|
|||||
VANHANKYLÄNMAAN HAUTAUSMAA KOTKAN SAARISTOSSA (7.7.2017)Päivitetty 24.1.2021
|
|||||
Historiaa Haapasaari
(Aspö) on ulkosaari Kotkan saaristossa, noin 25 kilometriä Kotkasta
kaakkoon. Se kuului Kymiin ennen vuotta 1913, oli itsenäinen
Haapasaaren kunta (Suomen pienin kunta) 1913–1973 ja liitettiin Kotkan
kaupunkiin 1974. Haapasaaren
seurakunta
itsenäistyi Kymin seurakunnasta omaksi seurakunnaksi 1.5.1910 ja
liitettiin Kotkan seurakuntaan 1.1.1967 (Harjunpää 2008, 66; Haapasaari
… 1981, 42, 44). Haapasaaressa
oli nykyisen
puukirkon (valmistui 1858) paikalla varhaisempi
rukoushuone/saarnahuone. Se esiintyy vuodelta 1741 olevassa
merikortissa. Merikortin mukaan on piirretty vara-amiraali Tuomas von
Rajalinin kartta (Haapasaari... 1981, 32). Rukoushuone purettiin
ränsistyneenä ja jotakuinkin samalle paikalle rakennettiin nykyinen
puukirkko.
Haapasaaren
kappelin hautausmaa
lienee sijainnut kirkon vieressä, vaikka siitä ei ole jäänyt mitään
merkkejä. Tähän hautausmaahan haudattiin vainajia jo 1600-luvulla.
Vuosien 1695–1736 välillä hautauksia oli yli 20. Tämä hautausmaa
mainitaan kertomuksissa aina 1940-luvulle asti, muttei sen jälkeen.
1940-luvun lopussa hautausmaa oli jo kadonnut. Haapasaari
on kallioinen
soveltuen huonosti hautaamiseen. Siksi saarelaisten hautausmaa on
Haapasaaresta noin kolme kilometriä länteen sijaitsevassa
Vanhankylänmaa-saaressa (Gamla Aspö). Siellä on ollut asutusta ainakin
jo 1500-luvulla, mutta arvellaan asutuksen siirtyneen Haapasaareen
viimeistään 1700-luvun alussa.
Vanhankylänmaan
hautausmaasta on juttu Matka
Haapasaarelle
Päivälehdessä 18.8.1890. Tuohon aikaan papisto kävi kahdesti vuodessa
pitämässä saarilla kirkonmenoja. Sunnuntai-iltapäivänä 17.8.1890
vihittiin Vanhankylänmaan ”uusi hautausmaa” ja siunattiin ruumiita.
Vihkimisen toimitti Kymin kirkkoherra, rovasti J. G. Snellman. ”Uusi
hautausmaa” oli samassa kiviaitauksessa kuin vanha hautausmaa.
Vihkimisen jälkeen vanhalla hautausmaalla siunattiin useampia ruumiita.
Vainajien siunaus tapahtui siis useita kuukausiakin näiden hautaamisen
jälkeen. Kesäkuussa
1914 oli tarkastus.
Savonlinnan hiippakunnan piispan edustaja asessori Aleksander Auvinen
kehotti seurakuntaa ottamaan lisämaata hautausmaan käyttöön (Harjunpää
2008, 67). Huomautettiin myös, että merenrannan puolella pitäisi olla
aita osoittamassa hautausmaa-aluetta.
Tämä
saa kysymään, eikö Hautuumaanlahden puolella nykyisin olevaa eli maan
etusivun kiviaitaa tuolloin ollut olemassa. Lokakuussa
1914 asiassa tehtiin
kirkonkokouksessa päätös. Tämä hautausmaan laajennus vihittiin käyttöön
2.9.1923. Jo vuonna 1919 tähän osaan oli rakennettu kaksi syltä leveä
ja 2,5 syltä pitkä lautavaja paarihuoneeksi ja työkalujen säilytystä
varten (vuosina 1887–1892 syli=1,78 m; tämän jälkeen uusi syli=2,0 m).
Kirkkoneuvosto valitsi keskuudestaan jäsenen valvomaan hautausmaan
käyttöä ja puhtaanapitoa (Harjunpää 2008, 67).
Sijainti Kirjoittaja
vieraili
hautausmaalla 30.6.2017. Se sijaitsee kahden merenlahden välissä
likimain kaakko-luodesuuntaisesti. Kaakossa on matala ja kivikkoinen
Hautuumaanlahti. Hautausmaan etusivu on vain noin 50 metrin päässä
rannasta. Hautausmaan takasivusta merenranta, jota kutsutaan
Takarannaksi, on luoteeseen satakunta metriä. Hautausmaa on lähes
neliö. Mittasin askelin sen leveydeksi 57 metriä ja pituudeksi 52
metriä (pinta-ala n. 3.000
neliömetriä). Haapasaaren
saaret käsittävän rälssitilan viimeinen
ulkopuolinen omistaja oli neiti Carolina Indrenius. Hän oli
todennäköisesti Vehkalahden kirkkoherran, tuomiorovasti Emanuel
Indreniuksen tytär (Haapasaari … 1981, 35). Tältä Haapasaaren luotsit
ostivat saaret ja vedet itselleen 6.9.1842. Kunkin talon omistus
ilmoitettiin osuuksina, jonka pohjalta suoritettiin osakasjako vuonna
1872. Halkomistoimitus nro 6376 vahvistettiin Kymin
kihlakunnanoikeudessa 28.2.1878. Tällöin jätettiin Haapasaaren kylän
tilojen rekisterinumerot 1:1–1:43 yhteiseksi alueeksi. Näihin kuului
majakkatontti, tulliasema ym.
Tila
Haapasaaren kirkko ja
hautausmaa (285–413–878–1) rekisteröitiin 8.3.1990 ja sillä on kaksi
palstaa. Palstojen pinta-alat ovat 1,3153 hehtaaria ja 0,2350
hehtaaria. Pienempi palsta on Haapasaaressa. Suurempi palsta, jolla
hautausmaa on, on Vanhankylänmaassa. Tilalla on 164 osakaskiinteistöä,
lainhuutotietoja ei ole. Osakasluettelo on vahvistettu 11.9.2013, MML
9508/33/2013. Asiakirjat ja kartta ovat tuhoutuneet. Edellä
mainittua palstaa
lukuunottamatta Vanhankylänmaan maat omistaa Suomen valtio ja haltijana
on valtion liikelaitos Metsähallitus. Alueet ovat vuokralla
puolustusvoimilla toistaiseksi jatkuvalla vuokrasopimuksella.
Hautapaikkaoikeus,
hautarekisteri, hautapaikkakartta Siihen
aikaan, kun Haapasaaren
seurakunta hoiti hautausmaata, haudan hallintaoikeus maksoi. Riitta
Warman äiti Hilkka Warma osti 1951 perheen hautapaikoiksi ensimmäisen
etusivunsuuntaisen hiekkakäytävän ja etusivun kiviaidan välistä koko
rivin hautapaikkoja. Ensinnä haudattiin käytävänpuoleiseen hautaan
Riitta Warman hukkunut veli Reijo Varma (12.9.1945–24.5.1951;
hautakivessä Varma). Myöhemmin kuitenkin seurakunnassa tapahtui jokin
erehdys, kun keskelle hautariviä haudattiin yksi perheeseen ja sukuun
kuulumaton vainaja.
Osakaskunta
ei ole saanut
ratkaistua sitä, kenellä on oikeus tulla haudatuksi Vanhankylänmaan
hautausmaahan. Nykyisin hautapaikat ovat maksuttomia. Haudattujen
vainajien määrä on tuntematon. Hautamuistomerkkien määrää laskettiin
hautausmaan 200-vuotisjuhlan yhteydessä, mutta haastateltavat eivät
muistaneet tulosta. Hautarekisteriä
tai
ajantasaista hautapaikkakarttaa ei ole olemassa. Haapasaaresta,
Uustinpuolelta, Aimo Laakkosen aitan seinän välistä löytyi
korjaustöiden yhteydessä hautapaikkakartta (68–89 cm; lxk) vuodelta
1933. Aimo Laakkosen isä oli ollut seurakunnan kanttori. Kartan laati
Simon Laine. Tätä uudemman hautapaikkakartan olemassaolosta ei ole
tietoa. Sukututkija
Annikki Yrjölällä
oli 1990-luvulla aika hyvä luettelo hautausmaahan haudatuista
vainajista ja aikomus laatia hautapaikkakartta, mutta työ kuitenkin
jäi. Koska Laineen vanha kartta oli osin suunnitelma hautojen tulevasta
sijoittelusta eikä toteutunut, uuden hautapaikkakartan laatiminen
pitäisi aloittaa jotakuinkin alusta.
Nykyisin
järjestelmällisyyttä
ei ole. Käytännössä vainaja haudataan oman suvun jonkin hautapaikan
vanhaan hautasijaan tai suvun hautapaikan viereen. Haapasaaren
seurakunnan
yhdistyttyä Kotkan seurakuntaan Kotkan seurakunta kertoi, ettei
hautausmaata koskevia asiakirjoja tullut Kotkan seurakuntaan. Pinnanmuoto ja kasvillisuus
Pinnanmuoto
kumpuilee lievästi.
Maalla kasvaa lyhyitä mäntyjä, katajia ja pieniä pihlajia.
Aluskasvillisuus on kanervaa, mustikkaa, kieloja, sammalta, jäkälää.
Varustukset Hautausmaata
ympäröi lohkotuista kivistä tehty
harmaakiviaita. Kulmat ovat suorat. Aidan korkeus portilla on 85 cm,
etusivulla läp´käytävän oikealla puolella 50–100 cm ja oikealla sivulla
60–95 cm. Takasivulla aidan korkeus on 50–110 cm. Kivien koko vaihtelee
paljon, alinna on suuriakin lohkareita. Etusivulla, portista
vasemmalle, aidan korkeus on 60–120 cm. Aidan leveys on noin 80 cm.
Vain muutaman kiven raukeamia voidaan havaita, muutoin aita on ehjä. Portti
on rautaa (n. 195x100
cm; lxk), portinpylväitä on kaksi. Portti on harmaa ja vaikuttaa
1960–1970-luvun omakotikiinteistön portilta. Portti on kunnostettu ja
maalattu vuonna 2016. Portilla kiviaidan pään ja läp´käytävän välinen
etäisyys on 185 cm.
Portin oikealla puolella on läp'käytävä (345x375 cm; lxp), jota on kutsuttu myös kappeliksi. Se on nurkkakiville perustettu, puurunkoinen, harjakattoinen, huopakatteinen, vaaleanharmaaksi maalattu rakennus. Ainakin arkussa haudattavat vainajat oli tapana tuoda hautausmaalle läp´käytävän kautta. Läp'käytävän
molemmilla
sivuilla on ikkuna (89x110 cm; lxk ilman reunalautoja). Ulkoseinät ovat
paneelia, jossa on uria. Molemmissa päädyissä on pariovi. Etusivun
pariovi (141x202 cm; lxk) on lukitsematon. Hautausmaanpuoleinen pariovi
(144x213 cm) on lukittu. Rakennuksen katto ja kate uusittiin vuonna
2016. Räystäskourut ja syöksytorvet ovat muovia ja harmaat. Katolta
valuva sadevesi kerätään kahteen vihreään muovisaaviin kasvien
kasteluvedeksi. Kaivoa
ei ole, ei aina
sadevettäkään. Hautojen hoitajat tuovat kasteluvettä mukanaan.
Puolustusvoimat vuokraa edelleen saarta ja armeijalla oli vesijohto.
Armeijaa pyydettiin vetämään vesijohto myös hautausmaalle, mutta sitä
ei saatu.
Läp'käytävä
toimii myös
työkaluvajana. Siellä on lankkuja, kaksi kottikärryä, muovisia
kastelukannuja, lapioita, luutia, haravia, arkun kantoliinat. Rakennuksen
etuovelle nouseva luiska on kivilatomus, jonka päällä on betonilaatta.
Ovelle vie kolme porrasaskelmaa. Hautausmaan
ulkopuolella,
läp'käytävän vasemmalla puolella, on puulaatikko (203x114x80/90 cm;
lxsxk) maatuville jätteille. Laatikon etusivun korkeus on 80 cm,
takasivun 90 cm.
Muistokivi Likimain
keskellä hautausmaata
on esiintyöntyvä kallio tai isohko kivi, johon on hakattu vuosiluku
1805. Tämä ymmärretään hautausmaan perustamisvuodeksi. Todennäköisesti
paikalle on
haudattu vainajia jo paljon ennen tätä. Ainakin yksi heistä, lapsena
kuollut Yrjö Göran Varma, tunnetaan nimeltäkin. Hänet haudattiin 1804
(Harjunpää 2008, 66–67). Vähän tämän jälkeen eli vuonna 1818 kerrotaan Haapasaaressa olleen 20 taloa ja 129 asukasta (Kymin historia I 1960, 335). Hautaustoiminta Aikaisemmin
evankelis-luterilainen seurakunta kaivoi haudat. Hautausmaata
hoidettiin ikään kuin se olisi ollut seurakunnan omistama. Sitten
havaittiin, että omistaja onkin osakaskunta. Sen jälkeen hautojen
kaivuu ja hautausmaan ylläpito jäi osakaskunnan ja vainajien omaisten
huoleksi. Ainakaan vuonna 1982 seurakunta ei enää kaivanut hautoja.
Riitta Warman isän (Lauri Warma 5.3.1915–20.10.1982) kuoltua Riitta
Warma kaivautti saaren sotilailla haudan isälleen korvausta vastaan.
Lauri Warma haudattiin arkussa. Vielä ainakin yksi onnettomuudessa
kuollut poika haudattiin arkussa 1990-luvun alkupuolella. Kukaan ei
muista, että arkkuhautauksia olisi enää ollut tämän vuosisadan
puolella.
Silloin,
kun Haapasaarella
vielä oli pappi, vainajat siunattiin Haapasaarella ja kuljetettiin
veneellä Vanhankylänmaahan haudattaviksi. Nykyisin talvella kuolleet
vainajat haudataan yleensä mantereelle. Vanhankylänmaan hautausmaalla
hautaukset ovat nykyisin tuhkahautauksia. Tuhkauurnat on helppo viedä
hautausmaalle, uurna vaatiin pienemmän haudan ja siis vähemmin
kaivuutyötä. Vainajan
tuhka voidaan haudata
myös ilman uurnaa. Kotkan krematorio, joka on kirkollinen, luovuttaa
lainauurnan myös niiden vainajien tuhkan kuljettamista varten, jotka
eivät kuuluneet kirkkoon tai jotka haudataan muualle kuin kirkon
hautausmaahan. Hautausmaan hoito Hautausmaan
yleishoidosta
vastaa osakaskunta. Haapasaaren Nuorisoseura r.y. (2602,
ensirekisteröinti 3.11.1920) on hoitanut hautausmaata ja antanut
avustuksia hautausasioissa. Hoito tapahtuu talkoilla. Pidetään
hiekkakäytäviä auki, raivataan pois tuulenkaatoja ja oksia yms.
Roska-astiaa hautausmaalla ei ole. Jokaisen on kuljetettava roskansa
itse pois. Aikaisemmin
oli tapana
järjestää vuosittain ennen juhannusta retki hautausmaalle. Saari oli
armeijan käytössä, ja armeija kuljetti retkeläiset saarelle. Muualla
kuin hautausmaalla eivät siviilit saaneet liikkuakaan. Nykyisin
retkeläiset saavat järjestää matkansa omin neuvoin. Viime vuonna
yhteiskuljetus Vanhankylänmaahan tapahtui lauantaina 6.8.2016. Osa
talkoolaisista menee saareen omilla veneillään. Ainakaan vakituista
asutusta saaressa ei ole. Kunnossapidosta
aiheutuu
vähäisiä kuluja. Aikaisemmin avustusta on anottu ja saatu Kotkan
seurakunnalta. Kaupungilta avustusta ei ole saatu, ehkei haettukaan. Haudat Hautoja
on joka puolella
hautausmaata. Maastosta ei selviä, mikä osa hautausmaasta on vanhin osa
ja mikä tai mitkä osat ovat myöhempiä laajennuksia. Käsityksekseni jäi,
että vanhimmat, 1800-luvun lopulta olevat hautamuistomerkit ovat
lähimpänä maan muistokiveä. Vanhat ihmiset ovat kertoneet, että
hautausmaan vasen takakulma tai -neljännes oli jostakin syystä vähemmän
haluttu alue hautausmaalla. Hautarivit
kulkevat
pituussuunnassa kaakosta luoteeseen. Haudat tai hautamuistomerkit eivät
ole tarkoin linjassa, joten eritoten hautojen määrän laskeminen on
hankalaa. Joskus muistomerkkien välissä on painuneita hautakumpuja ja
kivikehyksiä. Hautarivien ja muistomerkkirivien etäisyys toisistaan
vaihtelee monin paikoin. Osalla haudoista ei mahdollisesti ole ollut
muistomerkkiä tai se on lahonnut pois.
Hautausmaan
oikeasta eli
koillissivusta lukien keskellä olevaan muistokiveen saakka laskin
kymmenen hautariviä. Hautakivien lukumäärä vaihtelee riveissä kahden ja
11:n välillä. Lähimpänä muistokiveä on neljässä rivissä vanhoja
rautaristejä ja myös ainakin yksi puupaalu. Laskin hautakivien määräksi
tässä oikeassa puoliskossa 51 ja rautaristien määräksi 12.
Hautamuistomerkeissä oli yhteensä noin 107 vainajan nimeä. Muistokivestä
maan
lounaissivuun laskin 11 hautariviä, joissa hautakivien määrä vaihteli
kolmesta seitsemään. Yhteensä laskin 53 hautakiveä, 18 rautaristiä,
neljä puumuistomerkkiä, joista yksi kaatunut puupaalu, sekä yhden
muunlaisen metallisen muistomerkin äärimmäisenä maan vasemmassa
takakulmassa. Haudattujen vainajien määräksi arvioin noin 96. Näin
koko hautausmaan osalta
hautamuistomerkkien määräksi sain 140 ja haudattujen vainajien määräksi
arvioin 203. Jos selvästi havaittavalla haudalla ei ollut muistomerkkiä
tai muistomerkki oli kaatunut eikä vainajien nimien määrä selvinnyt,
laskettiin vain yksi vainaja. Kaikki luvut on ymmärrettävä arvioiksi.
Tarkempi laskenta tuottaisi luultavasti hieman isompia lukuja. Joillakin
haudoilla on vankatkin reunakivet, joillakin reunalankut, joillakin
pienistä kivistä tehty kivireunus, joillakin ei mitään reunusta. Yleisimpiä
sukunimiä
muistomerkeissä ovat Laanti, Varma/Warma, Laakkonen, Eerola, Yrjölä ja
Tuomala. Ruotsinkielistä tekstiä ei muistomerkeistä juuri löydy, mutta
kuitenkin ”Tulvaktmästaren” Karl Henrik Wikmanin (29.9.1835–28.7.1901)
muistomerkki seisoo yhä paikallaan. Hän oli kotoisin Pernajasta.
Ammateista mainitaan hyvin yleinen luotsi ja myös merikapteeni. En
havainnut yhtään muistomerkkiä, jossa olisi lukenut kalastaja. Tämä voi
johtua siitä, että yksinomaisia kalastajia oli vähän. Useat miehet
kalastivat, mutta jonkun muun toimensa ohessa.
Hautamuistomerkkien symbolit
Hautausmaa
on kristillinen ja
ilmeeltään luterilainen hautausmaa. En havainnut yhtään
ortodoksihautaa. Yleisin symboli hautamuistomerkeissä oli latinalainen
risti. Kuitenkin oli muistomerkkejä vailla symboleita tai muistomerkin
kuva-aihe oli maallinen (kukka, auringonlasku, ankkuri jne.).
Liekkimaljoja en havainnut symbolien joukossa. Riitta
Warma ideoi isänsä
hautakiveen Martti Kajatkarin valokuvaan pohjautuvan kuvan. Siinä takaa
kuvattu hattupäinen mies istuu veneessä, joka kulkee kohti Haapasaarta.
Valokuva on julkaistu teoksessa Haapasaari
– menneisyys ja nykypäivä (1981, 102). Kuvatekstin mukaan
Lauri Warma kuljettaa siinä postimoottoria kevätjäiden seassa
1970-luvun alkupuolella. Ennen
muistomerkeissä oli
enemmän sukujen puumerkkejä. Nyt havaitsin eräällä haudalla valkoisen,
uudehkon puuristin. Ehkä sillä oli korvattu vanha muistomerkki? Joka
tapauksessa siihen oli muun ohessa otettu vanha puumerkki. Hautausmaan ulkopuolelle haudatut
vainajat Hautausmaan etusivun ja Hautuumaanlahden väliin, hautausmaan ulkopuolelle, haudattiin venäläisiä vainajia Oolannin sodan (Krimin sodan taisteluita 1854–1856) aikana. Jäljet näistä haudoista ovat kadonneet. Venäläisiä vainajia haudattiin hautausmaan ulkopuolelle myös toisen maailmansodan aikana. Vielä 1980-luvulla paikalla oli joitakin ortodoksiristejä, jotka nyt ovat kadonneet. Kimmo Sundström
Samana vuonna hautausmaan ilmettä entisöitiin raivaamalla pois pensaita ja pieniä puita. Myös hautojen reunakiviä paljastettiin ja hautakiviä puhdistettiin sammaleesta. Edelleen uudistettiin tunnettuja puupaaluja. Lyhenteitä
Lähteitä Kirjallisuus Haapasaari – menneisyys ja nykypäivä (1981), julkaisutoimikunta Torsti Kajatkari ym., Myllykoski. Harjunpää, Kaisu (2008) Hiljaisuus puhuu. Kotkan-Kymin seurakuntayhtymän hautausmaat, Kotka. Kymin historia I (1960) Kirjoittajat Arvi Ulvinen, Gunnar Rosén, Ragnar Rosén, Veikko Mattila, Veikko Ruoppila, Lyyli Lukkari, Ella Mussalo ja Simo Ristola. Kymin seurakunta, Kymin kunta, Karhulan kauppala, Kouvola. –.Osuuden mm. Haapasaaresta kirjoitti Veikko Mattila. Lehtiartikkeli A. H. J. Matka Haapasaarelle. – Päivälehti 18.8.1890, nro 189/1890. Päivälehti, mf. laatikko nro 59773, 148/1.7.1890–31.12.1890/302, HYK. Haastatttelut Riitta Warma, Haapasaaren asukas, 6.8.2016 ja 30.6.2017 Annikki Yrjölä, sukututkija, 6.7.2017 Tiedonannot Jouko Högmander, Metsähallitus, 6.7.2017 Sirpa Ollikainen, Haapasaari-Seura r.y:n puheenjohtaja, 5.7.2017 Aulikki Visamo Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n puheenjohtaja Jouni Luukkaiselle 2.11.2020 Aulikki Visamo tekijälle 3.11.2020 Artikkeli pohjautuu tekijän selvitykseen Vaihtoehtoiset hautausmaat Suomessa (2007). Lue myös Hautausmaasarja [HTML]
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |