Viime
vuosina on julkaistu useita Vapaa Ajattelijan numeroita, joissa on
ollut jokin teema. 16.3.2016 lukijoille saapuneessa numerossa
teemoituksesta on luovuttu. Lehti on hyvin aikataulussaan. Lehden
etusivulta on taas tieten poistettu lehden järjestysnumero. Joku syy
tähän on. Muutos ei saa kannatustani. Lukija etsii järjestysnumeroa ja
voi myös ajatella, ettei kyseessä ole aikakauslehti vaan jokin muu
vapaa-ajattelijain julkaisu. Sivulla 2 kerrotaan, että kyseessä on
lehden numero 4/2015. Sivulla 3 kerrotaan, että kyseessä on numero
1/2016. Lattea lukukokemus Lehdessä on noin 20 kirjoitusta, yleisvaikutelma on latteus. Kommentoin
nyt ensin kuvia. Valokuviakin on noin 20. Tilankäyttö on minun makuuni
turhan väljää, karkeasti noin 1/3 painoalasta on valokuvia. Jostain
syystä lehdelle niin rakkaita kirkkorakennusten kuvia ei tässä
numerossa ole. Osa kuvista ei tuo lisäarvoa kirjoitukseen. Sivulla 19
on peräti koko sivun kuva Tampereen vapaa-ajattelijoiden ja paikallisen
seurakunnan yhteistyöstä. Kuva on paneelin yleisöstä. Siinä näkyy noin
20 ihmistä, vanhempaa väkeä kaikki. Uskontokuntien valtiontuki
-juttua koristaa myös koko sivun kuva (s. 20). Hirvein kuva on
jokseenkin puolen sivun kuva raivohullusta sekopäästä, saksalaisesta
tohtori Martti Lutherista (s. 25). Kyse on Lucas Cranah vanhemman
Lutheria esittävästä maalauksesta vuodelta 1529, mitä lehti ei
mainitse. Neljäsosa kuvakoosta olisi riittänyt. Jani Mastolan juttuun Ulkopuolisen silmin
(s. 10–11) liittyy hyvä valokuva, josta tunnistin Petri Karisman ja
Maarit Fredlundin. Kolmas henkilö voisi olla kirjoittaja Mastola.
Minusta hyvään lehdentekoon kuuluu, että kuvateksti kertoo keitä
kuvassa on. Kirjoitukset Numerossa on noin tusina kirjoittajaa eikä Esa Ylikoski ole yksin kirjoittanut kymmentä sivua. Päätoimittaja Petri Karisma kirjoittaa (s. 3), ettei muslimien maallistumista ole näköpiirissä. Miksi
ei? Monet ns. islamilaisista maista tulevat ihmiset ovat jo
maallistuneita ja ainakin minä ymmärrän, että muslimi voi maallistua
kuten kristittykin. Suomalainen yhteiskunta kokonaisuudessaan
maallistuu. Uskonnolliset yhteisöt ovat pieniä evankelis-luterilaista
kirkkoa lukuun ottamatta, vaikka niiden määrä ja kirjo kasvaakin. Muista
järjestöistä kertoo Joni Valkilan kirjoitus Uskontojen uhrien tuki UUT
ry:stä. Vapaa-ajattelijat eivät suostu kirjoittamaan Joni, vaan hän saa
aina esiintyä Jounina. UUT:n vertaistukitilaisuuksissa kävi 762
osallistujaa vuonna 2015. Olen itsekin osallistunut näihin tapahtumiin
vapaa-ajattelun uhrina. Tiina
Raevaara kirjoittaa (s. 9) Skepsis ry:stä. Järjestön luentotilaisuudet
vetävät väkeä. Jäsenmääräksi kerrotaan yli 1900. Tässä taas yksi
lähellä vapaa-ajattelijoita oleva järjestö, jonka jäsenmäärä on
ohittanut Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistysten yhteenlasketun
jäsenmäärän. Jani
Mastola kertoi (s. 10–11) olleensa teologiseen tiedekuntaan
vaadittavien siltaopintojen yhteydessä messuavustajana Educan
opetusalan messuilla 29.–30.1.2016, liiton esittelypöydän takana. Hän
kertoo, että liittoa ”pidetään teologisessa tiedekunnassa niin
opiskelijoiden kuin henkilökunnankin osalta tiedekunnan
päävihollisena”. Kummallista.
Vapaa-ajattelijat tekevät yhteistyötä kirkon kanssa, ovat asettaneet
elämänkatsomustiedon opetuksen liukkaalle pinnalle, jossa riski
oppiaineen tuhoutumisesta alkaa konkretisoitua, pyytävät tekemään
lahjoituksia kirkollisille järjestöille, kun
vapaa-ajattelijajärjestöille niitä ei enää tehdä jne. Ei kai tällainen
puudeli ansaitse olla kenenkään päävihollinen? Suvi Auvisen jutussa Naiset uskontojen kauppatavarana
(s. 15) kerrotaan, että ”Uskominen ja usko eivät itsessään ole
tietenkään positiivisia tai negatiivisia asioita, vaan neutraali
ilmiö.” Petri Karisman jutussa Uusi aika vaatii uudet tavat toimia
(s. 16–17) kirjoittaja leijailee hänelle tutussa mielikuvien
maailmassa. ”Kamppailu sekulaarista Suomesta voitetaan tai hävitään
julkisuudessa.” Kamppailu
tullaan kuitenkin voittamaan kaikesta kirkollisesta ja uskonnollisesta
mediamökästä huolimatta. Karisma perää selkeämpää viestintää. Mutta hän
haluaa myös populaarimpaa viestintää. Jälkimmäiseen suhtaudun
varauksellisemmin. Monet hyvät asiat eivät ole populaareja vaan jopa
epäpopulaareja. Karisma itse on populaari ja etsii kannatusta
populistisin keinoin. Hän myöntää vajarien sanoman vaikeaselkoisuuden
ja hahmottomuuden. Liiton
siirtyminen imagofasismin kannattajaksi oli samalla irtiotto
optimaateista. Mitä itse valtaan tulee, rahvasta ei kuitenkaan liitossa
ihannoida vaan se pidetään kurissa junttalistoilla ja muilla
autoritaarisilla keinoilla. Populaarisuus koskee imagopolitiikkaa ja
viestintää. Riku
Salmisen juttu vapaa-ajattelijoiden ja seurakunnan yhteistyöstä on
aiheellinen. Mitään ”uskomatonta” asiassa ei ole. Kun ateistit aiemmin
johtivat liittoa, yhteistyötä ei ollut ja sellainen olisi ollut
”uskomatonta”. Juttuun liittyvä valokuva on vailla kuvatekstiä. Lukija
saa arvata, kuka pappismies kokosivun valokuvan keskellä on. Ei tämä
ole kohteliasta eikä palvele lukijaa. Jori Mäntysalon kirjoitus Uskontokuntien valtiontuki
(s. 20–21) on askel oikeaan suuntaan. Kirjoituksen lopussa kuitenkin
paljastuu, että kirjoittaja lupaa tehdä tarkemman analyysin vasta
joskus tulevaisuudessa. Valtion
suorasta tuesta Mäntysalo sanoo, ettei esim. Mormonikirkon saama tuki
näy. Esimerkki on huono. Tiedetään, ettei tämä kirkko hae tukea
valtiolta eikä siis saa sitä lainkaan. Mäntysalon
mukaan evankelis-luterilaisen kirkon saaman 114 miljoonan euron (2016)
valtionrahoituksen on tarkoitus kattaa hautaustoimen tappio, eräät
väestökirjanpidon tehtävät ja joidenkin kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiden rakennusten ylläpito. Mäntysalo
kirjoittaa kuin paraskin pappi. Tosiasiassa valtionrahoituksella
katetaan käytännössä kaikki kirkon hautaustoimen kulut. Valtionrahoitus
ei ole mikään avustus. Monopoliympäristössä valtionrahoituksen
vertaaminen kirkon toiminnasta aiheutuviin kuluihin on huuhaata.
Vertauskohdan tulisi olla toiminnan tuotantokustannukset yleisesti. Kun
kirkon hautaustoimen tuotantokustannukset ovat jokseenkin
kymmenkertaiset verrattuna yksityisen sektorin tuotantokustannuksiin,
valtavat ”tappiot” ovat itsestäänselvyys. Kirkko on osoittanut
hautaustoimen rahoitukseen 107 miljoonaa euroa (2016). Monopoli maksaa
kaikille veronmaksajille arviolta 57 miljoonaa euroa liikaa.
Yksityisten hautausmaiden ylläpitäjät joutuvat rahoittamaan kirkollisen
monopolijärjestelmän lisäksi omat hautausmaansa kokonaan.
Vapaa-ajattelijatkin ovat tällainen taho. Näitä varten valtio ei anna
valtionrahoitusta eikä valtionapuakaan yhtään. Koko hautaustoimi
pitäisi kilpailuttaa, ulkoistaa ja muuttaa normaaliksi
markkinatalousmaan toiminnaksi. Kirkollinen kommunismi on erittäin
kallista eikä sen parempaa kuin mikään muukaan kommunismi. Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n purkamisesta ei ole uutista, vrt. Vapaa-ajattelijain kustannusyhtiö purettiin (24.12.2015).
Uutinen olisi ollut paikallaan. Purkaminen saatti loppuun yli seitsemän
ja puoli vuotta kestäneen tunaroinnin asiassa. Kun yhtiön viimeiseksi
jäänyt toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Juha Kukkonen
Lahden liittokokouksessa, heinäkuussa 2011, valittiin Robert
Brotheruksen junttalistalta liittovaltuuston jäseneksi, kirjoitin, että
liitossa on hänelle vielä jotakin tuhottavaa, vrt. Lahden liittokokous siirsi Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtajuuden Tampereelle (25.7.2011).
Myöhemmin selvisi, että tuhon kohteeksi otettiin ainoa liiton ja sen
jäsenyhdistysten omistama osakeyhtiö. Mitä Kukkonen tuhoaa
seuraavaksi? Lehti ei kuole – vielä Vapaa
Ajattelija -lehden numeroita luvataan täksi vuodeksi neljä. Lehti on
henkisesti lähes kuollut, muttei sitä voida paperilehtenä vielä
lopettaa. Tästä aiheutuisi vielä suurempi jäsenkato kuin vuonna 2015,
jolloin liitto menetti 130 jäsentä, 8,25 prosenttia jäsenistöstään.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|