Vuoden
viimeinen Vapaa Ajattelija -lehti (tuttavallisesti Vajaa Ajattelija tai
Vajari) 4/2017 saapui joulun alla 19.12.–21.12.2017. Liiton lupaus
julkaista järjestön 80-vuotishistoriikki (1937–2017) petettiin (taas
kerran). Toimitus pyysi muisteluja lukijoilta. Useampia historiaa
koskevia kirjoituksia julkaistiin. Tästä lehden yksi teema. Toiseksi
teemaksi on kanteen painettu elämänkatsomustieto.
Tänä
vuonna on jo saatu 28-, 32- ja 36-sivuinen numero. Nyt sivuja on 40.
Kirjoittajia on viitisentoista ja juttuja kolmisenkymmentä.

Pääkirjoituksen
(s. 3) on laatinut pääsihteeri Esa Ylikoski. Kun luvattua liiton
80-vuotisjuhlaa ei järjestetty ja liittovaltuusto piti 18.11.2017 vain
sääntömääräisen kokouksensa sekä edusti jäsenistöä syömällä ja juomalla
juhlavuosipäivällisen, on hieman hupaisaa kirjoittaa, että liitto
vietti 80-vuotispäiviään ”työn merkeissä”. Olisi rehellistä sanoa, että
80-vuotishistoriikin julkaiseminen ja 80-vuotisjuhlan järjestäminen
molemmat epäonnistuivat.
Mikä olisikaan ollut hienompaa kuin saada Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n julkaisema historiikki. - Niin, mutta ”kukkoslovakithan” tuhosivat oman kustannusyhtiönsä (ks. tarkemmin Vapaa-ajattelijain kustannusyhtiö purettiin (24.12.2015)).
Evankelis-luterilaisten
oppilaiden etujen ajaminen ja elämänkatsomustieto-oppiaineen (ET)
tarjoaminen myös heille olisi Ylikoskelle ”uusi askel”.
Ateistijärjestöjen
mielestä se olisi askel ojasta allikkoon. Monissa vapaa-ajattelijoiden
pienissäkin hankkeissa kuluu seitsemän vuotta, että asia saadaan
päätökseen, asiasta luovutaan tai hanke unohdetaan. ET-opetuksen osalta
on jo hakattu tuloksetta päätä seinään yli seitsemän vuotta.
Seuraavaksi koetettaneen kansalaisaloitetta. Ongelma on sama kuin
monissa muissakin vapaa-ajattelijoiden hankkeissa: joidenkuiden muiden
pitäisi aikaansaada se kantoaalto, jonka siivellä vapaa-ajattelijat
voisivat ratsastaa ja anastaa jälkeenpäin kunnian itselleen.
Ylikoski
kyllä oikein erittelee monia tekijöitä, jotka ovat estäneet ET:a
etenemästä nopeammin kuin uskonnottomat toivovat. ET on kuitenkin
edelleen pienen vähemmistön aine eikä ole paras vaihtoehto
evankelis-luterilaisille oppilaille tai näiden perheille. Aine on paras
vaihtoehto uskonnottomille.
Vapaa-ajattelun historiaa ja muistoja
Maria Enebäck kirjoittaa (s. 10–12) kamppailusta uskonnottomien puolesta. Perustiedot on poimittu Arto Tiukkasen teoksesta Vapaa-ajattelu Helsingissä. Helsingin Vapaa-ajattelijat ry 1936–1996
(1998). Tiukkasen tarkoituksena ei ollutkaan kuvata asiaa koko maan
kannalta. Valitettavasti nyt myös jotkut kirjan asiavirheet toistetaan.
Jutun mukaan esimerkiksi ensimmäinen uskonnottomien yhdistys
1920-luvulla perustettiin Kotkassa 1929. Kuitenkin Valtiokirkosta
eronneiden Kuopion yhdistys r.y. perustettiin jo maaliskuussa 1929, kun
Kotkan Kirkostaeronneiden Yhdistys r.y. perustettiin vasta lokakuussa
1929. Jos kirjoittaja olisi lukenut myös muutaman
yhdistyshistoriallisen kirjoituksen Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n
kotisivulta, virhetietojen toisto olisi vältetty.
Tiukkanen
sentään tiesi, että Suomen Siviilirekisteriyhdistysten Keskusliitto
r.y., mikä oli Vapaa-ajattelijain liiton entinen nimi, perustettiin
21.11.1937 Helsingissä. Liiton entisen varapuheenjohtajan,
”kukkoslovakki” Eino Huotarin mukaan tuo yhdistys perustettiin
Tampereella (ks. Liiton juhlavuosi 2007 – 70 vuotta toimintaa uskonnottomien etujärjestönä).
Hannu
Eklundin historiakirjoitus Kotka lensi edellä (s. 12) kertoo
kotkalaisesta yhdistyshistoriasta. Kirjoituksessa mainitaan mm.
vapaa-ajattelijat V. T. Aaltonen, Väinö Meltti ja Aarne Yrjönen, kaikki
tärkeitä henkilöitä.
Pertti
Periniva kertoo (s. 13) Kemin Vapaa-ajattelijain historiasta. Yhdistys
perustettiin monien vaikeuksien jälkeen 18.7.1937 eli se on
keskusjärjestöä vanhempi. Kemin yhdistyksen 80-vuotisjuhlat myös
oikeasti pidettiin 21.9.2017.
Moskovan-oppinut
Tauno Lehtonen kertoo Eero Suorsan haastattelemana (s. 14), ettei
vanhan SKP:n (Suomen Kommunistinen Puolue) niin kutsuttuja taistolaisia
(kotkalaisen Taisto Sinisalon mukaan) ollut mukana vapaa-ajattelijain
toiminnassa vaikkakin jäsenistössä.
Tämä
ei ole totta. Mainitsen esimerkkeinä näistä helsinkiläisen Ilmari
Huuskosen (3.11.1920–27.8.2013) ja järvenpääläisen Veikko Laineen.
Huuskonen oli monenlaisissa liiton luottamustoimissa, joskus liiton
palkkalaisenakin, ja järjesteli ahkerasti erilaisia kursseja, toimitti
monistelehti Helsingin Vapaa Ajattelijaa, toimi hautauspuhujana jne.
Veikko
Laine valittiin ensi kertaa liittohallituksen (LH) varsinaiseksi
jäseneksi Vaasan liittokokouksessa (LK) 1978. Hän toimi pitkään LH:ssa
ja oli kauan myös puheenjohtajana Järvenpään Vapaa-ajattelijoissa.
Vuonna 1995 Laine julkaisi yhdistyksen historiikin. Yhdistys muutti
nimensä Keski-Uudenman Vapaa-ajattelijoiksi vuonna 2007.
Muita
vanhan SKP:n vähemmistöläisiä, jotka olivat olleet Vapaa-ajattelijain
liiton luottamustoimissa, olivat ainakin Kotkan seudulla tai Haminassa
asuneet Armo Halonen (5.10.1934–28.7.2001), Pauli Hömppi, Esa Lassi,
Keijo Moberg ja Raimo Väisänen.
Lehtonen
on aivan liian vaatimaton. Hän ei mainitse loikkaustaan
”kukkoslovakian” puolelle vuodenvaihteen 2002–2003 haminoilla, jolloin
hän oli LH:n jäsen ja siellä vaa´ankieliasemassa. Yhtenä kukkosviisikon
jäsenistä, jotka hajottivat liiton ja rusikoivat sen niin pahaan
kuntoon, ettei liitto koskaan siitä toipunut, Lehtonen on tärkeä hahmo
liiton historiassa. Lehtosella oli pelaaminen verissä. Piikkiön
liittokokouksen (2008) alla hän oli taas loikannut ”kukkoslovakiaan”
pettyneiden muodostamaan uuteen leiriin tukien Jussi K. Niemelän
puheenjohtajaehdokkuutta.
Jori Mäntysalo kirjoittaa (s. 15) Tampereen Vapaa-ajattelijat ry:n vuosina 1981–2007 julkaisemasta pienlehti Pakanasanomista.
Lehtihistorian kannalta aihe on kiinnostava. Mäntysalo mainitsee
Pakanasanomien lisäksi muita tällaisia lehtiä: Satakunnan
vapaa-ajattelijain VapaaMielinen, Karkkilan Vapaa-ajattelijain Jäsenlehti ja Helsingin Vapaa-ajattelijain Järjen ääni (ks. tarkemmin Särjen Pää kuopataan (23.12.2009)).
Lisään luetteloon Lohjan seudun vapaa-ajattelijain 1970-luvun loppupuolella ja 1980-luvun alkupuolella julkaiseman Lohjan seudun Vapaa Ajattelijan.
Lehteä ilmestyi muutama numero vuodessa ja sen jakelu oli
parhaimmillaan jopa 2 000 kappaletta. Nokian Vapaa-ajattelijoilla oli
yhdistyksen sihteeri Pentti Riekkolan (k. 18.5.2009) aikana lehti Ajatellen, ja Raision vapaa-ajattelijoilla oma lehtensä Vapaa ajatus, jonka alaotsikoksi ilmestyi 2000-luvulla Uskonnoton vaihtoehto. Turun Vapaa-ajattelijain lehti oli TUl-VAa, joka ilmestyi ainakin vuosina 2006–2007, ja Keski-Uudenmaan Vapaa-ajattelijain lehti oli Anti. Se ilmestyi ainakin vielä vuonna 2013.
Olisi oma tutkielman aihe koota yhteen tiedot kaikista näistä pienlehdistä.
Mäntysalon mukaan Pakanasanomia julkaistiin 27 vuotta, yhteensä 48 numeroa. Se on tämän toimintahaaran ennätys.
Myös
Kari Pasasen (s. 38) ja Tauno Perkiön (s. 39) kirjoitukset liittyvät
osin vapaa-ajattelijaliikkeen uudempaan historiaan, vaikka aiheena
onkin esittäytyminen liittovaltuuston jäseninä. Keski-Suomen
Vapaa-ajattelijain Pasanen on ollut mukana vasta vuodesta 2005.
Satakunnan vapaa-ajattelijain Perkiö on vuonna 2003 perustetun
yhdistyksen perustajajäsen. Hän oli tosin Vapaa Ajattelija -lehden tilaaja jo kauan ennen kuin mainittu yhdistys perustettiin.
Ylisummaan
historiakirjoitukset antavat vähän. Mukaan ei ole saatu yhtään
henkilöä, joka aloitti vapaa-ajattelijaliikkeessä jo
1950–1970-luvuilla. Tällaisista veteraaneista tulee mieleeni
Karkkilassa asuva Timo I. Vasama, Jämsässä asuva Raimo Toivonen,
Kotkassa asuva Pauli Hömppi, Helsingissä asuva Erkki Hartikainen,
Lahdessa asuva Reijo Taipale, Vaasassa asuva Pentti Suksi, Järvenpäässä
asuva Veikko Laine, Helsingissä asuva Teuvo Pykönen ja Luumäellä asuva
Olavi Korhonen. Lehti olisi voinut lähettää toimittajan haastattelemaan
heitä.
Nasaretin pesänjakajat
Esa Ylikoski on kirjoittanut kirja-arvion (s. 18) Jukka Lindforsin ja Kari Lempisen kirjasta Nasaretin pesänjakajat (1983; Odessa).
Kirjoja
vihaavat ja oman kustannusyhtiönsä tuhonneet vapaa-ajattelijat ovat
löytäneet loppupainoksen liiton toimitilan kellarivarastosta, jonne se
aikoinaan ostettiin. Mainio pilkkakirja on ajaton. Sen voi ostaa
hintaan 6 euroa plus postikulut 2,80 euroa.
Vapaa siviilivihkijä Pirkanmaalle
Takavuosina
Vapaa-ajattelijain liitto esitti, että uskonnollisten yhdyskuntien
lisäksi myös uskonnottomat katsomusyhteisöt saisivat vihkimisoikeuden.
Hanke osoitti taas kerran vajareiden suuret luulot itsestään. Valtio
tahtoo tarkoin säädellä ja valvoa asiaa, jos näin tärkeä oikeus
luovutetaan muille kuin valtiokirkoille. Vapaa-ajattelijoiden osalta
muodollinen koulutuskaan ei välttämättä auttaisi. Hanke epäonnistuikin
surkeasti.
Nyt
Sisä-Suomen maistraatti on oikeuttanut oikeustieteen maisteri Sanna
Harjun toimimaan vapaana siviilivihkijänä Pirkanmaalla virkapaikan ja
-ajan ulkopuolella, vaikkei Harju ole töissä maistraatissa. Näin
lisätään palvelun joustavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Runsaan vuoden
aikana Harju on hoitanut noin 20 vihkimistä. Tämä on järkevä ratkaisu.
Vapaita siviilivihkijöitä voi toivoa lisää muuallekin Suomeen, kun
tarvetta on.
Parhaat valokuvat
Uusi
kirjoittaja lehdessä, Riikka Möhkölä, vieraili Käpylän koulussa
Helsingissä ja raportoi siitä (s. 20–22). Usein Vapaa Ajattelijan
valokuvien ongelma on, ettei lukija keksi, miten kuva mahdollisesti
liittyy tekstiin tai lehteen. Lisäksi osa kuvista on tyyliltään
imagofasistisia. Ne antavat päälleliimatun vaikutelman.
Möhkölän
tässä jutussa on kaksi aitoa ja hienoa valokuvaa. Kokosivun kuvassa (s.
21) ovat kahdeksasluokkalaiset ET-oppilaat Suvi Elomaa ja Sade Alanko
koulun käytävällä ja seuraavalla sivulla on kuva ET-opettaja Jari
Tirkkosesta luokkahuoneessa. Tässä on esimerkki onnistuneesta jutun
kuvituksesta.
Opettaja Tirkkonen kertoo kannattavansa sitä, että ”lapsi saa vanhempiensa katsomuksen mukaista, laadukasta opetusta”.
Minun ateismini – osa 2
Eero
Suorsa on taas koonnut (s. 23–25) yhteen ihmisten omakohtaisia
tarinoita ateismista. Jostain syystä kaikki viisi kertojaa ovat nyt
naisia. Kirjoituksissa on yllättävän paljon koettua ja harkittua
sisältöä. Kirjoitukset ovat hyödyllisiä sekä vapaa-ajattelijoiden että
uskontoa tuputtavan koneiston kannalta, koska ne antavat vihiä siitä,
mikä ateismissa voi vetää puoleensa ja miksi uskonto torjutaan.
Paikallista toimintaa
Hyvin
usein toiminta jäsenyhdistyksissä on hiipunut vähiin. Varsinkaan
ulospäin suuntautuvaa toimintaa ei ole. Siitä ei siis saada lukea Vapaa
Ajattelijastakaan.
Tässä
numerossa on ilahduttavia uutisia muutamista yhdistyksistä. Turun
Vapaa-ajattelijain 19.9.2017 järjestämästä luentotilaisuudesta
Uskomisen usvaa – tietämisen tuskaa raportoidaan Ritva Ahosen ja Eero
Suorsan kirjoituksessa Turku: Usvasta tuskaan (s. 26–27). Äänessä
olivat filosofian emeritusprofessori Ilkka Niiniluoto, dosentti Eero
Salmenkivi sekä Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat Feto ry:n
edustaja Jaakko Lindfors. Toinen turkulainen tapahtuma oli Turun
kirjamessut lokakuussa. Eero Suorsan mukaan Vapaa-ajattelijain liitto
”osallistui ensimmäistä kertaa Turun kirjamessuille”. Käytännössä
samanlaisia tapahtumia olivat Turussa kuitenkin Uskonto- ja
katsomusmessut, joille vapaa-ajattelijat osallistuivat ainakin vuosina
1998, 2000 ja 2002.
Joensuun
seudun vapaa-ajattelijoista ei ole kuulunut oikein mitään. Nyt
yhdistyksen puheenjohtaja Ari Sulopuisto on tuottanut Joensuusta
tekstiä ja valokuvia, joissa yhdistyksen esittelypöytä on esillä Joen
Yö -tapahtumassa elokuussa (25.8.2017).
Edvard Westermarck ei unohdu
Vaikka
Edvard Westermarckista (1862–1939) on kirjoitettu aika paljon, hän ei
näytä unohtuvan. Niina Timosaari on julkaissut hänestä uuden kirjan
Edvard Westermarck, Totuuden etsijä (2017; Gaudeamus), jota Esa Ylikoski esittelee (s. 33).
Westermarckin Christianity and Morals
-teos (Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.) julkaistiin 1939, mutta
jäi alkaneen maailmansodan katveeseen. Suomeksi teoksen julkaisemista
saatiin odottaa pitkään. Jostain syystä Ylikoski ei mainitse kirjan
suomentajaa, vapaa-ajattelija Väinö Melttiä, joka suomensi kirjan
vankilassa. Lopulta tämä hieno ja laaja (suomeksi yli 600 sivua) teos
ilmestyi Otavan kustantamana vuonna 1984, 20 vuotta suomentajansa
kuoleman jälkeen.
Vapaa
Ajattelija 4/2017 on tavanomaista numeroa laajempi ja parempi.
Hukkatilaa on normaalia vähemmin. Pro-Kuppaus Oy:n puolensivun mainos
(s. 37) on tietysti aivan liian iso. Eri juttu olisi, jos yhtiö ostaisi
mainostilan. Ylikoskea lukuun ottamatta liittohallituksen jäsenten
kirjoituksia ei lehdessä ole.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |
|