|
ARMAND LOHIKOSKI, ÄLYKÄS JA HAUSKA ATEISTI (31.10.2013)Täydennetty 25.12.2013 |
Fil.
maist. Armand Lohikoski (1912 - 2005) julkaisi vuonna 1993 älykkään ja
hauskan omaelämäkertansa "Mies Puupää-filmien takaa". Kirjan takakannen
esittelyteksti tarinoinnista terävän kriittisesti mutta huumorin pilke
silmäkulmassa pitää paikkansa. Takakansi ei kuitenkaan korosta sitä,
mikä tekee tästä kirjasta aivan erityisen: Armand Lohikoski (alempana
Armand) oli ateisti koko ikänsä ja myös kertoo siitä monessa
yhteydessä. Poimin kirjasta tässä suhteessa tärkeimmät kohdat. Kimmo
Sundström oli ollut Armandiin kirjeitse tai puhelimitse yhteydessä
Kimmon työskennellessä Vapaa-ajattelijain liiton Siltasaarenkadun
toimistossa eli ennen kesää 1996. Kirjaan tartuin Kimmon mainittua
minulle siitä seuraavan kohdan: "Uskontoa ei amerikkalaisissa kouluissa
ollut." Tekijä nimittäin asui yhdeksänvuotiaaksi asti Yhdysvalloissa,
jossa aloitti koulun viisivuotiaana. Minua kiinnosti ajatus, että
säästymällä koulun uskonnonopetukselta voi todellakin säästyä myös koko
uskonnolta. Tekijä kertoo heidän Suomeen
muutettuaan oppineensa tietämään, että hänen vanhempansa ja hän olivat pakanoita,
ja myös sen, mitä tuolla hänelle uudella sanalla tarkoitettiin. Hän ei
nimittäin meinannut millään sopeutua uskonnon pakkosyöttöön Kaustisilla
äitinsä kotikylän Jylhän kansakoulussa. "Amerikassa, joka oli
lukemattomien uskontosuuntien luvattu maa, ei meillä koululaisilla
varsinaisia uskontotunteja ollut. Suomessa asiat näyttivät olevan
toisin. Suomi oli tunnustuksellinen luterilainen maa, eikä
uskonnonvapauslakia vielä ollut säädetty." Hän kertoo, että koulussa
tultiin piankin huomaamaan, että hän oli isänsä poika, epäuskoinen
pakana. Hän vain nauroi helvetillä pelottelulle hänelle huonointa
laatua olevina satuina. Hänen kaverinsa pian kyllä unohtivat hänen
pakanallisuutensa, mutta vanhemmat ihmiset vielä pitkään yrittivät
vieroittaa hänet vanhemmistaan ja käännyttää uskon tielle. Armandin
isä, konelatoja ja työväenaatteen mies, oli ehdoton ateisti. Armandin
äiti taas oli nuorena ollut uskova. Mutta: "Kyllä taisi minua silloin
päästä vähän fiirata!" Kuoleman Armandin äiti kohtasi vanhana
"uskossa", ettei mitään jumalia ole olemassa enempää kuin ihmiselle
varattua tuonpuoleista elämää. Perhe
muutti pian Pohjanmaalta Helsinkiin. Marraskuussa 1922 annettiin
maassamme kauan valmisteltu uskonnonvapauslaki (se tuli voimaan vuoden
1923 alusta). Armandin isä marssi silloin oikopäätä hänen koulunsa,
Kallion Yhteiskoulun, rehtorin kansliaan ja ilmoitti
rehtori Jalmari Jaakkolalle (tunnustettu historioija) haluavansa
poikansa vapautettavaksi uskonnon opetuksesta uuden lain 8. pykälän
mukaisesti. Jaakkola oli yrittänyt saada isän pyörtämään päätöksensä.
Ensimmäisen luokan syyslukukauden 1922 Armand oli vielä
uskontotunnilla, mutta kevätlukukaudesta lähtien hänen pulpettinsa oli
tyhjä 6 lukukautta. Hän ei myöskään sinä aikana mennyt muiden mukana
aamurukoukseen, jolloin yksi opettaja sai siitä aiheen käyttää hänestä
nimitystä huligaani uhaten samalla kotimuistutuksella. Koulun
johto ei hevin sulattanut sitä häpeää, että Armand oli sillä hetkellä
tiettävästi ainoa oppikoululainen koko maassa, joka ei nauttinut
uskonnonopetuksen siunauksellisuudesta. Kaiken lisäksi siitä
häpeätahrasta oli tehtävä merkintä koulun vuosikertomukseen: uskonnon
puolesta evankelisluterilaisia oppilaita niin ja niin monta sekä 1,
joka ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Hän kertoo, että meni jokunen
vuosi, ennen kuin hän rupesi saamaan seuraa, kunnes hänen
ylioppilasvuotenaan 1931 Kallion Yhteiskoulussa oli
siviilirekisteriläisiä jo 32. Hän toteaa, että he taisivat kuitenkin
siitä huolimatta istua uskontotunnilla samaan tapaan kuin hän, sen
jälkeen kun hänen isänsä hyvänsään aikaan tuli "kääntymykseen" ja salli
hänen palata uskontotunnille. Siihen oli vaikuttimena se, että
opettajista jumalisemmat alkoivat kantaa kaunaa, mikä rupesi näkymään
hänen numeroissaan. Poikkeuksena
oli uskonnonopettaja Eino Sormunen, sittemmin professori ja piispa.
Sormunen oli pyytänyt jatkuvasti häntä olemaan mukana Tiernapojissa,
"Vaikka et kuulukaan niihin, jotka uskovat Jumalaan". Armand kertoi
Sormusen tunnista viimeisellä luokalla, jolloin hän joutui vaikenemaan
vastaväitteestään, että olevaisuus sinänsä on ikuinen eikä siihen
tarvita tyhjästä syntyneitä jumalia. Talvisodan
aikana Reserviupseerikoulussa Kankaanpään Niinisalossa jokapäiväisissä
iltarukouksissa seistiin käytävillä pitkissä riveissä ja kuunneltiin
katon rajassa olevista ämyreistä sotilaspastorin pomilointia. Armand
suhtautui iltarukouksiin samalla tavalla kuin Kallion Yhteiskoulun
aamurukouksiin. Hän jäi loikoilemaan petilleen, mutta ei voinut olla
kuulematta papin päivästä päivään kuuluvaa tekstiä Jumalasta
puolellamme. Talvisodan päättymispäivänä hän päätti astua riviin
käytävälle ja muiden mukana kuunnella, miten pappi nyt asettaa sanansa.
Saattoihan sen arvata: Jumala oli rangaissut Suomen kansaa syntiemme
vuoksi. Kerrottuaan,
kuinka oli auttanut Marsalkka Mannerheimin olkapäälle
kenraaliluutnantin arkun kantohihnaa, Armand kertoo, kuinka hetkeä
aiemmin tykkilavetin vierellä marssiessaan hänelle oli mieleen tullut
toisenlainen hautausseremonia poikavuosiltaan Kaustisilla. Kyseessä oli
ollut iäkäs naispuolinen sukulainen, harras uskovainen. Kuski
kirkkomaalle, uskova eno, oli kirstun kannella istuessaan ottanut
kuuluvasti mallia hevosen hännänalustuuletuksesta. Sitä piti
kuusitoistakesäinen poika epäkunnioittavana vainajaa kohtaan, kuten
myös seurannutta sinänsä aivan asiallista maahanpanijaista. No, tämän
episodin tahdoin lisätä vain kuvatakseni, kuinka tekijä on sirottellut
sinne tänne havaintojaan uskovista ja omasta uskonnottomuudestaan.
Niitä on muitakin kuin tähän kirjoitukseen poimimani. Kaikki sellaiset
kohdat kirjasta antavat tietysti ja ennenkaikkea tärkeän mahdollisuuden
tehdä havaintoja myös ateisteista. En kuitenkaan tässä ryhdy liiemmälti
omia mietteitäni kirjaamaan. Armand
Lohikosken ensimmäinen vaimo ja hänen kolmen lapsensa äiti, kielten
maisteri Maj-Lis Parmanen kuoli ennenaikaisesti aivokasvaimeen. Vaimon
lähisuvussa oli paljon uskonnollisuutta, ja vaimo oli toivonut
tavanomaista kirkollista vihkimistä lähinnä kirkkouskovaisia
vanhempiaan ajatellen. Siitä keskusteltiin. Armand taipui ja joutui
30-vuotiaana muodollisesti liittymään kirkkoon. Vihkijä oli teol. prof.
