Vapaa-ajattelijain
liitto ry:n viime vuosien huono menestys avustusten saannissa opetus-
ja kulttuuriministeriöltä (OKM) käänsi järjestön kielen muualle.
Raha-automaattiyhdistykselle (RAY) 31.5.2013 jätetyssä hakemuksessa
avustusta haettiin peräti 360.000 euroa, yhteensä kolmelle vuodelle
(2014-2016, 120.000 euroa/vuosi).
Avustusta
haettiin projektille Uskonnottomana OK - UOK. Sen tarkoitus
projektiselosteen mukaan oli
"uskonnottomien
perheiden varhaisnuorten, nuorten ja lapsiperheiden
perusoikeuspohjainen sosiaalinen vahvistaminen sekä henkistä
hyvinvointia edistävä oman katsomuksellisen identitettityön tukeminen
kehittämällä uskonnnottomien vapaehtoistyöpohjaista tukineuvontaa ja
-informaatiota sekä vertaistukea" (kirjoitusvirheitä ei
ole tässä korjattu).
Kohderyhmä liiton ulkopuolelta
Kohderyhmä
valittiin käytännössä liiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnassa mukana
olevien henkilöiden ulkopuolelta.
Strategia
Projekti
ajateltiin valtakunnalliseksi. Strategiaksi valittiin terveyden ja
sosiaalisen hyvinvoinnin vahvistaminen. Aiottiin kehittää
"vapaaehtoistoimintapohjaista tukineuvontaa ja -informaatiota sekä
vertaistukea".
Osa- ja vaihetavoitteet
Osa-
ja vaihetavoitteiksi kerrottiin uskonnottomien omaehtoinen,
vapaaehtoistoimintaan nojautuva "tukineuvonta" ja vertaistuki. Tätä
olisi toimeenpannut liiton jäsenyhdistysten ja liiton "kumppanien"
muodostama "verkosto". Verkosto olisi rekrytoinut, kouluttanut ja
ohjannut neuvonta- ja vertaistukihenkilöitä valituilla paikkakunnilla.
Olisi aloitettu Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä sekä
valmisteltu toiminnan laajentamista Kemiin, Ouluun, Turkuun,
Lappeenrantaan, Kotkaan ja Kouvolaan.
Yhdenvertaista kohtelua ei ole
Hakija
valitti yhdenvertaisen kohtelun puutetta valtion ja kuntien laitoksissa
(päiväkoti, peruskoulu, lukio, armeija). Näiden toiminta toteutetaan
enemmistön ehdoilla. Vaihtoehtoista, uskonnotonta ohjelmaa ei ole,
vaikka yhdenvertaisuuden turvaamisvelvoitteen pitää ohittaa
perinnesyyt. On olemassa tarve uskonnottomien "sosiaaliseen
vahvistamiseen", oman katsomuksellisen identiteetin rakentamiseen ja
henkisen hyvinvoinnin tukemiseen.
Aihepiiriin liittyvät toiminnot
Aihepiirin
muista vastaavista toiminnoista kerrottiin, että liitto olisi
keskittynyt uskonnottomien ihmisoikeustyöhön ja kulttuuristen
palvelujen tuottamiseen.
Ateistien
syrjinnästä liitossa ei kerrottu, ei myöskään liiton ja sen
jäsenyhdistysten palvelujen (toimistopalvelut, kirjallisuuden
kustantaminen, myynti ja levitys, juhlapuhujatoiminta, sosiaalinen
avustustoiminta, hautausmaatoiminta jne.) alasajosta.
Liitolla
ei ollut hakemuksen mukaan tähän palkattua henkilöstöä.
Ei
kerrottu, että liitto irtisanoi kaikki omin varoin palkatut
työntekijänsä.
Uudet palkkalaiset eivät johtaisi ja
toteuttaisi projektia
Projektiavustuksella
toteutuva toiminta olisi "nivoutunut" toimintaan, mutta toiminta olisi
toteutettu ja sitä olisi johdettu edelleen vapaaehtoistyönä.
En
ymmärtänyt tätä. Miksi tarvittaisiin kaksikin uutta palkkalaista, jos
he eivät olisi tehneet muuta kuin "nivoutuneet"?
