Lehden
ilmestyminen luvatusti on seikka, joka liitolta onnistuu. Nyt lehti
tuli lukijoille 19.3.2018. Numerossa on 32 sivua, myös takakansi on.
Lehti
tarjoaa yhteensä noin 30 kirjoitusta noin kymmeneltä kirjoittajalta.
Toisaalla päätoimittaja Esa Ylikoskelle oli keksitty uusi lempinimi,
Ylipaavi. Ylipaavin kirjoituksia lehdessä on ylivoimaisesti eniten (6).
Toimitussihteeri Eero Suorsa ahkeroi neljä kirjoitusta. Jori Mäntysalo
mainitaan takakannessa toimitusneuvoston jäsenenä. Muualla hän on
kieltänyt olevansa liiton hallinnon jäsen. Tästä tulee mieleen, että
liiton entinen pois potkittu toiminnanjohtaja Paula
Vasama-Everest-Phillips kutsui Mäntysaloa ”salaa haisevaksi”. Jotain
perää tässä on. Yhtään Jori Mäntysalon kirjoitusta ei numerossa nyt
ole. Odotan syystä, että liittohallituksen varsinaisista jäsenistä
kuuluisi jotakin. Lehteen kirjoittamallahan se tapahtuisi hyvin. Odotus
oli taas turha, Ylikoski on heistä ainoa kirjoittaja.
Kansikuva, kuten numeron
4/2017 kansikuva, saa lukijan pohtimaan, miten kuva mahdollisesti
liittyy lehteen, sen teemaan tai sisältöön. En keksinyt sitä.
Pääkirjoituksen
on nyt laatinut liittovaltuuston puheenjohtaja Jape Lovén (s. 3).
Hänestä elämänkatsomustiedon (ET) avaaminen kaikille on nyt
ajankohtainen asia.
En näe ajankohtaisuutta. Valmisteilla olevan, kokonaan uuden lukiolain käsittelyssä tämä seikka ei ole ollut lainkaan esillä.
Kun
Vapaa-ajattelijain liiton jäsenmäärä on laskenut joka vuosi vuodesta
2012 alkaen, on herännyt kysymys, merkitseekö jäsenmäärä mitään liiton
johtohenkilöille. Lovén on kuitenkin sitä mieltä, että jäsenmäärää
tulisi kasvattaa.
Numeron
teema on kansainvälisyys sekä ET ja koulu. Vapaa-ajattelijat toivovat
(turhaan), että kaikki pääsisivät, ensin lukiossa, valitsemaan ET:n.
Liitto antoi lausuntonsa lukiolakiin (s. 7). Lausunnon mukaan uusi
lakiluonnos sanoo, että ET olisi evankelis-luterilaisten ohella
kielletty muiltakin nuorilta, ”joiden uskontoa kunnassa opetetaan”.
Näin ei
ole. Vain Suomen ortodoksiseen kirkkoon kuuluvalta oppilaalta ET:n ovi
sulkeutuu, jos hänen oman uskontonsa mukaista opetusta annetaan.
Kaikkiin muihin ryhmiin kuuluvat oppilaat pääsevät aina halutessaan
ET:oon. Heille oman uskonnon opiskelu ei ole velvollisuus.
Ortodoksioppilaskin pääsee ET:oon, jos ortodoksista opetusta ei anneta.
Lausunnon
virhe voi johtaa lukijan ajattelemaan, että liitto ajaisi vähemmistöjen
asiaa. Kuitenkin se ajaa evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien
etuja. Kun kirkko ei ole tästä mielissään, jonkinlainen vastaisku
yhdyskuntiin kuulumattomia vastaan ei olisi odottamaton. Esimerkiksi
yhdyskuntiin kuulumattomia oppilaita koskevan, automaattisen ET:oon
ohjauksen poistaminen johtaisi siihen, että Vapaa-ajattelijain liitto
onnistuisi vähentämään ET-oppilaiden määrää.
Lapsiasiainvaltuutettu kirkon asialla
Liitto
on innoissaan löydettyään toverin tukemaan evankelis-luterilaiseen
kirkkoon kuuluvia oppilaita. Lapsiasiainvaltuutettu näkee
yhdenvertaisuusongelmana, että ”osalla uskontokuntiin kuuluvista ei ole
oikeutta missään tilanteessa opiskella elämänkatsomustietoa”.
Mikä
tämä ”osa” on, eikö sen voisi kertoa? Mainittu osa on
evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvat oppilaat ja opiskelijat.
Heidän ongelmansa on kirkkovankeus, he eivät pääse eroamaan kirkosta.
Ei koulu voi vaikuttaa tähän asiaan.
