoo, että uusien kirjojen
sisällönkuvailutiedot saadaan maksullisina muualta ulkoa, siis BTJ:ltä.
Minä jätin Asunto-osakeyhtiön arkea Sen jälkeen minä tarjosin kirjaa suurin odotuksin suoraan Jyväskylän
maakuntakirjastolle ohi koplauman ja tavoittelin mahdollisuutta virittää
tarpeen mukaan julkisoikeudellinen muutoksenhakuprosessi. Kirjasto ei
millään suostunut tekemään asiassa näkyvää päätöstä
ja näin keplotteli muutoksenhaun mahdottomaksi. Mälsää ja korruptiota.
Kantelumahdollisuus EAOA:lle jäi vielä käytettäväksi, huonolla
menestyksellä sekin. Kiista
oli ja on edelleen siis siitä, sijoitetaanko ”Asunto-osakeyhtiön arkea”
Kirjan kohdalla on asiahakusanat,
esimerkiksi ”asunto-osakeyhtiöt remontti”. Hakija löytää internetistä
hakemaansa alaa koskevan kirjan, mutta yllättyy kun se ei olekaan
(kauko-) lainattavissa, vaan hakijan tulee matkustaa
Utsjoelta tai Hangosta Jyväskylään tutustumaan kirjaan. Edelleenkin on mahdollista laittaa
yksi kirjakappale yleiselle hyllylle lainattavaksi kaikelle kansalle ja
jättää kirjastossa oleva toinen kappale tarpeen mukaan
maakuntakokoelmaan salailluksi. Tapahtumakokonaisuutta ei voi selittää virkailijoiden työmäärän
vähentämisellä, koska virkailijat ovat teettäneet itsellään tämän asian
yhteydessä lisätyötä paljon. Ei myöskään hyllytilan niukkuudella koska
kirja on sijoitettu jollakin tavalla, tosin väärälle
hyllylle ja se on vienyt yhden kirjan tilan. Käyttöohjeen mukaan
lahjoituskirjoista tehdään lahjoitussopimus. Kirjastotoimenjohtajien
vastausten mukaan kirjailijan tulee siinä luopua
oikaisuvaatimusosoituksesta. Ehto on lain vastainen ja mitätön, sen
kaikki merkitys
puuttuu. Kirjailija voi tehdä oikaisuvaatimuksen jopa siinäkin
tapauksessa, että on luopunut oikeudestaan osoitukseen ja
muutoksenhakuun. Kirjastotoimen menettely oikaisuvaatimusoikeuden
pidättämisestä ja menettämisestä
on höynää ja korruptiota. Kirjastotoimenjohtaja Martikainen
ilmoittaa noudatetun käytännön olevan valtakunnallista
kirjastoammatillista valintatyötä. Kysymys ei ole vain yksin Jyväskylän
kirjaston harjoittamasta kirjastokäytännöstä, jota minä pidän
vääränä. Huomaan saaneeni sitä paremman
palvelun mitä alemmalla portaalla minua palvelleet kirjastovirkailijat
ovat kirjastohierarkiassa olleet. Kirjastot mainostavat avun antamista
kirjoja etsittäessä ja kokemukseni mukaan myös
antavat sitä. Tämän tapauksen ja aikaisemmankin kokemukseni perusteella huomaan, että
Suomen kirjastojen ”ryhti”, eli teosten sensurointi on kiristynyt viime
vuosina. Vaihtoehtoiset nettimediat
täyttävät sitä aukkoa, minkä kunnalliset kirjastot jättävät. Kirjastojen
painoarvo on vähentymään päin internetin toimin käytävässä
mediakilvassa. Vaihtoehtokirjallisuuden hylkiminen kirjastoissa
ohjaa lukijoita hakeutumaan vaihtoehto-medioiden lukijoiksi ja
kirjoittajiksi. Julkisoikeudellisilla kirjastoilla on kuitenkin edelleen
tärkeä demokraattinen tehtävä ja velvollisuus julkistaa myös
epäkaupallista vaihtoehtokirjallisuutta. Kirjasatotoimenjohtajat
jättäytyvät valtamedian agenteiksi. ”Kirjastoammatillinen valintatyö” on
sitä samaa. Kirjastotoimenjohtajien käytöksen johdosta on kohtuullista
käyttää terävämpää palautetta ja tavoitella laajempaa
julkisuutta. Kirjastonhoitajien vastaukset ovat tämän kirjoituksen lopussa esillä. Lukija voi arvioida niiden tason. Kirjastotoimenjohtajien virat pitäisi täyttää vain
määräajaksi eikä eläkeikään saakka. Muutos auttaisi heitä ymmärtämään
oman valtansa rajat
ja demokratisoisi kirjastohallintoa. Kirjastotoimenjohtajat pitäisi valita maakunnan puitteissa 40 prosentin vähimmäissukupuolikiintiöin. Jyväskylä on vankasti oikeistoenemmistöinen kaupunki. Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja on Antti Saleva (kok).