Hakija
viittaa myös liiton sääntöihin, joissa onkin erinomaisia kohtia
uskonnottomien etujen ja oikeusturvan puolustamisesta. Nämä säännöt
laadittiin kuitenkin kauan sitten. Liiton nykyhallinto on osin luopunut
liiton etujärjestöroolista ja -työstä yleisemmän ihmisoikeuspuheen ja
julkisuuden tavoittelun hyväksi. - On siirrytty teoista
puheisiin.
Henkinen hyvinvointi
Liitto
ajatteli voivansa edistää sosiaalista ja henkistä hyvinvointia, vaikka
on itse tuottanut vapaa-ajattelun uhreja - kuten kirkot ja uskonlahkot
ovat tuottaneet uskontojen uhreja. Osa näistä uhreista osallistuu nyt
Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n (UUT) toimintaan. Sillä on kokemusta
uhrien auttamisesta eri keinoin.
Vapaa-ajattelijain
liiton työtä ei oikeasti voi verrata esim. UUT:n tekemään työhön. UUT
teki hakemusrintamalla läpimurron. Se sai RAY:n avustusta 220.000 euroa
vuosille 2012-2014 (ks. tarkemmin Uskontojen
uhrien tuki jatkaa nousukiidossa).
Vapaa-ajattelijain
liitto ei pysty kehittämään ja johtamaan tällaisia hankkeita. Sitä
paitsi liitto on myöhässä. Ne lokerot (ihmisoikeustyö, uskonnottoman
identiteetin rakentaminen, uskontojen uhrien auttaminen), jotka voidaan
nähdä osin liiton työkenttänä tai ainakin lähellä sitä, ovat jo
täyttyneet liittoa osaavammilla järjestöillä. Liiton hakemuksessa on
liian paljon propagandan levittämishakemuksen piirteitä.
Jos
liitto olisi kesäkuussa 2005, "kukkoslovakian" päästyä lopullisesti ja
muodollisestikin valtaan, alkanut tehdä jotakin hyödyllistä, se olisi
viidessä vuodessa voinut kehittää perustan, jolta ponnistaen laadukas
ja menestyksekäs hakemus RAY:lle olisi voitu tehdä. Muitakin
toimintalinjoja olisi ollut avoinna. Mutta mehän tunnemme
"kukkoslovakit" ja heidän toimintansa sisällön. Kaikenlainen repiminen,
rähinöinti ja rettelöinti vei liiton mielenkiinnon ja ajan.
Uskonnottomien asema on heikko
Uskonnottomien
asema on heikko. Liitto on sinänsä hyvällä asialla. Sen vain pitäisi
löytää uudelleen "omansa". Viime vuosikymmenenä on nähty vieroksuntaa,
syrjintää, erottamisia, halveksuntaa, ylimielisyyttä,
välinpitämättömyyttä ja näiden perään vielä nauruakin.
Lisäongelmana
avustusten hakemisessa RAY:lta on, että uskonnottomat voitaisiin myös
ymmärtää (väärin) jonkinlaiseksi aatteelliseksi tai ideologiseksi
ryhmäksi sinänsä. Tällainen vähentäisi todennäköisyyttä saada
avustusta.
Rahasta
ei ole pulaa. Hyville projekteille sitä riittää niin RAY:lta kuin
muualta. Monet apajat ovat liitonkin ulottuvilla.
Liitto
kertoi uudesta suuntautumisestaan ihmisoikeustyöhön. Epäilemättä
ihmisoikeudet ovat tärkeitä. Näen, että työ voitaisiin tehdä paremmin
jo olemassa olevissa, kokemusta hankkineissa, arvostusta ansainneissa
ja etabloituneissa ihmisoikeusjärjestöissä. Liitosta ei ihmisoikeuksien
alalla koskaan tule näiden asiain asiantuntijajärjestöä. Sen tulisi
pysyä uskollisena omalle kohderyhmälleen, uskonnottomille ja
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille, perehtyen yhä
konkreettisemmin näiden ongelmiin. Se on liiton oikea
"lokero".
Kulttuuripalvelut ja palkattu
henkilöstö
Hakemuksessaan
liitto kertoi tuottavansa kulttuuripalveluja, mutta vaikeni
palvelutuotantonsa alasajosta. Palkatun henkilöstön puutetta
valitettiin, vaikka liitto itse irtisanoi kaikki omin varoin
palkkaamansa työntekijät. Eihän tämä vaikuta ollenkaan
johdonmukaiselta.
Vaikka
tämä tapahtui ennen heinäkuuta 2011, jolloin nykyhallinto valittiin,
näin aktiivinen unohtaminen ei onnistu. Se vaikuttaa liiton työssä
pitkään eikä nykyhallintokaan ole halunnut muuttaa entisiä
linjauksia.
Suvaitsevuus on junttaamista
Suvaitsevaisuus
on sana, jonka hakija oli kaivanut pölyttyneistä säännöistään.
Vuosikausia harjoitettu järjestön hajottaminen, junttaus ja ns.
imagofasismi ovat ristiriidassa suvaitsevaisuuden ja harkitun
järjestötyön kanssa. Jäsendemokratiasta on tullut asia, jota liitossa
selväsanaisesti pilkataan. Otetaan esimerkki. Vahva liiton vaikuttaja,
entinen pääsihteeri Jori Mäntysalo viittasi 7.1.2014 kesäkuun tulevaan
liittokokoukseen ja kirjoitti liiton ylläpitämällä keskustelulista
Kinatorilla jäsendemokratiasta näin:
"Avasin
keskustelun tulevasta liiton johdosta. Toivon nimenomaan, että
liittokokouksessa ei aidosti päätetä keitä hallitukseen ja valtuustoon
valitaan! Valmis lista on voitu keskustella valmiiksi jo aiemmin. Avoin
junttalista siis!"
Jos
voit syödä maukasta ruokaa ja nukkua makeasti kotonasi, älä siis
vaivaudu mukaan vapaa-ajattelijain toimintaan ja liittokokoukseen
Hotelli Rosendahliin Tampereelle. Kokouksia ei imagofasistien mielestä
tarvita. Henkilövalintoja varten on juntta. Se hoitaa valinnat
keskustelemalla. Keskustelu on tärkeämpää kuin oppiminen, tärkeämpää
kuin suunnittelu tai johtaminen, se on tärkeämpää kuin - vapaa
ajattelu. Emmehän voi vain vapaasti ajattelemalla päästä selville, mitä
juntta ajattelee. Siihen tarvitaan keskustelua ja avoimuutta.
Junttalista on avoimuutta. Se esitetään julkisesti kaikille
liittokokousedustajille, viimeistään kokouspaikalla. Ymmärtäkää
tämä.
Ei
ihme, ettei jäsenmäärää saada kasvuun, vaikka yli 50 000
henkilöä erosi
kirkosta taas viime vuonnakin.
Projektin käytännön toteuttaminen
Projektin
käytännön toteuttamisen oli ajateltu sujuvan näin:
(1) Rekrytoidaan, koulutetaan ja ohjataan
neuvonta- ja vertaistukihenkilöitä valituilla paikkakunnilla
"vapaaehtoistoimintapohjaisen" tukineuvonnan sekä vertaistuen
kehittämiseksi valtakunnallisen verkoston avulla.
Eikö tällainen verkosto ole jo olemassa? Se
muodostuu jäsenyhdistysten omista verkostoista. Sieltä saa tukea ja
neuvontaa, jos pyytää. Jos asia ylittää jäsenyhdistyksen resurssit,
voidaan olla yhteydessä liittoon.
(2) Paikallisten neuvonta- ja
vertaistukihenkilöiden avulla aloitetaan kouluvierailutoiminta.
Tällaista toimintaahan on ollut vuosikymmeniä. Ehkei liitto tiedä
siitä? Vapaa-ajattelijat kelpaavat minusta ihan hyvin tällaisiksi
neuvojiksi.
(3) Aloitetaan nuoria ja aikuisia auttava
paikallinen ja valtakunnallinen puhelintukineuvonta.
Tällaistakin toimintaa on ollut vaikka kuinka
kauan. Miksei sitä ole organisoitu paremmin? Taas pitäisi jostain
polkaista joku uusi "verkosto"? Onko sellainen tarpeen ja mahdollista?
Vanhaakin voitaisiin hyvin parantaa ja vahvistaa.
(4) Tiedotetaan UOK - Uskonnottomana OK
-hankkeesta valtakunnallisesti ja
paikallisesti Sinä olet OK
-ajatuksella.
Yhteistyökumppanit
Yhteistyökumppaneina
ei mainittu liiton jäsenyhdistyksiä, vaan muita järjestöjä ja yksi
osakeyhtiö: Suomen Humanistiliitto ry (SHL), Pro-Seremoniat Oy (PROKU),
Prometheus-leirin tuki ry (PROTU) ja Vakamusten tasa-arvo VATA ry
(VATA).
Näistä
piskuinen SHL on aikaisemmin tehnyt jonkinlaista yhteistyötä
vapaa-ajattelijoiden kanssa. Se on nyt vaikeuksissa, kun OKM hylkäsi
sen yleisavustuksen kokonaan vuonna 2013 .
Vuonna 2012 SHL sai vielä yleisavustusta 10.800 euroa. Toiseksi SHL:n
puheenjohtaja, opetusneuvos Pekka Elo, kuoli 14.12.2013. Se heikentää
pientä järjestöä. Kolmanneksi SHL yleisavustushakemus vuodelle 2014
hylättiin OKM:ssä 13.1.2014. Nämä avustuspäätökset ovat kovia SHL:lle,
koska se on ollut rahallisesti valtion elätti yli 80
prosenttisesti.
PROKU oli liiton ja Helsingin
Vapaa-ajattelijat ry:n (HVA) myötävaikutuksella tuhoamassa
vapaa-ajattelijayhdistysten omaehtoista juhlapuhujatoimintaa. Näin
raivattiin tilaa yhtiön liiketoiminnalle. HVA heitti ulos kaikki omat
juhlapuhujansa, lopetti omaehtoisen toiminnan ja ohjasi palveluja
haluavat ihmiset PROKU:n maksaviksi asiakkaiksi. PROKU:lla menee
hyvin. Se on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan jatkuvasti.
PROTU on kumppaneista ylivoimaisesti
tärkein, isoksi kasvanut järjestö. Sillä oli aluksi 1990-luvulla
paljonkin yhteistoimintaa liiton ja sen jäsenyhdistysten kanssa. Liitto
myös tuki sitä rahallisesti. Sitten "kukkoslovakit" tulivat kentälle:
alkoi ateistivaino, erottaminen ja käräjöinti, tapahtui itsemurhakin,
luopuminen itsenäisyydestä ja kallistuminen aatteellisesti ja
järjestöllisesti humanismin suuntaan. Monet ateistit jättivät PROTU:n.
Myöhemmin järjestön kasvu taittui.
VATA on yhdistys, johon tamperelaiset
vapaa-ajattelijat ulkoistivat alunperin Tampereen vapaa-ajattelijat
ry:n (TAVA) perustaman ja hallinnoiman kirkostaeroamispalvelun, eivät
tosin yksimielisesti. Palvelu on ollut menestys. Palvelun toinen
perustaja Petri Karisma kertoi 2010, ettei palvelu ole
vapaa-ajattelijatoimintaa. Minusta tämä linjaus on sinänsä hyvä.
Palveluhan on tarkoitettu valtiokirkkojen jäsenille helpottamaan heidän
eroamistaan kirkosta. Ei se tarvitse peitokseen mitään
vapaa-ajatteluburkaa.
Kuinka paljon kumppanit olisivat olleet
valmiit avittamaan Vapaa-ajattelijain liiton johtamaa toimintaa jäi nyt
näkemättä. Liiton johtamiskykyyn ei ole luotettu ja myös tämän
projektin osalta se olisi ollut hankkeen heikko kohta.
Viestintä
Projektin viestintä oli ajateltu
Internetiin nettisivuksi. Lisäksi viestiä olisi levitetty sosiaalisessa
mediassa. Myös esitteitä olisi julkaistu ja levitetty. Vapaaehtoisia
olisi motivoitu, koulutettu, ohjattu, jopa "fasilitoitu".
Kouluvierailumahdollisuudesta olisi tiedotettu kouluille. Hankkeen
toiminnasta ja tuloksista olisi järjestetty seminaari.
Projektin
riskit
Projektiin oli ajateltu palkattavan
kaksi henkilöä, projektipäällikkö ja projektikoordinaattori. Näiden
olisi tullut pystyä nousemaan tietokoneidensa äärestä ja omata valmius
jopa "liikkua eri puolilla maata". Hakijakin myöntää, että tässä oli
riski.
Tällaiset "liikkuvat" henkilöt on aikaa
sitten häädetty Vapaa-ajattelijain liitosta. Viimeinen heistä taisi
olla liiton puheenjohtaja
Jussi K. Niemelä 15.11.2010 kello 15.
Tavoitellut
tulokset
Tuloksina hakemus näki kohderyhmään
kuuluvien tietoisuuden kasvun näiden omista katsomuksellisista
perusoikeuksista sekä tapakulttuuripalveluista.
Pro-Seremoniat Oy
(Prometheus-seremoniat Oy) olisi voinut saada projektin avulla,
vapaaehtoistyön ja julkisen rahan siivittämänä, lisää maksavia
asiakkaita sekä yksityis- että julkiselta sektorilta.
Toiseksi odotettiin kohderyhmään
kuuluvien sosiaalista, itseluottamuksen ja oman identiteetin
vahvistumista. Kolmanneksi tavoiteltiin vapaaehtoistoimijoiden
verkoston luomista, joka pystyisi jatkamaan toimintaa kolmivuotisen
projektin jälkeen (2017-) "vähäisemmällä valtakunnallisella tuella"
sekä ottamaan mukaan uusia toimijoita.
Lopuksi luvattiin laatia toimintamalli
toiminnan laajentamiseksi maan muihin osiin.
Pitkäaikaisvaikutukset
Pitkäaikaisvaikutuksista
projektihakemuksessa ajateltiin näin:
(1) Koehenkilöt
voimaantuvat. Oman identiteetin rakennustyö paranee.
(2) Ihmisten yhdenvertainen kohtelu paranee. Tämä tiedostetaan paremmin
hankepaikkakunnilla sekä hankkeen piirissä olleiden laitosten
toiminnassa.
(3) Uskonnottomien perheiden lasten uskonnon ja omantunnon vapauden
huomioon ottaminen paranee julkisissa palveluissa.
(4) Projektin kokemuksia voidaan soveltaa muissa maissa ja "suomesa"
muihin syrjintäperusteisiin.
Kohta nähtiin tukena
ihmisoikeustyölle.
Projektin
jälkeinen selvitys
RAY edellyttää vielä selvitystä siitä
kuinka projektin tuloksia voidaan hyödyntää projektin päättymisen
jälkeen. Liitto näki lopputulokseksi "toimintamallin", jota sitten
olisi levitetty uusille paikkakunnille. Hankepaikkakunnilla toiminta
jatkuisi. Liitto "pyrkii järjestämään" taloudellisia resursseja
toiminnan tukemiseen hankepaikkakunnilla ja uusillakin alueilla.
Projektin päätyttyä siitä tiedotetaan erilaisille laitoksille.
Liitto ei lupautunut itse jatkamaan
projektia. Jatko olisi riippunut siitä, saadaanko uusia vapaaehtoisia
tekemään työt ja jatkamaan niitä projektin rahoituksen päätyttyä.
Rahoituksen järjestämisestä tämän jälkeen ei kerrottu tarkemmin,
mainittiin vain pyrkimys järjestellä sitä.
Ohjausryhmä
Projektin toimintaa seuraamaan ja
arvioimaan olisi perustettu ohjausryhmä, johon olisi tullut edustajia
Vapaa-ajattelijain liitosta, kumppanijärjestöistä ja lisäksi kasvatus-
ja koulutusinstituutioista. Olisi tehty väliarviointi ja
loppuarviointi.
Tässä
näkyy projektin heikkous. Johtajia, palkkalaisia, seuraajia, ohjaajia
ja arvioijia oli yllin kyllin, mutta varsinaisten tekijöiden ja
toteuttajien saaminen projektiin oli aivan epävarmaa.
Talous
Projektiin oli tarkoitus palkata
projektipäällikkö ja projektityöntekijä, molemmat kolmeksi vuodeksi.
Henkilöstökulut olisivat olleet 87.448 euroa/vuosi, 72,9 prosenttia
vuosittaisesta rahoituksesta. Toimitilavuokriin budjetoitiin 4.200
euroa, taloushallintopalveluihin samoin 4.200 euroa ja markkinointiin
8.000 euroa. Nämä erät yhdessä (103.848 euroa) muodostivat 86,5
prosenttia vuotuisista menoista.
Muita tuottoja RAY:n avustuksen lisäksi
ei ollut budjetoitu.
Minusta kaikkeen muuhun toimintaan
jäänyt 13,5 prosentin osuus oli vähäinen. Liitto ei itsekään luottanut
lujasti projektiin, koska se - varakkaana järjestönä - ei ollut
budjetoinut siihen lainkaan omia varojaan.
Muina resursseina mainitaan toimitilat
Helsingissä, jossa olisi ollut toimistotyötilaa projektihenkilöstölle.
On kyse liiton entisestä toimistosta. Se jäi myymättä ja tyhjäksi, kun
työntekijät irtisanottiin ja palvelut lopetettiin.
Kilpailuvaikutukset
RAY pyytää arvioimaan toiminnan
kilpailuvaikutuksia. Hakija kertoo, ettei projektille ole
"valitettavasti" tiedossa kilpailua.
Tässä tarkoitetaan esimerkiksi
kilpailua jonkun yksityisen kaupallisen toimijan kanssa, joka ei saa
julkista avustusta toimintaansa. Tiedossani ei ole tällaisia.
Uskonnottomat kohderyhmänä ei ole (Suomessa) kiinnostanut talous- ja
elinkeinoelämää. Heitä palvelevia uusia yrityksiä ei ole syntynyt vielä
(poikkeuksena Pro-Seremoniat Oy).
Projektin kanssa samansuuntaista
vapaaehtoistoimintaa ei pidetä kilpailuna. Tällaisia toimijoita
tietysti on olemassa. Esimerkiksi UUT:n kautta voi saada paljon
uskonnottomallekin henkilölle hyödyllisiä tietoja uskontojen uhrien
kokemuksista. Vaikka nämä kokemukset ovat pääosin peräisin
yksityissektorilta, niissä sivutaan myös julkisten laitosten toimintaa.
(Julkisissa laitoksissa ei syrjitä kristittyjä vaan he nauttivat
etuoikeuksia eikä uhrikokemuksia synny. Poikkeuksen
muodostavat
jotkut vähemmistösuuntaukset kuten Jehovan todistajat ja adventistit,
joiden piiristä uhreja ja oikeustapauksiakin on olemassa.) Vaikka
pääosa uhreista on uskontojen uhreja, kokemuksia voidaan hyvin verrata
vapaa-ajattelun uhrien vastaaviin kokemuksiin. Monet tilanteet,
sosiaaliset mekanismit, henkilöistä johtuvat ongelmat jne. ovat
yllättävänkin samanlaisia olipa kyse uskonnollisesta tai
vapaa-ajattelijain uhritehtaasta. UUT:n piirissä toimivat entiset
vapaa-ajattelijat voivat tietysti kertoa omista
kokemuksistaan.
Projektisuunnitelma
Hakemuksen liitteenä on noin
kolmesivuinen projektisuunnitelma. Siinä on vähän vielä
erittelemätöntä. Mainitsen kuitenkin, että projektin toissijaiseksi
kohderyhmäksi oli nimetty peruskoulun, päivähoidon, II asteen
oppilaitosten ja puolustusvoimien henkilökunta sekä uskonnottomat
aikuiset yleensä.
Miksi
isojen projektien toteuttaminen liitossa on mahdotonta
Liiton jäsenyhdistysten resurssien
käytössä liiton johtamiin projekteihin on suuria vaikeuksia. Ne
johtuvat liitosta. Lahden liittokokouksessa 2011 liiton hallintoelinten
vaalit toimitettiin tavanomaisesta poiketen junttalistavaaleina. Näin
peräti 10 jäsenyhdistystä 27:stä päästiin sulkemaan kokonaan pois
liiton hallinnosta (ks. tarkemmin Lahden
liittokokous siirsi Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtajuuden
Tampereelle).
Liiton junttapolitiikka johti myös Karkkilan Vapaa-ajattelijat ry:n eroon
liitosta huhtikuussa 2013. Liiton jäsenyhdistysten yhteisestä
jäsenmäärästä katosi hetkessä noin 14 prosenttia.
Liitto
on hajotettu järjestö. Sen johto on suoraan vaikuttanut kolmeen
yhdistysryhmään (erotetut, eronneiksi katsotut ja eronneet) sekä
epäsuorasti kahteen ryhmään (olemassa olevien, heikompien yhdistysten
auttamisen sabotointi ja uusien yhdistysten perustamisen sabotointi).
Epäluottamus on melko laajaa ja molemminpuolista. Tämä on yksi syy,
miksi nyt kuvatun projektin kaltaisten hankkeiden toteuttaminen
kaikkien jäsenyhdistysten tuella on mahdotonta.
Kun
Vapaa-ajattelijain liitto hallinnoijana aloitti 1996
EU-elintarviketukitoiminnan, siihen lähti heti mukaan toistakymmentä
liiton jäsenyhdistystä. Vielä vuonna 2005 mukana oli viisi
jäsenyhdistystä. Helmikuussa 2006 liitto päätti ensi kertaa lopettaa
tukitoiminnan hallinnoinnin. Liiton alamäki jyrkkeni, "kukkoslovakit"
aloittivat toimivien yhdistysten erottamisen. Elintarvikejakelussa
mukana olevat jäsenyhdistykset hakeutuivat yhteistoimintaan liiton
ulkopuolisten tahojen kanssa jo vuonna 2006. Pääkaupunkiseudun ateistit
ry (PAT) ryhtyi hallinnoimaan projektia. Toisin kuin liitto, PAT itse
toimi myös ruohonjuuritasolla avustuselintarvikkeiden jakelijana. Näin
tämä projekti pelastui tälle vuosikymmenelle.
Yli
kymmenen jäsenyhdistyksen pitkäkestoisesta yhteisprojektista on siis
näyttö ja kokemus. Vaikka "kukkoslovakit" menettivät yhden
liittokokouskauden (2005-2008) aikana vuoden 2002 lopussa tai vuoden
2003 alussa hankkimansa vallan, kovat riidat jatkuivat liitossa vielä
seuraavankin liittokokouskauden (2008-2011) ajan. "Kukkoslovakian"
perintö vaikuttaa yhä. Jokainen uusi hetki liittyy menneeseen. Ei ole
olemassa taikasanoja "Katse eteenpäin", jotka pyyhkisivät historian
pois kuten liitossa on kuviteltu.
Projektisuunnitelman
lopussa kerrottiin arviointisuunnitelmasta. Liitto kertoo, että se voi
itse arvioida projektin vaikutusta "osin neutraalisti" kun tapaukset
kirjataan kolmeen laariin onnistumisena, epäonnistumisena tai
keskeneräisenä.
Loppuarvio
Kokonaisuutena
hakemus on liian diffuusi ja yleisluonteinen. Hakija ei itsekään
luottanut hankkeeseen eikä ollut valmis uhraamaan siihen omia
varojaan.
Liitossa
tai muutoin sen käytettävissä ei ole olemassa kulttuurista
infrastruktuuria, johon projekti luontevasti olisi voitu kiinnittää ja
joka olisi kasvattanut projektin onnistumismahdollisuutta. Kaikki olisi
pitänyt aloittaa likipitäen nollasta. Liitolla ei ole edellytyksiä
johtaa tällaista projektia menestyksellisesti. RAY:n hakukriteerien
täyttymisen lisäksi hakijalla tulee olla näyttöä hallinnollisesti
osaamisesta. Sellaista liitolla ei nyt ole, liitto on enemmän
propagandatoimisto.
Projektin
palkkalaiset olisi jouduttu valitsemaan liiton ulkopuolelta, jos olisi
haluttu todella päteviä henkilöitä. Budjetoitu palkkakaan
((72.000:2):12=3.000 euroa/kk) ei päätä huimaa. Pätevien henkilöiden
kiinnittäminen projektiin olisi voinut epäonnistua, jos nämä olisivat
tienneet etukäteen jotakin Vapaa-ajattelijain liiton viime vuosien
ilmapiiristä ja alamäestä.
RAY:n
esitys ja päätös
RAY
ehdottaa projektille myönnettäväksi nolla euroa. Lopullisesti hakemus
ratkaistaan sosiaali- ja terveysministeriössä tammi-helmikuun
vaihteessa.
Kimmo
Sundström
|