Vapaa
Ajattelijan numero 2/2016 luvattiin kesäkuussa ja saapui lukijoille
30.5.–31.5.2016. Teemana on kansainvälisyys.
Kokonaisuutena
numero on parempi kuin lattea numero 1/2016, vaikka sitä vaivaavat
muutamat tutut helmasynnit. Numero sisältää 16 kirjoitusta,
kirjoittajia on 12.
Vanhoja helmasyntejä
Kuvitus
on taas väljää. Osa kuvista on turhia, esim. nuijankuva sivuilla 8–9,
johon lehti uhraa 2/3 sivua. Sivulla 5 on liki puolen sivun suuruinen
kuva Robert Brotheruksesta. Tila menee sillä tavoin hukkaan, että sama
kuva on julkaistu aikaisemminkin.
Olen
nähnyt lehden numeroita, joissa ei ole kirkkojen kuvia. Tässä numerossa
niitä taas on. Sivulla 20 lähes puoli sivua on uhrattu Uspenskin
katedraalille. Sivulla 16 on puolen sivun kuva Nikolainkirkosta, joka
on Helsingin rumin rakennus.
Eräs
lehden helmasynti on jatkuva vasemmistopoliitikkojen esittely, vaikka
lehden pitäisi olla poliittisesti sitoutumaton. Sivun 16 kirkon edessä
esiintyy tällä kertaa punapappi Kai Sadinmaa papinpuvussaan. Vapaa
Ajattelija ei tule toimeen ilman kirkkoja ja pappeja.
Pääkirjoitus
Puheenjohtaja
Petri Karisman kirjoitus Nyt
on mahdollista vaikuttaa uskontokeskusteluun
ei tarjoa mitään uutta. Sen kärki on mediamyllytyksessä.
Vapaa-ajattelijain maisema on kuin katsoisi pyykinpesukoneen ikkunasta
sisään. Vuodesta toiseen likapyykki, vesi ja vaahto pyörivät maisemassa
edestakaisin. Vaikka Karisma esittää jonkun oikean tilastotiedonkin,
kaikki se mitä sanottaisiin visionäärisyydeksi puuttuu. Tämä ei innosta
uusia ihmisiä mukaan toimintaan.
Ateisteja murhataan
Kolumnisti
Antti Rautiainen kirjoittaa nyt Bangladeshissa tapahtuneista ateistien
murhista. Maailman lehdistössä ateistit pääsevät esille vain kun heitä
tapetaan. Ateisteja ja sekularisteja on tapettu vuoden 2013 jälkeen
yksin Bangladeshissa 11.
Ateismi on
vaihtoehto vihalle, muttei saa laajempaa suosiota.
Konferenssi Tallinnassa
Kansainvälisyysteemaan
liittyy Kimmo Laineen raportti rationalistien konferenssista
Tallinnassa 23.4.–24.4.2016. Konferenssin järjestelijä on intialainen
Sanal Edamaruku. Martin Vällikin kuvassa osanottajista on 55 henkilöä,
monta minullekin tuttua kasvoa. Edamaruku itse on maanpaossa
Suomessa.
Toinen
teemaan liittyvä kirjoitus koskee pohjoismaista tapaamista Tukholmassa
helmikuussa 2016. Siinä Maarit Fredlund ja Esa Ylikoski kertovat
tapahtuneesta. Läsnä olivat kaikkien Pohjoismaiden humanistien
edustajat sekä Suomesta myös vapaa-ajattelijoita. Osanottajista
otetussa valokuvassa on 24 henkilöä. Hieno uutinen on, että Reykjavikin
kaupunki Islannissa on antanut kouluille ohjeen, jonka mukaan
jumalanpalveluksia ei enää pidetä koulupäivän aikana.
Jumalanpalvelukset
ovat uskovien itsetyydytystä, mutta kouluaika oppimista
varten.
Maahanmuuttajien uskonnollisuutta
liioitellaan
Laine
on kirjoittanut jutun myös Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n
(yhdistyksen nimenmuutos
on viranomaiskäsittelyssä) 7.2.2016 järjestämästä paneelikeskustelusta,
jonka aihe oli maahanmuuttajat ja uskonnonvapaus. Jutussa mainitaan
ateismin vuoksi Suomesta turvapaikan saanut Bass Mirzai.
Kotoutumista
heikentää se, että maahanmuuttajien kielenopetuksesta huolehditaan
huonommin kuin heidän uskonnonharjoittamistarpeistaan.
Pastafarssi
Mikko
Ekströmin kirjoitus Pastafarssi
(s. 15) käsittelee Pastafarisen Kirkon historiaa Suomessa. Yhteisö
pyrki uskonnolliseksi yhdyskunnaksi, mutta inkvisio tyrmäsi
hankkeen.
Aihepiiri
on kiinnostava. Vapaa Ajattelija voisi julkaista kunnnolliset
kirjoitukset jokaisesta yhteisöstä, jonka yhdyskuntahakemuksen
inkvisitio on tyrmännyt. Varsinaisesti inkvisitio ei tee
tyrmäyspäätöstä, mutta yhtään tapausta, jossa Patentti- ja
rekisterihallitus olisi poikennut inkvisition kannasta, ei tunneta.
Kaikki inkvisition jäsenet ovat mitä ilmeisimmin kristittyjä.
Punapappi kehuu
vapaa-ajattelijoita
Aika,
jolloin punapapit tekivät pahojaan sekä yhteiskunnassa yleensä, että
vasemmistopuolueissa erityisesti, on kaukana takana. Yksi punapappi on
jäljellä, helsinkiläinen Kai Sadinmaa. Kahden sivun jutussaan Suvi
Auvinen on huomannut kuinka Sadinmaa koettaa provosoida ja
hätkähdyttää.
Sadinmaa
on julkisuushakuinen imagopappi, mutta kannatus häneltä puuttuu. Vuoden
2015 vaaleissa hän sai Vasemmistoliiton ehdokkaana 246 ääntä. Sillä ei
päästy elättikuntaan.
Sadinmaa
lienee oikea uskova, koska kertoo tulleensa uskoon ja oli mukana
helluntaiseurakunnassa. Pappisvihkimyksen mies otti 1994, mutta virkaa
ei ole kirkosta tippunut. Kirja 10
käskyä kirkolle
ei parantanut tekijän asemia. Hän on katkera siitä, ettei kirkollinen
media huomioinut käskykirjaa. Pahinta imagomaakareille on, että heidät
jätetään kiukuttelemaan kentän laidalle.
Sadinmaa
on etsinyt huomiota ja julkisuutta huonotapaisin keinoin, mm.
vertaamalla Björn Wahlroosia norjalaiseen joukkomurhaaja Anders Behring
Breivikiin. Tällaisesta saisi normaalisti vähintään sakkoja. Ymmärrän,
että Wahlroos joutui vihan kohteeksi, koska hän on varakas, jopa rikas,
ei siksi, että hän vaikuttaa ateistilta ja on joskus varovasti
arvostellut kirkkoakin. Breivik taas on tyhjätasku kristitty, joka
istuu vankilassa 77 ihmisen murhaamisesta. Joku raja tässä julkisessa
huomion kerjäämisessäkin pitäisi olla, vaikka vihaaminen toisikin
tyydytystä.
”Vapaa-ajattelijat
ovat kristinuskon, Jeesus Nasaretilaisen asialla”, Sadinmaan sanoo.
Minustakin tuntuu joskus samalta. Jeesus oli sekopää ja luuli olevansa
iso joku. Hän oli aikansa imagofasisti, sai huomiota ja päätti päivänsä
nuorena. Sadinmaakin askartelee dokumentin parissa. -.Sen päähenkilö on Kai
Sadinmaa. Sadinmaa myös haluaa ”katsomusneutraalin”
uskontotiedon kouluihin siitä syystä, että hänen omat lapsensa, jotka
ovat kirkon jäseniä, eivät voi saada elämänkatsomustiedon
opetusta.
Miksi
tämä kiukuttelu? Elämänkatsomustieto ei ole tarkoitettu valtakirkkoon
kuuluville oppilaille. Sen sijaan, että Sadinmaa erottaisi lapsensa
kirkosta, hän tahtookin muuttaa elämänkatsomustiedon kaikkien
oppilaiden yhteiseksi ”katsomusneutraaliksi” aineeksi. Tällaisesta
aineesta ei ole mitään takeita, uusi aine olisi taas
uskonnonopetusta.
Miksi valtio tukee uskontoja
rahallisesti?
Jori
Mäntysalon kirjoituksessa Ortodoksisen
kirkon valtiontuki (s. 20) kysytään oikea kysymys: Miksi
ortodoksista kirkkoa ylipäänsä tuetaan? Tällaisia kirjoituksia toivon
lisää.
Kuitenkin
Mäntysalo kirjoittaa: ”Aiemmin muodollisesti molemmat valtionkirkot
saivat osuuden yhteisöveron tuotosta.” Miksi muodollisesti? Kyllä ne
saivat veron jako-osuuden aivan sisällöllisesti ja konkreettisesti
euroina. Vielä hän kirjoittaa, että tukimuoto loppui vuonna 2015. Ei
loppunut. Valtiokirkot saivat yhteisöveron jako-osuutta koko vuoden.
Yhteisöveron jako-osuus muuttui valtion rahoitukseksi vasta vuoden 2016
alusta lukien.
Mäntysalon
kirjoitukset aihepiiristä jatkuvat tulevissa numeroissa.
Kallis kirkko
Esa
Ylikosken kirjoitus Kansantaloudellisesti
kallis kirkko
(s. 24–25) esittelee tanskalaisen Sidsel Kjemsin tuloksia koskien
Pohjoismaiden sekä Englannin ja Skotlannin kirkkojen rahoitusta.
Suomessa rahoitusosuus suhteessa bruttokansantuotteeseen on
korkein.
Tämä
mittari on tärkeä, mutta on otettava myös huomioon, ketkä henkilöt
kirkon kulut rahoittavat. Suomessa leijonaosan rahoittavat kirkon
jäsenet itse kirkollisveron kautta ja se on kaikkein tärkeintä.
Veroprosentin suuruus ja sen korottaminen hillitsevät
tuhlailua.
Suomen
kirkko käyttää rahaa 42 prosenttia enemmän kuin Tanskan kirkko
suhteessa kansantalouden kokoon. Ero on suuri. Olen kuitenkin valmis
nielemään sen ennemmin kuin sen, että saataisiin verrattomasti
huokeampi kirkko, mutta varat koottaisiin kaikilta veronmaksajilta.
Uskonnon- ja ateisminvapauden kannalta on ensiarvoista, että uskontojen
tai aatteiden rahoittamiseen ei pakoteta. Uskonnon harjoittaminen ei
ole yleishyödyllistä toimintaa, jokaisen pitää tulla toimeen omillaan.
Muu johtaa ennen pitkää verotusoikeuden laajentamiseen muillekin kuin
kristityille kirkoille tai valtion varojen lapioimiseen kaikille kuten
valtiohumanisteille. Jälkimmäinen on tapahtunut Norjassa. Olisi surkeaa
nähdä, jos Vapaa-ajattelijain liiton nykyiseen hömelöintiin
annettaisiin rankasti veronmaksajien varoja.
Rahoitusmalleista
ylivoimaisesti paras on vallalla Englannissa ja Skotlannissa. Siellä
kirkot elävät lahjoituksista ja rahankeräyksistä.
Kirjoitus
antaa myös hyviä tietoja maallistumisen etenemisestä eri maissa koskien
kasteita, kirkollisia vihkimisiä, kirkollisia hautauksia ja kirkon
jäsenosuuksia väestöstä. Pohjoismaista Suomi pärjää vain Islannille.
Englannissa kirkon jäsenosuus on enää 17 prosenttia ja Skotlannissakin
vain 21 prosenttia. Suomi on näistä jäljessä vuosikymmeniä.
Lehden
takakannessa on taas lueteltu liiton jäsenyhdistykset – tai siis osa
niistä. Kaikki osoitteet eivät ole ajan tasalla.
Luettelosta puuttuu Porvoon seudun vapaa-ajattelijat – Borgånejdens
Fritänkare r.y. Yhdistyksen toiminta on tosin lakannut. Myös Varkauden
Vapaa-ajattelijat r.y.:n toiminta on lakannut. Tämä yhdistys on mukana
luettelossa.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|