Aarni Voipio, hänen ystävänsä raittiustyön ajoilta. Armand oli hyvissä
ajoin käynyt kyselemässä tältä, oliko lainkaan mahdollista vihkiä
kirkossa hänentapaistaan kastamatonta, ripilläkäymätöntä pesunkestävää
ateistia. Voipio oli hänelle väittänyt, että uskoonhan perustuu
hänenkin väitteensä, ettei Jumalaa ja kuolemanjälkeistä elämää ole. Tuo
vastaväite oli Armandille hyvinkin tuttua. Hänelle ns. perimmäiset
kysymykset eivät olleet uskon, vaan alati kasvavan tiedon ja sen
mukaisten realististen johtopäätösten asioita. Hyppäämisen tiedon
puolelta uskon puolelle hän tuntisi vain karkeana itsepetoksena. Hääaterialla Aarni Voipio
palasi sen verran heidän "syvälliseen" keskusteluunsa, että totesi
Armandin olevan samanlaisen vapaa-ajattelijan kuin hänen oma veljensä,
kirjailija ja lakimies Väinö Voipio. Kuusi
vuotta kestänyt avioliitto oli onnellinen. Kaikki tuntui olevan
mukavasti mallillaan.
"Siinäkin suhteessa, että Maj-Lisin aloitteesta erosimme kirkosta
molemmat." Vaimon silmät olivat avautuneet näkemään jopa omassa
uskonnollisessa suvussaan kristillisen moraalin
aukkoja. Kirjan loppusanoissa Armand Lohikoski esitti yhteisen maailmankielen opettamista kaikille, koska se voisi merkitä loppua kansalliskiihkoilulle, joka "yhdessä uskonnon kanssa on aina ollut kaikkien verenvuodatusten takana tai ainakin naamiona". Täydennetty 25.12.2013 Kimmo Sundström löysi arkistoistaan jutun "Elokuvaohjaaja Armand Lohikoski" (toimittaja Marja Kaipainen; Helsingin Sanomien kuukausiliite, marraskuu 1996, s. 118). Poimin siitä kohdat, jotka liittyvät Armandin ateismiin. Toimittajan selostettua Armandin moninaisia vaiheita ja kysyttyä, mitä hän vielä keksiikään, tulee vastaus: "Ei sitä tiedä. Tiedän vain, mihin tämä päättyy: tuhkauurnaan ensimmäisen vaimoni vierelle. Vaikken kolumbaarioista oikein pidäkään, saati hautausmaista. Kaljuja kiviä kivien vieressä." Teksti jatkuu tästä seuraavasti: Paikoilleen jysähtäminen on aina ollut mahdotonta miehestä, joka yhä hengästymättä harppoo ylös tornitalonkin portaat. Niinpä tarina singahtaa haudoista välittömästi maailmankaikkeuteen ja sieltä Epikuroksen mietteisiin tieteestä ja sitä kauhistuen pakenevista jumalista, "juuri niistä - tämä on tärkeä lisäys - jotka asustavat maailmantuntemuksemme hämärissä sopukoissa". Jutussa Armand puolustaa Puupää-filmejään viittaamalla niiden vaatimaan keksimiseen ja ahertamiseen. Onnistuneimpana elokuvanaan hän pitää raikasta tukkilaistarinaa "Me tulemme taas". Sitten jutussa seuraa uutta tietoa: Sen elämää suuremman elokuvansa hän isänmaanystävänä olisi kuitenkin halunnut tehdä Lallista, mutta ei saanut [filmiyhtiömies Toivo] Särkkää innostumaan. "Järkytyin aiheen käsittelystä jo lapsena Duluthissa. Miksi uhmakasta Lallia, jolta on riistetty kaikki, halveksitaan murhaajana? Hänhän on suomalainen kansallissankari!" Tämän jälkeen jutun lopuksi Armandista todetaan, että uusien kirjojen aiheet pyrkivät esiin, eikä kirjoittajalla ole aikomustakaan pysähtyä: "Vähän aikaa eletään, kauan ollaan kuolleita. Elinaika on siis syytä käyttää mielekkäällä tavalla loppuun asti, turvautumatta turhiin toiveisiin jatkoajasta tuonpuoleisessa." Jouni Luukkainen |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |