Helsingin Sanomat
julkaisi la 13.6. - ti 16.6.2015 kolme toisiinsa
liittynyttä kirjoitusta aiheena siviili- ja varusmiespalvelus:
a)
"Siviilipalvelukseen hakijalta ei tulisi vaatia vakaumusta" (Helsingin
Sanomat la 13.6.2015 / Vieraskynä / dosentti Valdemar
Kallunki)
b)
"Vapaaehtoinen asepalvelus olisi paras ratkaisu" (Helsingin Sanomat
ma 15.6.2015 / Mielipide / järjestösihteeri Kaj Raninen,
Aseistakieltäytyjäliitto)
Raninen
vastaa Kallungille, että muun kuin vakaumuksensa tähden aseista
kieltäytyneen määrääminen siviilipalvelukseen olisi hyvin ongelmallista
kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kieltämänä pakkotyönä.
c)
"Tutkimus: Vain kolmasosa menee sivariin vakaumuksesta" (Helsingin
Sanomat, verkossa ma 15.6.2015 13:38) [otsikolla "Tutkimus: Sivariin
usein käytännön syistä" painetussa lehdessä ti 16.6.2015]
Tarkastelen
alempana tässä tarkoitettua Valdemar Kallungin tutkimusta.
Aihe
on yhdistyksellemme ajankohtainen siksi, että, kuten kerroin uutisessamme [HTML],
puolustusvoimat tuhoaa elämänkatsomustiedon opetuksensa ja pakottaa
kaikki varusmiehet sotilaspappien kirkollis-uskontoisia aiheita
sisältävään opetukseen, jolloin siitä ja samalla koko
armeijapalveluksesta on syytä kieltäytyä.
Tämän
tähden kommentoin lehden verkkosivuilla kutakin noista kirjoituksista.
Nämä kommenttini ovat vastaavassa järjestyksessä seuraavassa. Näin saan
joitain näkemyksiäni asiasta paremmin julki jo nyt muiden kiireideni
keskeltä.
Kommenttini
a) Kommenttini (15.6.2015 14:23)
Uusi syy kieltäytyä niin aseellisesta kuin aseettomasta palveluksesta
puolustusvoimissa on uskonnonvapauden puolustaminen.
Heinäkuun
saapumiserästä alkaen sotilaspappien pitämille
oppitunneille osallistuvat kaikki varusmiehet (Pääesikunnan
koulutusosaston käsky 7.4.2015). Tähän asti valtionkirkkoihin
kuulumattomilla on ollut mahdollisuus valita elämänkatsomustieto,
jonka opettajina ovat voineet olla muutkin kuin sotilaspapit.
Valtionkirkkoihin kuuluville oli pakolliset kirkolliset oppitunnit,
vaikka pakollisuuden perustaksi ei ollut perustuslain vaatimalla
tavalla lakia.
Opetuksesta
sanotaan käskyssä, että oppitunneilla ei käsitellä
tunnustuksellisia asioita eivätkä ne sisällä julistuksellisia
elementtejä. Vaan kuinka on? Toisen oppitunnin aiheena
on maanpuolustuksen arvopohja, jonka sisällön yksi kohta on
ihmisarvon perusta. Suomen perustuslain ensimmäisen pykälän mukaan
valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden. Se siis kuvastaa
kaikille yhteistä pohjaa, joka kuitenkin aiheen käsittelyssä
sivuutetaan ja kiirehditään sen sijaan propagoimaan uskontoa:
"Maailmanuskonnoissa ihmisyydelle annetaan absoluuttinen,
kiistämätön arvo", vaikka sitten kyllä myönnetään, että toisaalta
tämän arvon loukkaaminen osin hyväksytään. Tämä väite kaiketi avataan
julistamalla kristinuskoa, ja sillä on sitten opetuksessa merkitystä
vain tunnustettuna.
Kyseessähän
ei ole kokemusperäinen fakta. Esimerkiksi
maailmanuskonto hindulaisuuden oppeihin perustuu Intian kastilaitos,
jolla tuoreiden tietojen mukaan on merkitystä Suomessakin. Mutta
sekulaari Intian valtio on kastilaitosta vastaan, ja Suomen
valtiolta on vaadittu samaa.
Koulussa
tieteenvastaisen uskonnon pakko-opetuksen ja alle 18-vuotiaan kirkon
pakkojäsenyyden koin uskonnonvapauteni ja siten ihmisarvoni
loukkauksena. Sellainen saisi minut itseni kieltäytymään sotilaspappien
kristillis-uskonnollisia aiheita sisältävistä oppitunneista.
b) Kommenttini (15.6.2015 15:31)
Valitettavasti on tullut uusi syy kieltäytyä niin aseellisesta kuin
aseettomasta palveluksesta puolustusvoimissa: uskonnonvapaus. Sekulaari
elämänkatsomustiedon opetus on tuhottu. Heinäkuun saapumiserästä alkaen
kaikki varusmiehet pakotetaan yhteisille sotilaspappien
oppitunneille.
Kirkollinen
ote näkyy vaikkapa maanpuolustuksen arvopohjaa koskevan
oppitunnin aiheessa ihmisarvon perusta. Perustuslain 1. pykälän
mukaan valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden. Siinä
heijastuu yhteinen käsityksemme ihmisarvosta. Mutta oppitunnin
kuvailussa tämä ohitetaan ja kiirehditään propagoimaan uskonto(j)a
väittämällä, että maailmanuskonnoissa ihmisyydelle annetaan
absoluuttinen, kiistämätön arvo. Väitehän on väärä, sillä
esimerkiksi hindulaisuuden oppeihin perustuu kastilaitos, ja sitä
vastaan taas on sekulaari Intian valtio.
Tarkoitus
kai on ollutkin, että aihe avaamalla päästään julistamaan
kristinuskon oppeja. Nämä opit taas eivät voi tarjota perustaa
ylipäätään millekään paitsi korkeintaan ne tunnustamalla. Mutta
julistuksellisuus ja tunnustuksellisuus eivät yhteiseen opetukseen
sovellu.
Koulussa
uskonnon pakko-opetuksen ja siihen liittyneen alle
18-vuotiaan kirkon pakkojäsenyyden koin loukkaavan
uskonnonvapauttani ja siten ihmisarvoani. Puheet yhteisestä
uskontotiedosta tai uskontoiseksi vääntyvästä yhteisestä
katsomusopetuksesta kauhistuttavat minua vielä enemmän, sillä ne
koskisivat myös uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia.
Nyt
siis samaa yritetään puolustusvoimissa. Sotilaspappi puhumassa
yksinoikeudella kaikille ihmisarvosta uskonnoista lähtien loukkaa
niiden ihmisarvoa, jotka eivät papeista muuten piittaa.
Itse
joutuisin kieltäytymään sotilaspappien oppitunneista. Silloin
joutuisin kieltäytymään koko sotilaspappeja ja kirkkoa tukevasta
armeijapalveluksesta. Totaalikieltäytyminen kävisi sen sijaan
mielekkääksi. Oikeudenkäynnissä voisi kertoa kieltäytymisen syyn,
uskonnonvapauden puolustamisen.
c) Kommenttini (16.6.2015 12:05)
Valitettavasti nyt viidentoista vuoden paremman ajan jälkeen
uskonnonvapauden puolustus on palautunut vahvaksi vakaumukselliseksi
syyksi kieltäytyä niin ase- kuin aseettomasta palveluksesta
puolustusvoimissa. Vasta noin vuodesta 1999 lähtien
valtionkirkkoihin kuulumattomien ei enää ole tarvinnut osallistua
kenttähartauksiin. Mutta toisaalta heinäkuun 2015 saapumiserästä
alkaen kirkollisille oppitunneille vaihtoehtoinen
elämänkatsomustieto valtionkirkkoihin kuulumattomille on tuhottu ja
kaikki pakotetaan yhteiseen sotilaspappien antamaan eettiseen
opetukseen.
Tätä
opetusta kylläkin väitetään julistuksettomaksi ja
tunnustuksettomaksi. Mutta se sisältää uskonnollista ainesta, jonka
avaaminen on silloin uskonnollista julistusta ja jolla on merkitystä
opetukselle vain tämä julistus tunnustamalla.
Esimerkiksi
ihmisarvon perustaksi esitetään ensi tilassa uskonnot -
vaikka ne juuri loukkaavat ihmisarvoa. Kuitenkin jo perustuslaissa
sanotaan, että valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden. Se
heijastaa yhteistä käsitystämme ihmisarvosta eikä kaipaa eikä oikeuta
uskontojen (lue: kristinuskon) mahtailua opetuksessa.
Se,
joka lukiossa opiskelee etiikkaa yhteisenä oikeasti tunnustuksettomana
filosofian kurssina uuden tuntijaon toteuduttua syksyllä 2016, joutuu
ihmeelliseen tilanteeseen, jos menee varusmiespalvelukseen. Tulee syy
keskeyttää palvelus ja hakeutua kirkottoman vakaumuksen vuoksi
siviilipalvelukseen.
Se,
joka on kokenut alle 18-vuotiaana kirkon jäsenyyden
vastentahtoisena pakkona ja koulun uskonnonopetuksen vääränä
pakkouskontona, ei ehkä tahdo lähteä tukemaan sotilaspappeja ja kirkkoa
menemällä varusmiespalvelukseen, vaan kieltäytyy.
Aivan
tarpeeton uskonnonvapauden loukkaaminen uudessa opetuksessa on
pätevä syy erityisesti totaalikieltäytymiseen. Oikeudenkäynnissä voi
selittää vaatimuksensa aidosti uskonnottomasta eettisestä
opetuksesta puolustusvoimissa.
Siviilipalveluslaista
Perustuslain
127 §:n mukaan oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus
osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään
lailla.
Siviilipalveluslain
(1446/2007) 1 §:n mukaan asevelvollinen, jonka vakaumukseen
perustuvat syyt estävät häntä suorittamasta asevelvollisuuslaissa
(1438/2007)
säädettyä palvelusta, vapautetaan sen suorittamisesta ja määrätään
suorittamaan siviilipalvelusta niin kuin tässä laissa
säädetään.
Siviilipalveluslakia
koskevassa hallituksen esityksessä (HE 140/2007 vp) yksityiskohtaisissa
perusteluissa 1 §:lle todetaan, että siviilipalveluslain tarkoituksena
on asevelvollisen vakaumuksen huomioivan palvelusmuodon tarjoaminen ja
uskonnon ja omantunnon vapauden huomioiminen
maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisessä Suomea sitovat kansainväliset
ihmisoikeussopimukset huomioon ottavalla tavalla.
Lain
12 §:n mukaan hakemus siviilipalvelukseen on tehtävä työ- ja
elinkeinoministeriön vahvistamalle lomakkeelle, ja siinä on annettava
vakuutus 1 §:ssä tarkoitetuista vakaumukseen perustuvista syistä.
Hakemus on allekirjoitettava.
Tuolloin
voimassa olleen siviilipalveluslain (1723/1991) mukaan asevelvollinen,
joka vakuuttaa uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvien
vakavien
omantunnonsyiden estävän häntä suorittamasta asevelvollisuuslaissa
säädettyä
palvelusta, vapautetaan sen suorittamisesta rauhan aikana ja määrätään
suorittamaan
siviilipalvelusta.
Hallituksen
esityksessä 1 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa sanotaan, että
jaottelu uskonnolliseen ja eettiseen vakaumukseen on koettu sekä
hakijoiden että hakemuksen hyväksyjien kannalta keinotekoiseksi, ja
todetaan, että
tosiasiassa siviilipalvelukseen hakeutuneiden ja hyväksyttyjen vakaumus
onkin perustunut merkittävässä määrin muihin kuin laissa mainittuihin
syihin; siviilipalvelukseen hakeutuneiden vakaumuksessa, joka on
estänyt asevelvollisuuslain
mukaisen palveluksen, on usein ollut kysymys erilaisista
arvoperusteista, jotka voivat
liittyä esimerkiksi ekologisiin, taloudellisiin tai yksilön oikeutta
korostaviin näkemyksiin.
Edelleen
perustelujen mukaan lakiehdotuksessa ei enää mainittaisi erikseen
vakavia
omantunnonsyitä, vaan vakaumuksen käsitteen voidaan jo itsessään katsoa
pitävän sisällään sekä syyn vakavuuden että sen perustumisen
omaantuntoon.
Huomautan,
että toisaalta perustuslain 11 §:ssä uskonnon ja omantunnon vapaudesta
omallatunnolla ymmärretään vakaumusta, kuten ateistista
vakaumusta.
Johtopäätökseni
täten on, että se,
että vastustaa puolustusvoimien tarpeettomasti
kirkolle antamaa tukea eikä halua alistua sotilaspappien opetukseen, on
siviilipalveluslain mukainen vakaumukseen perustuva syy, joka estää
suorittamasta
asevelvollisuuslaissa säädettyä palvelusta.
Omasta siviilipalveluksestani
Kerron
tästä taustaksi sekä kommenteilleni Helsingin Sanomissa että Kallungin
tutkimuksen tarkastelulleni.
Päätin
keskikoulussa ollessani kieltäytyä pasifistisista syistä aseista,
vaikka tuolloin se olisi saattanut merkitä vankilaan joutumista. En
tehnyt kieltäytymisilmoitusta
vielä kutsuntatilaisuudessa, sillä pelkäsin, kylläkin turhaan, etten
saisi lykkäystä
opiskelua varten; korotin kuitenkin ääneni aseistakieltäytymistä
koskeneen tiedotteen vanhentuneisuudesta. Kieltäytymisilmoitukseni tein
vasta FK:ksi valmistumiseni jälkeen,
vaikka siis jo propagandasyistä se olisi ollut syytä tehdä jo aiemmin
ja mahdollisimman varhain. Tulin hyväksytyksi siviilipalvelukseen. Sen
taas suoritin vasta väitöskirjani valmistuttua.
Kallungin tutkimuksesta
Uskontososiologian
(TuY) ja kirkkososiologian (HY) dosentti Valdemar Kallunki,
joka Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa vastaa hyvinvointialan
tutkimuksesta ja kehittämisestä, julkisti 15.6.2015 tutkimuksensa [PDF]
"Siviilipalveluksen muuttuneet merkitykset maanpuolustusvelvollisuuden
kokonaisuudessa: siviilipalveluksen alku- ja loppukyselyn
tutkimusraportti" (Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja, Konserni
38/2015, 122 sivua).
Luin
ensin hänen aiemman tutkimuksensa "Kansallisen kollektiivin jäljillä:
Siviili- ja varusmiespalvelus sosiaalisen integraation,
järjestelmäintegraation ja yhteiskuntauskonnon näkökulmista"
(Sosiologia 2/2013, 135-151). Siinä selviää tilastotieteen keinoin,
että uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomuus tai muuhun
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuin valtionkirkkoihin kuuluminen on
selittävä tekijä siviilipalvelukseen hakeutumiselle.
Kallungin
uudemman tutkimuksen mukaan (s. 43) enemmistö varusmiespalveluksesta
siviilipalvelukseen siirtyvistä tekee ratkaisunsa ensimmäisen kuukauden
aikana: vajaa kolmannes ensimmäisen viikon aikana, vastaava osuus
ensimmäisen viikon jälkeen mutta
alle kuukaudessa, runsas neljännes toisen ja kolmannen kuukauden aikana
sekä vajaa kahdeksannes kolmen palveluskuukauden jälkeen.
Taulukon
6 mukaan siviilipalvelukseen hakeutuneista
hiukan yli kolme kymmenystä oli hakeutunut kutsunnoissa, hiukan yli
neljännes kutsuntojen jälkeen ja hiukan yli neljä kymmenystä
varusmiespalveluksesta. Hiukan yli kolmanneksella syyt olivat
vakaumuksellisia ja hiukan alle kahdella kolmanneksella syyt olivat
käytännöllisiä. Kutsunnoista hakeutuneille vakaumukselliset syyt oli
puolella, kutsuntojen jälkeen hakeutuneista hiukan yli kolmella
kymmenestä ja varusmiespalveluksesta hakeutuneilla hiukan alle kolmella
kymmenestä. Siis kutsunnoista hakeutuneilla
käytännölliset syyt oli puolella, kutsuntojen jälkeen hakeutuneista
hiukan alle
seitsemällä kymmenestä ja varusmiespalveluksesta hakeutuneilla hiukan
yli seitsemällä kymmenestä.
Kallunki
toteaa tästä: "Enemmistö varusmiespalveluksen kautta tulleista on
päätynyt vakuuttamaan vakaumustaan, vaikka käytännölliset syyt ovat
olleet ratkaisevimmassa
osassa valinnassa."
Taulukon
7 mukaan vaikeinta tutkituista sivareista päätöksenteko siviili- ja
varusmiespalveluksen välillä oli odotetusti varusmiespalveluksesta
tulleilla, helpointa taas kutsuntatilaisuudessa ilmoituksensa
tehneillä. Enemmistö koki päätöksen
mieluummin helppona kuin vaikeana.
Taulukko
8 selvittää siviilipalvelusvelvollisten mielipiteet ehdottomasta
pasifismista,
ehdollisesta pasifismista, positiivisesta rauhan tavoitteesta ja
yleisen asevelvollisuuden
oikeutuksesta suhteessa yksilön itsemääräämisoikeuteen. Taulukkoon
liittyen Kallunki toteaa,
että vain vajaa neljännes vastaajista kannatti ehdotonta rauhanaatetta,
joka torjuu myös
maan puolustamisen oikeutuksen; toisaalta asiaa vastusti alle puolet,
koska yleisin kanta
oli neutraali. Ehdollisella pasifismilla eli sen myöntämisellä, että
joskus sota on välttämätön suuremman väkivallan estämiseksi, oli
suurempi, runsaan kolmanneksen kannatus. Pasifismin kannatus oli täten
vajaalla kuudella kymmenestä. Kallunki pukee johtopäätöksensä
niin, että hieman harvemmalla kuin joka toisella velvollisella ei ollut
siten pasifismiin
liittyvää vakaumusta. Toisaalta positiivinen rauhan ajatus sai yli
kahden kolmanneksen kannatuksen.
Kaiken
kaikkiaan: "Siviilipalvelukseen suuntautuminen liittyy siten selkeimmin
rauhaa koskeviin myönteisiin tavoitteisiin, kun taas sodan
yksiselitteinen vastustaminen on täten harvinaisempaa."
Vastaajilta
kysyttiin myös (s. 64), olivatko uskonto, tiede, filosofia tai taide
tai näiden alojen edustajat vaikuttaneet heidän ajatteluunsa tavalla,
joka tuki siviilipalveluksen valintaa. Kattavinta vaikutusta edusti
filosofia (42 %); pienin osuus oli uskonnolla (15 %). Moni ala on
tietenkin saattanut vaikuttaa yhtä aikaa.
Taulukko
9 kuvaa edellisen siviilipalveluslain näkökulmasta siviilipalvelukseen
tulleita uskonnollisten ja eettisten perusteiden vaikutuksen mukaan
esitettynä. (Huomautan, että
vastoin tekstiä tehdyt kysymykset eivät olleet kuvassa 9 vaan kuvassa
8.) Yli neljä kymmenestä (43 %) oli tullut siviilipalvelukseen siten,
että joko eettiset tekijät tai uskonnolliset/henkiset tekijät tai
molemmat olivat tukeneet siviilipalveluksen valintaa (taulukkoon
vaaditusti vähintään melko paljon). "Osuus on seitsemän
prosenttiyksikköä korkeampi kuin oman arvionsa mukaan vakaumuksellisin
perustein palvelukseen tulleiden osuus. Nykyisen lain perusteena oleva
velvollisen oma arviointi
näyttää siten vaativammalta siviilipalvelukseen tulemisen perusteelta
kuin aiemman
lain yksilöidyt perusteet."
Lähes
kahdella kolmesta vakaumukselliset syyt ilmoittaneista olivat eettiset
tai uskonnolliset periaatteet vaikuttaneet heidän valintaansa. Kolmella
neljästä
käytännölliset syyt ilmoittaneista eivät eettiset eivätkä uskonnolliset
periaatteet olleet vaikuttaneet heidän valintaansa. Huomaan, että ei
siis ollut niin, että ne, joihin tutkimuksessa pääteltiin
eettisten/uskonnollisten periaatteiden vaikuttaneen, olisivat olleet
samat kuin itse vakaumukselliset syyt ilmoittaneet. Lakitekstin
vakaumukselliset syyt ovat toisaalta laajempi käsite ja toisaalta taas
ehkä liian vaativiksi koetut itse ensisijaisena ilmoittaa.
Kuvan
13 mukaan tutkituista sivareista mihinkään uskonnolliseen yhteisöön
kuulumattomia oli 43 %. Ev.-lut. kirkkoon kuuluvia oli 50,3 % eli
huomattavan paljon vähemmän
kuin heidän osuutensa ikätovereistansa (enemmän kuin 68 %). Vapaisiin
suuntiin
kuuluvilla oli 50 % yliedustus väestöosuuteensa nähden.
Taulukon
10 mukaan vain 3 % arvioi uskonnollisen yhteisön jäsenyyden
vaikuttaneen vähintään melko paljon valintaansa. Toisaalta vaikutus oli
suhteessa suurempi uskonnollisissa vähemmistöryhmissä. Kuvassa 14 on
eräiden uskonnollisten ja henkisten näkemysten vaikutus
siviilipalvelusta
koskevaan valintaan tutkittavien oman arvion mukaan. Sana "henkinen" on
kylläkin epäilyttävä. Joka tapauksessa väkivallan tuhoisa vaikutus
ihmisten väliselle yhteydelle arvioitiin kaikista useimmin omaan
valintaan vaikuttaneeksi tekijäksi. Aika paljonkin pienempi vaikutus
oli halulla säilyttää oman elämän eheys kieltäytymällä aseista.
Kuitenkin
paljon totuutta on siinä tavanomaisessa vastauksessa, että aseista
kieltäytymällä voi joka tapauksessa estää armeijan vaikutuksen
itseensä, sille aseistakieltäytymistä mitätöimään pyrkivälle
väitteelle, että aseistakieltäytymisellä ei voisi vaikuttaa armeijaan.
Miten suhtautua väittämään ihmiselämän "pyhyydestä"? Sehän tulee
sanamuodoltaan
uskontoa lähelle. Sellaisista väittämistä se sai kuitenkin suurimman
kannatuksen. Raamatun viides käsky (älä tapa) saa suorana väittämänä
vähintään melko paljon vaikuttavana tekijänä kannatusta vain vajaalla
kymmenyksellä vastanneista. Viidellä prosentilla siviilipalveluksen suorittaneista palveluspaikkana
oli uskonnollinen yhteisö tai kirkko (Taulukko 16). Niissä palvelleista
2/3 kuului ev.-lut. kirkkoon sekä 1/3 vapaiden suuntien seurakuntiin. Panenkin merkille, että siviilipalveluslaissa säädetään
siviilipalvelusrekisteristä, johon voidaan ("lisäksi") tallentaa
tieto vakaumuksesta ja uskonnollisesta yhdyskunnasta, jos sillä on
merkitystä palveluksen järjestämisen tai siviilipalveluspaikan
määräämisen
kannalta. Tämä tieto poistetaan rekisteristä viiden vuoden kuluttua
siviilipalveluksen suorittamisen jälkeen. Kallunki kanteluideni tiimoilta. Kallunki viittaa (s. 26)
kanteluideni ratkaisuun ja puolustusministeriön työryhmän raporttiin
30.1.2015: Puolustusvoimien ja kirkon yhteys on kuitenkin viime vuosina jossakin
määrin heikentynyt, sillä kenttäpiispa ei ole enää piispainkokouksen
varsinainen jäsen (Kirkkohallitus 2015). Vastaavaa sidosten
löyhentämistä ollaan toteuttamassa myös maalliselta taholta. Eduskunnan
apulaisoikeusasiamies on kiinnittänyt huomiota uskonnonvapauden
toteutumiseen varusmiespalveluksessa (Pajuoja 2013). Uskontojen
harjoitukseen liittyviä käytäntöjä ollaan muuttamassa: puolustusvoimat
vahvistaa kirkkoon kuuluvien varusmiesten koulutuksen
tunnustuksettomuutta, muuttaa hartaudet ja jumalanpalvelukset kaikille
vapaaehtoisiksi ja mahdollistaa velvolliselle oman päätöksen
osallistumisesta paraatien kenttähartauksiin (Puolustusministeriö
2015). Mutta eivät tähänastiset kirkolliset oppitunnit ole olleet eivätkä
uudetkaan
Pääesikunnan mukaiset oppitunnit olisi tunnustuksettomia. Kallunki myös
sivuuttaa kirkkoon kuulumattomat varusmiehet. Arvelua Kallungin
tutkimuksen pohjalta
Puolustusvoimien eettistä opetusta on arvosteltu tarpeettomasti
kirkollisista näkökulmista lähtevänä. Kirkolliset oppitunnit ovat
olleet pakollisia valtionkirkkoihin kuuluville varusmiehille.
Valtionkirkkoihin kuulumattomilla on ollut valittavissa
elämänkatsomustiedon opetus, jonka olisi tullut olla sekä
tunnustuksetonta että
täysin erillään kirkollisista oppitunneista, mutta molempien seikkojen
suhteen
on ollut ongelmia, kuten olen kanteluissani kirjallisten lähteiden
perustalta kertonut.
Epävirallinen kieltäytymismahdollisuus on ollut olemassa. Nyt kaikki pakotettaisiin sotilaspappien kirkollis-uskonnollisia
aineksia sisältävään opetukseen. Se olisi huononnus siihen verrattuna,
että kaikkien valittavissa olisi (myös) oikeasti tunnustukseton opetus.
Sellainen aikuislukioiden aikuiskasvatusmainen käytäntö siis halutaan
puolustusvoimissa torjua sen tähden, että valtionkirkkoihin kuuluvia ei
haluta päästää kirkon lieasta. Tällöin ei välitetä myöskään
valtionkirkkoihin kuulumattomista,
vaan heiltäkin viedään sekulaari elämänkatsomustiedon opetus. Siitä voisi moni uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton, mutta myös
moni uskonnollisiin vähemmistöihin tai valtakirkkoonkin kuuluva olla
tyytymätön. Tähän asti palvelukseen kuuluneet uskonnolliset tilaisuudet kuten
kenttähartaudet ja
erilliset jumalanpalvelukset ovat olleet pakollisia valtionkirkkoihin
kuuluville. Sitä vastaan on tietysti protestoitu, mutta tilaisuuksista
ei ainakaan laajamittaisesti ja julkisesti ole kieltäydytty. Kuitenkaan
uskonnollisen sotilasvalan vannomista ei valtionkirkkoihin
kuuluvillekaan ole loppuun asti voitu säätää pakolliseksi, sillä valaa
on vastustettu nimenomaan uskonnon sisäisin perustein ja valasta on
kieltäydytty alusta lähtien. En tiedä, ovatko valtionkirkkoihin kuuluneet kieltäytyneet aseista
nimenomaan uskonnolliset tilaisuudet ja kirkollisen opetuksen
välttääkseen. Mutta nyt oikean uudistuksen eli sekulaarin opetuksen
mahdollisuuden oltua niin lähellä (se sai apulaisoikeusasiamiehen
ratkaisussa tukea) tilanteeseen ei välttämättä tyydytäkään. Toisaalta
valtionkirkkoihin kuulumattomillekin vuoden 1998
loppupuolelle asti pakollisten sotilasparaatien kenttähartauksien
tähden aseista kieltäydyttiin (kieltäytyjä ehti ikääntyä
varusmiespalvelukseen joutumatta [luki "siviilipalvelukseen" ennen
korjausta 24.6.2015]). Nyt uudessa tilanteessa sotilaspappien
opetuksesta tulisi kieltäytyä. Tämän kirjoituksen asiayhteyden tähden
nyt ei kuitenkaan tarkastella opetuksesta kieltäytymistä
varusmiespalveluksessa pysyen. Kieltäytyminen saattaa olla yksinkertaisin toteuttaa hakeutumalla
siviilipalvelukseen.
Vakaumukseen perustuvat syyt esteelle asepalveluksen suorittamiseksi on
helppo osoittaa:
sotilaspapit ja heidän opetuksensa. Kirkon osuuden puolustusvoimissa on moni tietysti jo tähänkin mennessä
saattanut ottaa huomioon kieltäytyessään aseista joko kutsunnassa tai
sen jälkeen, astumatta siis ensin
asepalvelukseen. Nyt vain tämän seikan tähden joutuu ihmettelemään
aiempaa enemmän siviilipalvelusajan rangaistusluonteista pituutta, joka
on sama kuin pisin varusmiespalvelusaika, 347 päivää (lyheyemmät
varusmiespalvelusajat ovat 165 päivää ja 255 päivää). Hyödyllisen
työn teon sijasta tulisi siksi mieleen totaalikieltäytyminen, josta
alempana. Korostan, että yhdistyksellemme on tietysti tärkeätä uskonnon ja
omantunnon vapaus ja siten siihen liittyvänä oikeus kieltäytyä aseista.
Perimmäinen tavoitteemme on maallinen, tunnustukseton, sekulaari
valtio. Näemme myös, kuinka puolustusvoimat tukee väärin kirkkoa
ja antaa kirkon väärin tunkeutua toimintaansa. Siksi emme voi olla
asevelvollisuuden puolesta, mutta emme yhdistyksenä sitä vastaankaan.
Näihin laajoihin näköaloihin sinänsä liittymättömänä seikkana, mutta
yksilön uskonnonvapauden tähden vaadimme jokaiselle mahdollisuutta
välttää varusmiespalveluksessa sotilaspapit ja heidän opetuksensa.
Keinona tämän tavoitteemme puolesta ajamme nyt aseistakieltäytymistä
ratkaisuna yksilölle itselleen sekä toimena yhteisen tavoitteen
puolesta. Kallungin tutkimuksessa ei ole yritettykään selvittää, olisiko
kukaan valtionkirkkoihin
kuuluva hakeutunut siviilipalvelukseen välttääkseen pakolliset
uskonnolliset tilaisuudet ja kirkolliset oppitunnit tai näihin
kirkkoihin kuulumaton välttääkseen kirkolliseksi
vääntäytyneen elämänkatsomustiedon opetuksen. Kallungin tutkimuksen
piiriin ei myöskään kuulu totaalikieltäytyminen. Kallungin tutkimus on valaiseva nykyongelmien kannalta.
Siviilipalvelukseen hakijoista
yli neljä kymmenestä tulee varusmiespalveluksesta, ja heistä kolme
viidestä tekee ilmoituksensa
ensimmäisen kuukauden aikana. Hyvin suuri osuus siviilipalvelukseen
tulijoista tekee
siis päätöksensä ollessaan varusmiesten peruskoulutuksessa. He ovat
siis porukkaa, joka
joutuu vastaisuudessa kohtaamaan sotilaspappien yhteisten oppituntien
vääryyden. Heille
myös päätös sivariin hakeutumiseen on ollut vaikeinta. Nyt erityisesti tämä varusmiesporukka saisi uuden, jalon syyn
siviilipalvelushakemuksen tekemiseen oikeasti vakaumuksellisesta
syystä: toimia sillä tavalla tunnustuksettoman, sotilaspappeihin
sitomattoman puolustusvoimien eettisen opetuksen puolesta. Totaalikieltäytyminen. Asevelvollisuuslain 118 §:n rangaistavaksi
tuomitsema asevelvollisuudesta kieltäytyminen, hakeutumatta siis
siviilipalvelukseen, olisi näkyvin tapa tuoda kuuluviin kantansa aivan
tarpeettomasti uskonnon ja omantunnon vapautta loukkaavaa
varusmiespalvelusta vastaan. Siviilipalveluslain 74 §:n rangaistavaksi
tuomitsema (siviilipalvelusta suorittamaan hyväksytyn)
siviilipalveluksesta kieltäytyminen ei olisi ehkä yhtä näkyvää, koska
kieltäytyjän perusteet eivät enää välttämättä olisi selitettävissä
yksinomaan tai ensisijassa kohdistuvan sotilaspappien opetusta vastaan.
Joka tapauksessa rangaistus molemmista olisi sama, enimmillään 173
vuorokautta ehdotonta vankeutta (puolet jäljellä olevasta
laskennallisesta siviilipalvelusajasta). Valvontarangaistus eli
elektronisesti valvottu kotiaresti olisi nykyään mahdollinen. En ole koskaan aiemmin kuvitellut itseäni totaalikieltäytyjäksi, mutta
tällaisessa
tilanteessa, jossa puolustusvoimat tieten tahtoen ottaa askeleen
taaksepäin uskonnonvapauden loukkauksen pimeyteen, niin kuvittelen.
Jouni Luukkainen
|