|
TYÖRYHMÄN EHDOTUS: VALTIOKIRKOILTA YHTEISÖVERO POIS, TILALLE LAKISÄÄTEINEN VALTIONAVUSTUS (24.10.2013
|
Valtiovarainministeriö (VM) julkaisi 18.10.2013 muistion Evankelis-luterilaisten
ja ortodoksisten seurakuntien sekä muiden uskonnollisten yhteisöjen
yhteiskunnallisista tehtävistä aiheutuvien kustannusten korvaaminen (28 sivua, vain verkossa). Siinä
kartoitettiin uskonnollisten yhdyskuntien "yhteiskunnallisia tehtäviä",
niiden kustannuksia ja esitettiin vaihtoehtoisia tapoja, joilla valtio
voi osallistua kustannuksiin. Selvitys tehtiin VM:n sekä opetus- ja
kulttuuriministeriön (OKM) sisäisenä virkamiestyönä. Selvitys
jakaa "yhteiskunnalliset tehtävät" lakisääteisiin ja vapaaehtoisiin
tehtäviin. Edellisiä ovat hautaustoimi, väestökirjanpito sekä
kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston
ylläpito. Jälkimmäisiin luetaan "mm. diakonia-, lapsi- ja nuorisotyö
sekä muunlaiset sosiaalipalvelut". "Yhteiskunnalliset tehtävät" "Yhteiskunnallisten
tehtävien" osalta ainakin hautaustoimen ja rakennusten sekä irtaimiston
kohdalla voidaan kysyä, onko tämä nimitys sopiva. Kristilliset
seurakunnat ovat siunanneet vainajia hautaan, haudanneet näitä ja
ylläpitäneet kristillisiä hautausmaita ainakin muutamia satoja vuosia.
Tämä toiminta on kristillisen uskon ilmentymä sekin. Valtiokirkot tai
rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat eivät ylläpidä muita kuin
kristillisiä, juutalaisia, islamilaisia jne., siis uskonnollisia,
hautausmaita. Palvelutuotanto ei ole tunnustuksetonta, sitoutumatonta
tai neutraalia. Kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiksi sanotut rakennukset ja irtaimisto ovat nekin kirkkoja,
kellotapuleita, siunauskappeleita, synagogia yms., siis uskonnollisia
rakennuksia. Niillä ei ole sen laajempaa yhteiskunnallista merkitystä.
Niiden arvokkuus on arvostuksenvarainen seikka. Vapaaehtoisten
tehtävien osalta diakonia-, lapsi- ja nuorisotyö ovat myös kristillisen
tai uskonnollisen opin ja sanoman levittämistä. Tämäkään työ ei ole
tunnustuksetonta, sitoutumatonta eikä neutraalia. Työn
yhteiskunnallinen merkitys on tällä tavoin rajattu. Tavallisesti
asiakkaaksi voi tulla vain palvelun tuottajan uskonsuuntaan kuuluva tai
sellaiseksi aikova henkilö. Muiden mahdollisuus käyttää tällaisia
palveluita on estetty tai kynnys siihen on joka tapauksessa korkea. Valtiokirkon tärkein tunnusmerkki Muistio
kertoo, että evankelis-luterilaisilla ja ortodoksisilla seurakunnilla
on "veronsaajan asema". Oikeastaan ne ovat verotusoikeuden haltijoita.
Valtion näille kirkoille suoma etuoikeus kirkkojen omien jäsenten
verottamiseen onkin valtiokirkon tärkein tunnusmerkki. Evankelis-luterilaiset
seurakunnat maksavat 4,7 prosentin osuuden verotuskustannuksista.
Muistio mainitsee seurakuntien verotuskustannuksiksi 20,5 Meur, muttei
mainitse sitä kuinka huokeaa veronkantopalvelu on veronmaksajaa kohti
ja suhteessa keskimääräiseen henkilöltä kannettavaan kirkollisveron
määrään. Ortodoksinen kirkko ei ole korvannut valtiolle
veronkantokustannuksia lainkaan. Ne ovat jääneet kaikkien
veronmaksajien maksettaviksi. Selvityksen
mukaan hautaustoimen kulut kasvavat vanhusten määrän kasvaessa. Muista
kuluja kasvattavista tekijöistä ei puhuta, ei myöskään kuluja
alentavista tekijöistä (mm. tuhkauksen yleistyminen ja tuhkan
hautaaminen muualle kuin hautausmaahan). Kirkollisveron
muistio sanoo kehittyvän heikosti. - Tämä kehitys on kuitenkin
kirkkojen itse päätettävissä. Korottamalla veroja enemmin, verotulot
kasvavat. Verotulojen kehityssuunta on kirkkojen oma valinta. "Kirkon"
jäsenmäärän väheneminen mainitaan seurakuntien veropohjaa heikentävänä
tekijänä. Tämä seikka ei koskekaan ortodoksista kirkkoa, sen jäsenmäärä
kasvaa. Vaihtoehdot Selvitys
esittää kolme vaihtoehtoa: (1) yhteisövero-osuuden säilyttäminen, (2)
lakisääteinen valtionapu ja (3) hautausmaksun käyttöönotto. Muita
vaihtoehtoja ei esitellä: (1) valtiokirkkojen hautausmaiden
kunnallistaminen, (2) kunnallisen, tunnustuksettoman vaihtoehdon
luominen perustamalla noin 30 uutta kunnallista aluehautausmaata
suurimpiin asutuskeskuksiin kattamaan koko maan hautaustarve ja (3)
hautaustoimen kirkollisen monopolin lakkauttaminen. Kohta (3)
sisältäisi yksityisten hautausmaiden lisäämisen, niiden avustamisen
valtion varoista yhdenvertaisesti evankelis-luterilaisen hautaustoimen
saaman avun kanssa ja voiton tuottamiskiellon kumoamista
hautausmaatoimessa. Työryhmän
työ on tavanomaista, kirkollista kommunismia tukevaa virkatyötä. Siinä
ei oikeasti välitetä korkeista monopolihinnoista eikä rekisteröityihin
uskonnollisiin yhdyskuntiin (muista puhumattakaan) kohdistuvasta
syrjinnästä. Työryhmä ehdottaa esittämistään vaihtoehdoista mallia (2). Hautaustoimen kulut Työryhmä
esittää lukuja evankelis-luterilaisen kirkon hautaustoimen tuotoista ja
kuluista. Nettokulut olivat kirkon mukaan vuonna 2012 112,5 Meur.
Hautaustoimi on erittäin raskaasti yhteisöverovaroin subventoitu
työala. Muistio ei kerro, että asiakas maksaa (kirkollisista)
kustannuksista keskimäärin vain noin 13,5 prosenttia. Loppu
kustannetaan kaikkien maksaman yhteisöveron tuotolla. Kilpailu ja
hintajärjestelmän toiminta on estetty sekä yleisön hintamielikuva
palvelusta tuhottu. Monopoli
ylläpitää moninkertaisia monopolihintoja. Yksityisillä hautausmailla
tuotantokustannukset ovat vain noin 1/10 kirkollisesta kustannuksesta.
Yksityinen sektori ei saa julkisia avustuksia. Purkamalla
nykyistä järjestelmää ja hyödyntämällä yksityisen sektorin alhaisia
tuotantokustannuksia hautaustoimen kustannuksia voitaisiin nopeasti
pudottaa 40 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä ei kiinnosta valtiota
eikä valtiokirkkoja. Kirkolliset rakennukset Selvitys
esittelee kirkollisten rakennusten (kirkot, kellotapulit,
siunauskappelit) määriä. Se ei ennakoi niiden myymistä ja
yksityistämistä. Evankelis-luterilaisen kirkon kiinteistö- ja
kirkkokanta on ylisuuri. Ylläpitomenojen siirtäminen kaikkien
veronmaksajien maksettavaksi ei ole riittävä eikä tietenkään
oikeudenmukainen ratkaisu. Yksityistäminen on pakollista. Näin on
käynyt muualla missä kristinuskon kannatus laskee ja sama kehitys on
alkanut myös Suomessa. Tarpeettomia ja tyhjiä kirkkoja ei kannata
ylläpitää julkisin varoin. Monille niistä löytyy yksityissektorilla
hyötykäyttöä, ja ellei löydy, niitä tulee myös purkaa. Työryhmän
muotoilun mukaan evankelis-luterilaisen kirkon kristillinen
kulttuuriperintö on "kansallista". Olisi parempi kutsua sitä
kristilliseksi. Kristinuskokaan ei missään nimessä ole kansallista.
Tämä kulttuuriperintö kuuluu ensi kädessä kristittyjen kirkon jäsenten
ylläpidettäväksi. Euro on parempi konsultti kuin työryhmät.
Kristittyjen tulisi ottaa huomioon myös se, että heidän kirkkonsa ja
kaikki mitä siihen kuuluu, joutuu ennen pitkää maallistuneiden
sekularistien hallintaan, jos kirkko ei pysty sopeutumaan
yhteiskunnalliseen muutokseen ja toimimaan omalla pohjallaan. Seurakuntien palvelutyö Seurakuntien
kaikkinainen palvelutyö on kristillistä perustuen kristilliseen
sanomaan eikä ole yksinomaan yleishyödyllistä, tunnustuksetonta,
sitoutumatonta ja neutraalia. Sen vuoksi se ei ole kaikkien
käytettävissä, vaan palvelee parhaiten kristittyjä tai sellaisiksi
aikovia. Ortodoksinen kirkko Selvitys
mainitsee ortodoksisten seurakuntien osalta, että hautaustoimi olisi
sen "yhteiskunnallinen tehtävä", vaikka ortodoksiset hautausmaat eivät
toimi yleisinä hautausmaina. Nämä hautausmaat ovat selvästi
kristillisiä, omaleimaisia ja vielä vahvemmin perustein uskonnon
harjoituksen ilmentymiä kuin evankelis-luterilaiset hautausmaat.
Valtion ei pitäisi tukea tällaista hautaustointa lainkaan niin kauan
kuin yksityisiä, yleishyödyllisiä hautausmaitakaan ei tueta. Ortodoksisen
kirkon muut "yhteiskunnalliset tehtävät", kuten maahanmuuttajatyö, joka
palvelee ensi kädessä jo ortodoksista, pääosin Venäjältä siirtyvää
väestöä, ei ole tunnustuksetonta ja sitoutumatonta palvelua, vaan
kristillistä, ortodoksista palvelua. Sitä voivat hyödyntää ortodoksit
ja sellaisiksi aikovat. Kirkko saakin koko ajan uusia jäseniä näistä
maahanmuuttajista, mikä on pitänyt kirkon jäsenmäärän kasvussa.
Evankelis-luterilainen kirkko on menettänyt viimeisen kymmenen vuoden
aikana yli 100 jäsentä jokaisena päivänä. Ilman muuttoliikettä myös
ortodoksisen kirkon jäsenmäärä vähenisi. Kirkkorakennusten
rakentaminen ja hoito ovat uskonnon harjoittamista, rakennukset ovat
uskon ilmauksia. Tämän tehtävän nimeäminen "yhteiskunnalliseksi" on
vain ele siihen suuntaan, että kaikkien veronmaksajien muka pitäisi
osallistua niistä aiheutuviin kustannuksiin. Ortodoksisiin
hautausmaihin haudataan lähes pelkästään ortodoksivainajia. Niiden
ylläpitovastuun on kuuluttava ensi kädessä ortodoksisille
seurakunnille. Ortodoksien
kirkkokanta on ylisuuri sekin. Kirkkoja ja rukoushuoneita tulee
yksityistää, jos niitä ei tarvita eikä pystytä ylläpitämään. 130
kirkkoa ja rukoushuonetta 59 000 jäsentä kohti on liikaa kun vielä
otetaan huomioon, että suuri osa ortodokseistakin on melko
maallistuneita. Ortodoksisten seurakuntien ansioksi on laskettava se,
että kirkollisverot ovat niissä keskimäärin noin 35 prosenttia
korkeampia kuin evankelis-luterilaisissa seurakunnissa.
Seurakuntalaisia siis kannustetaan omavastuisuuteen, mikä voisi olla
voimakkaampaakin. Rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien "yhteiskunnalliset tehtävät" Näiden
yhdyskuntien "yhteiskunnallisiin tehtäviin" pätee sama kuin
valtiokirkkojen "yhteiskunnallisiin tehtäviin". Nämä tehtävät ovat
yhdyskuntien oman uskonnon ilmenemismuoto, tapa harjoittaa uskontoa. Ne
eivät ole tunnustuksetonta, sitoutumatonta ja neutraalia palvelua.
Palvelujen kohdejoukkona on usein yhdyskunnan omat jäsenet ja
yhdyskunnan edustaman uskonsuunnan kannattajat. Muiden on vaikea
käyttää tällaisia palveluja. Miksi joku buddhalainen panisi lapsensa
juutalaiseen lastentarhaan? Tai miksi muslimi haluaisi tulla haudatuksi
kristilliseen hautausmaahan? Jne. Yhdyskunnat
vastasivat heikosti työryhmän niille tekemään kyselyyn. Sekin kertoo
siitä, ettei tällaisista tehtävistä ole paljon kerrottavaa eikä niiden
vaikutus ole merkittävä. Hautaustoimi Työryhmän
mukaan kattavia tietoja rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
hautausmaista ja niiden ylläpitokustannuksista ei ole saatavilla. Ateistit
ovat tutkineet näitäkin asioita. Esitetty arvio n. 15 hautausmaasta on
liian alhainen. Rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien ja niiden
paikallisyhteisöjen joukossa lukumääräisesti suurimmat hautausmaajoukot
ovat Suomen Vapaakirkolla ja sen sekä Suomen Helluntaikirkon
seurakunnilla. Työryhmä arvioi tällaisille yksityisille hautausmaille
haudattujen vainajien määrän oikein. Se ei kuitenkaan kiinnitä huomiota
yksityisen sektorin tehokkuuteen ja alhaisiin tuotantokustannuksiin,
mistä aiemmin mainittiin. Jos puolet (25 000) vuotuisista vainajista
haudattaisiin näille yksityisille hautausmaille, hautaustoimessa
voitaisiin säästää 40 miljoonaa euroa vuosittain, vaikka valtio
subventoisi 1.000 eurolla jokaista yksityissektorin suorittamaa
hautausta. Kunnallisen
hautausmaatoimen kustannukset ovat myös korkeat. Tästä huolimatta
nykyjärjestelmää parempi vaihtoehto olisi n. 30 uuden,
tunnustuksettoman, kunnallisen aluehautausmaan rakentaminen suurimpiin
asutuskeskuksiin. Perustamiskustannukset saataisiin takaisin muutamassa
vuodessa, kun seurakuntien saama yhteisöveron jako-osuus
puolitettaisiin. Vastaavasti perustamiskustannukset voitaisiin kattaa
puolittamalla evankelis-luterilaisen kirkon valtionapu siinä
tapauksessa, että työryhmän esittämä vaihtoehto (2) toteutettaisiin. Rakennukset Työryhmä
kirjoittaa, että rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat voivat saada
avustuksia rakennustensa entistämiseen tai korvausta suojelun
aiheuttamasta merkityksellisestä vahingosta tai haitasta. OKM
onkin jakanut avustuksia rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
rakennusten kunnostamiseen. Vuonna 2012 avustuksia myönnettiin 200.000
euroa ja vuonna 2013 150.000 euroa. Suurimmat myönnetyt avustukset
vuonna 2013 olivat 12.000 euroa. Kohdennettujen avustusten saaminen on
helppoa, mutta tietysti harkinnanvaraista. Yhteisövero Työryhmä kertoo, että vuonna 2016 seurakuntien saama jako-osuus yhteisöverosta putoaa, kun määräaikainen korotus poistuu. Tämä
ei ole varmaa. Eduskunta on alinomaan muutellut verontilityslaissa
ilmaistuja yhteisöveron veronsaajien jako-osuuksia vieläpä niin, ettei
seurakuntien saamaa jako-osuutta ole alennettu takaisin väliaikaisen
korotuksen jälkeen kuten oli määrä, vaan jako-osuus on jätetty
korkeammaksi. Näin tapahtui ainakin vuonna 2012. Tähän on vaikuttanut
upporikkaan kirkon alituinen valitus rahapulasta. Arkkipiispa Jukka
Paarmalla oli tässä asiassa erityisen kovera koura, kun hän vaati
kirkolle lisää yhteisiä verovaroja. Ortodoksisen
kirkon saamat yhteisöverotilitykset ovat olleet keskimäärin noin 86.000
euroa/vuosi.