Uskonnottomien järjestöjä ulkomailla
Eero
Suorsa on julkaissut (s. 13) joitakin otteita ulkomaisista
uskonnottomien järjestöistä. Näistä mainitaan Atheist Alliance
International (AAI). Ei mainita, että Suomesta sen jäsenenä on Suomen
Ateistiyhdistys ry eikä AAI:n johtajan vierailua Suomessa.
Toinen mainittu järjestö on Center for Inquiry, jonka perusti yhdysvaltalainen filosofi Paul Kurtz.
Kävin
kirjeenvaihtoa Kurtzin kanssa suomentaessani ja julkaistessani joitakin
hänen teoksiaan. Suorsa ei mainitse, että Kurtzin teoksia on julkaistu
suomeksi. Kurtz (1925–2012) oli hyvin vaikutusvaltainen hahmo
sekulaarissa humanistiliikkeessä. Hän oli myös tuottelias kirjoittaja. Eniten Suomessa myytiin hänen toimittamaansa kirjaa The Humanist Alternative: some definitions of Humanism (ensipainos 1973).
Uskonnottomien
järjestöjä on paljon, myös anglosaksisen maailman ulkopuolella. Edes
lyhyet maininnat niistä auttavat lukijoita tutustumaan niihin ja
löytämään lisätietoja Internetistä.
Sekularismi Euroopassa
Ylikoski
kävi joulukuussa Koillis-Ranskan Metzissä osallistumassa Ranskan
vapaa-ajattelijoiden symposiumiin. Siellä pidettiin esitelmiä
sekularismin tilasta Euroopassa. Ylikosken kirjoituksessa (s. 17–18)
kerrotaan tilanteesta Saksassa, Italiassa, Luxemburgissa, Puolassa,
Kreikassa, Portugalissa ja Skotlannissa.
Joskus
näkee Vapaa Ajattelijan numeroita, joissa ei ole kirkkojen kuvia.
Numero 1/2018 ei kuulu niihin. Sivusta 19 yli puolet uhrattiin taas
jollekin kirkonkuvalle.
Minun ateismini – osa 3
Suorsan
kokoamassa kirjoituksessa esitellään nyt Ronjan ja Hannun tarinat.
Ronjan elämään uskonto on tuonut murhetta ja hän sanoo olevansa
ateisti. Silti hän on edelleen kirkon jäsen.
Hannu
on Ronjaa paljon vanhempi, syntynyt 1940-luvun alussa. Hän pääsi
sentään eroamaan kirkosta nuorena aikuisena kroonisen uskonpuutteen
takia.
Näissä tarinoissa tulee usein vastaan jokin mielenkiintoinen yksityiskohta. Sarjaa kannattaa jatkaa.
Jutussa,
joka käsittelee tunnustuksetonta juhlatilaisuutta ennen valtiopäivien
avajaisia, esiintyy akateeminen slangi-ilmaus ”tunnustuksellinen
ateisti”. Viittaakohan se joihinkuihin uskonnottomiin lahkokuntiin
kuten vapaa-ajattelijoihin?
Tuplasiunatut
Ylikosken kirja-arviossa Sture Lindholmin kirjasta Vankileirihelvetti Dragsvik. Tammisaaren joukkokuolema 1918
(2017) käy ilmi, että punavankien joukkohaudoilla alettiin pitää
vainajien siunaustilaisuuksia elokuussa 1918. Piispa Erik Vikström
tuplasiunasi vainajat 29.5.1993.
Tuplasiunaus
tuntuu kummalta, jos ensimmäistä siunausta ei ollut poistettu ennen
toista siunausta. Kirjan mukaan Jumalan sanan levittäminen punavankien
joukkoon oli haasteellista, koska nämä suhtautuivat kirkkoon penseästi.
Tämä on ymmärrettävää, koskei vuonna 1918 vielä voinut erota kirkosta
liittymättä mihinkään toiseen uskonnolliseen seurakuntaan. Ne
punavangit, jotka olisivat tahtoneet erota kirkosta, olivat myös
kirkkovankeja.
Vapaat siviilivihkijät
Helsingin
seudun vapaa-ajattelijat ry teki aloitteen Uudenmaan maistraatille
vihkimisoikeuden myöntämisestä muillekin kuin maistraatin ja
käräjäoikeuden viranhaltijoille.
Aloite
on kannatettava. Kun siviilivihkimisten osuus koko ajan kasvaa,
työvoimaa tarvitaan lisää parantamaan palvelua. Yksi tällainen
siviilivihkijä toimiikin jo Tampereen seudulla.
Lehdistöstä
on napattu uutinen, jossa Tellervo Koivisto kertoo, ettei ole
uskovainen. Hän kertoo, että Mauno Koivisto oli sitä ”omalla
hiljaisella tavallaan”. Kerran Koivisto kuitenkin rikkoi hiljaisuuden.
Hän kertoi julkisesti vihaavansa ateisteja.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |
|