Hinnerjoki on 1864 perustettu entinen kunta,
joka liitettiin 1970 Euran kuntaan. Siellä, Vaaljoen kylässä, on
yksityinen Keltnummen hautausmaa, jota on kutsuttu myös Lehtisen
hautausmaaksi Matti Lehtisen (17.11.1857–6.6.1929) mukaan. Hän on
ensimmäinen hautausmaalle haudattu vainaja.
Hautausmaa
sijaitsee lammen kohdalla, tien ja sen länsipuolella olevan pellon
välissä, välittömästi tieltä pellolle johtavan pienemmän tien (musta
katkoviiva) pohjoispuolella. ©Maanmittauslaitos, lupa nro 2331/MML/13,
Kiinteistörajat ©Maanmittauslaitos lupanro 2331/MML/13.
Hautausmaan
perustamissyyt
Hautausmaan hoitaja Merja Valtanen kertoo, että
Satakunnassa oli voimakkaana herätysliikkeenä rukoilevaisuus. Vaaljoen
herätys sai alkunsa jo 1880-luvulla, jolloin sen johtajana oli
omaperäinen ja suurikokoinen mies, Juho Mattila. Rukoilevaiset
halusivat pitää Kaarle XII:n aikaisen, vuoden 1695 virsikirjan ja
kirkkokäsikirjan, jota tosin oli paranneltu vuonna 1857. Mattila johti
liikettä vuoteen 1890, jolloin muutti Ypäjälle. Frans Lundén seurasi
Mattilaa liikkeen johdossa. Häntä kuvataan sukkelasanaiseksi ja hyvin
eloisaksi mieheksi.
Herätys valloitti koko kylän vuosisadan
vaihteen molemmin puolin. Kotiseuroja pidettiin usein. Kirkosta
etäännyttiin, jumalanpalveluksissa "ei käyty koskaan ja pappeja
katsottiin karsaasti".
Hautausmaan perustajajoukko kuului
rukoilevaisiin. Heti uskonnonvapauslain voimaantulon (1.1.1923) jälkeen
he perustivat oman seurakunnan, Pyhän Kolminaisuuden seurakunnan.
Valtanen mainitsee joskus kuulleensa, että myöhemmin syntynyttä
hautausmaatakin olisi kutsuttu Pyhän Kolminaisuuden
hautausmaaksi.
Alla kerrotaan kuinka kärkiryhmään kuuluneita
henkilöitä erosi Hinnerjoen seurakunnasta maaliskuussa 1923. Pyhän
Kolminaisuuden seurakunta perustettiin Frans Lundénin johdolla, joka
oli Isotalo-tilan omistaja.
Hautausmaan perustamiseen vaikutti toinenkin
seikka. Frans Lundén ei antanut evankelis-luterilaisen seurakunnan
papin kastaa poikaansa Viljo Olavi Lundénia (16.10.1925–4.11.1925) vaan
kastoi tämän itse. Muutaman viikon ikäinen poika sairastui seudulla
riehuneeseen tuhkarokko- ja hinkuyskäepidemiaan ja kuoli. Hinnerjoen
seurakunta kieltäytyi luovuttamasta hautapaikkaa poikavainajalle.
Pitkän maanittelun jälkeen Lundén sai hankittua hautapaikan pojalleen
Honkilahden seurakunnan uudelta hautausmaalta. Tämä hautausmaa
sijaitsee Koskeljärven pohjoisrannalla ja vihittiin käyttöön 31.7.1892.
Poika haudattiin 21.11.1925.
Lundén lahjoitti omista maistaan alueen
hautausmaata varten; Keltnummen hautausmaa syntyi.
Hautausmaan portilla olevat koivut, portti, portinpylväät
ja aita.
Perustamislupahakemus
Hinnerjoella 14.10.1927 päivätyn
perustamislupahakemuksen (AD (1406/343) 1927 OPM, SVA) jätti
valtakirjan ja yhdeksän liitteen kera 1.12.1927 vahtimestari H.
Lindfors. Haluttiin perustaa yksityinen hautausmaa Vaaljoen kylässä
sijaitsevalle Frans Lundénin omistamalle Isotalo-tilalle (rno
1:39).
Hakemuksen oli allekirjoitanut kuusi henkilöä:
Frans Lundén, Matti Lehtinen, torppari Kustaa E. Wirtanen Munttisista
Mynämäeltä, Gustaa Lindberg, palstatilallinen Jalmari Wieno
Nihattulasta Mynämäeltä ja Juho Järvinen. Hakemuksen todistivat
tilallinen Matti Mattila (Mynämäki, Nakkila) ja tilallinen Juho
Hiljanen Hinnerjoelta.
Frans Lundénin hauta.
Piirilääkärin
lausunto
Frans Lundén oli pyytänyt piirilääkäri Hj.
Nordlingia (myös kirjailija Hj. Nortamo) tarkastamaan alueen, mikä
tapahtui 24.7.1927. Piirilääkärin Porissa 26.7.1927 antaman lausunnon
mukaan hautausmaa oli aiottu "Frans Isotalon ja muutamien muiden
Vaalijoen kyläläisten perheiden ja heidän tuttaviensa
hautausmaaksi".
Maa-alue oli suoviljelysten keskellä kohoavan
hiekkaharjanteen hiukan länteen viettävällä rinteellä. Kaivoja tai
asumuksia ei ollut 3/4 kilometriä lähempänä. Maanlaatu oli
karkearakeista hiekkaa, joka ulottuu useampien metrien syvyyteen.
Haudan syvyyteen kaivetun kuopan pohjalle ei kokoontunut vettä.
Nordling lausui, että maa-alue oli "hautausmaaksi erittäin
sopiva".
Tarina kertoo, että tarkastuskäynnillä
piirilääkärin ajoneuvo juuttui kiinni huonokuntoisella tiellä ja
loppumatka kuljettiin Lundénin hevosella. Piirilääkäri oli
tapahtuneesta hieman suivaantunut ja tokaisi: "Paikka on hyvä, mut mil
saatanal tän saa nää haaskat vietyy."
"Siivoa ja
rehellistä väkeä"
Hakemukseen on liitetty kolmen henkilön
virkatodistukset, joista käy ilmi, että hankkeen asiakirjoja oli alettu
hankkia jo viimeistään syyskuussa 1924. Itsellinen Juho Vilho Järvisen
(s. 25.1.1858 Laitilassa) virkatodistus oli annettu Porissa 29.9.1924.
Hän oli naimaton ja siirtynyt Hinnerjoen evankelis-luterilaisesta
seurakunnasta siviilirekisteriin 22.3.1923. Tilallinen Frans Aukusti
Lundén (s. 6.6.1875 Honkilahdella) oli naimisissa ja siirtynyt samasta
seurakunnasta siviilirekisteriin samana päivänä kuin Järvinen. Suutari
Kustaa Adolf Lindberg (s. 12.4.1859 Hinnerjoella) oli hänkin naimisissa
ja siirtynyt samasta seurakunnasta siviilirekisteriin samana päivänä
kuin Järvinen ja Lundén.
Hinnerjoen seurakunnan kirkkoherra Allan Lybeck
koetti suostutella eroajia jäämään kirkkoon selittäen, että muutoksissa
oli kyse lähinnä kielivirheiden korjaamisesta. Kirkosta erot herättivät
suurta huomiota laajalti. Tuomiokapituli myöntyikin siihen, että
jumalanpalveluksia sai pitää myös vanhan käsikirjan mukaan.
Hinnerjoen kunnallislautakunnan esimies Vihtori
Kallio todisti 2.10.1924, että Lundén oli "siivo, rehellinen ja yleistä
luottoa nauttiva". Samat sanat hän lausui Järvisestä ja
Lindbergistä.
Toisen, päiväämättömän, Hinnerjoen
kunnallislautakunnan esimies Emil Mäkilän todistuksen mukaan Lundén,
Lindberg, Lehtinen ja Järvinen ovat "siksi varakkaita", että voivat
pitää hautausalueen kunnossa.
Maaherralla
ei muistuttamista
Turun ja Porin läänin maaherra Ilmari Helenius
lausui 5.12.1927, ettei hänellä ole muistuttamista hakemuksen johdosta,
mutta alisti harkittavaksi olisiko hakijain lohkaistava alue
erilleen.
Tuomiokapituli:
Ei riittäviä takeita kunnossapidosta
Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin
lausunnon oli allekirjoittanut Turussa 7.1.1928 arkkipiispa Gustaf
Johansson. Siinä katsottiin, ettei hautausmaan vastaisesta
kunnossapidosta ollut riittäviä takeita, kun hakijain "henkilökohtaista
takausta tuskin voitanee pitää riittävänä". Tuomiokapitulin mielestä
maaherran olisi vahvistettava taksa hautasijamaksuille "sekä nimenomaan
määrättävä, ettei evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä saada siihen
haudata". Muutoin yhdyttiin maaherran lausuntoon, kuitenkin niin, että
hakijat olisi velvoitettava lainhuudattamaan saantonsa ennen kuin
ruumiita saa haudata.
Lausunto kuvastaa kahta evankelis-luterilaisen
kirkon päähuolta yksityisten hautausmaiden osalta: (1) Mikään
yksityinen taho ei kirkon mielestä saanut hyötyä rahallisesti
hautausmaan perustamisesta; (2) kilpailua hautausmaa-asioissa
evankelis-luterilaisen kirkon kanssa ei tullut sallia.
Päätös
Myönteinen päätös annettiin 21.4.1928.
Hinnerjoen evankelis-luterilaisesta seurakunnasta eronneet hakijat
oikeutettiin perustamaan hautausmaa itseään ja muita kirkosta eronneita
varten Isotalon tilalle (Päätöskonseptit 21.4.1928).
Hautausmaan
sijainti
Isotalo-tilan päärakennus sijaitsee noin kolmen
kilometrin päässä kyläkeskuksesta kaakkoon, Kaupunginpääntien varrella
(Kaupunginpääntie 192). Hautausmaa on tästä parisataa metriä etelään,
tien oikealla puolella, tien ja pellon välissä. Hakemusasiakirjojen
mukaan hautausmaan aiottu pinta-ala oli noin 1 500 neliömetriä. Aidattu
hautausalue on kuitenkin vain noin 20x20 metrin suuruinen eli noin 400
neliömetriä.
Isotalo-tilan (50–424–1–195) omistaa nykyisin
Merja Anne
Elise Vainikka, jolle on myönnetty lainhuuto 6.7.1989. Tilan
rekisteritiedoissa ei ole merkintää hautausmaasta. Koska hautausmaata
ei ole erotettu omaksi tilakseen, hautausmaan sijainti, muoto tai rajat
eivät näy Maanmittauslaitoksen kartoissa.
Hautausmaan kuusi hautamuistomerkkiä.
Hautausmaan
vihkiminen käyttöön
Hautausmaan käyttöönotosta kertoo pieni
lehtiuutinen, että se tapahtui sunnuntaipäivänä. Kun leike on
päiväämätön, ajankohta ei selviä siitä. Tervehdyksen ja rukouksen piti
Humppilan seurakunnan vanhin, "I. W. Partanen Mietoisista", joka myös
toimitti vihkimisen. Yleisöä oli noin 200 henkeä.
Epäilemättä
Partanen on maallikkosaarnaaja,
kirkosta eronnut Lassi Wille Partanen Humppilan Kristuksen Pyhästä
Seurakunnasta, josta olen kirjoittanut aiemmin (ks. Kristuksen Pyhä
Seurakunta ja Vallan nummen
hautausmaa Humppilassa).
Ympäristö
Hautausmaata
ympäröi pääasiassa mäntymetsä. Eteläsivun suuntaisesti kulkee päätieltä
pieni tie hautausmaan länsipuolella olevalle pellolle. Hautausmaan
portin ulkopuolella on portin molemmin puolin iso koivu. Hautausmaa on
puutonta ja pensaatonta varpunummea, jossa kasvaa lähinnä puolukkaa ja
sammalia. Ohikulkevan tien itäpuolella, hautausmaan kohdalla, on lampi, joka on
syntynyt hiekanoton seurauksena hautausmaan perustamisen jälkeen.
Lammesta saadaan kasteluvesi kukille. Varustukset Varustuksiin kuuluu aita, portti, roska-astia ja jakkara. Sähköä,
vesijohtoa, kaivoa tai rakennuksia ei ole. Tuomo Hurmeen
lehtiartikkelin mukaan hautausmaalle rakennettiin uusi aita ja portti
1980-luvulla. Kirjoituksessa on kuva tästä lauta-aidasta ja vaaleasta
puuportista. Portin alareunassa on suuri auringonpuolikas, josta nousee
yhdeksän sädettä puoliympyrän muodossa. Vielä Maunu Lundénin eläessä todettiin
aidan vaativan kunnostusta. 2000-luvun alussa hautausmaan ylläpitoon
saatiin Kanadasta, Matti Lehtisen vaimon sukulaisilta, lahjoitus. Lisäksi
kunnostukseen saatiin avustus Juho Nummen Säätiöltä. Hurmeen
lehtikirjoituksen ansiosta tieto tulevista kunnostustalkoista levisi.
Asiassa tuli yhteydenottoja Merja Valtaselle ja uusiakin talkoolaisia
ilmaantui mukaan hankkeeseen. Kunnostustalkoot pidettiin keväällä 2003.
Aidan kivipylväitä lisättiin. Nyt osa pylväistä on vanhoja, osa uusia.
Myös nykyiset, korkeammat portinpylväät asetettiin paikoilleen ja
vanhat pylväät siirrettiin pois. Vaalea, puinen aurinkoportti
vaihdettiin mustaan metalliporttiin, jonka lahjoitti Hinnerjoen
seurakunta. Projektin valmistuttua Matti Lehtisen sukulaisia Kanadasta
tuli vierailemaankin hautausmaalla. Pystylauta-aidan korkeus on 88 cm.
Vaakajuoksut ovat kyllästettyä, höylättyä, kulmapyöristettyä puuta.
Aidan harmaiden kivitolppien koko on 16x20x114 cm. Niitä on etusivulla
kolme, portilta katsoen vasemmalla sivulla viisi, takasivulla viisi ja
oikealla sivulla viisi. Tässä kulmatolpat on laskettu kahdesti.
Kaikkiaan kivitolppia on 14. Kivitolppien välissä on 9x9x75 cm:n kokoiset puutolpat. Kivitolppien
välissä on aina kaksi puutolppaa. Puutolppia on yhteensä 33. 
Mustan rautaportin portinpuolien koko on 113x95 cm. Molemmissa
portinpuolissa on risti. Portinpylväät ovat harmaata kiveä ja kooltaan
30x35x149 cm ja 30x35x154 cm. Roska-astia ja jakkara ovat hautausmaalta katsoen vasemman
portinpylvään juuressa, hautausmaan sisäpuolella. Roska-astiaan kootaan
esimerkiksi käytetyt hautakynttilät. Haudat Lehtijutussa Lehtisen hautausmaa ja vanhat virret muistoina Vaaljoen
herätysliikkeestä haastateltu 74-vuotias hinnerjokinen kunnallismies,
räätälimestari Jussi Aaltonen, kertoo, ettei haudoilla ollut
muistomerkkejä paitsi Lehtisen haudalla. Vierailin hautausmaalla 24.8.2013. Hautoja on yhteensä kuusi,
haudattuja vainajia seitsemän. Kaikilla haudoilla on nyt
hautamuistomerkit. Haudoilla ei ole reunakiviä eikä hautakumpuja paitsi
uusimmalla, Urpo Vainikan haudalla on hiekkakumpu. Kun hautoja on vähän, luetellaan ne kaikki: 1. Tilallinen Matti Lehtinen (17.11.1857– 6.6.1929), musta metalliristi,
ensimmäinen maalle haudattu vainaja; Amanda Mari Lehtinen
(31.8.1876– 11.3.1953), edellisen vaimo. Matti Lehtinen isännöi Koskeljärven Suomenperän kaakkoispuolella
sijainnutta Tankan yksittäistilaa. Hän oli hyvä puhuja ja herättäjä.
Hänen arkkunsa kuljetettiin Tankan rannasta ruuhella järven yli
Kalattomaan tai ehkä Lehtimäen rantaan. Saattoväkeä oli niin paljon,
että jono ulottui Koskeljärveltä haudalle saakka. Arkunkantajia
vaihdettiin matkalla useampaan kertaan, ja saattoväki veisasi Abraham
Achreniuksen virsiä. Hautausmaalla väkeä oli tienoo mustanaan, arviolta
400– 500 henkeä. Pappia ei ollut haudalla, vaan Lehtisen siunasi hautaan
uskonveli, maallikkosaarnaaja Mietoisista. Lehtinen haudattiin
11.6.1929. Vainajan mukaan hautausmaata alettiin kutsua myös Lehtisen
hautausmaaksi, joskin tämä nimi on vähemmän tunnettu. Hänen vaimonsa, "Tankan Manta", haudattiin kelirikkoaikana. Arkkua
tuonut kuorma-auto juuttui kiinni Kaupunginpään peltoaukealla ja
loppumatka hautausmaalle sujui hevosella. Amanda Lehtinen oli siirtynyt
helluntaiseurakuntaan ja hänet siunasi hautaan helluntaiseurakunnan
pappi. Saattojoukko oli isohko ja tilaisuudessa kuultiin puheita ja
mestarilaulajia. Matti ja Amanda Mari Lehtisen hautamuistomerkki.
2. Kustaa Aadolf Lindberg (12.4.1859– 14.1.1930), valkoinen puuristi.
Lindbergin kerrotaan olleen musikaalinen mies, joka säesti viululla
virren veisuuta. Suurikokoisen viulun hän oli rakentanut itse. 3. Frans Aukust Lundén (6.6.1875– 7.7.1932), musta hautakivi. Lundén
kuoli vaikeaan sairauteen Helsingin Vanhassa sairaalassa 7.7.1932 kello
21.56. Hänenkin hautajaisissaan 13.7.1932 oli paljon väkeä. 4. Kustaa
Emil Virtanen (27.10.1884– 16.7.1934), musta puuristi. Virtasen sanotaan
olleen kirkosta eronnut ei-herännyt. Virtanen asui Karjalassa
Laajoella. Hän uskoi kuolevansa nuorena ja oli usein ukonilmalla
toivonut, että jospa salama iskisi ja korjaisi hänet pois. Virtanen
menehtyi 49-vuotiaana salaman iskiessä hänet kuoliaaksi perunapellolla.
Hänet haudattiin 22.7.1934, ja saattamassa oli "valtaisa ihmisjoukko".
Haudalla kuultiin turkulaisen uskonveljen, Kustaa Perhon, voimallinen
puhe. Aluksi Virtasen haudalla ei ollut muistomerkkiä, mistä Frans Lundénin pojan, Maunu Lundénin (k. 1998)
leski, Tyyne Lundén, oli pahoillaan. Sen jälkeen hautausmaata
hoitava Merja Valtanen sai Hinnerjoen seurakunnalta valurautaisen
metalliristin, jonka kunnosti ja asetti haudalle. Myöhemmin risti
katkaistiin ja katosi. Sen jälkeen haudalle pystytettiin nykyinen,
musta puuristi. 5. Juho Järvinen (5.1.1858– 8.9.1937), musta metalliristi. Järvisen
siunasi hautaan työmies ja uskon mies Kustaa Tarkki. Hautajaisista
kerrotaan, että vainajan "saatteli hautaan hiljaisuus". 6. Urpo Edvard Vainikka (4.5.1923 Viipurin mlk – 22.4.2009 Rauma),
hautakivessä on sekä sotainvalidien että sotaveteraanien merkki.
Hautausmaan uusin hauta. Vainikan hautajaiset olivat tavanomaiset
luterilaiset hautajaiset. Vainaja siunattiin hautausmaan portilla.
Pappi ja kanttori olivat paikalla. Hautausmaan uusin hauta.
Hautamuistomerkkejä on siis kaksi puuristiä, kaksi metalliristiä ja
kaksi hautakiveä. Hautapaikkakartta Merja Valtasen hallussa on vanha, millimetripaperille piirretty
hautapaikkakartta ja Kustaa Virtasen kirjoitus Hautaus maan kartta.
Siinä mainitaan hautausmaan sijaitsevan Isontalon tilan
Keltanummi-nimisessä maassa. Kartassa hautausmaan perustajat ovat
erottaneet itselleen sukuhautalinjat veräjästä sisään tultaessa näin: 1. linja oikealle on Jalmari Wienon, Karjala, Laajoki; 1. linja vasemmalle on Juho Järvisen, Hinnerjoen Vaaljoki; 2. linja oikealle on Kustaa Virtasen, Karjala, Laajoki; 2. linja vasemmalle on Kustaa Lindbergin, Hinnerjoen Vaaljoki; 3. linja kokonaisuudessaan on Frans Lundénin, Hinnerjoen Vaaljoki; 4. linja kokonaisuudessaan on Matti Lehtisen, Hinnerjoen Vaaljoki. Nämä ohjeet laaditiin 27.10.1929. Kun vuonna 2009 mittailtiin Urpo Vainikalle hautapaikkaa, laadittiin
kesäkuussa hautausmaan kartta. Siitä selviää, että kaikki viimeistä
edelliset haudat vuosilta 1929– 1953 ovat maan oikeassa
etuneljänneksessä. Urpo Vainikan hauta on linjassa kahdeksan, portilta
katsoen maan oikeassa takaneljänneksessä. Kartan mukaan hautapaikkoja
on yhteensä 194, joista on käytetty kuusi. Haudattuja vainajia on
yhteensä seitsemän. Hoito Enska Kallion mukaan hautausmaata ovat hoitaneet Ilomantsista
Hinnerjoelle muuttanut Parviaisen pariskunta ja heidän jälkeensä
lähellä hautausmaata asuva Alma Läiskä sekä tämän tytär Leena Läiskä. Maunu Lundén oli ennen kuolemaansa huolissaan hautausmaasta ja sen
hoidosta. Tällöin Merja Valtanen lupasi koettavansa pitää hautausmaan
jonkinlaisessa kunnossa. Siitä lähtien hän on hoitanut sitä miehensä
Simo Valtasen kanssa. Hautausmaan perustajien toivomusten mukaisesti
hautausmaa on säilytetty pitkälti luonnonmukaisena. Hoito tarkoittaa
lähinnä maan haravointia keväin syksyin. Claudia Vainikka kertoo vieneensä haudoille syksyisin muovikukkia ja
hopeakuusen oksia. Myös hänen tyttärensä Anne Vainikka on hoitanut
hautausmaata. Merja ja Simo Valtanen kaivoivat poikansa kanssa lapiolla
Urpo Vainikan haudan. Tällöin havaittiin taas, ettei maaperässä ollut
lainkaan kiviä. Käydessäni hautausmaalla 24.8.2013, Lehtisten haudalla oli kukkia.
Talvisin Jouko Mäki-Jaakkola auraa tien vähintään hautausmaalle saakka,
jossa pääsee myös kääntymään autolla. Vainajien omaiset tuovat jouluna
kynttilöitä haudoille. Portinpylväiden päähän on pantu palamaan
ulkotuli. Hautausmaan nykytila Vaikka rukoilevaisia on edelleen paljon paikkakunnalla, Merja Valtasen
mukaan hautapaikkoja ei jostain syystä kysytty vuosien 1953 ja 2009
välillä. Jossakin vaiheessa oli myös epätietoisuutta siitä, saako
hautausmaahan edelleen haudata arkkuja vaiko vain tuhkattuja vainajia.
Claudia Vainikka kertoo kuulleensa muutamasta tapauksesta, jossa
arkkuhautapaikka olisi haluttu hankkia Keltnummen hautausmaalta. Valtanen kertoo saaneensa jo 1990-luvulla tietää Hinnerjoen
kirkkoherralta, ettei estettä arkkuhautauksien jatkamiseen ollut. Valtasen mukaan hautapaikan Keltnummen hautausmaalta voi saada
periaatteessa kuka hyvänsä. Hautaamiseen tarvitaan maanomistajan
suostumus. Claudia Vainikka kertoo, että Anne Vainikka antaa
suostumuksia, jos haudattavia vainajia ilmaantuu. Hautapaikkoja riittää pitkälle tulevaisuuteen. Kaikki tähänastiset
hautaukset ovat olleet arkkuhautauksia. Hautauksista on olemassa
hautauskirja, joka sisältää tiedot vainajista ja myös
hautaustapahtumista. Hautausmaan ylläpitoon ei saada mitään julkisia
avustuksia. Muitakaan avustuksia ei ole haettu Juho Nummen Säätiöltä
saadun avustuksen jälkeen.
Kimmo
Sundström
Lyhenteitä
AD |
Anomusdiaari |
OPM |
Opetusministeriö |
SVA |
(Suomen)
Valtionarkisto, vuodesta 1995 Kansallisarkisto |
Lähteitä
Arkistolähteet
Anomusdiaari 1927, OPM, SVA
Päätöskonseptit 1928, OPM, SVA
Lehtiartikkelit ja -ilmoitukset ym.
Hinnerjoki.
– Lehti ja julkaisupäivä tuntematon.
Hurme, Tuomo Kuuden
vainajan rauhallinen leposija. Keltnummen kalmisto Vaaljoella osa
arvokasta paikallishistoriaa. – Alasatakunta 14.11.2002
Kallio, Enska Yhden
ristin kirkkomaa. – Turun Sanomat?, julkaisupäivä
tuntematon.
Katajala, Mika Suomen
pienin kalmisto on Vaaljoella. – Lehti ja julkaisupäivä
tuntematon.
VEK Keltasaaren
hautausmaa Hinnerjoen Vaaljoen herännäishistoriaa. – Lehti
ja julkaisupäivä tuntematon.
Viljo Olavi Lundénin kuolinilmoitus. – Lehti ja julkaisupäivä
tuntematon.
Hautausmaan kartta (06/2009).
Lehtiaineisto Hurmeen artikkelia lukuun ottamatta ja hautausmaan kartta
Merja Valtasen hallussa.
Haastattelut
Claudia Vainikka, 30.8.2013
Merja Valtanen, 23.9.2006 ja 31.8.2013
Tiedonannot
Kari Ruohonen, Euran kunta, maanmittaus, 23.8.2013
Ulla Toivonen, Euran kunnan pääarkistonhoitaja, 29.8.2013
Mirjam Vainio, 29.8.2013
Artikkeli
pohjautuu tekijän
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat Suomessa
(2007).
Lue myös
Hautausmaasarja [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|