Määrä on niin pieni, että se olisi tullut yksinkertaisuuden vuoksi
poistaa kokonaan vaikka sitten lisäämällä sama määrä kirkon valtiolta
saamaan suoraan budjettitukeen. Kun yhteisöveron saamisen
pääasiallisena perusteena on yleisten hautausmaiden ylläpito, joka ei
koske ortodoksista kirkkoa tai sen seurakuntia, ortodoksisen kirkon
saamalta yhteisöverolta puuttuu peruste lähes kokonaan. Yhteisöveron suhteellinen osuus noussut Valtiokirkkojen
saaman yhteisöveron suhteellinen osuus seurakuntien kaikista
verotuotoista on noussut selvästi. Vuonna 1974 se oli 11,8 prosenttia,
nyt noin 15 prosenttia. Lisää valtionapua myös ortodoksiselle kirkolle? Työryhmän ehdotuksen mukaan evankelis-luterilaisille seurakunnille
myönnettäisiin lakisääteinen 114 Meuron valtionavustus vuodesta 2015
lukien. Avun määrä tarkistettaisiin vuosittain kuluttajahintaindeksin
muutosta vastaavasti. Lisäksi seurakuntien valtiolle maksamaa
verotuskustannuksien korvausta alennettaisiin noin 6 Meuroa, koska
seurakunnat eivät enää olisi yhteisöveron veronsaajia. Mutta
mikä on työryhmän täsmällinen esitys koskien ortodoksista kirkkoa? Sitä
muistio ei kerro. Työryhmä ehdottaa, että "[m]uille uskonnollisille
yhdyskunnille" myönnettäisiin 1 Meuron lisämääräraha. Tämä vie
ajatukset siihen suuntaan, että ortodoksinen kirkko saisi
kompensaatiota tästä määrärahasta. Työryhmän
jäsen Elina Pylkkänen VM:stä sanoo kuitenkin, ettei mahdollista
kompensaatiota ortodoksiselle kirkolle ole tarkoitus jakaa ainakaan
kirkon jäsenmäärän perusteella kuten OKM:n avustus rekisteröidyille
uskonnollisille yhdyskunnille jaetaan. Miljoonan euron lisämääräraha on
suuri verrattuna nykyiseen 200.000 euron määrärahaan, mutta
tausta-ajatuksena on myös ollut valtiokirkkojen ja rekisteröityjen
uskonnollisten yhdyskuntien eriarvoisen kohtelun lieventäminen. Työryhmän jäsen Tuula Lybeck OKM:stä kertoo, että ortodoksisen kirkon asema yhteisöveron veronsaajana ratkeaa sen perusteella, mikä tulee olemaan ratkaisu evankelis-luterilaisen kirkon osalta. Vuotta 2013 koskeva arvio yhteisöverosta (n. 77.000 euroa) on melko pieni summa, mutta ortodoksista kirkkoa ei ole kuitenkaan tarkoitus panna samaan laariin rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien kanssa. Jos kompensaatio tulee, se ei sisälly ehdotettuun miljoonan euron lisämäärärahaan, joka on tarkoitettu pelkästään rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille. Kimmo Sundström |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |