|
|
VAPAA AJATTELIJAN YHDENVERTAINEN SUOMI -NUMERO (28.3.2014)Päivitetty 9.10.2014
|
|
Vapaa Ajattelija -lehden vuoden ensi numero 1/2014 liittyy Yhdenvertainen Suomi
-kampanjaan. Lehti saapui minulle 26.3.2014. Liike ja sen suunta Pääkirjoitus kertoo yhtäältä,
että tunnustuksettomuus halutaan vaaliteemaksi, mutta toisaalta "matka
on päämäärää tärkeämpi". Hyvä kansalaisaloite on sellainen, joka
aiheuttaa paljon kansalaiskeskustelua. Tämä on sitä Petri Karisman
kaipaamaa "pöhinää". Sitten hän kuitenkin kirjoittaa: "Olisi erittäin
tärkeää, että Yhdenvertainen Suomi -kansalaisaloite saisi Karisma ei 29.1.2014 osannut sanoa ylittyykö Karisma kertookin, että
tarkoituksena on "ennen muuta herättää keskustelua". "Keskustelu" voi
kyllä edistää kirkosta eroamista, mikä on hyvä asia. Tavoitteiden
saavuttamisen näkökulmasta keskustelun merkitys jää epämääräisemmäksi.
Sitä pitäisi eritellä lisää. Kiertäminen ympyrää, hoipertelu
edestakaisin tai keinutuolissa keinuminen on sekin liikettä, muttei vie
mihinkään. Se on kuin ateistien vihaaja Mauno Koiviston
sosialidemokratiaa, jossa liike on tärkein. Ateismin aakkoset Ateismin aakkosissa on tällä
kertaa kommentoitavaa. Aakkosten mukaan agnostikko "ei usko jumalaan".
Näin ei ole. Koska a-gnosis kertoo vain tiedon puutteesta, agnostisismi
ei perustele vain ateismia. Uskomisen suuntaan lähtevä agnostikko
ajattelee: Kun tietoa ei kerran ole, voin aivan yhtä hyvin uskoa. Tieto
ja usko ovat eri kategorioita. Vasta ateismissa on kyse uskon
puutteesta. Aakkosten mukaan negatiivisessa ateismissa sen kannattajalta puuttuu "tunne" jumalan olemassaolosta. Kyllä häneltä puuttuu muutakin,
esim. tieto jumalan olemassaolosta. En kiistä sitä, etteikö myös
tunteilun perusteella voitaisi päätyä ateismiin, mutta tällainen
ateisti olisi harvinainen. Kirkollisveroa aakkoset kutsuvat jäsenmaksuksi. Tämä on vakava virhe. Vero on
julkisen vallan veronmaksajaan kohdistama pakkomaksu. Verottaja koettaa
periä sen väkivalloin veronmaksajalta halusi tämä sitä tai ei.
Jäsenmaksun taas voi ilman tällaista uhkaa jättää maksamatta. Rationalismin osalta aakkoset kertoo, että rationalisti "torjuu uskomukset, joille ei ole järkiperäisiä perusteluja". Uskomuksia ei kuitenkaan voida
koskaan perustella järkiperäisesti. Tosin tästä huolimatta uskomus voi
joskus osoittautua sattumalta todeksi. Piirros ateistista ja
uusateistista on osuva ja hauska. Ei ateistiukkojen sanomien sisällössä
ole mitään eroja. Tosin ennen ateistit joutuivat usein mielisairaalaan,
vankilaan tai hautausmaalle, kun taas uusateistit saavat paasata ihan
vapaasti. He saavat jopa hyviä virkoja ja heille maksetaan palkkaa yms.
Vanhat ateistit eivät usein saaneet kirjojaan julkisuuteen, elleivät
itse olleet rikkaita, kuten paroni d´Holbach, mutta muutamien
uusateistien kirjoja on myyty miljoonia kappaleita. He ovat
saavuttaneet kaupallista menestystä. Tällaisia eroja on olemassa. Kuka omistaa kirkot? Lasse Pylkin ja Bruno
Guillardin kirjoitus Ranskasta on valaiseva. Sen mukaan tuomiokirkot
ovat Ranskassa valtion omistamia, vanhat kirkot kuntien omistamia.
Vuoden 1905 (kirkon ja valtion erovuosi) jälkeen rakennetut
kirkkorakennukset ovat kirkon omistamia. Moni kunta ei pysty
ylläpitämään vanhoja kirkkoja. Niitä joudutaan luultavasti purkamaan. Suomessa kirkko on kauan aikaa
hivuttanut kirkkorakennuksiaan "suojelun" varjolla valtion osittain
ylläpitämiksi. Tästä on tullut kaikille veronmaksajille raskas taakka kuten
evankelis-luterilaisen kirkon hautausmaistakin. Kristittyjen pitäisi
itse ylläpitää rakennuksensa ja hautausmaansa, kuten muidenkin. Kirkot
ja hautausmaat ovat nekin uskon ilmentymiä. Ateistien pitäisi pysyä
niistä loitolla. Ranskassa julkista rahaa annetaan jo rakentamiskuluihin, jos moskeijan yhteyteen tulee muslimien kulttuurikeskus. Toivottavasti Suomen kristityt pohtivat sitä, haluavatko he rahoittaa moskeijoiden rakentamista Suomessa. Ranskassa Vapaa Ajattelijan mukaan "äärioikeisto" vastustaa moskeijoiden rakentamista veronmaksajien varoin. Suomessa tilanne on huonompi,
äärioikeistoa ei ole olemassa. Täällä äärikeskusta voisi ottaa tämän
roolin. Kanteluratkaisu ateistien kanteluun Esa Ylikosken kirjoituksessa "Pukit kaalimaan vartijoina"
kirjoitetaan 30.12.2013 annetusta eduskunnan apulaisoikeusasiamies
Jussi Pajuojan kanteluratkaisusta, joka koskee puolustusvoimia.
Vapaa-ajattelijat mainitsevat nyt ensi kertaa, että vuosia kestäneen
kanteluprosessin takana on Jouni Luukkainen. Hän ei kuulu
Vapaa-ajattelijain liiton mihinkään jäsenyhdistykseen, vaan on
Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n puheenjohtaja. Vapaa-ajattelijat ovat tässä asiassa pitkälti ateistien linjoilla. Paras ismi? Hannu Eklundin kirjoitus Paras ismi pitää parhaana isminä sekulaarihumanismia mainiten sen ihmiskeskeisyyden. Juuri ihmiskeskeisyys on
kaikenlaisen humanismin heikko kohta. Se on maallinen tapa ilmaista
kristillinen ajatus "luomakunnan kruunusta". Monet ateistit hylkäävät
humanismin tästä syystä. Ihmiskeskeisyyden pahin seuraus lienee väestön
paisuminen ylisuureksi muun eläinkunnan ja kasvikunnan kustannuksella.
Tämä koettelee maapallon kantokykyä. Mitä hyötyä ihmispopulaation
paisumisesta voisi olla? Vai onko se osoitus ihmisen järjettömyydestä? Eklund kirjoittaa, että
sekulaarihumanismia kutsutaan joskus myös positiiviseksi ateismiksi. En
ole kuullut tällaisesta. Joka tapauksessa ateismi ei ole
jumalakeskeistä eikä ihmiskeskeistä. Se on oikeastaan luontokeskeistä.
Sen varassa elämämme ja kulttuurimme lepää. Ateismista puuttuu se
ideologinen ihmisen ylistys, jota humanistit joskus räikeästikin
kuuluttavat. Ihmistä lukuun ottamatta muut eläimet ovat ateisteja.
Humanisteja ei ihmiskunnan ulkopuolelta löydy. Liiton kannanotto Vapaa-ajattelijain liitto on
5.2.2014 ottanut upouuden kannan. Se kannattaa elämänkatsomustiedon
(ET) opetuksen pakollisuutta lukiossa kaikille yleissivistyksen
turvaamiseksi. Liittokokouskaudella 2008–2011
liiton hallitus rikkoi vuoden 2008 liittokokouspäätöstä vastaan. Se
ryhtyi vuonna 2010 omavaltaisesti kannattamaan myös
evankelis-luterilaisten oppilaiden ja opiskelijoiden oikeutta opiskella
ET:a, vaikka ET on uskonnottomille suunnattu oppiaine. Myös uusi
kannanotto ET:n pakollisuudesta on vuoden 2011 liittokokouspäätöksen
vastainen. Tämän päätöksen mukaan ET on lukiossa valinnainen aine
kaikille. Uuden kannanoton mukaan uskonnon kurssit on syytä lopettaa. Tämäkin on sillä tavoin ateistien kannan vastaista, että katsomusaineiden poistuessa julkisesta koulusta myös ET poistuu ainevalikoimasta. Kouluun jäisi enintään filosofia, jota ei lueta katsomusaineeksi. Sitä opetettaisiin tieteellisestä, sekulaarista näkökulmasta käsin. Lisäksi vapaa-ajattelijain uusi kannanotto on eriarvoisuutta ajava, uskovia loukkaava ja täysin epärealistinen. Kimmo
Sundström Lehtiarviot [HTML]
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |