Seuraavat sähköpostiviestit vaihdettiin ke 18.3.2015.
Mika Peltoniemi puolustusministeriöstä oli sen työryhmän sihteeri, jonka
puolustusministeriö asetti toukokuussa 2014 suunnittelemaan puolustusvoimien
eettistä opetusta ja sotilasparaatien kenttähartausosuutta. Hän viittaa
kysymyksessään minulle yhdistyksemme työryhmän raportista antamaan
lausuntoon, josta oli uutinen 28.2.2015. Täsmentävä kysymys Hyvä Jouni Luukkainen, yksi täsmentävä kysymys liittyen antamaanne lausuntoon
puolustusministeriön työryhmäraportista "Puolustusvoimien eettinen opetus ja
sotilasparaatit". Miten edustamanne katsomus suhtautuu eri katsomuksista
annettavaan opetukseen, jossa katsomuksia, siis niin uskontoja kuin jumalattomia
ja uskonnosta vapaita katsomuksia käsitellään tasa-arvoisesti ja
julistuksettomasti? Opetuksella tarkoitettaisiin esimerkiksi seuraavia asioita;
katsomuksen synty ja historia, katsomuksen todellisuuskäsitys ja sen vaikutus
ihmisten tapakulttuuriin ja toimintaan sekä katsomuksen levinneisyys. Porin prikaatissa Säkylässä koulutetaan erikoisjoukkohaun kautta koulutukseen
valittuja varusmiehiä, jotka koulutuksen jälkeen pääsääntöisesti hakeutuvat
kriisinhallintatehtäviin. Tähän koulutukseen ei siis määrätä ketään vasten
tahtoaan vaan valinta perustuu henkilön omaan halukkuuteen. Koska koulutettavat
hakeutuvat kriisinhallintatehtäviin, heille on toimintakyvyn varmistamiseksi
opetettavia tietoja niistä katsomuksista, jotka eri kriisinhallintaoperaatioiden
toimialueella vaikuttavat. Opetus sisältää tietoja myös uskonnoista eikä siitä
voisi oman katsomuksensa takia kieltäytyä. Kysymykseni liittyy siihen, että jos yleisesti ottaen katsotte tällaisen
opetuksen olevan mahdotonta, meidän on kiinnitettävä huomiota siihen, että
kyseiseen palvelukseen hakeutuvilla varusmiehillä on hakeutuessaan tieto siitä,
että opetukseen sisältyy katsomuksista annettavaa opetusta, josta ei ole
mahdollista kieltäytyä. Terveisin
Mika Peltoniemi Vastaukseni täsmentävään kysymykseenne
Hyvä Mika Peltoniemi, Kiitos täsmentävästä kysymyksestänne. 1) On ymmärrettävää, että kriisinhallintatehtäviin koulutettaville annetaan
eri katsomuksia käsittelevää opetusta. Tällainen opetus tarkoittaisi siis
perehdyttämistä kohdemaiden tilanteeseen. Kysymys ei olisi Suomen tilanteesta.
Opetuksessa ei olisi kysymys koulutettavien omista katsomuksista. Erityisesti
luterilaisuus ei näkyisi, ei vertailun vuoksikaan! Opetus ei oikein voisi minkään uskonnon osalta ottaa lähtökohdakseen tämän
uskonnon oppien totena pitämistä, sillä muu olisi näiden oppien julistamista
koulutettaville. Esimerkiksi Muhammedille ei puhunut mikään jumala minkään
enkelin kautta, vaikka islam niin uskotteleekin, vaan Muhammed keksi oppinsa
itse juutalaisuuden ja kristinuskon pohjalta Arabian niemimaan omia
heimouskontoja vastaan ja erityisesti myöhemmin vastauksena ajankohtaisiin
tarpeisiin. Tämä lähestymistapa kyllä saattaisi loukata joitain koulutettavia
muslimeita. Mutta muunlainen lähestymistapa olisi uskonnon mystiikan
ylläpitämistä. Toisaalta tilanteen korjaamiseksi riittäisi ehkä antaa yleisselitys, että
uskonnot nyt ylipäätään yrittävät saada opeilleen painoa ihmekertomuksista.
Näin varsinkin, jos opetus pysyisi suppeana. Uskontoinstituutioille kyllä saatettaisiin opetuksessa antaa liian suuri paino,
kun tosiasiassa ihmiset itse "eivät usko kuten instituutio opettaa". Opetuksen luonne on siis hiukan hankala kysymys, vaikkakaan opetuksen tarkoitus
ei. Opetuksen varsinaiseen motiiviin pitäytyminen olisi oleellista. Olisi tärkeää seurata koulutettavien kokemusta opetuksesta. 2) Ratkaisevaa on se, että kyseinen opetus ei kuuluisi varusmiesten
mahdolliseen yhteiseen eettiseen koulutukseen eikä myöskään mahdolliseen
eriytettyyn tunnustuksettomaan etiikan opetukseen. Kyseistä katsomuksiin, kuten uskontoihin, perehdyttävää koulutusta ei saisi
hyväksyä keinoksi eikä perusteeksi yrittää ujuttaa uskontoa, erityisesti
luterilaisen valtakirkon, yhteiseen eettiseen opetukseen. Etiikka ei kaipaa
uskontoja ja vain häiriintyisi niistä. "Uskontotieto" eettisessä opetuksessa
tarkoittaisi elämän ja maailman katsomista uskonno(i)sta ja kirkosta käsin
eli uskontokasvatusta. Eettisessä opetuksessa kohteena on varusmies itse,
hänen eettinen toimintakykynsä, eikä hänen silloin tarvitse tietää uskonnoista
niiden omituisuuksineen. 3) Asiassa on tosiaankin täsmennettävää. Toivon, että kerroin itse riittävän
selvästi omista käsityksistäni nyt, kun jouduin tätä ongelmaa pohtimaan. Mutta toivon myös selventäneeni, että sitä, että mahdollisesti joissain
erityisissä yhteyksissä on tarpeen opettaa eri katsomuksista, käytetään
tarkoituksellisen epätäsmällisesti ja asioita sotkien ajamaan sitä,
että kaikki varusmiehet muka tarvitsisivatkin uskonnollista kasvatusta. Lisäksi sotilaspapit puolustavat itseään ja kirkon vaikutusta
puolustusvoimissa väittämällä, että olisivat katsomuksellisten kysymysten
asiantuntijoita. Mutta esimerkiksi tieteellinen Raamatun tutkimus on
metodiltaan ateistista, jollaista olisi myös tieteellinen Koraanin tutkimus.
Sotilaspapit eivät kuitenkaan haluaisi pitäytyä opetuksessaan tähän
tieteelliseen lähestymistapaan. Asiantuntemuksen epätäsmällistyttämistä.
Terveisin Jouni
Luukkainen puheenjohtaja Pääkaupunkiseudun ateistit ry
|