VAPAA AJATTELIJAN TEEMANA PAIKALLINEN VAIKUTTAMINEN (1.7.2015)


Yksi harvoista asioista, joka Vapaa-ajattelijain liitossa on saatu kuntoon, on Vapaa Ajattelija -lehden ilmestyminen ajallaan. Numero luvattiin kesäkuuksi ja se saapui 30.6.2015. 

Huutakaamme! 

Teemana on nyt paikallinen vaikuttaminen. Kamalat huutavien ihmisten kuvat etukannessa sekä sivuilla 5 ja 14 yhdistävät ajatukset hyvin vapaa-ajattelijain tapaan vaikuttaa. Se on huutamista, oman äänen nostamista, kuten puheenjohtaja Petri Karisma asian ilmaisee. 

Vasemmistopoliitikko 

Vasemmistopoliitikoista esitellään tällä kertaa Jape Lovén (SDP). Normipoliitikosta hän poikkeaa siksi, että hän on oikeasti mukana myös vapaa-ajattelijatouhuissa ja nyt Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtajana. Lovén kertoo valinneensa puolueensa Forssan ohjelman (1903) perusteella. Tällöin sosialidemokraatit vielä kannattivat kirkon ja valtion eroa. Hän muistuttaa, että ohjelmasta on toteuttamatta vielä yksi asia, kirkon ja valtion erottaminen toisistaan. 

Ohjelmassa on kuitenkin toinenkin seikka, joka on lähellä vapaa-ajattelijoita, nimittäin maksuton hautaus. Nyt sosialidemokraatit ovat antaneet hautaustoimen evankelis-luterilaisen kirkon monopoliksi. Se on pääasiallinen syy siihen, että valtio antaa kirkolle 114 Meur avustusta 1.1.2016 lukien. Muut hautaustointa harjoittavat tahot eivät saa mitään. Toimialan kustannukset veronmaksajille ovat myös moninkertaiset yksityiseen sektoriin verrattuna, mikä seuraa monopolista. 

Lovén kertoo maan hallituksen olevan konservatiivinen. Mutta onhan oppositiokin konservatiivinen. Tässä tilanteessa puolueet eivät saa uudistuksia aikaan, ne haluavat säilyttää olemassa olevan tilan. Lovén uskoo vahvasti puoluepolitiikkaan, ei ”yksittäisiin irtiottoihin”. Hän sai eduskuntavaaleissa 1470 ääntä. Se on paljon, vaikka eduskuntaan putoaminen ei silti ollut lähellä. 

Petri Karisma oli jostain syystä myös sosialidemokraattien ehdokkaana, vaikkei hänen sanota olevan sosialisti. Hän sain vain 224 ääntä. En ymmärtänyt, miksi Karisma yleensä suostui ehdokkaaksi ja miksi jo etukäteen tiedetyn häviäjän, SDP:n ehdokkaaksi. Miksei hän mennyt Suomen Keskustan ehdokkaaksi? Siellä ateistiehdokkaista on kova pula. 

Nettivaikuttaminen 

Paras esimerkki tästä on eroakirkosta.fi-sivusto, joka aloitti 21.11.2003. Sen jälkeen sivuston kautta kirkon on jättänyt noin 490 000 seurakuntalaista. 12 vuoden aikana imagofasistit eivät kuitenkaan ole tehneet yhtään, likimainkaan tätä vastaavaa keksintöä. Olisin halunnut lukea Karisman selityksen sille, miksi palvelulla on tänä vuonna mennyt heikosti. Vuoden alkuun saakka keskimääräinen eroluku yli 11 vuoden ajalta on 115/päivä, mutta tänä vuonna se on romahtanut noin 67:ään. Pannukakkua pukkaa. 

Toinen verkkopalvelu on uusi kantelupukki.fi, jota ylläpitävät Helsingin ja Tampereen vapaa-ajattelijat sekä Uskonnottomat Suomessa ry yhdessä. Se kertoo kuinka päiväkotien ja koulujen tulisi lain mukaan toimia. 

Palvelu on varmaan tarpeellinen. Olen itsekin hyvin hämmästynyt siitä, että lainkuuliaisuus periaatteessa on Suomessa korkeassa kurssissa, mutta kentällä tilanne on toinen. Siellä lakia voidaan rikkoa mielin määrin, vuosikausia ja ilman sanktioita, ellei asiasta kannella. Ateistien kantelutoiminta on hyvä esimerkki siitä, että esimerkiksi päiväkotien ja koulujen lainkuuliaisuuteen tai hyvään tahtoon ei voi luottaa. Julkisella sektorilla asiakas ei ole tärkeä. Kantelut, haasteet jne. ovat keino saada viranomaiset noudattamaan lakeja paremmin kuin ne muutoin tekevät. 

Kirjoituksessaan Kaisa Robbins ei kerro, miksi Uskonnottomat Suomessa ry perustettiin. Hän myös olettaa, että kaikille yhteinen katsomusaine toteutuisi koulussa, mikä ei ole näköpiirissä. En myöskään ymmärtänyt väitettä, että uskonnollisista tilaisuuksista tulisi ”väkisinkin” vapaaehtoisia, jos koulu luopuisi pitämästä rekisteriä uskonnonharjoittajista. 

Ideointiseminaari Kotkassa 

Kotkassa 16.–17.5.2015 pidetty ”toimintaseminaari” oli tosiasiassa ideointia, keskustelua ja yhdessäoloa. Seminaari oli kallis. Liitto pyrkii salaamaan sen kulut samalla tavoin kuin salattiin viime vuoden liittokokouskulut. Jutun on kirjoittanut Heidi Friman. Siinä toistetaan se virhetieto, että Kotkan Vapaa-ajattelijat ry:n hautausmaan toiminta olisi alkanut jo 1929. Hautausmaa-aluehan ostettiin 1930 ja ensimmäinen hautaus tapahtui 10.5.1931. Hautausmaalla on tästä kertova hautakivikin. 

Karisman mukaan tavoitteena on järjestää vastaavia seminaareja vuosittain. Seminaarilaisilta saamani palautteen valossa tämä ei ole tarpeen. Seminaarien kohdentaminen niille, joille ne piti järjestää (jäsenyhdistysten puheenjohtajat), riittävän korkeatasoisten esitelmöitsijöiden hankkiminen, seminaarin valmistelu ja materiaalin tuottaminen jne. ovat epäonnistuneet. Tuloksena on vain keskustelua ja yhdessäoloa. Tähän on paljon halvempia keinoja kuin mitä nyt käytetään. Minusta myös kesäpäivätapahtuma niinä vuosina kun ei ole liittokokousta, oli hyvä idea. Olen itsekin ollut monilla kesäpäivillä. Oma yhdistykseni, Pääkaupunkiseudun ateistit ry, on sekin järjestänyt kesäpäiviä. Tästä käytännössä onnistuneesta toimintamuodosta luovuttiin. Näin vajaa-ajattelijat toimivat. 

Esa Ylikoski on uutterasti perehtynyt uskonnottomien etuja koskeviin asioihin. Hänen kirjoituksensa kannattaa lukea lehdestä ja myös sähköpostilistoilta. Joskus Ylikoski kirjoittaa turhan pitkäsanaisesti, mutta se on pienempi murhe. 

Kokonaisuutena numero 2/2015 on kevyt kesänumero. Taitto on väljää ja kuvat välillä liian suuria. Sivut 14–15 tuhlattiin suotta liiton jäsenyhdistysten luettelon julkaisemiseen. Yksi neljäsosa käytetystä tilasta olisi riittänyt asialle etenkin, kun jäsenyhdistysluettelo on myös lehden takakannessa. Porvoon seudun vapaa-ajattelijat – Borgånejdens fritänkare ry puuttuu luettelosta, yhdistyksen toiminta on lakannut. Sitä odottanee ns. Vaasan tie eli erottaminen liitosta maksamattomien liittomaksujen takia. 

Jostain syystä kirkkojen kuvat puuttuvat kesänumerosta, samoin Pro-Kuppaus Oy:n mainos. 

Kimmo Sundström


Lue myös


Lehtiarviot [HTML]

Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta?