Opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeen Uusi lukio (#uusilukio) verkkoaivoriihi pyysi 26.11.2017 saakka vastauksia
seuraavaan kysymykseen: Millaista osaamista lukion tulee tulevaisuudessa tarjota? Vastasin yhdistyksemme puolesta,
vaikka vastaukset olivatkin sitten anonyymejä (taustatiedot kyllä pyydettiin). Kirjoitin 24.11. kahdesti ja, kun se
vielä onnistui, 27.11. kerran. En ole aivan varma, menivätkö vastaukseni perille, sillä saattoi olla, että sähläsin
jollain lailla, kun otin vastauksiani talteen. Joka tapauksessa kerron nyt kootusti oman näkemykseni.
Vastaukseni ytimeksi esitin saman kuin jo vastauksessani syksyllä 2015 Opetushallituksen verkkokyselyssä
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistamisesta: Asetan ihmiselle tulevaisuuden taidoksi
maallisuusperiaatteen ajamisen ja jo nyt sen mukaisesti elämisen.
Maallisuusperiaatteella tarkoitan ihannetta maallisesta, tunnustuksettomasta, sekulaarista valtiosta, jossa siis kirkko
on erotettu valtiosta ja kaikenmuotoinen uskonnonopetus poistettu julkisen vallan kasvatuksesta ja opetuksesta sekä
uskonto saatettu yksityisasiaksi. Sellainen ja vain sellainen valtio voisi taata kaikkien uskonnonvapauden. Tämä
ihannehan asetettiin jo Forssassa 1903. Lisään tässä, että sellaisessa eri katsomuksia aidosti yhdenvertaisesti
kohtelevassa valtiossa erikatsomuksisten ihmisten olisi myös helpointa tulla keskenään toimeen.
Jo nyt olisi mahdollisimman monen voitava itse eläytyä tunnustuksettoman valtion tilanteeseen. Tällöin olisi oltava
uskonnollisten yhdyskuntien ja uskonnonopetuksen ulkopuolella. Valtionkirkkojen jäsenenä vapaaehtoisesti ollen ei
oikein voi maallisuusperiaatetta tehokkaasti ajaa.
Siksi esitin vaatimuksen, että kirkosta olisi voitava erota omalla päätöksellään (perustelluimmin) 12 vuotta
täytettyään. Aluksi tarjosin 14 vuoden ikärajaa, mutta se olisi vain kompromissi. Jo perusopetuksessa samassa iässä
olevan kirkkoon kuulumattoman tulisi saada jättää uskonnonopetus omalla päätöksellään.
Totesin, että nuoren ihmisen parantunut uskonnonvapaus parantaisi hänen elämänsä laatua, kun hän voisi jättää uskonnon.
Silloin hän myös voisi täysillä keskittyä kaikkeen opiskeluun.
Uskonnonopetus kaikille pakollisen uskontotiedon tai yhteisen ja silloin kuitenkin uskontoisen katsomuskasvatuksen
muodossa kulkisi juuri päinvastaiseen suuntaan kuin maallisuusperiaate. Vastauksissani vaadin, että lukioon ei tulisi
pakollista uskontotietoa. Uskontotieto peruskoulussa tai lukiossa olisi paluuta aikaan ennen uskonnonvapauslain
voimaantuloa 1923.
Kauheata kyllä varhaiskasvatuksessa kävi todella juuri noin. Toivottavasti lapsen huoltaja voisi kuitenkin tarmokkaasti
toimien saada otetuksi lapsensa pois katsomuskasvatuksen uskonnonjulistusosista. (Varhaiskasvatus ei ainakaan ole
pakollista.)
Vaadin edelleenkin, että lukiossa oppiaineen uskonto/elämänkatsomustieto pakollisuus poistettaisiin tai että ainakin
sen pakollisten kurssien määrä puolitettaisiin yhteen.
Kerroin, että joka tapauksessa kirkkoon kuuluva lukion opiskelija, joka on päättänyt erota kirkosta ensi tilassa,
pystyy kieltäytymään uskonnon kursseista lukion alusta lähtien, kunhan kirkosta eroamisensa jälkeen suorittaa ET:n
pakolliset kurssit. Jotta lukion suorittaminen ei sen tähden venyisi, huoltajien tulisi antaa suostumuksensa nuoren
kirkosta eroamiselle.
***
Lisään näin jälkikäteen, että maallisuusperiaatetta voisivat silti toki ajaa sekä maallisen valtion tilanteeseen jo nyt
eläytyä myös kirkkoon kuuluvat. Miten he tahtoisivat aidosti tunnustuksettoman valtion tilanteessa kirkkonsa ja
mahdollisen uskontokasvatuksensa tai uskontoitseopiskelunsa järjestää? Mielestäni kiinnostunut huomaisi paljonkin
toiminnan mahdollisuuksia, sillä ainakin minä tuntuisin osaavani antaa siinä kysymyksessä neuvoja kirkkoon moninkin eri
tavoin suhtautuville. Mutta tällaisen ulkopuolisen innostus ei kai tarttuisi kirkkoon lopultakin vain laiskanpenseästi
kuuluville.
Jouni Luukkainen
|