HEIKKI POROILA: LUURANGOT PORTINVARTIJAN KAAPISSA Helsinkiläinen (musiikki-)kirjastotoimenjohtaja Heikki Poroila (SKDL) on
Suomen kirjastotoimen laajasti hyväksytty merkkimies. Hän on sitä
senkin jälkeen kun hän oli jättänyt Kirjastoseuran jäsenmaksun
maksamatta. Ja hän on merkkimies edelleen. Poroila kaipaa
kirjastojen aineistovalinnoissa parempaa etiikkaa ja tasapuolisuutta.
Sensurointi on Poroilan kielenkäytössä kirosana. Hän ei käytä
”korruptio”-sanaa. Poroilan kirja on vuodelta 2007 ja tehty Kirjastoseuran
myötävaikutuksella ja BTJ:n kustantamana. Ainakin tämän verran Poroila
on tuolloin ollut vahvoilla niiden kanssa. Kirjaa on kirjastoissa
runsaasti, Keski-kirjastoissakin (Keski-Suomen maakunnan -) 15 kpl.
Sitä on lainattu paljon. Kirja on erinomainen. Kirjaa ei voi kutsua
”timantiksi”, koska sitä ei ole sijoitettu ja salailtu kaikissa
kirjastoissa maakuntakokoelmaan. Kirjan otsikot ja toteamukset kertovat paljon: ”Valta”. ”Ammattikunta
tuhoaa hyvän kirjaston.” ”Verkkomaailmaan siirtyminen huonosti
suunniteltu”. ”Kadonnut keskustelukulttuuri”. ”Parempi johtajuus
kirjastoihin”. ”Uskomukset, luokitus ja sukupuoli”. ”Sananvapauden
puolustaminen on kirjaston tärkeä tehtävä, koska sananvapaudesta
luopumalla voidaan muutkin tehtävät mitätöidä”. ”Kirjan vastenmielisyys
ei ole hylkäämisperuste”. ”Oikeistolaisuus on kirjastojohdossa itsestään
selvää, niin kuin on myös poliisikunnassa ja upseeristossa”.
”Vain vasemmistolaisuus on politiikkaa” (pahaa). ”Perusteluita
kaivataan”. Poroila oli jo kymmenen vuotta sitten huomannut
kirjallisuusluokitusjärjestelmässä (kategoriat) vinoutta. Kirjan kansikuvahenkilö on sen näköinen, että Poroila ja minä voimme
kuvitella sen edustavan salaperäistä, kaikkitietävää, itserakasta,
kuivaa portinvartija-kirjastotoimenjohtajaa. Poroilan päättämänä ei ole
sattuma, että kansikuvahenkilö on kansikuvatyttö
eikä kansikuvapoika. Poika se ei ole siksikään, koska
poikakirjastotoimenjohtajia ei ole olemassa missään muuallakaan (paitsi
Poroila itse). Se on tyttö, joka sensuroi kaikki vähänkin
vaihtoehto-vastenmielisen tuntuiset kirjat polttolaitokseen lähtevään
avoimeen
paperisäkkiin ovensuun nurkassa. Myrkkykaapista kurkistaa vikkelä
luuranko-yliportinvartija, joka vahtii ruoskan uhalla, että tyttö
sensuroi kirjat tehokkaasti. Poroila (sivu 23) ja edeltäjänsä
Kannila (1967) kertovat vanhemmasta, mielestään paheksuttavasta tavasta
sulkea kiusallisiksi koetut kirjat kirjastoissa erilleen ns.
myrkkykaappeihin. Myrkkykirjat olivat kirjastoissa näin olemassa ja varmaankin luetteloissakin
mainittuina, mutta olivat tietenkin sensuroituja ja lainauskiellossa.
Myrkkykaappeihin sijoitettiin varmaankin ainakin sen ajan
vaihtoehto-vastenmieliset kirjat. Käytäntöä perusteltiin sillä, että
pelastetaan siten osa kirjaston epäkypsistä asiakkaista vaarallisina
pidetyiltä vaikutteilta. Kukaan ei voinut kirjaimellisesti väittää,
että myrkkykirjat oli sensuroitu ja poltettu, koska ne olivat edelleen
olemassa ja turvallisesti fyysisesti kirjaston seinien sisäpuolella.
Poroila osoittaa näin moitteensa kirjastoissa vuonna
2007 harjoitettua väärää sensurointia kohtaan. Poroila ei kerro oliko
tuohon aikaan myös ns. ”timanttisia” kirjoja olemassa ja jos oli, niin
missä ne olivat. Myrkkykäytäntö muistuttaa Jyväskylän ym. kirjastojen nykykäytäntöä
sijoittaa vaihtoehto-vastenmieliset kirjat korruptoiden
maakuntakokoelmaan tosiasiassa sensuroiduiksi ja salailluiksi.
Nykyisestä kirjastoaineistosta ei selviä ovatko Poroilan aikaiset
myrkkykirjat
vielä olemassa ja jos ovat, niin missä kirjastoissa ja minkä
luontoisilla hyllyillä ne ovat.
Maakuntakokoelma ja sijoittaminen ovat Jyväskylän
kirjastotoimenjohtajien vastauksissa keskeiset käsitteet ja työkalut
silloin kun tutkittavana on timanttisten ja vaihtoehtoisten kirjojen
käsittely. Timanttisuus on jonkin mittapuun mukaan super-ylen-erikois-korvaamattoman ylevää. Vaihtoehtoisuus
tarkoittaa sitä, että teos tai asia on yleisemmin hyväksytyn,
sovinnaisen, totunnaisen ja perinteisen vastakohta, poikkeaa
valtavirrasta liikaa, eikä noudata hyvän lehtimiestavan
tyyppistä salailukäytäntöä. Esimerkkinä vaihtoehtoisuudesta viittaan
myös Asunto-osakeyhtiön arkea ”Vastenmielisyys” on Jyväskylän
kirjastotoimenjohtajien kokema subjektiivinen hämärä paha haju,
vähättely ja majesteettiloukkaus. Käyttöohjeen mukaan Keski-kirjastoissa
on (laajamuotoinen) maakuntakokoelma (Wolmari ?). Siihen kuuluvat
kaikki Keski-Suomen maakuntaan tavalla tai toisella liittyvät kirjat.
Laajamuotoinen maakuntakokoelma on osa Keski-kirjastojen koko
kirjamäärästä. Kokoelmaan kuuluu viisinumeroinen määrä kirjoja. Vaan ei
siitä sen enempää. Lähinnä Jyväskylän kirjaston osalta sekavat käyttöohje ja kirjastokäytäntö pitää tulkita niinkin, että on olemassa myös ”suppeamuotoinen maakuntakokoelma”.
Siitä enemmän. Se on osa laajamuotoista maakuntakokoelmaa. Siihen
kirjastotoimenjohtajat sijoittavat ”sijoittamispäätöksillä” valikoiden
erikoiskirjoja: ”timantteja” ja ”vaihtoehtoisia” kirjoja. Kokoelma on
myrkkykaapin perillinen. Tähän kokoelmaan kuuluu
Keski-kirjastoissa kaksinumeroinen määrä kirjoja. Tällä valmistelulla lähestytään tämän kirjoituksen varsinaista ydintä:
”vaihtoehtoista” kirjakokoelmaa. Mälsää on tiedossa jatkossakin. Suppeamuotoiseen maakuntakokoelmaan sijoitetut
kirjat erottuvat muusta aineistosta ulkoisesti siten, että niiden
kohdalla kirjaluettelossa on pysyvä
punainen pilkku, ”Ei lainattavissa” Suppeasta maakuntakokoelmasta ei
anneta lainoja kirjaston seinien ulkopuolelle. Kirjastossa sisällä niitä
saa lukea, valokuvata ja niistä saa kopioita.
Uloslainauskielto estää
kokoelman käytön lähes kokonaan. On ilmaistavissa, että timantit ja
vaihtoehtoiset kirjat ovat kirjastoissa salailtuina. Suppeata kokoelmaa säilytetään
pysyvästi (vaihtoehtoisiakin). Sitä säilytetään fyysisesti pääosin
Jyväskylän kirjaston kolmannessa kerroksessa Martti Korpilahti Kaikki ”sijoitetut” kirjat ovat Jyväskylän kirjaston suppeamuotoisessa
maakuntakokoelmassa varkaussuojassa. Varkaussuojelu on pätevä
salailuperuste timanttisten kirjojen osalta. Minun tarpeeni ei
muutoinkaan vaadi tutkimaan timanttien salailuperusteita tämän
enempää. Minun ”Asunto-osakeyhtiön arkea” Suppeamuotoiseen maakuntakokoelmaan sijoitetuilla timanteilla ja
vaihtoehtoisilla on kuitenkin tarve tulla uloslainatuiksi. Jos taas
kerran, korruptio / höynäympäristössä nurjemmin tulkiten, sijoitettuja
kirjoja kuitenkin lainataan vähin äänin rakennuksen ulkopuolelle,
niin kenties kirjastotoimenjohtaja arvioi yksittäistapauksittain
subjektiivisesti mitä kirjoja lainataan ulos, mitä ei, ja kenelle
lainataan. Käyttöohjeissa suppeata maakuntakokoelmaa koskevia ja siihen soveltuvia
ohjeita on niukasti. On kuitenkin. Kirjastotoimenjohtajilla on
käytännössä tilaisuus valita kokoelmaan kirjoja omien subjektiivisten
mieltymystensä mukaan. Valituiksi tulee timantteja ja
puoli-pakko-hätätapauksissa salaamistarkoituksessa myös
vaihtoehto-vastenmielisiäkin kirjoja. Kirjastotoimenjohtajien päätös
sijoittaa vaihtoehto-vasenmielinen kirja maakuntakokoelmaan salailluksi
on kaksikäyttöinen. Kun joku kysyy, miksi näin hyvä kirja on sensuroitu
ja salailtu, niin kirjastotoimenjohtajat vastaavat,
että sitä ei ole sensuroitu eikä salailtu vaan se on edelleen
kirjastossa tallella ja luettavissa. Jos taasen joku ihmettelee miksi
näin huono kirja on otettu kirjastoon, niin kirjastotoimenjohtajat
lohduttavat kysyjää vastaamalla, että kirja ei ole lainattavissa.
Sijoitus maakuntakokoelmaan mahdollistaa vastaamisen vastakkaisiinkin
kiusallisiin kysymyksiin ja molempiin enemmän tai vähemmän uskottavasti.
