Puolustusvoimain
komentaja, kenraali Jarmo Lindberg varmentajanaan puolustusvoimien
henkilöstöpäällikkö, kontra-amiraali Timo Junttila vahvisti 1.11.2016
(uuden) Yleisen palvelusohjesäännön käyttöön otettavaksi 1.1.2017
alkaen; ohjesääntö kumoaa Yleisen palvelusohjesäännön vuodelta
2009. Uudessa Yleisessä palvelusohjesäännössä on otettu huomioon Pääesikunnan
koulutusosaston 7.4.2015 antama käsky (AL5797) Sotilaspappien pitämät oppitunnit ja hartaustilaisuudet (seuraavassa "K15"). Käsky on edelleen voimassa Pääesikunnan koulutusosaston 1.10.2015 antaman pysyväismääräyksen Varusmiehille yhteisesti koulutettavat asiat (HL967) mukaan. Ks. uutistani 12.1.2016 [HTML]. Tuohon
käskyyn K15 johtivat eduskunnan oikeusasiamiehelle tehdyt kantelut:
omat kanteluni vuosina 2009-2012 sekä erään toisen henkilön kantelu
vuonna 2008. Käsky toteutti molempien kantelijoiden vaatimuksen poistaa
valtionkirkkoihin kuuluvien varusmiesten velvollisuuden osallistua
puolustusvoimien uskonnollisiin tilaisuuksiin. Mutta oma vaatimukseni sallia myös valtionkirkkoihin kuuluville varusmiehille
mahdollisuus osallistua
puolustusvoimien kirkollisten oppituntien sijasta puolustusvoimien
elämänkatsomustiedon opetukseen johtikin nurinkurisesti siihen, että
käsky tuhosi elämänkatsomustiedon opetuksen ja velvoitti kaikki, myös
valtionkirkkoihin kuulumattomat varusmiehet osallistumaan niin
sisällöltään kuin opettajiltaan kelvottomille yhteisille sotilaspappien
oppitunneille. Tarkastelen
nyt Yleistä palvelusohjesääntöä 2017 (seuraavassa "Y17") yhdistystämme
kiinnostavilta osin. Vertailen sitä tarvittaessa Yleiseen
palvelusohjesääntöön 2009 (seuraavassa "Y09"). Lihavoinnit ovat
minun. Rakenteellisesti erona on, että Y17 ei enää sisällä Y09:n lukua 6 Varuskunta ja toimihenkilöstö. Varsinaisen tekstin 10 lukua koostuvat 553 juoksevasti numeroidusta kohdasta (eli pykälästä). Liitteitä on 11. Johdannon
mukaan Yleisessä palvelusohjesäännössä määrätään asevelvollisen
asevelvollisuuslaissa tarkoitetun palvelusvelvollisuuden ja
paikallaolovelvollisuuden tarkemmasta sisällöstä. Mutta kaikkien
varusmiesten osallistumisvelvollisuutta sotilaspappien pitämille
oppitunneille (kohta 446)
ei mielestäni voi säätää tällä tasolla, vaan sitä varten tulisi säätää
oma lakinsa, mikä tuskin käytännössä tulisi kyseeseen ja olisi
mielestäni myös
vastoin perustuslaissa taattua uskonnon ja omantunnon vapautta. Edelleenkin
Johdannon mukaan normaalioloissa Yleistä palvelusohjesääntöä
noudatetaan sekä kotimaan tehtävissä että soveltuvin osin
kriisinhallintatehtävissä. Jälkimmäisten osalta on hyvin valitettavaa
luvun 8.4 Hautajaiset vaikeneminen tunnustuksettomista hautajaisista. Luvun 1 Sotilaan asema kohta 14 sanoo edelleenkin, että sotilas palvelee
poliittisesta ja uskonnollisesta kannastaan riippumatta isänmaataan ja kansaansa. Tällä tarkoitetaan ilmeisestikin sanoa, että sotilas palvelee
isänmaataan ja kansaansa riippumatta siitä, mikä hänen poliittinen ja uskonnollinen tai uskonnoton
kantansa on. Yhdistyksemme mielestä isänmaan ja kansan palveleminen
vaatisi sotilaalta poikkeamista Yleisestä palvelusohjesäännöstä niiltä
osin, joista sitä kritisoimme. Kohdassa 14 on sanat "etnisestä taustastaan" muutettu muotoon "muusta henkilöön liittyvästä
syystä". Virkavalan vannomista koskevaa kohtaa 444 varten panen merkille seuraavan. Luvun 2 Puolustusvoimien henkilöstö alaluvun 2.1 Henkilöstön jaotus kohdan 18 mukaan sotilashenkilöstöön kuuluvat muun muassa ammattisotilaat (ja kadetit), ja jakson 19 mukaan ammattisotilaat ja kadetit ovat kantahenkilökuntaa; edelleen jakson 19
mukaan ammattisotilaalla tarkoitetaan sotilasvirassa palvelevaa sekä
henkilöä, joka on nimitetty puolustusvoimissa määräaikaiseen
virkasuhteeseen määrättynä sotilastehtävään. Alaluvun 2.2 Sotilaat, sotilasarvot ja sotilaallinen arvojärjestys kohdan 23 mukaan erikoisupseereina palvelevien sotilaspappien palvelusarvot alimmasta ylimpään ovat
-
sotilaspastori (rinnastetaan kapteeniin, kapteeniluutnanttiin)
- kenttärovasti (rinnastetaan everstiluutnanttiin, komentajaan)
- kenttäpiispa (rinnastetaan prikaatikenraaliin, lippueamiraaliin).
Tässä
Y17 ja Y09 yhtyvät. Mutta ainakin sotilaspapin osalta kapteeniin
rinnastus vuonna 2009 oli arvonalennus. Joka tapauksessa kyse on siis
papeista puolustusvoimien henkilöstönä, mitä tietysti vastustamme. Luvun 3 Palvelusmääräykset alaluvun 3.5 Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
kohdan 77
mukaan henkilöiden eriarvoiseen asemaan asettaminen ja syrjintä muun
muassa uskonnon ja vakaumuksen perusteella on kiellettyä. Mielestämme
kuitenkin Y17, vaikka näennäisesti toteuttaakin tämän, kuitenkin
asettaa uskonnottomat eriarvoiseen asemaan antamalla etusijan
valtionkirkoille
niiden tieteen naturalistisen todellisuuskäsityksen vastaisine oppeineen. Tarkastelen sitten kolmea kohtaa luvun 4 Palvelus joukko-osastossa ja muussa hallintoyksikössä alaluvussa 4.5 Pappi, sosiaalikuraattori ja varusmiestoimikunta. Lainaan kohdat kokonaisuudessaan. "194.
Joukko-osaston komentaja vastaa joukkonsa henkilöstön fyysisestä,
psyykkisestä, sosiaalisesta ja eettisestä toimintakyvystä. Tässä työssä
komentajaa tukevat erityisesti lääkäri, sosiaalikuraattori,
sotilaspappi, työ- ja palvelusturvallisuuspäällikkö,
liikuntakasvatusupseeri sekä varusmiestoimikunta. Kaikkien esimiesten
velvollisuus on komentajan tukena
edistää joukkonsa henkistä hyvinvointia." Toimintakyky osineen on täsmennetystä aiemmasta. Sotilaspappi ei enää aloita komentajan tukijoiden listaa. "195.
Joukko-osaston sotilaspappi tukee joukko-osaston henkilöstöä henkisesti
ja hengellisesti sekä kehittää joukkonsa eettistä, psyykkistä ja
sosiaalista toimintakykyä. Sotilaspappi
vastaa eettiseen toimintakykyyn sisältyvien sotilaspappien oppituntien
opetuksen ja kasvatuksen toteuttamisesta joukko-osastossa sekä osallistuu psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn opetukseen." Eettisen,
psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn kehittäminen on lisäystä
aiempaan. Mutta mielestämme sotilaspapin virka on henkilöstöä jakava
tekijä ja täten toimii tuollaista kehittämistä vastaan. Teksti
sotilaspappien oppitunneista on uutta, ja Y17:n uskonnottomalle ja
sekularistille mahdottomaksi tekevä kuten myöhemmin kohdan 446
yhteydessä kerron. Y09 sanoi kohdassa 195 sotilaspapin vastaavan eettisen opetuksen
ja kasvatuksen toteuttamisesta joukko-osastossa, mutta nyt puhe on siis
suoraan sotilaspappien oppitunneista. Sotilaspapin osallistumista
psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn opetukseen ei aiemmin mainittu,
mutta kyseessä ei ole uusi asia. Silti se on vastustettava, sillä
kenenkään ei pitäisi joutua ainakaan vastoin tahtoaan sotilaspapin
kanssa tekemisiin. "197.
Jokaisessa joukko-osastossa on moniammatillinen psykososiaalisen tuen
ryhmä, joka vakavissa onnettomuustilanteissa ja kuolemantapauksissa
antaa tukea ja neuvontaa." Y17
ei ainakaan suoraan kerro, kuten Y09 kertoi (kohdassa joukko-osaston
papista), että sotilaspappi olisi osa kyseistä ryhmää. Joka tapauksessa
tuki ja neuvonta täytyisi olla mahdollista antaa sekulaarina. Silloin
sotilaspappia ei tarvittaisi. Luvun 7 Lippujen käyttö kohta 352 kuvaa edelleenkin joukko-osastolipun joukko-osastolle tai sotilasoppilaitokselle erikseen vahvistettuna ja siunattuna lippuna, jonka tasavallan presidentti on luovuttanut joukon käyttöön. Kohdan 360
mukaan uusittua joukko-osastolippua ei siunata. Mutta
kun joukko-osastolippu alkuaan siunataan kaiketikin
evankelis-luterilaisen kirkon menoin, vaikka tiedetään, että joukko
koostuu vain osaksi kirkon jäsenistä, niin tämä seikka kai halutaan
unohtaa. Nimittäin alaluvun 7.1 Kielekkeisen valtiolipun käyttö kohdassa 372 sanotaan yksioikoisesti, että hautajaispäivänä suruliputetaan aamusta alkaen siunaustilaisuuden päättymiseen asti näin vaieten sekulaareista jäähyväistilaisuuksista.
On syytä vaatia, että joukko-osastolippuja ei enää siunata. Aseista voi
kieltäytyä sillä perusteella, että ei halua marssia valtakirkon
oikeudetonta
hegemoniaa uhkuvan "siunatun" lipun perässä. Lukua 8 Sotilaalliset tilaisuudet on tarkasteltava perusteellisesti. Alaluvun 8.1 Paraati avauskohta 397 sanoo sotilasparaateja järjestettävän juhlapäivän kunniaksi sekä määrittelee paraatiin kuuluviksi paraatikatselmuksen,
kenttähartauden ja ohimarssin mutta sallii kenttähartauden asemasta pidettäväksi
jumalanpalveluksen ennen paraatia. Alaluvun osuuden Paraatikatselmus kohdassa 402 joukko-osaston ja joukkoyksikön järjestymisestä paraatikatselmukseen
sanotaan, että paraatikentälle
ryhmityttäessä ne sotilaat, jotka eivät osallistu kenttähartauteen,
ovat yksiköittäin erillisissä osastoissa. Kohdan 415 mukaan katselmuksen ja ilmoittamisen jälkeen paraatin vastaanottaja pitää paraatipuheen ennen kenttähartautta. Osuuden Kenttähartaus kohdan 417
mukaan kaikilla sotilailla on oikeus osallistua kenttähartauteen, ja
kenttähartauteen osallistumattomat siirtyvät johdetusti
katselmusosastosta
pois ohimarssin valmistautumispaikalle komennolla "VALMISTAUTUKAA
KENTTÄHARTAUTEEN". Osuuden Ohimarssi kohdan 420
mukaan ohimarssi suoritetaan paraatikatselmuksen jälkeen (tämä puhe on
sikäli harhauttavaa, että ohimarssi toki seuraa vasta mahdollista
kenttähartautta, joka ei itsessään kuulu paraatikatselmukseen yllä
tarkastellun kohdan 397 mukaan).
Joka tapauksessa edelleen kohdassa 420 sanotaan, että kenttähartauteen osallistumattomat liittyvät oman yksikkönsä mukaan ohimarssin lähtöpaikalla. Täten kenttähartauteen osallistumattomat pystyvät kuitenkin osallistumaan
sekä paraatikatselmukseen että ohimarssiin. He pystyvät myös kuulemaan
paraatin vastaanottajan puheen, joka Y09:n mukaan oli yleensä vasta kenttähartauden jälkeen. Tämä
kaikki Y17:ssä kenttähartauteen osallistumattomista on K15:n mukaista.
Uutta Y09:ään verrattuna on tietysti se, että valtionkirkkoihinkaan
kuuluville
kenttähartauteen osallistuminen ei ole pakollista ja että
kenttähartauteen osallistumattomille ei paraatikatselmuksen (ja
ohimarssin) sijasta järjestetä muuta palvelusta. Tietystikään kenttähartaus paraatikatselmuksen ja ohimarssin välissä siitä
seuraavine joukon kahtiajakoineen ei ole tyydyttävä järjestely. Olisi aina
pyrittävä järjestämään kenttähartauden sijasta jumalanpalvelus ennen paraatia. Alaluvun 8.2 Sotilasvalan vannominen ja sotilasvakuutuksen antaminen kohdan 429
mukaan ennen sotilasvalan vannomista tai sotilasvakuutuksen antamista
asevelvollisille on selvitettävä sotilaan velvollisuudet ja oikeudet
sekä
opetettava heidät ymmärtämään valan ja vakuutuksen merkitys ja ero.
Mutta
sotilasvalasta riittää kaikille opettaa vain se, että eroksi
sotilasvakuutukseen se on uskonnollinen; muu valasta opettaminen on
uskonnollista julistusta jo höpötyksineen lupaamisesta ja
vakuuttamisesta "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä".
Sotilaalla ei ole
velvollisuutta kuunnella sellaista julistusta, vaan hänellä on oikeus
olla sellaista julistusta kuuntelematta. Kohdan 431
mukaan sotilasvala- ja sotilasvakuutustilaisuuksien
lippukomppania määrätään sotilasvalan vannoneista tai
sotilasvakuutuksen antaneista sotilaista. Mutta sotilasvalatilaisuuteen
ei ketään sotilasvakuutuksen antanutta ole oikeutta määrätä
osallistumaan edes lippukomppaniassa. Osuuden Sotilasvalatilaisuus kentällä kohdan 433
mukaan varusmiehet, jotka eivät halua osallistua kenttähartauteen,
voivat valita KOHDAN 443 mukaisen sotilasvakuutuksen antamisen. Siis
osallistumatta valatilaisuuden paraatikatselmukseen. Y09 vaikeni siitä,
oliko sotilasvakuutuksen valinneella
valtionkirkon jäsenellä oikeus kieltäytyä myös sotilasvalatilaisuuden
kenttähartaudesta, mutta ilmeisesti oli. Kohdassa 436 valalaulu on nyt pienellä alkukirjaimella (valalaulu ei ole uskonnollinen, vaan laulu itsessään on se vala). Kohta 438 sanoo, että jos sotilasvalatilaisuuden jälkeen järjestetään ohimarssi, se tapahtuu kuten paraatissa. Lainaan osuuden Sotilasvakuutus kokonaisuudessaan: "443.
Sotilasvakuutuksen antavat ne alokkaat, jotka ovat sen valinneet.
Sotilasvakuutus annetaan erillisessä tilaisuudessa yleensä siten, että
siihen osallistuvilla henkilöillä on mahdollisuus seurata
valatilaisuutta ja osallistua ohimarssiin. Sotilasvakuutus
annetaan tilaisuuden arvolle sopivassa paikassa. Tilaisuus
järjestetään soveltamalla valan vannomisesta annettuja ohjeita.
Tilaisuuden
tulee olla juhlava. Tilaisuuteen osallistuvat lippu vartioineen, joukon
komentaja, vakuutuksen esilukija, vakuutuksen antajat, vakuutuksen
antajien perusyksiköiden päälliköt ja omaiset. Tilaisuuteen voi
osallistua soitto-osasto. Vakuutuksen aikana seisotaan KOHDAN 436
mukaisessa asennossa.
Vakuutuksen antamisen jälkeen joukon komentaja lausuu vakuutuksen
antaneille kehotussanat." Sotilasvalan
yhteydessä ei puhuttu sen valinneista. Valatilaisuuden
seuraamismahdollisuuden korostamisen sijasta olisi pitänyt vaatia
vakuutustilaisuuden järjestämistä niin, että siihen osallistuvilla
henkilöillä on aina mahdollisuus olla seuraamatta valatilaisuutta. Se
järjestyisi viemällä ohimarssin lähtöpaikka riittävän etäälle
valatilaisuuspaikasta. Myönteinen ero Y09:ään verrattuna on vaatimus
vakuutustilaisuuden juhlavuudesta ja huomautus soitto-osastosta. Alaluvun 8.2 viimeisen osuuden Virkavalan vannominen ja virkavakuutuksen antaminen kohdan 444
mukaan puolustusvoimien sotilasvirassa tai sotilaallisessa tehtävässä
palveleva virkamies on velvollinen vannomaan virkavalan tai antamaan
virkavakuutuksen ryhtyessään hoitamaan virkaansa.
Kohdan 19 mukaan tämä tarkoittaa siis erityisesti ammattisotilaita.
Kyseessä saattaa olla suurin ryhmä, joka on velvollinen vannomaan virkavalan
tai antamaan virkavakuutuksen. Yhdistyksemme vaatimus virkavalan poistosta
kohtaa siksi ehkä suurimman vastustuksen puolustusvoimien, erityisesti kenttäpiispan taholta (virkavalakannastamme ks. esim.uutistani 24.11.2016 [HTML];
uutiseeni liittyvistä kahdesta ministerinvaihdoksesta ensimmäinen
taitaa tosin ehtiä tapahtua jo tämän vuoden puolella pe 30.12.2016
tasavallan presidentin esittelyssä ja sitä välittömästi seuraavassa
valtioneuvoston yleisistunnossa). Alaluku 8.3 Jumalanpalvelukset ja hartaustilaisuudet
alkaa sen otsikkoon nähden yllättävästi virkkeellä sotilaspappien
oppitunneista mutta toisaalta siten niiden kirkollisen luonteen heti
paljastaen: "446. Kaikilla varusmiehillä on osallistumisvelvollisuus sotilaspappien
pitämille oppitunneille. Oppitunneilla ei käsitellä tunnustuksellisia asioita eivätkä ne sisällä julistuksellisia elementtejä.
Perusyksiköiden,
joukkoyksiköiden ja joukko-osastojen erilliset hartaustilaisuudet
(esim. iltahartaudet) ovat kaikille vapaaehtoisia. Ne järjestetään
palvelusajan
ulkopuolella ja rinnastetaan muuhun vapaaehtoiseen toimintaan." Kohta 446 on suoraan K15:stä. Kohdan 446
väite oppituntien sisällöstä on puppua; jo sotilaspappi opettajana
leimaa oppitunnit tunnustuksellisiksi ja julistuksellisiksi. Kyseessä
ei ole tunnustukseton elämänkatsomustiedon opetus. Jo sotilaspappien
oppituntien poikkeuksellinen esille nosto Y17:ssä myöntää niiden
ongelmallisuuden. Edes Y09 ei maininnut kirkollisia oppitunteja (paitsi
sen, mitä oli kohdassa 195
joukko-osaston papista), vaan niiden ohjeistus oli muissa
asiakirjoissa. Itse kieltäytyisin aseista yksin sotilaspappien
oppituntien tähden. Myös seuraavat kaksi kohtaa perustuvat K15:een vaihtoehtoisuuteen, kaikille
kelpaavuuteen ja vapaaehtoisuuteen viittaavilta osiltaan: "447.
Suurten kirkollisten juhlapyhien, palveluksen aloittamisen ja
päättymisen sekä joukko-osaston vakiintuneen käytännön mukaisina
ajankohtina järjestetään palvelusajalla perusyksiköiden,
joukkoyksiköiden ja joukko-osaston evankelisluterilaisia ja
ortodoksisia jumalanpalveluksia
sekä hartaustilaisuuksia. Niiden sisältö ja järjestelyt määräytyvät
olosuhteiden mukaan. Jumalanpalvelusten ja hartauksien rinnalle on
järjestettävä vaihtoehtoinen, ohjattu henkisen toimintakyvyn
kehittämiseen
tarkoitettu tilaisuus. Varusmies voi vapaasti valita kumpaan
tilaisuuteen
osallistuu." "448.
Harjoitusten yhteydessä voidaan toteuttaa kenttäehtoollisia. Ennen
kenttäehtoollista järjestetään lyhyt tilaisuus, johon kaikki voivat
osallistua. Tämän jälkeen ilmoitetaan tilaisuuden jatkuvan
kenttäehtoollisella, johon halukkaat voivat osallistua." Seuraavassa kohdassa "palvelusajalla" on uusi lisäys: "449.
Palveluksen salliessa eri uskontokuntiin kuuluville järjestetään
mahdollisuus oman uskontonsa harjoittamiseen palvelusajalla.
Uskonnollisia
erityiskysymyksiä on tarkennettu LIITTEESSÄ 10." Alaluvun 8.4 Hautajaiset kohdan 453
mukaan hautajaiset voidaan järjestää siviilihautajaisina tai
hautajaisina sotilaallisin kunnianosoituksin; hautajaisjärjestelyt
riippuvat vainajan ilmaisemasta tahdosta, omaisten
toiveista, vainajan sekä omaisten vakaumuksesta, hautaustavasta ja
paikallisista olosuhteista. Tässä siis sana siviili ei valitettavasti
ole kirkollisen vaan sotilaallisen vastakohta. Omaisten vakaumukseen
viittaaminen on väärin, sillä hautaustoimilaki asettaa vainajan
vakaumuksen etusijalle; samoin vainajan oletettujakin toivomuksia on
kunnioitettava. Kirkoton vainaja tulee täten haudatakin kirkottomasti!
Mutta alaluku vaikenee täysin tunnustuksettomista hautajaisista ja
puhuu ainoastaan siunaustilaisuuksista kuten kohdassa 457:
"Siunaustilaisuus vainajalle, jonka ruumista ei ole löydetty ja joka on
julistettu kuolleeksi, järjestetään tämän luvun määräyksiä soveltaen."
Tosin kohdassa 497 uurnahautauksesta sanotaan:
"Siunaustilaisuuden tai muistotilaisuuden päätyttyä kukat voidaan viedä tulevalle hautapaikalle, jos se on mahdollista." Luku 10 Ohjesäännön soveltaminen kansainvälisissä operaatioissa jättää auki sen, saako valtionkirkkoihin kuulumaton vainaja todellakin kirkottoman kohtelun. Liite 8 Vartioparaati puhuu kohdissaan 2 ja 3 mahdollisesta kirkonkellojen soimisesta vartioparaatin aikana ja vartioparaatin siihen sovittamisesta. Mutta
onkohan missään suomalaisessa kaupungintalossa samalla tavalla soitettavia kelloja? Kartanoissa oli kyllä vellikellonsa.
Jouni Luukkainen
|