Lehden
numero luvattiin syyskuuksi ja se saapui 30.9.2015. Numero on kevyt ja
esimerkki tårta på tårta -tuotoksesta. Viisi sivua syövä teema on
sinänsä asiallinen, mutta kuuluu johonkin muuhun lehteen. Kansineen
päivineen 28-sivuisesta lehdestä hukkaan heitettiin noin kymmenen
sivua. Lehti ryömii kohti hautaa. Asia loppuu, lörpöttely jää. Karjalan kansa puristuksissa Antti
Rautiaisen kirjoitus karjalaisista panee taas ajattelemaan
vähemmistöjen tai heikkojen kovaa kohtaloa. Suomalaisten nationalistien
mielestä Karjalan kansaa ei ollut olemassa, karjala oli väärin puhuttua
suomea ja karjalaisten uskonto ryssäläistä hapatusta. Suomesta 1918
paenneet punaiset eivät olleet nationalisteja kohteliaampia. Stalinin
heille leikkikentäksi antamassa Itä-Karjalassa suomesta tehtiin
virallinen kieli, vaikka sitä puhui vain pieni vähemmistö pakolaisista
ja siirtolaisista. Sitten
Stalin tappoi suomalaisen johdon. Tilalle tulivat 1941 Itä-Karjalaan
marssineet toiset suomalaiset. Johtopaikat jaettiin AKS:n
veteraaneille. Pakkokollektivisointi jatkui, karjalaisten ja
venäläisten välille rakennettiin apartheid. Sen sijaan luterilainen
käännytystyö ei sujunut hyvin, kun Suomen ortodoksinen kirkko protestoi
sitä vastaan. Suomalaismiehittäjät pyrkivät tuhoamaan eri kansanryhmien
yhteiselon, karkottamaan venäläiset ja sulauttamaan karjalaiset. –
”Uskonnonvapaus oli ainoa suomalaismiehityksen karjalaisille tuoma etu
verrattuna stalinismiin.” Eteen ja taakse – armeijan suunta Esa Ylikosken katsaus uskonnonvapauteen armeijassa on hyvää kertausta, mutta mitään uutta siinä ei kerrota. Katumus ja kaste Taiteiden
yössä Helsingissä 20.8.2015 Helsingin Vapaa-ajattelijat ry (HVA)
järjesti leikkimielisen taideperformanssin. Tapahtumasta kirjoittaa
Kimmo Laine. Kyse on pakkokastetuille tarjotusta rituaalista, jossa
kaste pestään pois Katumajärven vedellä. Olisiko
tässä ainesta uudeksi toimintamuodoksi? Kun teatteri ja rituaalit ovat
pappien peruskauraa, heidän kiukkuaan on mielenkiintoista seurata, kun
kasteen poispesijä ilmaantuu näyttämölle. Tässä on kysymys hieman
samanlaisesta rituaalista kuin hautausmaan kirkollisen vihkimisen
poistossa. Lehti julkaisi myös kuvan pesumestarin antamasta
puhtaustodistuksesta. Puhtaaksi pestyjen määrää ei mainita, ainakin
yksi heitä oli: HVA:n jäsen Keijo Ikonen. Voin
hyvin uskoa, että rituaali keventää mieltä ja askelta. Parasta olisi
tosin mennä Katumajärvelle, pestä kaste pois ja otattaa valokuva
uudesta ihmisestä. Sitten valokuva viedään julkaistavaksi Hämeen
Sanomiin pienen tekstin kera, jossa kerrotaan puhtaaksi pestyn henkilön
nimi, tapahtumapäivä, ehkä pesumestarinkin nimi. Uskonnonvapauslaki tarpeeton Petri
Karisman kirjoitus aiheesta kertaa tärkeitä uskonnonvapausasioita.
Tämänkin kirjoituksen puute on, ettei mitään uutta ja mielenkiintoista
esitetä. Ajankohtaisia aspekteja olisivat olleet esimerkiksi
inkvisition uudet tyrmäystoimet koskien rekisteröidyiksi
uskonnollisiksi yhdyskunniksi pyrkiviä yhteisöjä ja luostarien
kiinteistöverovapaus. Kirjoittaja ei tunne näitä asioita. Lehteen kuulumattomien juttujen lisäksi väljä taitto ja suuret kuvituskuvat syövät liiaksi tilaa. Lehti
ilmestyy enää neljänä numerona vuodessa. Asiakkaille myydään koko
vuosikerta tai ei mitään. Liiton taloudenhoitaja Maarit Fredlund ei
vaivaudu harjoittamaan jakolaskua. Näin osa tilausmaksutuloista
menetetään, ehkä myös osa lukijoista.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|