Timanttien ja toisaalta
vaihtoehtoisten kirjojen sisällöt ilmenevät ja erottuvat alustavasti
kirjojen
nimistä. Asiasisältönsä ja olemuksensa puolesta eri ryhmien kirjat
edustavat vastakkaisia äärilaitoja ja sopivat sen puolesta huonosti
samaan kokoelmaan. Timantit puhuttelevat ”eliittistä”
ja
itseään eliittisenä pitävää väestönosaa. Vaihtoehtoiset puhuttelevat
tavallista tallaajaa kuten kerrostaloasujaa. Lukija voi päätellä
kirjojen johdannoista ja sisällysluetteloista
lisää kumpaan alaryhmään suppeaan maakuntakokoelmaan sijoitettu kirja
kuuluu. Näin siis jos lukija vaivautuu lähinnä Jyväskylän kirjaston
sisätiloihin lukemaan salailtuja timantteja ja salailtuja vaihtoehtoisia
kirjoja. Seuraten Keski-kirjastojen kirjaluettelon pysyviä punaisia pilkkuja, Ei
lainattavissa -merkintöjä ja nollalainaamistietoja olen etsinyt ja
löytänyt lähinnä Jyväskylän kirjastosta 10 kirjaa, jotka täyttävät
suppeamuotoisen maakuntakokoelman tunnusmerkit. Niistä
timantteja on 8. On sukuhistorioita, luontoa, urheilusankareita,
tunteilua, uskonnollisuutta, naisasiaa, sovinnon rakentamista,
ongelmista vaikenemista ja tuollaista. Sisältö edustaa naispuolisten
kirjastotoimenjohtajien arvomaailmaa. Timantit ovat minunkin
mielestä nimiensä perusteella varsin oivallisia kirjoja. Timanttien
erikoiskohtelua puoltaa ainakin varastelun estämisen tarve. Löytämäni ”timantit” ovat:
Eija Eskola (vihreä) on ammatiltaan kirjastotoimenjohtaja Tampereen suunnalla. Immi Hellen oli jumalinen opettaja. Kaikkiaan timantteja saattaa
Keski-kirjastoissa olla kaksinumeroinen lukumäärä. Timantit on ollut
tarpeen selittää näinkin yksityiskohtaisesti, jotta tiedetään
minkälaisia vaihtoehtoiset kirjat eivät ole. Keski-kirjastoissa
on uskonnollisia timantteja ties enemmänkin, vaan olkoon. Timanttisen
suppean maakuntakokoelman osan höynä, pahuus ja korruptio on se, että
sitä käytetään vaihtoehto-vastenmielisiksi miellettyjen kirjojen
salailevana, uloslainaamiskieltoisena ja hätävalhesyntyisenä
piilopaikkana. Keski-kirjastoista olen löytänyt kokonaista kaksi kirjaa sijoitettuina maakuntakokoelmaan
”vaihtoehto-vastenmielisinä” ja siis väittämäni mukaan salailutarkoituksessa, höynämielin ja korruptoiden:
Asunto-osakeyhtiön arkea -kirjan sisällön olen jo kuvaillut edellä kantelukirjoituksessa. Turkinkylävihkossa 2014 (101 sivua) kerron erään lähinaapurini sankarillisen eroamisen ev.lut. kirkosta ensimmäisten turkinkyläisten joukossa 1926 uskonnonvapauslain tultua voimaan. Kerron hänen elämänvaiheensa ja kerron hänen hautansa hoidon nykypäivään saakka. Jämsän sivistyslautakunta ja sivistystoimenjohtaja Leena Kilpeläinen ennättivät uskonkiihkossaan määräämään Turkinkylävihkon 2014 aineiston jo kertaalleen pidettäväksi salassa julkisuuslain 24 pykälän 32 kohdan vastaisesti. He perustelivat suojelevansa salassapitomääräyksellään minua (RT) niiltä yksityisyyshaitoilta, joita minun ateistisen vakaumukseni laajempi julkistuminen saattaa aiheuttaa minulle.
Vaihtoehto-vastenmielisiä kirjoja on
Keski-kirjastoissa suppeassa maakuntakokoelmassa kenties yksinumeroinen
lukumäärää. Niitä ei ole mahdollista löytää miljoonan kirjan joukosta
punaisen pilkun ja pysyvän ”Ei lainattavissa”
-tekstin sekä nollalainaamistiedon perusteella. Tietenkin
hätävalhesyntyisiä kirjoja on muitakin kuin minun kaksi kirjaa. Poroilan
aikaisia myrkkykirjoja saattaa vieläkin olla sijoitettuna ja salailtuna
suppeassa (myrkky-) maakuntakokoelmassa Jyväskylänkin
kirjastossa. Katson voivani kutsua vaihtoehtokirjoja erilliseksi ja
erikoiseksi pieneksi kirjaryhmäksi. Vaihtoehtoisiin kirjoihin liittyvä
varsinainen korruptio on se, että niitä ei ole laitettu julkisesti
yleiselle hyllylle kaiken
kansan lainattavaksi.
Tavoitteeni oli saada epäkaupallinen, vaihtoehtoinen ”Asunto-osakeyhtiön
arkea” -kirjani Jyväskylän kirjastoon yleiselle hyllylle kaiken kansan
ulottuville lainattavissa / saatavilla -merkinnöin. Kirjasto sijoitti
sen lukkojen taakse ”Ei lainattavissa” -salailluksi
/ nollalainausmerkinnöin. Lautakunta ja kirjastotoimenjohtajat ovat harkitusti jättäneet asiani
käsittelemättä ja päättämättä ja ovat siten estäneet muutoksen haun
kirjan salailuasiassa. EAOA:lta ei tullut apua. Missään vaiheessa ei ole ollut eikä
tullut esille syytä salailla kirja. Päättelen, että Jyväskylän
kulttuuri- ja liikuntalautakunnalla ja kirjastotoimenjohtajilla on ollut
jokin valtamedialainen, eliittikulttuurinen, kaupallinen,
henkilökohtainen, subjektiivinen ja vihamielinen vastenmielisyyssyy
sijoittaa vaihtoehtoinen kirjani kuvatulla tavalla suppeaan
maakuntakokoelmaan salailluksi. Jyväskylän kirjasto on koplauksessa
valtamedian kanssa. Kirjastotoimenjohtajat
ja EAOA ovat kenties mukailleet ”jätetään tutkimatta tai hylätään heti
perusteettomana” Kirja ei ilmaannu koskaan tämän jälkeenkään Jyväskylän tai
Keski-kirjastojen tai tuskin muidenkaan kirjastojen yleiselle
lainaushyllylle. Häpeän Jyväskylän kulttuuri- ja liikuntalautakunnan,
Jyväskylän keskuskirjaston ja kirjastotoimenjohtajien puolesta. Tässä kirjoituksessa oli tarve mennä pienehköihin yksityiskohtiin saakka.
Ruopaisu maakunnallisen kirjastotoimen pohjamutiin oli parempi kuin ilman.
Oli perusteltua kerätä taustalta yleiskuvan puitteissa tiedon ja oivallusten muruja sitten kun paremmat tietolähteet
olivat loppuneet. Viimeisellä rannalla kuvittelen, että joku paatuneinkin henkilö tai jopa
viranomainen saattaa vielä kavahtaa julkisuutta ja oikaista virheensä.
Olen tässä kirjoituksessa vielä kertaalleen uudistanut vaatimukseni
saada kirja hyllylle kaiken kansan lainattavaksi. Tarjoan parille vaihtoehtomedialle tilaisuuden tekemään sen, mitä BTJ ja kirjastot eivät suostu tekemään. Toimitan aineiston seuraaviin kohteisiin:
”Asunto-osakeyhtiön arkea” -kirja on siis Jyväskylän maakuntakirjaston
huonetiloissa salailtuna jonkin hämärän mielivaltaisen kirjastokäytännön
mukaan. Jyväskylän kirjaston tähänastinen salailu menee hauskasti
uusiin pykäliin ja harkintaan, jos joku pyytää
kirjaa uloslainattavaksi. Kyse on nyt julkisesta asiakirjasta ja sen
käsittelystä sillä perusteella, kun se on julkisoikeudellisen laitoksen
hallussa ja se ei ole julkisuuslain 24 pykälän mukaan salassa pidettävä.
Pyytäjän ei tarvitse perustella pyyntöään
tai tarvettaan mitenkään. Kirjaston tähänastiset mielivaltaiset
salailuperusteet harkitaan julkisuuslain mainitun pykälän mukaan
uudelleen. Kirjan vaihtoehtoinen luonne ei ole julkisuuslain mainitun
pykälä mukaan salassapitoperuste. Pahimmillaan tämä uusikin hanke voi antaa aiheen tehdä juttu pariin vaihtoehtomediaan. Raimo Toivonen Kirjastonhoitaja ANNE OINONEN Raimo Toivonen
Kysyitte 18.3.2016 päivätyssä kirjeessä kirjastoon lähettämänne teoksen (ASUNTO-OSAKEYHTIÖN ARKEA) tilannetta. Kirjastomme saa vuosittain paljon aineistolahjoituksia, joista kuitenkin
vain osa päätyy kokoelmiimme. Tavallisesti lahjoittaja tuo
lahjoittamansa aineiston henkilökohtaisesti kirjastoon, jolloin hän myös
allekirjoittaa lahjoitussopimuksen kirjaston kanssa. Tällöin lahjoittajalle kerrotaan, että kirjasto harkitsee aina
tapauskohtaisesti sen, otetaanko lahjoitettu aineisto kirjaston
kokoelmiin vain ei. Lahjoitussopimuksessa on maininta, että mikäli
kirjasto ei ota aineistoa kokoelmiinsa, niin kirjasto voi vapaasti
päättää mitä se lahjoituksella tekee. Kirjaston kokoelmaan ottamatta
jäänyt aineisto voidaan esimerkiksi myydä kirjaston omassa
kirjamyynnissä tai vaihtoehtoisesti jopa hävittää. Lahjoittaja voi sopimuksen täyttövaiheessa ilmoittaa, haluaako hän
lahjoituksensa takaisin, jos sitä ei oteta kirjaston kokoelmaan. Siksi
olisikin toivottavaa, että myös postitse lähetetyissä lahjoituksissa
lahjoittaja aina mainitsisi saatteessa noutavansa
teoksen itselleen, mikäli sitä ei oteta kirjaston kokoelmaan. Postitse
kirjasto ei valitettavasti voi lahjoituksia palauttaa, vaan ne on aina
noudettava kirjastosta. Lahjoittajan on tässä tapauksessa hyvä sopia
kirjaston kanssa erikseen siitä, milloin ja mistä
hän tulee aineistonsa noutamaan. Lahjoituksista ei valitettavasti pidetä sellaista kirjanpitoa, josta
selviäisi mikä on kunkin lahjoituksen lopullinen kohtalo. Mikäli teosta
ei tietokannastamme löydy, sitä ei todennäköisesti ole kirjastoon
otettu. Emme siis ikävä kyllä pysty tällä hetkellä
antamaan lahjoituskirjanne kohtalosta tarkempaa tietoa. Anne Oinonen
Kirjastotoimenjohtaja HANNA MARTIKAINEN Raimo Toivonen
Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjaston
aineistonvalintaa ohjaa kirjastolaki. Lain mukaan yleisten kirjastojen
kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä
mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen
harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien
kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen.
Kokoelmanmuodostus on kirjastolakiin ja edellä mainittuun ohjeistukseen
perustuvaa kirjastoammatillista valintatyötä. Jyväskylän kaupunginkirjasto – Keski-Suomen
maakuntakirjaston aineiston valintaperiaatteet kokoelmiin löytyvät
osoitteesta jkl.fi/kirjasto/kokoelmat/kokoelmapolitiikka. Maakuntakokoelman valintaperiaatteet: Keski-Suomen maakuntakokoelman aineistovalinnan periaatteet Asunto-osakeyhtiön arkea sopii aiheensa puolesta Jyväskylän
kaupunginkirjaston maakuntakokoelmaan, sillä se käsittelee Keski-Suomen
alueella sijaitsevaa asunto-osakeyhtiötä. Teos on päätetty sijoittaa
maakuntakokoelmaan. Kirjastolla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan lahjoituksia eikä niistä
tehdä oikaisuvaatimuksen mahdollistavia viranhaltijapäätöksiä. Tarpeen
mukaan vastaanotettavat lahjoitukset on valtakunnan tasolla normaali
käytäntö ja usein ei sitouduta vastaanotetunkaan
lahjoituksen kohdalla tietynlaiseen säilytykseen tai esillä pitämiseen. Jyväskylän kaupunginkirjasto tekee lahjoittajan kanssa
lahjoitussopimuksen, kun lahjoittaja tuo aineiston kirjastoon tai sen
lähettämisestä etukäteen sovitaan. Sopimuksessa lahjoittaja hyväksyy
sen, että kirjasto käsittelee lahjoitettua aineistoa parhaaksi
katsomallaan tavalla ml. poistomyynti tai poisto. Vaihtoehtoisesti on
mahdollista sopia myös ajankohdasta, jolloin lahjoittaja noutaa
lahjoituksen takaisin itselleen, mikäli kirjasto ei ota sitä
kokoelmaansa. Lahjoittaja ei voi lahjoitussopimuksessa määritellä,
mihin kirjaston toimipisteeseen tai mille osastolle teos sijoitetaan. Mikäli olette kuitenkin eri mieltää menettelystä, voitte tehdä asiasta
hallintokantelun kulttuuri- ja liikuntalautakunnalle osoitteella
Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, 42101 Jyväskylä. Hanna Martikainen Kirjastotoimenjohtaja SEIJA LAITINEN-KUISMA
Minulle välitettiin vastattavaksi Jyväskylän kulttuuri- ja
liikuntalautakunnalle osoittamanne kirje koskien Asunto-osakeyhtiön
arkea Olette toimittanut ko. teoksen kirjastollemme lahjoituksena 25.5.2016.
Pyydätte kirjeessänne, että kirja otetaan osaksi kokoelmiamme. Kiitän lahjoituksestanne ja pahoittelen, että teoksen saaminen
lainattavaksi on kestänyt näin kauan. Jyväskylän kaupunginkirjastoon
hankittiin v. 2016 yhteensä 33.807 kirjaa ja 6.863 muuta aineistoa.
Valtaosa uutuuksista saadaan asiakkaille lainauskuntoon nopeasti,
keskimäärin kahdessa viikossa. Kirjat luetteloidaan,
sisällönkuvaillaan, muovitetaan ja varustetaan viivakooditarroilla.
Omakustanteina julkaistavien teosten kohdalla lainaukseen saaminen
kestää kauemmin, koska näihin ei ole saatavissa valmiita luettelointi-
ja sisällönkuvailutietoja vaan joudumme tuottamaan ne itse. Olen nyt kiirehtinyt käsittelyä teoksenne kohdalla. Teos on nyt
käyttövalmiina kokoelmissamme. Olemme sijoittaneet teoksen osaksi
maakuntakirjastokokoelmaamme. Maakuntakokoelmaa olemme keränneet jo
vuodesta 1978 lähtien ja se sisältää alueen kirjailijoiden
kirjoittamaa tai tapahtumiltaan Keski-Suomeen sijoitettua
kirjallisuutta. Teos löytyy nyt myös kokoelmatietokannoistamme.
Seija Laitinen-Kuisma |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |