Seilin
saari kuului 1600-luvulla Nauvon pitäjään. Nauvon, Paraisten, Korppoon,
Houtskarin ja Iniön kunnat yhdistyivät 1.1.2009 uudeksi Länsi-Turunmaan
kaupungiksi, jonka nimi muutettiin 1.1.2012 Paraisiksi.
Seili sijaitsee noin 29 kilometriä Turusta lounaaseen.
Koko Kirkkoniemi on luonnonsuojelualuetta. Kirkko on merkitty
violetilla kreikkalaisella ristillä. Hautausmaa on välittömästi sen
pohjoispuolella, mutta sitä tai sen rajoja ei ole merkitty karttaan.
Maastotiedot © Maanmittauslaitos Kiinteistötiedot © Maanmittauslaitos
ja kunnat Merikartta-aineistot © Liikennevirasto 1.1.2015 Syvyystiedot
© Suomen ympäristökeskus.
Seilin hospitaalin historiaa
Ruotsin
kuningas Kustaa II Adolf antoi 16.7.1619 määräyksen (käskykirjeen)
uuden hospitaalin perustamisesta ”spitaalisille ja houruille” Nauvon
pitäjän Seilin saareen. Laitos tulisi olemaan erityslaitos 70
leprapotilaalle (Achté 1991, 22). Tätä ennen hoidokkeja oli hoidettu
Turussa,
Turun Pyhän Yrjön hospitaalissa ja Turun Pyhän Hengen huoneessa.
Eräiden
tietojen mukaan hospitaali perustettiin jo 1619, toisten tietojen
(Vuorinen) mukaan 1620 ja kolmansien 1622 tai 1623 (Pesonen 1980, 226; Achté 1991, 23).
Hautausmaan puuportti, vasemman sivun punainen aita ja aidantolppia.
Ojanperän
mukaan ensimmäinen potilaskuljetus Seiliin tapahtui lokakuussa 1622.
Vuonna 1624 hospitaaliin alettiin ottaa myös mielisairaita (Achté 1991,
23).
Kaiverrus portin oikeassa lehdessä.
Seili
on suomenkielinen muunnelma ruotsinkielisestä Själö-nimestä (vanhempi
kirjoitusasu Sjählö), joka tarkoittaa hyljesaarta. Seili oli eristetty
leprasairaalasaari. Sinne siirrettiin 1622 Turussa, Pyhän Yrjön
hospitaalissa vielä olleet leprapotilaat ja myös joitakin mielisairaita
(Pesonen 1980, 226). Myöhemmin sairaala muuttui mielisairaalaksi, jonne
sijoitettiin lopulta vain naispotilaita.
Papit
määrittelivät potilaiden taudin usein löyhin perustein. Jälkeenpäin on
vaikea selvittää, kuinka moni potilaista todella sairasti lepraa.
Fagerlund (1886) on luetteloinut 663 leprasairasta, joita 1600- ja
1700-luvulla ”hoidettiin” Seilin hospitaalissa.
Seiliin
passitettiin myös kehitysvammaisia, erilaisia syrjäytyneitä, köyhiä,
vanhuksia, kuppatautisia, sotaveteraaneja ja -invalideja sekä
harhaoppisia ja toisinajattelijoita. Hoitokeinoina olivat Jumalan pyhä
sana, paloviina ja Kupittaan lähdevesi. Spitaalisilla oli vapaa
viinanpoltto-oikeus.
Hautausmaan vasemman kolmanneksen alaosan hautoja kuvattuna kohti
porttia. Tässä osassa on eniten hautakiviä ja rautaristejä.
1600-luvun
lopussa hospitaalissa oli noin 60 potilasta (Pesonen 1980, 226). 1755
määrättiin, että Seilissä oli hoidettava pääasiassa mielisairaita ja
että näiden hoito keskitetään Seiliin. Samanaikaisesti potilaita oli
28–60. Tulijalla piti olla mukanaan 20 taalaria sekä arkkulaudat ja
naulat ruumisarkkua varten. Kuolleisuus oli jopa 20–30 prosenttia
vuodessa. Viimeinen, 663. leprapotilas, oli Eurasta kotoisin ollut,
saarella 52 vuotta viettänyt Malin Matsdotter. Hänet haudattiin 1785.
On kuitenkin epäilty sitä, sairastiko Malin lepraa lainkaan. Arkeologi
Petro Pesonen sanoo, että pääsääntöisesti leprapotilaat kuolivat
tautiin muutamien vuosien kuluessa, kun taas Malin eli saarella yli
puoli vuosisataa.
Tällöin
hoitola varsinaisesti muuttui ”houruinhuoneeksi”. Laitoksessa oli 15
mies- ja 14 naispotilasta. Potilaiden huolenpito muodostui
vankilamaisista oloista, vaatteista, ruoasta ja viinasta.
Leprapotilaat
tulivat pääosin Lounais-Suomesta ja Ahvenanmaalta. Mielisairaat taas
tulivat kaikkialta Suomesta, joitakin myös Venäjältä. Lepra väheni
nopeasti 1700-luvun alkupuolella ja isonvihan (1713–1721) jälkeen
Seiliin siirrettiin lähinnä mielisairaita.
Maan keskiosa, jossa on eniten puuristejä, mutta myös rautaristejä ja
hautakiviä. Turisteja saapuu portista hautausmaalle.
Vuorinen kertoo viimeisen leprasairaan kuolleen jo 26.4.1766 ja viittaa Fagerlundin teokseen (s. 180, 202).
Vuonna 1791
määrättiin, että muitakin sairaita, vammaisia ja sokeita sai ottaa
Seiliin. Ylläpitokustannukset katettiin potilaiden maksamilla
lunastusmaksuilla ja hoitolan maatilojen vuokramaksuin.
1819
hospitaalin johtokunta sai määräyksen laajentaa laitos 60-paikkaiseksi.
Johtokunnan muodostivat vuoteen 1841 asti maaherra ja Turun piispa.
Varsinaista lääkärinhoitoa annettiin vasta 1800-luvun alkupuolella.
Vuosina 1623–1785 oli ollut hoidettavana 663 leprapotilasta.
Valkoisten puuristien ja maan oikean sivun aidan välissä hautausmaan
oikeanpuoleinen kolmannes, joka kasvaa ruohoa. Hautamuistomerkkejä ei
ole näkyvissä.
1840-luvulla
sairaalan virallinen nimi oli Seilin turvalaitos parantumattomasti
mielisairaille. Potilaspaikkoja lisättiin 67:ään, kun uusi päärakennus
valmistui 1851.
Naismielisairaalaksi
Seili määrättiin vuodesta 1889, jolloin miespotilaat siirrettiin sieltä
Käkisalmen turvakotiin. Naisilla yleisin syy joutua laitokseen oli
lapsensa tappaminen. Seilin laitos suljettiin 1962. Viimeisenä vuonna
Seilissä oli hoidettavana 41 potilasta. Näistä 29 oli ollut Seilissä
yli kymmenen vuotta, yksi potilas oli elänyt saarella 33 vuotta.
1964 Turun yliopisto perusti Seiliin Saaristomeren tutkimuslaitoksen, joka toimii edelleen.
Valkoisia hautaristejä kirkon länsipään tuntumassa, portista tultaessa oikealla.
Olof Norman
Seilin
sairaala oli myös toisinajattelijoiden karkotuspaikka. Skånelainen Olof
Norman (1688–1773) oli Ruotsissa tuomittu harhaopeistaan ja ollut
eristettynä Kalmarin linnaan mielipiteidensä takia, mutta sai sielläkin
kannattajia. Hän kielsi Pyhän Hengen jumaluuden ja hylkäsi kaiken
esivallan, josta kuultuaan palvelijat eivät enää tahtoneet totella
haltijoitaan (Pajula 1898, 184). Pajulan teoksessa miestä kutsutaan
Nordmaniksi.
Vuonna
1741 Norman tuli Turkuun ja hänellä mainittiin olevan Turussa ”joukko
puoluelaisia”. Norman vaikutti näkemyksillään syvästi Turun linnan
kappalaiseen (mahdollisesti Samuel Wacklin, linnansaarnaaja 1735–1746).
Amanda Fredrika Aaltosen (14.7.1864–1918) hautalaatta hautausmaan oikeassa alakulmassa.
Norman
suututti kuningas Fredrik I:n (kuninkaana 1720–1751) vaatimalla valtion
ja kirkon erottamista toisistaan. Hänet karkotettiin perheineen Seiliin
1745.
Norman
ei osallistunut kirkolliseen elämään. Hänen tyttärensä kuoli 1751,
mutta Norman ei luovuttanut tämän ruumista kirkolle vaan hautasi
ruumiin kesällä 1751 puutarhaansa hautausmaan asemesta. Pajulan mukaan
ruumis haudattiin hospitaalin puutarhaan (mts. 184). Teko suivaannutti
viranomaiset lopullisesti. Norman ei saanut olla enää missään
tekemisissä ulkopuolisten ihmisten kanssa.
Normanin
kuoltua hänen vaimonsa Maria Norman sai miehensä toisen muona-annoksen.
Maria Norman kuoli 1780. Perheen jäljelle jäänyt omaisuus myytiin
julkisella huutokaupalla hospitaalin lukuun.
Hauta, jossa vankat reunakivet. Haudan takana vasemman sivun aita.
Hautausmaa
Kirjoittaja
vieraili Seilissä 25.7.2017. Hautausmaa on Kirkkoniemessä, saaren
keskivaiheilla, saaren itärannalla, kirkon (rakennettu hirsistä kesällä
1733) takana nousevassa rinteessä. 1600-luvulla Kirkkoniemi oli vielä
erillinen luoto, Sjukholmen, sairaiden luoto. 1700-luvulla luodon
saaresta erottama salmi katosi maan kohoamisen johdosta. Maanmittari
Johan Tillbergin kartassa (1811) on jo kapea maayhteys saarelta
Kirkkoniemeen. Nykyisin maan kohoamisvauhti Seilissä on noin 5,5
mm/vuosi eli 55 cm/100 vuotta.
Hautausmaa on tilalla Seilin saariston luonnonsuojelualue (445–548–3–4). Tilan koko pinta-ala on 1.271
hehtaaria ja sillä on 82 palstaa, osa palstoista muualla kuin Seilissä.
Palstan, jolla hautausmaa on, pinta-ala on 5,3575 hehtaaria. Tila
rekisteröitiin 13.5.2016, omistaja on Suomen valtio ja haltija
Metsähallitus. Kirkko on merkitty Maanmittauslaitoksen karttaan,
hautausmaata ei. Hautausmaata ei ole erotettu omaksi tilakseen.
Hautaoikeuden haltijat
Henrik
Jansson Metsähallituksesta kertoo, että hautaustoiminnan tulee sopia
yhteen muinaismuistolain kanssa. Oikeus tulla haudatuksi hautausmaahan
on enää 2–3 henkilöllä. Nämä työskentelivät hospitaalissa, asuivat
saarella pysyvästi ja heillä on sukuhauta hautausmaalla, johon on jo
haudattu joku heidän sukulaisensa. Museovirasto on linjannut asian
näin, koska hautausmaa on muinaisjäännösalue.
Hautausmaa
siirtyi Museovirastolta Metsähallituksen hallintaan 1.1.2014.
Hautaoikeuden omaavien henkilöiden kuoltua tai tultua haudatuiksi
jonnekin, hautaustoiminta Seilin hautausmaalla lakkaa.
Edempänä
mainittavien Hallanteiden kohdalla Länsi-Suomen lääninhallitus päätti
7.7.2009 antaa luvan perustaa yksityinen hautapaikka hautausmaalle.
Lupaa haettiin kolmelle tuhkauurnahautasijalle. Haudattaviksi aiotuista
vainajista Kaarlo Veikko Hallantie oli kuollut 24.5.2009. Aune
Hallantie oli tällöin 86-vuotias. Kolmas Hallatie-niminen henkilö oli
nuorempaa sukupolvea. Lupa myönnettiin vain kahdelle uurnahautasijalle
ja ne nimettiin kahdelle vanhimmalle henkilölle. ”Mahdollisten muiden
hautasijojen osalta asiaa harkitaan tarvittaessa erikseen”, päätös
kertoo. Uusi hauta tuli sijoittaa nk. henkilökunnan rivin
pohjoispäähän. Hautapaikan hoidosta ja ylläpidosta oli omaisten
huolehdittava vähintään 25 vuoden ajan viimeisen hautaamisen jälkeen.
Hautakiven mallista tuli neuvotella ennakkoon Museoviraston
rakennushistorian osaston kanssa ja saada osaston hyväksyntä.
Kasvillisuus
Maan
vasemmassa kolmanneksessa on neljä vaahteraa ja ylhäällä rinteessä iso
kuusi sekä koivu. Lisäksi on pensaita, muun muassa syreenipensas.
Keskilohkossa on ylhäällä iso koivu ja mänty. Tämä keskiosa on maan
avonaisin osa. Oikeassa kolmanneksessa on neljä isoa ja vanhaa mäntyä,
iso koivu ja oikeassa takakulmassa kaksi isoa vaahteraa.
Aluskasvillisuus
on heiniä ja ruohoa. Ruoho on ajettu lyhyeksi kirkon lähellä ja
keskilohkon osalta melko ylös rinteeseen. Vierailupäivänä keskilohko
oli kuivanlainen.
Kahdeksanpäätyinen ortodoksinen risti Eudokia Hellmanin haudalla maan keskiosassa.
Varustukset
Portinpylväät
(2) ovat puuta. Vasemman pylvään (30x30,5 cm) korkeus on 175 cm, oikean
pylvään (30,5x30,5 cm) 170 cm. Portti on puuta ja valkoinen. Vasemman
lehden koko on 109x125 cm (lxk) ja oikean 107x125 cm (lxk).
Ulkopuolella on rautasalpa, portti on lukitsematon. Portin oikean
lehden pystypuussa on vuosiluku 2012.
Tummanpunainen,
hyväkuntoinen aita puurimasta (7,5x130–135 cm; lxk) ympäröi
hautausmaata. Rimojen kärjet on viistottu oikealle. Aidantolpat ovat
betonia, mitta tolpan kärjestä on 15x16 cm. Tolpat levenevät hieman
kohti maata ja niiden reunat on viistottu. Tolppien väli on 285 cm.
Maan
vasemman sivun aita alkaa vasemmasta portinpylväästä, jonka jälkeen on
kolme aidantolppaa kirkon vasemman eli länsipäädyn kohdalla. Jokseenkin
tästä kohdasta alkavat haudat ja tolppia on tästä lukien vasemmalla
sivulla 16. Takasivulla on 12 tolppaa, samoin oikealla sivulla, jonka
jälkeen on vielä kirkon oikean eli itäpäädyn kohdalla kolme tolppaa.
Näin hautausaluetta reunustavan aidan osassa on yhteensä 16+12+12=40
tolppaa. Tässä kulmatolpat laskettiin kahdesti eli tolppia on
tosiasiassa vain 38.
Haudat ja hautamuistomerkit
Maan
koko askelmitoin on 29x38 metriä (lxp) eli pinta-ala on noin 1.100
neliömetriä. Pituussuunnassa maa voidaan jakaa kolmeen lohkoon, joista
näkyviä hautoja ja hautamuistomerkkejä on pääasiassa vain vasemmassa ja
keskilohkossa.
Eniten
hautakiviä on vasemmassa lohkossa. Sinne on haudattu saaren asukkaita,
sairaalan henkilökuntaa ja näiden perheenjäseniä.
Lasten hautamuistomerkkejä alhaalla, hautausmaan vasemmassa kolmanneksessa.
Keskilohkossa
enin osa hautamuistomerkeistä on valkoisia puuristejä. Nämä ovat
sairaalan potilaiden muistomerkkejä. Niissä on vain naisten nimiä,
vanhemmat miesten puumuistomerkit 1800-luvulta ovat kadonneet.
Puuristien lahottua katsottiin, että hautapaikka on taas uudelleen
käytettävissä.
Maan
oikea lohko, koko alasta noin 1/3, näyttää haudoista vapaalta lukuun
ottamatta alakulmaa, jossa on muutama hauta, mm. Amanda Aaltosen hauta
ja ”kaptenska” (kapteeninrouva) Olivia Borodkinin hauta. Aaltonen on
Katja Kallion uuden romaanin Yön kantaja (2017) päähenkilö. Aaltosen
haudalla on harmaa kivilaatta (40x25,5 cm; lxk), jossa on vainajan
nimi, ei muuta.
Selostettujen lohkojen lisäksi lähellä kirkon molempia takakulmia on muutama hauta.
Neljä pystypolkua johtaa rinnettä ylös kohti maan takasivua.
Mitään rakennuksia, rakennelmia, penkkejä, roska-astiaa tms. en havainnut, en myöskään kaivoa.
Hautojen ja hautamuistomerkkien määrä ja laji voidaan esittää näin:
Rivi, vasemmalta
|
Rautaristi
|
Rautamuisto-
merkki, katkennut
|
Puuristi
|
Hautakivi
|
Yht.
|
R1
|
4
|
2
|
-
|
10
|
16
|
R2
|
8
|
-
|
-
|
7
|
15
|
Kirkon vasemman takakulman tuntumassa on kolme puuristiä, joiden mukaan vainajat kuolivat vuosina 1948–1951.
|
3
|
-
|
3
|
R3
|
-
|
-
|
1
|
-
|
1
|
R4
|
-
|
-
|
5
|
1
|
6
|
R5
|
-
|
-
|
-
|
1
|
1
|
R6
|
1
|
-
|
9
|
2
|
12
|
Kirkon oikean takakulman vieressä on musta,
”kaptenska” Olivia Borodkinin (10.3.1821–21.2.1910) hautakivi,
jossa on ylhäällä viisisakarainen tähti. |
-
|
1
|
1
|
R7
|
-
|
-
|
1
|
1
|
2
|
Yhteensä
|
13
|
2
|
19
|
23
|
57
|
Yhden
hautarivin päässä, äärimmäisenä ylhäällä on musta rautaristi Marttilan
seurakunnan pastori Karl Isak Nordlundin (21.12.1814–29.11.1853)
haudalla. Tämä on varhaisin kuolinaika, joka muistomerkeissä esiintyy.
Muistomerkki on hyväkuntoinen ja nähtävästi uusittu tai kunnostettu
paljon vainajan kuoleman jälkeen.
Rivin
1 päässä, maan vasemmassa yläkulmassa, on Aune Hallantien
(8.2.1923–30.8.2013) hauta. Hänen hautaustaan myöhemminkin on
tapahtunut hautauksia. Seilin tutkimusaseman johtaja Jari Hänninen
muistelee, että viimeiset hautaukset ovat olleet uurnahautauksia ja
viimeisin tällainen tapahtui joulukuussa 2016. Aune Hallantien haudalla
olevaa muistomerkkiä uudempia muistomerkkejä en havainnut.
Rivin 7 valkoinen muistomerkki on ortodoksinen puuristi.
Ristit
haudoilla ovat rautaristejä tai valkoisia puuristejä, joista kaksi
ortodoksiristiä. Lähes kaikilla havaittavissa olevilla haudoilla on
muistomerkki. Yhdellä haudalla tosin oli kukkasia, muttei
muistomerkkiä.
Hautakivien
symboleista risti on tavallisin, mutta myös vailla symboleita olevia
kiviä on. Yhdessä Holländerin kivessä on kuvattu tähti ja liekkejä.
Varsinaisia liekkimaljoja en havainnut.
Aune ja Veikko Hallantien hauta maan vasemmassa takakulmassa.
Vainajat
Tälle
hautausmaalle on tyypillistä, että muistomerkeissä on vain yksi nimi.
Rivissä 1 on kuitenkin Karlssonien hautakivi, jossa on neljänkin
vainajan nimet. Katkenneiden muistomerkkien osalta merkittiin yksi
vainaja. Riveittäin nimien määrä muistomerkeissä on:
R1
|
27
|
R2
|
17
|
Kirkon vasen takakulma
|
3
|
R3
|
1
|
R4
|
7
|
R5
|
1
|
R6
|
13
|
Kirkon oikea takakulma
|
1
|
R7
|
2
|
Yht.
|
72
|
Lukijan
tulee huomata, että runsaamman ajan kanssa tehty huolellisempi laskenta
voisi antaa hieman erilaisia lukuja. Kokoluokka on kuitenkin oikea.
Ainakin viidellä haudalla on reunakivet. Hallantie-pariskunnan haudalla on pienistä kivistä muotoiltu, soikionmuotoinen kehys.
Holländer-nimisiä
vainajia on ainakin neljä. Nämä toimivat eläessään, 1800-luvun
puolivälistä lähtien, useissa sairaalan korkeammissa viroissa ja olivat
erittäin arvostettuja. Sukunimi Hallantie on muokattu
Holländer-nimestä.
Useat
haudat olivat hoidettuja siten, että niillä kasvoi kukkia, mutta oli
myös paljon hoitamattomia hautoja. Oksia, roskia tms. haudoilla ei
kuitenkaan ollut.
Muistomerkki
Kirkon
edessä, siitä oikealle on Normanin niityn laidassa 1982 pystytetty
muistomerkki. Se on betoniin pystytetty vankka (20x20 cm) puuristi,
jonka korkeus on 240 cm ja poikkipuun leveys 120 cm. Ristin kärjessä on
peltihattu.
Ristiin on kiinnitetty metallilaatta (20x13,5 cm; lxk), jossa on teksti:
”Tälle
paikalle 1600–1700 luvuilla haudattujen Seilin saaren asukkaiden
muistoksi. Till minnet av de själöbor, som begrovs här på 1600–1700
talen. A.D. 1982”.
Joidenkin
tietojen mukaan risti pystytettiin paikalle, johon spitaaliset
haudattiin. Arkeologisissa kaivauksissa ei kuitenkaan ole löydetty
ihmisten luita tältä paikalta. Petro Pesonen pitää epätodennäköisenä,
että paikalla olisi ollut hautausmaa.
Kimmo
Sundström
Lyhenteitä
SVA
|
(Suomen) Valtionarkisto, vuodesta 1995 Kansallisarkisto
|
Lähteitä
Arkistolähteet
Länsi-Suomen
lääninhallituksen päätös 7.7.2009 (LSLH–2009–4374/Ha–5) yksityisen
hautapaikan perustamishakemuksesta, LSLH:n arkisto, SVA.
Kirjalllisuus
Achté, Kalle (1991) 150 vuotta psykiatriaa. Lapinlahden sairaalan historia 1841–1991, Recallmed, Jyväskylä. Fagerlund, L. W.: Finlands leprosorier I. 1. S:t Jörans hospital, 2. hospitalet på Sjählö, 3. hospitalet på Gloskär. Bidrag till kännedom af Finlands Natur och Folk 43. Utgifna af Finska Vetenskaps-Societeten, 1886, ss. 107–311.
Kallio, Katja (2017) Yön kantaja, Otava, Helsinki.
Pajula, J. S. (1898) Pietismi ja uskonnolliset liikkeet Suomessa vv. 1686–1772. Akademiallinen väitöskirja. Hämeenlinna.
Pesonen, Niilo (1980) Terveyden puolesta – sairautta vastaan.
Terveyden- ja sairaanhoito Suomessa 1800- ja 1900-luvulla, WSOY, Porvoo.
Lehtikirjoitukset
Ojanperä, Päivi Karussa karkotettujen kirkossa hoidettiin Seilin sieluja. –.Turun Sanomat; Extra 24.6.2005.
Välimäki, Matti Anne Wilenius: Yhteiskunta tarvitsee muistia. –.Ura 21.8.2013.
Internet-lähteet
Keskimäki, Tuomas Seili – Saari ilman paluuta.
Suomalaisesta unitarismista.
Vuorinen, Heikki S. Lepran nousu, kukoistus ja tuho. –.Historiallisia papereita 2: Taudit ja historia.
Yle Akuutti, Seili – Spitaalisten ja hourujen saari (2010).
Tiedonannot
Jari Hänninen, Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja, 13.9.2017
Henrik Jansson, Metsähallitus, 20.9.2017
Juha Maaperä, Museovirasto, lakimies, 26.9.2017
Petro Pesonen, arkeologi, Museovirasto, 3.8.2017
Artikkeli
pohjautuu tekijän
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat
Suomessa (2007).
Lue myös
Hautausmaasarja [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |
|