Uusi numero
saapui minulle 7.9.2016. Nyt teemaa ei ole. Numero on kovin kevyt,
tilaa hukataan vanhaan malliin ja muutaman kirjoituksen olisi voinut
jättää poiskin.
Nyt
tarjoillaan 20 kirjoitusta. Kirjoittajia on 16, joista minulle uusia
puolisen tusinaa. Uudet kirjoittajat ovat piristävä asia. Kuitenkin
kirjoitusten fokus ei ole ihan kohdallaan vapaa-ajattelijalehdessä ja
laatu on kehnonlainen.
Vanhoja helmasyntejä
Vanhoja
latuja mennään. Sivulla 5 on taas sama vanha kuva Robert
Brotheruksesta. Lehti uhraa kuvalle puoli sivua, puolet liikaa. Kuva on
sikäli osuva, että se kuvaa vajaa-ajattelijoita huoneessa, jossa verhot
on suljettu eikä yleisöä ole tai näy. Myös sivun 6 kuva (hölmistynyt
nainenko?) vie lähes puoli sivua, sekin puolet liikaa. Sivusta 13
uhrataan kuvituskuvalle (pääkallo ja reisiluut) 2/3 sivua. Taas puolet
liikaa. Nyt on taas palattu kirkkojen kuvien julkaisemiseen, johon
hupenee puolet sivusta 14. Kuva on kaamea ja turha. Sivulla 20 lähes
puoli sivua on täytetty punaisella pallolla, jossa on kolme valkoista
liekkiä. Tässäkin vähintään puolet hukkaan heitettyä tilaa. Viimein
sivulla 24 on puoli sivua uhrattu suotta kuvalle jostakin
aikakauslehdestä.
Toimitus
heitti ainakin yhden aukeaman julkaisutilaa hukkaan. Tähdellistä
julkaistavaa ei ole.
Numerosta
puuttuu vasemmistopoliitikon esittely, mikä ilahdutti. Odotin, että nyt
papitkin on unohdettu, mutta petyin. Pastori Jim Jones, traagisen
Kansan temppeli -lahkon johtaja, esiintyy
noin puolen sivun kuvassa (s.
15). Miksi tämä kristillinen kidutus vapaa-ajattelijain maksullisessa
lehdessä? Onko tämä jäsenetu jonka saa, kun maksaa
jäsenmaksunsa?
Pääkirjoitus
Puheenjohtaja
Petri Karisma kirjoittaa nyt, että maallistuminen
rauhoittaa uskontoja ja että maallistumista on tapahtunut merkittävästi
30-vuotisen sodan jälkeen Euroopassa.
Tämä on
varmasti totta. Maalliset
sodat loppuvat sotimalla. Uskonsodat eivät lopu koskaan.
Yhdistysuutinen
Yhdistysuutisia
on Vapaa Ajattelijassa vähän, kun
toiminta on kuihtunut. Yksi oire tästä on kuolleen
Jäsenvastaavat-sähköpostilistan lakkauttaminen. Asiasta kertoo
toiminnanjohtaja Maarit Fredlund.
Hän myös
pahoittelee edellisen
numeron postitussotkuja (ks. tarkemmin Vapaa Ajattelija -lehden
postituksessa taas ongelmia).
Luottamus liittoon on jo mennyt. Tällä joukkueella parannusta on turha
odottaa. Uskonnonopetus Venäjän kouluihin Antti Rautiaisen kolumnista (s. 7) saamme lukea, että Venäjän ortodoksinen
kirkko on käynyt voitollisia kärhämiä sikäläistä tiedeakatemiaa ja
akateemikkoja vastaan. Jumaluusoppi on nyt hyväksytty ”viralliseksi
tieteeksi” ja uskonnonopetus aloitettiin kouluissa vuonna 2012. Yleensä kaikki mälsä on apinoitu Suomeen Ruotsista. Syntyykö nyt uutta
apinoitavaa myös Venäjältä? Kristillistä kulttuuria Ristiretket (s. 10–11), kristinusko ja antisemitismi (s. 12–13) ja
kristilliset kultit (s. 14–15) ovat kieltämättä kulttuuria, jonka
keskellä me ateistit jouduimme ja joudumme vasten tahtoamme elämään.
Mutta miksi vapaa-ajattelijoille tarkoitettu lehti on lähes täynnä
kristillistä kulttuuria? Maassamme on satoja muita lehtiä, jotka
esittelevät kristillistä kulttuuria sitä kaipaaville. Eivätkö
vapaa-ajattelijat halua kertoa vapaa-ajatteloiden ja ateistien
toiminnasta? Kansainvälistä toimintaa Liiton pääsihteeri Esa Ylikoski
osallistui IHEU:n (International Humanist and Ethical Union) ja EHF:n
(European Humanist Federation) yleiskokouksiin. IHEU:n uudeksi
puheenjohtajaksi valittiin britti Andrew Copson. Entinen puheenjohtaja,
belgialainen Sonja Eggerickx luopui tehtävästään. Eggerickx oli
tunnustuksettoman etiikan opettaja ja vanhempi moraaliopetuksen
koulutarkastaja. Hänet valittiin IHEU:n puheenjohtajaksi huhtikuussa
2006 ja hän on IHEU:n ensimmäinen naispuheenjohtaja. Hallituksen
jäsenehdokkaita oli enemmän kuin paikkoja. Järjestöelämä Euroopassa
poikkeaa Vapaa-ajattelijain liiton toiminnasta siten, että
järjestettiin vaali. Vapaa-ajattelijain liitossa hallitukseksi valitaan
jonkun vahvan vaikuttajan laatima valmis junttalista. Jäsenyhdistysten
valitsemat liittokokousedustajat eivät pääse äänestämään henkilöistä ja
näiden kannatuksen mittauttaminen on estetty. Näin valituiksi tulee
hallitusjäseniä, joilla ei ole kannatusta eikä osaamistakaan. Tämä on
yksi syy liiton toiminnan surkastumiseen. Runoilija Jouko Saksio Oulunseudun Vapaa-ajattelijat ry:n entinen puheenjohtaja Jouko Saksio
kertoo (s. 20) miksi hän on vapaa-ajattelija. Hän on 52-vuotias ja kävi
yläkoululaisena iltarippikoulun, joka on tuntunut hänen elämänsä
raskaimmalta tapaturmalta. 20-vuotiaana hän erosi kirkosta. Ateismi ei ole uskomus vaan oire ”ylivoimaisen typeryyden
oppositiossa”. Hän haluaa mieluummin ymmärtää kuin uskoa. Saksio toimi yhdistyksen puheenjohtajana noin 16 vuotta jättäytyen pois
talvella 2016. Muistan hänet erityisesti uskonnottomana juhlapuhujana. Runo Lehti on julkaissut (s. 25) Martti Hännisen 25-säkeistöisen runon. Runoja ei
ole enää juuri nähty lehdessä. Olen niiden kannattaja. Jokaisessa
numerossa tulisi olla hyvä runo. Niillä voi olla lukijoille käyttöä
myöhemminkin. Kun kelvollista tarjontaa ei ole, toimituksen asiana
olisi etsiä niitä aktiivisesti. Tämänkin tehtävän toimitus on
laiminlyönyt. Ennen oli paremmin. Syrjintä hautaustoimessa Esa Ylikoski on nyt itse törmännyt uskonnottomien syrjintään
hautaustoimessa (s. 26–27). ”Syrjintää ymmärtää todella vasta koettuaan sen itse.”
Vajaa-ajattelijoiden toiminnan puute on sekin, että muiden kokemuksia
ja tietoja ei hankita toiminnan perusteeksi. Vaikutteet etsitään
jostakin Pravdasta tai julkilausumista erittelemättä todellisuutta
käytännössä. Nyt kyse oli siitä, että Porissa hautausmaan kappelia ei luovutettu
uskonnotonta hautaus- tai uurnan maahanlaskutilaisuutta varten.
(Ylikoski käyttää kristillistä termiä ”saattotilaisuus”.) Sama
käytäntöhän on pääkaupunkiseudulla ainakin Espoon seurakuntayhtymän
alueella. Hautaustoimistot markkinoivat kristillistä siunaustilaisuutta, jossa
pappi puhuu ”lyhyemmän kaavan mukaan”, jos vainaja ei kuulunut
kirkkoon. Tulee mieleen, että myös lyhytraiskaus on katsottu
rikosoikeudessa vähemmän rikolliseksi kuin raiskaus. Eikö
hautaustoimistojen tulisi täyttää niitä tarpeita, joita heidän
asiakkaillaan on eikä ajaa kirkon asiaa? Kappelin pienemmän sivutilan,
noin 10–12 henkilölle, seurakunta tosin olisi luovuttanut myös
uskonnotonta tilaisuutta varten. Ylikoski kirjoittaa myös, että valtion ”budjettitukea” käytetään myös
kappelien ylläpitoon. Oikea termi ainakin hautaustoimen osalta on
valtionrahoitus. Ei ole kyse operaattorin tukemisesta, kun kaikki sen
kulut rahoitetaan lakisääteisesti valtion varoista. Takasivulla oleva jäsenyhdistysluettelo listaa nyt 24 jäsenyhdistystä,
ei kaikkia. Osa yhteystiedoista on vanhentuneita kuten ennenkin.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|