|
USKOMATON ILMESTYI KOLMANNEN KERRAN (7.10.2013
|
Helsingin
Vapaa-ajattelijat ry:n (HVA, 45349; perustettu 2.3.1936) julkaisema
Uskomaton-lehti (tuttavallisesti: Uusmunaton) on ilmestynyt vuosien
2011 ja 2012 tapaan, nyt Voima-lehden (8/2013) lokakuun numeron
liitteenä. Liite on 16-sivuinen, ja HVA:n tuottamaa aineistoa on
sitäkin edellisvuoden tapaan 13,5 sivua. Tekijät Lehti
sisältää 13 kirjoitusta 10 kirjoittajalta. Tämän lehden päätoimitti
Pertti Jarla, joka on HVA:n varapuheenjohtaja. Yhdistyksen
puheenjohtaja Ilkka Vuorikurun kirjoituksia ei lehdessä ole lainkaan.
Ahkerimmat kirjoittajat (kultakin kaksi kirjoitusta) Jarlan lisäksi
ovat Kimmo Laine ja Kaisa Robbins. Esa Ylikosken tai Markku Pääkkösen
kirjoituksia ei myöskään ole tässä numerossa, vaikka he molemmat ovat
edelleen HVA:n hallituksen varsinaisia jäseniä ja kirjoittivat lehteen
vuonna 2012. Lehden
on taas taittanut Heidi Friman. Lehden taitto on parantunut rutkasti
entisestä. Jarlan piirrokset ovat ilmeikkäitä ja mukavia. Ateismin
aakkoset -osissa annetut selitykset ovat enimmäkseen oikein.
Pro-Seremoniat Oy esiintyy (s. 10) silti palvelukeskuksen hunnun alla
pyrkien häivyttämään osakeyhtiömuotonsa ja kaupallisuutensa. Sekulaari
valtio ei ole "puolueeton" erilaisten maailmankatsomusten suhteen. Tämä
väite on vapaa-ajattelijain uutta imagofasismia. Sekularismi on
valinnut puolensa. Se tarkoittaa, että hallitus ylisummaan ja sen
edustajat on erotettu uskonnollisista instituutioista ja niiden
edustajista. Sekularismi on "enemmän" kuin puolueettomuutta, nimittäin
riippumattomuutta ja vapautta uskonnollisesta vallasta ja opetuksista.
Sekularismi perustuu tämänpuoleiseen maailmaan ja sen ohjelma voidaan
testata kokemusperäisesti. Kansikuva
Vapaa-ajattelijat
rakastavat kirkkorakennuksia, niiden kuvat ovat vakiotavaraa heidän
julkaisuissaan. Uskomattoman kannessa on nyt kaksi kauheaa kirkkoa ja
lisäksi taivaallista vessanpyttyä muistuttava Kampin kappeli. Ideana
voi olla, että oikeassa alakulmassa oleva, Helsingin kaupungin
liikennelaitoksen bussi kyljessään vapaa-ajattelijain mainos, ajaa
rakennusrumilusten väliin ja ne järkkyvät, sillä kirkot näyttävät
olevan vähän vinossa. Kymmenykset Kimmo Laineen kirjoitus Kymmenykset
(s. 3) on hyödyllinen vertailu evankelis-luterilaisen kirkon ja
seitsemän kansalaisjärjestön "suoraan hyvän tekemiseen" menevien
varojen suhteellisista osuuksista. Kirkon hyväntekeväisyydeksi
laskettiin diakonia, yhteiskunnallinen työ ja kansainvälinen toiminta.
Kirkko teki hyvää 13 prosentilla, muut keskimäärin 80 prosentilla. Vasemmistopoliitikko Vapaa
Ajattelija -lehdestä tuttu vasemmistopoliitikkojen esittely on otettu
myös Uskomattomaan. Kansanedustaja Silvia Modig (Vas.) kertoo olevansa
vasemmistolainen koska on saanut uskonnollisen kasvatuksen. "[T]arinat
ja sanomat on aika samoja molemmissa." Sitten hän sanoo: "En usko
mihinkään, mutta tavallaan uskon kaikkeen." Ja vielä: "ET:hen
pääsemisen pitäisi olla täysin neutraalia." Jarlan
kysymyksiin Modigille on pujahtanut yksi tärkeä virhe. Hänen mielestään
eduskunnan apulaisoikeusasiamies linjasi, ettei yhden virren laulaminen
ole uskonnon harjoittamista. Tällaista apulaisoikeusasiamies ei
linjannut. Hän oli sitä mieltä, (1) ettei yhden virren laulaminen tee koko tilaisuudesta uskonnon harjoitusta; Apulaisoikeusasiamies ei siis
kiistänyt sitä, että virren veisuu on uskonnon harjoitusta. Hän näytti
hyväksyvän kirkon käsityksen, että virren veisuu on "yhtä aikaa
julistusta, opetusta, sielunhoitoa, rukousta ja yhteyden kokemista".
Henkilö, jonka uskonnollisessa ymmärryksessä oli tällä kohtaa aukko,
oli kansanedustaja Sari Sarkomaa (Kok.). Ja uskonnon harjoituksesta
jokainen voi aina kieltäytyä olipa esim. virressä yksi tai 12
säkeistöä. Miksei Suvivirrestä voitaisi veisata vain ensimmäinen
säkeistö, kun se on toista kauniimpi? Nimiäiset Kimmo
Laineen kirjoituksessa nimiäisistä Pro-Seremoniat Oy on muuntautunut
peräti yhdistykseksi (s. 6), jolla "ei vielä ole vihkioikeutta".
Osakeyhtiön oikeus vihkiä avioliittoon tuntuu kaukaiselta ajatukselta,
vielä kaukaisemmalta kuin tämän oikeuden myöntäminen uskonnottomille
katsomusjärjestöille, jota sitäkään valtio ei (aiheellisesti) halua
näille myöntää. Lasten katsomuskasvatus Heta
Saxellin kirjoitus päivähoitoasioista (s. 8–11) ja Sarita
Vihersalo-Karénin kirjoitus uskonnottomista lapsista (s. 9) saavat
kiitokseni siitä, että näissä on omakohtaisia, kokemusperäisiä
seikkoja, joista on vaikea saada tietoa muuta kuin kokemuksen kautta.
Jälkimmäisessä kirjoituksessa on jopa yksi virke, joka on helmi:
[Uskonnottomat lapset] "eivät voi tehdä syntiä, ainoastaan virheitä." Synti
kuuluu kristityille ja se onkin kova juttu heille. He tekevät syntejä
ja sitten vielä katuvat niitä; kaksinkertainen kärsimys. Myös Riina
Simonen kertoo päiväkotipulmistaan ja siitä, että uskonnottomia
päiväkoteja on olemassa. Etiikka syrjäyttää katsomusopetuksen? Kaisa Robbins haastatteli Helsingin Seudun Rehtorit ry:n puheenjohtaja Heikki Hirvosta. Haastattelu
on esimerkki koulujen haluttomuudesta toteuttaa sitä, että oppilaiden
huoltajilla on oikeus valita lastensa moraalikasvatuksen laatu
yhdenmukaisesti oman vakaumuksensa kanssa. Koulu on penseä ajatukselle
ja tahtoo päästä vähällä. Eikö siis olisi parempi poistaa kaikki
katsomusopetus koulusta kuin toistella entisiä luuloja ja virheitä.
Jos näin ei tehdä, kasvavia vähemmistöjä on tulevaisuudessa yhä
vaikeampi nitistää. Katsomusaineen
opettaminen neutraalisti oppilaille on vaikeaa, tunnetaan vain
epäonnistumisia. Oman uskonnon opetuksen variaatiot ja
elämänkatsomustieto olivat ratkaisu parempaan opetukseen.
Lukujärjestysten laatiminen kyllä muuttuu konstikkaammaksi. Säästöpuheet
ovat viimeisin isku katsomusvähemmistöjä kohtaan. Tavoitteena olisi
kaikille yhteinen oppiaine, joka "yhdistää elämänkatsomustiedon, eri
uskontojen uskontotiedon, etiikan ja moraalikasvatuksen". Varsinaista
sekamössöä sekaryhmille. Hirvonen puhuu myös kaikille yhteisestä
etiikasta katsomusaineena. Etiikkaa eli moraalin tutkimista ei
kuitenkaan voida opettaa, kun katsomuksellista pohjaa ei vielä ole.
Etiikan opetus mahdollistuu myöhemmin eikä sitä tule lainkaan opettaa
katsomusaineena. Edelleen korostetaan keskustelun asemaa, vaikkei se voi korvata oppimista. Olen täysin eri mieltä siitä, etteivät eri kulttuurien arvot poikkeaisi toisistaan. Tämä väite esitetään, koska kouluun ei haluta kristinuskon lisäksi muita vaihtoehtoja. Hirvonen ajattelee, että voitaisiin löytää kaikille yhteiset arvot. Niitä ei voida löytää, koskei niitä ole olemassa. Juuri siksi erilaisia kulttuureja on olemassa, että ihmiset ja heidän kannattamansa arvot ovat erilaisia. Kimmo Sundström Lue myös Lehtiarviot [HTML] |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |