|
KHO USKONNONOPETUKSEN PAKOLLISUUDESTA: MIETTEITÄ (28.6.2017) |
Seuraavasta oikeustapauksesta en ehtinyt kirjoittaa vielä tuoreeltaan, vaikka muutama miete minulle siitä
nousikin: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi 23.2.2017 antamallaan päätöksellä (763/2017; dnro 1620/3/15) valituksen
Itä-Suomen hallinto-oikeuden 29.4.2015 antamasta päätöksestä, että ei ollut syytä muuttaa X:n koulun johtavan
rehtorin 22.9.2014 tekemää päätöstä, että Joensuusta olevan valittaja A:n lapsi B ei voi osallistua
elämänkatsomustiedon opetukseen ja lapsen tulee jatkaa ortodoksisen uskonnon opetuksessa. Kirjaan hallinto-oikeuden ratkaisusta seuraavat kohdat. Valittajan mukaan hänen lapsensa oli ollut ortodoksisen kirkon jäsen syntymästään asti ja osallistunut
ortodoksisen uskonnon opetukseen koko peruskoulun ala-asteen ajan, mutta yläasteelle siirtyessään syksyllä 2014
lapsi olisi halunnut siirtyä elämänkatsomustiedon opetukseen, koska se olisi vastannut paremmin hänen ja hänen
vanhempiensa ajatusmaailmaa. Valittajan mukaan ala-asteella uskonnon opetukseen oli sisältänyt paljon uskonnon
harjoittamista (valittajan tarkemmin selostamalla tavalla). Lapsi oli kokenut koulun uskonnon opetuksen
itselleen vieraana ja ajatusmaailmansa vastaisena. Elämänkatsomustiedon opetus olisi ollut lapsen ja hänen
vanhempiensa mielestä lapsen vakaumuksen mukaista. Ortodoksisen uskonnon opettajan mukaan valittajan kuvaamissa toimissa oli kyse ortodoksisen kirkon
tapakulttuurista. Valittajan mukaan taas kyse oli kiistatta uskonnon harjoittamisesta ja opetus indoktrinaatiota
uskontoon. Johtavan rehtorin mukaan opetussuunnitelman toteuttamiseen liittyvistä kysymyksistä voidaan aina
neuvotella huoltajan kanssa. Hallinto-oikeuden mukaan uskonnonopetus ei saa pyrkiä käännyttämiseen ja valtion
on huolehdittava siitä, että opetusta ja koulutusta annetaan objektiivisella, kriittisellä ja pluralistisella
tavalla. Mikäli uskonnon opetus kuitenkin sisältäisi uskonnon harjoittamiseksi katsottavia piirteitä, tulisi
oppilaan kirkkokuntaan kuulumisestaan riippumatta voida kieltäytyä osallistumasta tällaisiin tilaisuuksiin.
Hallinto-oikeus ei ole kuitenkaan toimivaltainen arvioimaan ja valvomaan opetuksen tosiasiallista sisältöä. Kirjaan asian käsittelystä korkeimmassa hallinto-oikeudessa seuraavat kohdat. Valittajan mukaan, vaikka B pystyisi itse kieltäytymään uskonnon harjoittamisesta, hän joutuisi silti olemaan
läsnä muun luokan ja opettajan harjoittaessa uskontoa. Oppilas ei voi kieltäytyä osallistumasta uskonnon
harjoittamista sisältäviin tilaisuuksiin, jos ne ovat säännöllinen osa varsinaista opetusta. Rehtorin
kuvailema tapakulttuurin opiskelu on toiminnallisesti oppilaiden opettamista harjoittamaan itse uskontoa, ei
ainoastaan tietämään siitä ja ymmärtämään sitä. Opetus on siten indoktrinoivaa. Vaikka valittajan lapsi
haluaa perheen, perinteen ja tapakulttuurin vuoksi edelleen olla ortodoksisen kirkon jäsen, hän ei halua
koulussa osallistua uskontoon painostavaan opetukseen, joka ei ole hänen ja perheen maailmankatsomuksen
mukaista. Valittajan mukaan edelleenkin se, että ortodoksisessa uskonnonopetuksessa on rehtorin mukaan keskeistä oppilaan
ortodoksisen identiteetin vahvistaminen ja ylläpitäminen, ei voi tarkoittaa muuta kuin että opetuksen tavoite on
oppilaiden indoktrinoiminen ortodoksiseen uskontoon. Opetukseen sisältyy pakollinen osallistuminen
jumalanpalvelukseen kaksi kertaa joka vuosi. Tiedote niistä antoi ymmärtää, että tilaisuus oli pakollinen
ortodoksisille oppilaille, ja yhdelle oppilaalle oli todettu, että vaihtoehtoa ei ole. Valittaja selosti, että opetuksesta olivat hänen lapsensa kertoneet, että hän oli seurannut opetusta yhdellä
tunnilla ja että hän oli saattanut lapsiaan kirkkoon useamman kerran. Toiminnassa oli muuttunut vain se, että
ehtoolliselle osallistuminen oli viimeksi vapaaehtoista. Korkeimman hallinto-oikeuden lyhyt ratkaisu ei sisältänyt enää uutta. Mietteeni On selvää, että ortodoksiseen kirkkoon kuuluva oppilas ei voi jättää ortodoksisen uskonnon opetusta, jos
sellaista kerran järjestetään, ja siirtyä elämänkatsomustiedon opetukseen. Kyse on perusopetuslaista, joka ei
oikeudenkäynnillä muutu. Vaikka sitä ei lakia säädettäessä myönnetty, tämä laki suojelee elämänkatsomustiedon
opetukseen ensisijaisesti oikeutettuja eli uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia oppilaita.
Elämänkatsomustiedon opetuksen avaaminen valtionkirkkoihin kuuluville oppilaille vaarantaisi opetuksen
sekulaarin sisällön erityisesti valtakirkon pyrkiessä vaikuttamaan opetukseen tähän kirkkoon kuuluvien
oppilaiden varjolla. Valittajan yläasteelle siirtynyt oppilas, joka tahtoi päästä elämänkatsomustiedon opetukseen, ilmeisestikin
molempien vanhempiensa täydellä tuella, ei kuitenkaan tahtonut erota kirkostansa. Voin todeta, että jos valittaja
olisi kertonut asian väärin ja oikeasti lapsi olisi halunnut erota kirkosta mutta ainakin toinen vanhemmista
olisi ollut sitä vastaan, niin lapsi olisi voinut paljastaa oikeudelle asian oikean laidan. Lapsi siis halusi pysyä ortodoksisen kirkon jäsenenä perheen, perinteen ja (erityisesti) tapakulttuurin vuoksi,
vaikka valittaja kritisoi juuri tapakulttuurin opettamiseksi väitettyä koulun toimintaa. Voin ymmärtää tämän
niin, että lapsi koki, että hän haluaisi kyllä osallistua perheeseensä ja mahdollisesti odottamiinsa itseensä
liittyviin ortodoksisiin jumalanpalveluksiin ja harjoittaa tällöin uskontoa vain haluamassaan määrin, mutta
ei siis koulussa. Ei hän sitä varten tarvitsisi ortodoksiselle kirkolle valtionkirkon asemaa eikä julkisen
vallan kouluun ortodoksisen uskonnon opetusta. Valtion tunnustuksettomuuden ajaminen on kuitenkin tehotonta
kirkon jäsenenä pysyen. En tiedä, onko perhe esiintynyt tässä asiassa julkisuudessa. En siis tiedä, ovatko he happamina ajamassa
kaikille yhteistä katsomusopetusta eli uskontotietoa, joka olisi kuitenkin vain pakollista uskontokasvatusta
sellaisesta säästyneille uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille (sekä myös rekisteröityihin uskonnollisiin
kuuluville) ja näille täten vääryyttä tekevää. Valittaja oli siis itse hyvin perehtynyt opetuksen sisältöön, kun taas hallinto-oikeus myönsi, että se ei voinut
tunteja valvoa. Tästä on pääteltävä, että valittajan ja hänen lapsensa olisi ollut toimittava suoraan uskonnon
harjoittamiseksi kokemiinsa opetustapoihin nähden. Ainakin jumalanpalveluksista olisi voinut kieltäytyä
Opetushallituksen ohjeidenkin mukaan. Myös uskonnon harjoittamisesta tunneilla olisi voinut kieltäytyä. Itse
asiassa edes luokkaan ei olisi ollut pakko jäädä sellaisen ajaksi. Sellainen ei olisi ollut edes siitä kiinni,
olisiko rehtorin kanssa voinut päästä siitä sopimukseen, sillä oppilaalla oli vanhempiensa tuki ja perhe
näytti muutoinkin olevansa valmis haastamaan vallitsevan järjestelmän. Valittajan mukaan vain uskonnon harjoittaminen tunneilla ja jumalanpalvelukset olivat uskonnollista
indoktrinaatiota. Mielestäni kuitenkin uskonnon opetuksessa (ja niin olisi myös uskontotiedossa) varsinaista
uskonnollista indoktrinaatiota on uskonnon sisäistyttäminen oppilaisiin totena esitetyillä uskonnon (uskontojen)
tarinoilla. Niillä saadaan aikaan, että pieni oppilas menettää arvokkaan tieteen mukaisen käsityksen
todellisuuden luonteesta, sen, että luonto on koko todellisuus. Ilman sellaisen välitöntä ja yleistä
onnistumista opetus ei voisi samanlaisena jatkua. Uskonnonopetusta perustellaan moraalikasvatuksena ja etiikan
opetuksena, mutta moraali ja etiikka ovat kuitenkin asioita, joita ihminen voi ajatella itse, vaikka hänen
mielensä ei olisikaan puhdas jumalista. Uskonnon harjoittaminen opetuksessa taas pyrkii istuttamaan oppilaaseen
tavan harjoittaa omassa elämässään uskontoa ja näin aina palauttaa jumala(t) mieleensä. Mutta oppitunnilla
uskonnon harjoittaminen olisi pelkkää näytelmää, ellei oppilaan mieltä olisi jo valmiiksi uskonnolla turmeltu.
Uskonnollisen tapakulttuurin itsessään voisi opettaa näytelmänä, mutta ei sitä näytelmäksi oppitunneilla
sopisi kuvata. Objektiivista voi olla vain tieteen kuvaus maailmasta. Silloin on epäobjektiivista uskontojen suosimista
antaa niille tilaisuus ujuttaa koulussa tieteen kritiikkiä kestämättömiä oppejaan. Pluralismiin ei kuulu
antaa uskontojen valheille sijaa julkisen vallan koulussa. Oikeustapauksessa kysymys oli siitä, ovatko tietyt ortodoksisen uskonnon opetuksen muodot uskonnon
harjoittamista, jolloin perustuslain mukaan niistä voisi kieltäytyä eikä opetus kaikkineen voisi silloin olla
pakollista. Mutta uskonnonharjoitusluonnehan on niiltä keinotekoisesti kiistetty ja taas kiistettiin.
Oleellisempaa on, että perustuslaissa on tarkoituksellisesti täysin sivuutettu se, että uskontojen oppien
totena kertomisen pakollisessa opetuksessa voivat opetukseen osallistuvat oikeutetusti kokea uskonnonvapautensa
vastaisena. Silloin julkisen vallan koulussa mahdollisen uskonnon opetuksen tulisi olla vapaaehtoista, eikä
myöskään uskontotietoa kaikille yhteisenä voisi olla mahdollista toteuttaa. Nykytilanteessa taas oikeus erota omalla päätöksellään uskonnollisesta yhdyskunnasta tulisi olla 12 vuotta
täyttäneellä, eikä uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumatonta 12 vuotta täyttänyttä saisi pakottaa
perusopetuksessakaan osallistumaan uskonnonopetukseen vastoin tahtoaan. Jouni Luukkainen |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |