|
||||||||||
HAUTAUSMAAN PERUSTAMINEN VALTIONEUVOSTON MÄÄRÄYKSESTÄ (11.1.2013) |
||||||||||
Vanha uskonnonvapauslaki (267/1922) annettiin 10.11.1922 ja tuli voimaan 1.1.1923. Lain 10 § kosketteli hautamaakysymyksiä. Pykälän toinen momentti
määräsi, että evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumaton henkilö tuli
kuoltuaan haudata evankelis-luterilaiseen hautausmaahan, ellei "häntä
varten muuta hautasijaa ole saatavissa". Maksu tällaisesta hautasijasta
oli "suoritettava asianmukaisesti määrätyn taksan mukaan". Pykälän neljäs momentti kuului:
"Jos evankelis-luterilaisen seurakunnan alueella asuu huomattava määrä
seurakuntaan kuulumattomia, voi valtioneuvosto seurakunnan pyynnöstä
velvoittaa heidät perustamaan eri hautausmaan." Tekivätkö seurakunnat
valtioneuvostolle (VN) tällaisia anomuksia? Millaisia ratkaisut olivat?
Tässä kirjoituksessa selostetaan neljä anomusta. 1. Simpeleen seurakunta Simpeleen seurakunta anoi
VN:lta kirkosta eronneitten henkilöitten velvoittamista hankkimaan oma
hautausmaa (17.4.1923/19.4.1923 VN AD (1728/278), AD (469/94) 1923 OPM,
SVA). Anomuksen laati 26.3.1923
valtuutettu Emil Liljeblad. Seurakunnasta oli eronnut jo noin 40 henkeä
ja lisäeroamiselle oli suuret mahdollisuudet. Seurakunnassa asiaa
tulkittiin näin: Jos muuta hautausmaaksi sopivaa maata löytyi, kirkosta
eronneita vainajia ei haudattaisi seurakunnan hautausmaahan. Simpeleen
seurakunnan alueella oli "kilometreittäin" hautausmaaksi sopivaa maata.
Lisäksi Simpeleen seurakunta oli hankkinut itselleen uuden hautausmaan,
joka oli jo maksanut 20.000 markkaa, eivätkä kirkosta eronneet olleet
siihen asti "ottaneet pennilläkään osaa tämän rasituksen suoritukseen".
Anomuksen mukaan olisi "luonnotonta, että ne, jotka ovat halveksineet isäinsä Jumalaa, Jumalan sanaa ja sakramentteja ja saman Jumalan seurakuntaa,
halveksivasti puhuen, että heidät voi haudata vaikka suohon j.n.e. nyt
annettaisiin oikeus tulla haudatuksi tuon halveksimansa seurakunnan
pyhitettyyn hautausmaahan ...". Vielä katsottiin, että on vaikeata tai
liian rasittavaa valvoa minkälaisin menoin kirkosta eronneet
saattaisivat vainajansa hautaan. Voisi helposti syntyä pyhän paikan
kunniaa ja tapoja häiritseviä menoja, jonka johdosta "syntyisi
rettelöitä", joten on kohtuullista ja oikeudellista seurakuntaa
kohtaan, että siitä eronneet velvoitetaan hankkimaan oma, erillään
oleva hautausmaansa. Anomuksen liitteenä oli ote
Simpeleen seurakunnan kirkonkokouksen pöytäkirjasta 18.2.1923.
Kokouksessa oli ollut läsnä 35 äänivaltaista seurakuntalaista ja sen
puheenjohtajana oli toiminut Emil Liljeblad. Kirkkoneuvostossa tehty
ehdotus oli saanut kokouksen kannatuksen, Emil Liljeblad oli valittu
tekemään anomus ja hänelle oli annettu valtakirja. Liljeblad oli kirjeessään
26.3.1923 Savonlinnan hiippakunnan tuomiokapitulille kertonut, että
anomus oli yksimielinen ja pyytänyt tuomiokapitulia puoltamaan anomusta
VN:lle. Tuomiokapitulin lausunto Tuomiokapituli antoi
lausuntonsa OPM:lle 12.4.1923. Sen oli allekirjoittanut Savonlinnan
hiippakunnan piispa O. Immanuel Colliander. 40 henkilön määrä, "johon
kuulunee lapsiakin", katsottiin vähäiseksi. Näiden olisi "kohtuuttoman
vaikea hankkia ja ylläpitää hautausmaata". Tuomiokapituli ei puoltanut
anomusta. Maaherran lausunto OPM:n kansliapäällikkö Yrjö
Loimaranta pyysi 24.4.1923 Viipurin läänin maaherraa antamaan
lausuntonsa "kiinnittäen huomiota asian periaatteelliseenkin puoleen". Maaherra Lauri Relander lausui
28.4.1923, että seurakunnasta eronneiden lukumäärä "on aivan vähäinen"
eikä katsonut "tätä nykyä vielä" olevan syytä velvoittaa näitä
perustamaan omaa hautausmaata. Maaherra ei puoltanut anomusta. Päätös VN käsitteli asian
esittelyssään 17.5.1923. Anomus hylättiin. Päätöksen allekirjoittivat
opetusministeri Niilo Liakka ja esittelijäneuvos Yrjö Loimaranta
(Päätöskonseptit 1923, OPM, SVA). 2. Pyhäselän seurakunta Pyhäselän seurakunta anoi
(28.2.1924/2.3.1927 AD (373/91) 1927 OPM, SVA) sen alueella asuvien
kirkkoon kuulumattomien velvoittamista perustamaan oma hautausmaa. Lausuntonsa OPM:lle antoivat Viipurin hiippakunnan tuomiokapituli ja Kuopion läänin maaherra. Pyhäselän kunta oli lausunnossaan
vastustanut seurakunnan anomusta. Koska anomusasiakirjat lopuksi
palautettiin tuomiokapitulin kautta seurakunnalle, asian tässä
vaiheessa annetuista lausunnoista ei saada tietoja aktin asiakirjoista.
Tämän jälkeen OPM kehotti
2.5.1929 Viipurin hiippakunnan tuomiokapitulia hankkimaan Pyhäselän
seurakunnan lausunnon siitä, halusiko seurakunta edelleen pysyä
alkuperäisessä anomuksessaan. Seurakunta ilmoitti luopuvansa
anomuksestaan. Tämän lausunnon hankittuaan hiippakunta lähetti 6.9.1929
OMP:lle lausunnon, jossa omana lausuntonaan esitti, että asian
annettaisiin raueta. Hiippakunnan lausunnon olivat allekirjoittaneet
piispa Erkki Kaila ym. Päätös Asia raukesi. Asiasta
lähetettiin kirje 11.9.1929 tiedoksi tuomiokapitulille ja samalla
seurakunnalle tietoon saatettavaksi sekä maaherralle. Sen
allekirjoittivat opetusministeri Antti Kukkonen ja esittelijäneuvos
Yrjö Loimaranta (Kirjekonseptit 1.9.-31.12.1929, OPM, SVA). Asiakirjat
palautettiin seurakunnalle tuomiokapitulin kautta. 3. Kuopion tuomiokirkkoseurakunta Seurakunnan anomus koski
kirkkoon kuulumattomien velvoittamista perustamaan oma hautausmaa
Kuopioon (25.1.1954/26.1.1954 AD (193/37) 1954 OPM, SVA). Anomuksen oli allekirjoittanut
kirkkoherra Lauri Halla. Anottiin, että Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan
alueella asuvat kirkkoon kuulumattomat, lukuun ottamatta
kreikkalaiskatolilaisia, joiden kanssa oli tekeillä erityinen sopimus,
perustaisivat oman hautausmaan. Kirkkovaltuuston kokous
10.12.1953, jossa läsnä oli 24 valtuusmiestä, oli käsitellyt kirkosta
eronneiden hautausmaakysymystä. Kirkkohallintokunta oli ehdottanut oman
hautausmaan saamista kirkkoon kuulumattomia varten, jota ehdotusta
valmistusvaliokunta oli yksimielisesti puoltanut. Kirkkovaltuusto
päätti tehdä anomuksen VN:lle. Anomuksessa kerrottiin, että 31.12.1953 Kuopion siviilirekisterissä oli Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan väkiluku oli Siviilirekisterissä olevien
määrät tarkistettiin Kuopion kihlakunnan henkikirjoittaja Väinö
Sivolalta. Tämä vastasi 13.2.1954, että vuosina 1950-1952
siviilirekisteriin oli merkitty vuosittain keskimäärin 220-240
henkilöä, vuonna 1953 365 henkilöä. Lääninhallitus puoltaa anomusta Kuopion lääninhallituksen
puolesta lausunnon antoivat 1.3.1954 maaherra Lauri Riikonen ja
lääninneuvos Reino Laakso. Siinä lausuttiin, että "huomioon ottaen
asiaan liittyvät taloudellisetkin näkökohdat" anomusta puolletaan. Tuomiokapitulin välipäätös 11.3.1954 Kuopion hiippakunnan
tuomiokapitulin puolesta annettiin piispa Eino Sormusen allekirjoittama
välipäätös Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastolle. Sen
mukaan oli hankittava kirkkoneuvoston lausunto asiasta. Kirkkoneuvoston lausunto Kirkkoneuvosto kokoontui
19.3.1954, läsnä oli 11 henkilöä. Todettiin, etteivät korotetutkaan
hautasijamaksut korvaa aiheutuvia kustannuksia ja täysin riittäviä
maksuja oli vaikea periä siitä aiheutuvan tyytymättömyyden takia.
Kirkosta eroaminen kasvoi: vuonna 1946 erosi 80 henkeä, vuonna 1950 219
ja vuonna 1953 319 henkeä. Kirkkoon kuulumattomien
hautaustilaisuuksissa oli tapahtunut sellaista, mikä herätti pahennusta
seurakunnassa ja "seurakunnalle on vastenmielistä poliisitoimin valvoa
hautausmaan rauhaa ja pyhyyttä". Asiasta äänestettiin. Äänin 8-3 kirkkoneuvosto päätyi puoltamaan kirkkovaltuuston anomusta. Eriävä mielipide Eriävän mielipiteen jätti
asessori K. S. Aaltonen ja siihen yhtyivät mekaanikko Taavi Sutinen
sekä vahtimestari Reino Väätäinen. Siinä sanottiin, että
hautausmaalla on ollut "joskus valitettavaa kristillisyyden ja kirkon
vastaista kiihotusta". Hautasijamaksut olivat liian alhaisia.
Kolmikolla ei ollut mitään sitä vastaan, jos aloite hautausmaan
perustamisesta lähtee kirkosta eronneiden taholta, ehkäpä tätä koskeva
toivomuskin voitaisiin esittää. He eivät kuitenkaan hyväksyneet VN:lle
tehtävää anomusta. Se ei heidän mielestään ollut seurakunnan edun
mukainen, "valtion pakkokeinoihin turvautumalla tässä asiassa
kristillinen rakkaus jää sivuun". Myöskään "jumalattomuus ja
kirkonvastainen kiihotus" eivät lakkaa toimen johdosta. Hautausmaalla
on vakaumuksensa puolesta kaatuneiden hautamuistomerkki ja sen luona
olleiden mielenosoitusten yhteydessä "kiihotusta on useimmiten
tapahtunut". Heistä tuntui vaikealta, että seurakunta olisi
aloitteentekijä toisen hautausmaan perustamisessa, "missä rienaus saisi
esiintyä hillittömänä". Seurakunnalla on oikeus määrätä
hautasijamaksut todellisia kuluja vastaaviksi eikä hautapaikoista ole
pulaa. Vielä oli ilmeistä, että kirkosta eronneet käsittäisivät toimet
"ilkeämielisyydeksi ja kiusanteoksi seurakunnan puolelta".
Kirkonvastainen propaganda saisi turhaan uuden aseen. Niin sanotuissa
lahkolaispiireissä puhuttiinkin paraikaa "kirkon sotaretkestä heitä
vastaan". Asia ei ole kirkon suuria periaatteellisia elinkysymyksiä.
Toimi pakottaisi hajallaan olevat kirkosta eronneet järjestäytymään
yhteiseen rintamaan mikä samalla olisi suunnattu kirkkoa vastaan. Tämä
ei voinut olla kirkon etu. Kokemuksia Kemistä Iisalmelainen asessori Olavi
Tarvainen oli 31.3.1954 kysynyt kemiläiseltä J. H. Hyötyniemeltä
kokemuksia kirkosta eronneiden hautausmaasta. Hyötyniemi vastasi
2.4.1954 kertoen, että Kemissä on siviilirekisteriläisten hautausmaa,
joka on paikallisen vapaa-ajattelijayhdistyksen hallussa. Hyötyniemen
mukaan siihen voitiin haudata ainoastaan niitä, jotka ovat kuuluneet
sanottuun yhdistykseen. Karihaaran kirkollisella hautausmaalla taas on erotettu kirkosta eronneita varten erityinen alue. Sitä, voiko seurakunta
velvoittaa siviilirekisteriläisiä perustamaan oman hautausmaan,
Hyötyniemi piti "jossakin määrin" kyseenalaisena ja "harkittavana".
Kemissä hautausmaa syntyi perustajien omasta aloitteesta. Hyötyniemen
mukaan ainakin seurakunnalliselta kannalta hautausmaan perustaminen oli
hyvä asia, koska perustajat olivat kokonaan luopuneet kristillisestä
elämänkäsityksestä. Tuomiokapitulin lausunto Kuopion hiippakunnan
tuomiokapituli esitti 20.5.1954 omana lausuntonaan, ettei se ole
vakuuttunut seurakunnan päätöksen tehdyn riittävän harkinnan jälkeen ja
että päätöksen toteuttaminen olisi seurakunnan edun mukaista. Kirkosta
eronneiden hautasijamaksut olisi ensiksi korotettava todellisten
kustannusten mukaisiksi. Tämä voisi mahdollistaa sen, että kirkosta
eronneet oma-alotteisesti ryhtyisivät suunnittelemaan oman hautausmaan
perustamista. Kun anomus oli lakiin
perustuva, ei tuomiokapituli kuitenkaan katsonut voivansa sitä
vastustaa. Lausunnon allekirjoitti piispa Eino Sormunen (KD (8/441)
1954 OPM, SVA). Kirkkohallituksen lausunto OPM:ssä hallitusneuvos Arvo Salminen kehotti 29.5.1954 Kirkkohallitusta antamaan asiassa lausuntonsa. Kirkkohallitus antoi O. K.
Heliövaaran allekirjoittaman lausunnon 9.8.1954. Siinä pidettiin
Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan anomusta vaikeasti toteutettavana,
koska kirkkoon kuulumattomat Kuopion kaupungin asukkaat eivät
muodostaneet aatteellisesti yhtenäistä ryhmää "ja koska anomuksesta
saattaa olla kirkolle epäedullisia seurauksia". Näin kirkkohallitus
palautti asian kirkkovaltuuston harkittavaksi siinä tarkoituksessa,
että seurakunta luopuisi anomuksesta ja järjestäisi kirkkoon
kuulumattomien hautasijakysymyksen muulla tavalla, esimerkiksi
"määräämällä haudan paikasta sellaisen lunastuksen, joka osapuilleen
vastaa seurakunnan omia kustannuksia." Seurakunta peruuttaa anomuksensa Kirkkovaltuusto kokoontui
22.9.1954, läsnä oli 24 valtuusmiestä. 10.12.1953 päätetty anomus
päätettiin nyt esiintulleista syistä peruuttaa. Kirkkoherra Halla
ilmoitti peruutuksesta 27.10.1954 OPM:lle. Tämän jälkeen kirkkohallitus
ilmoitti OPM:lle kirkkovaltuuston päättäneen peruuttaa anomuksensa. Se
ehdotti 4.11.1954, että asia jätettäisiin raukeamaan. Päätös OPM katsoikin, ettei asia
aiheuta enempiä toimia ministeriössä. Opetusministeri Kerttu Saalastin
ja hallitusneuvos Arvo Salmisen 27.11.1954 päivätty kirje tästä
lähetettiin tiedoksi Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulille, Kuopion
tuomiokirkkoseurakunnalle ja Kirkkohallitukselle (Kirjekonseptit
1.10.-31.12.1954, OPM, SVA). 4. Vaalan seurakunta Vaalan seurakunta anoi
(9.4.1958/12.4.1958 VN AD (726/170), AD (866/173) 1958 OPM, SVA) kunnan
alueella asuvien kirkosta eronneiden velvoittamista perustamaan oma
hautausmaa. Seurakunnan kirkkovaltuuston
kokous oli 25.11.1957 päättänyt tehdä anomuksen. Sen laatiminen
jätettiin kirkkoherra Paavali Toivion huoleksi. Tämä allekirjoitti
anomuksen 9.4.1958 perustellen sitä näin: (1)
Vaala oli Suomen nuorin seurakunta, joka muodostettiin VN:n
päätöksellä. Seurakunnan keskus siirrettiin Säräisniemestä Vaalaan ja
tästä aiheutui taloudellisia vaikeuksia. Seurakuntalaiset huokaavat
verotaakkansa alla, Toivio maalaili. Samaan
aikaan toista sataa kirkosta eronnutta "levittää kirkon vastaista
mielialaa". Tämän "holtittomuuden" takia seurakunta kääntyi VN:n
puoleen, että tämäkin velvoittamalla "nuo holtittomat perustamaan oman
hautausmaan", tukisi alueen "vastuuntuntoista väestöä"; (2) Vaalassa oli "hiekkakangasta mielin määrin" hautausmaan perustamiseksi; (3)
Mahdollisesti VN voisi velvoittaa ympärillä olevien seurakuntien
alueella asuvat siviilirekisteriläiset yhtymään perustettavan
hautausmaan kustannuksiin. Näin hautausmaasta tulisi "erittäin
elinkelpoinen"; (4)
Anojat uskoivat "siviilirekisteriläisten mieltyvän siihen ajatukseen
ettei heidän tarvitse kuoltuaankaan tulla niiden luo, joille ovat
selkänsä kääntäneet ja pilkanneet". Tuomiokapitulin lausunto Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli antoi
asiassa 23.4.1958 piispa Eino Sormusen allekirjoittaman lausunnon. Sen
mukaan Vaala oli voimakkaasti kehittyvä teollisuusyhdyskunta, jossa
"kirkonvastaista mielialaa esiintyy melkoisen voimakkaastikin".
Seurakunnan kanta ei kuitenkaan asiantilaa parantaisi, päinvastoin.
Seurakunnalla on laaja hautausmaa, josta voitaisiin "erottaa
siviilirekisteriläisiä varten oma osasto ja periä heiltä hautasijoista
korotettu maksu". Tuomiokapituli ei puoltanut anomusta. Kirkkohallituksen lausunto Kirkkohallituksen 18.10.1958 päivätyn lausunnon oli allekirjoittanut Armo Nokkala. Siinä yhdyttiin tuomiokapitulin lausuntoon. Päätös OPM käsitteli asian 3.11.1958
ja päätti, ettei ole aihetta suostua Vaalan seurakunnan anomukseen.
Ministeriö piti sopivana, että seurakunnan hautausmaasta erotettaisiin
erityinen osa siviilirekisteriin kuuluvia varten, joilta voitaisiin
periä hautasijoista korotettu maksu. OPM kehotti tuomiokapitulia
saattamaan tämä seurakunnan tietoon. Asianomaisen kirjeen
allekirjoittivat opetusministeri Kaarlo Kajatsalo ja hallitusneuvos
Arvo Salminen (Kirjekonseptit 1.10-31.12.1958, OPM, SVA). Johtopäätökset Tässä kirjoituksessa käsitellyt
neljä tapausta nousivat esiin sivuteemana hautausmaatutkimuksissa,
jotka koskettelevat muita kuin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tai
Suomen ortodoksisen kirkon hautausmaita. Aikaväli on 36 vuotta,
1923-1958. Anomusten vaikuttimena oli
kirkosta eronneiden määrän kasvu, mutta myös ateistinen ja
kirkonvastainen toiminta. Pieniä merkkejä jälkimmäisestä tarjotaan
silloin tällöin. Kuopion tapauksessa jätetty eriävä mielipide on
valaiseva ja kertoo käytännön ongelmakohdista seurakunnassa. Seurakuntien anomukset eivät
menestyneet. Yksikään niistä ei saanut edes anojan hiippakunnan
tuomiokapitulin kannatusta. Anomukset peruutettiin tai OPM:n oli
muutoin helppo hylätä ne. Vanhempi hallitussihteeri Joni
Hiitola OPM:stä kertoo hänkin, ettei muista tätä vanhan
uskonnonvapauslain säännöstä koskaan sovelletun siten, että hautausmaa
olisi perustettu VN:n määräyksestä. Säännös näytti jääneen ns.
kuolleeksi kirjaimeksi. Kimmo Sundström Lyhenteitä
Lähteitä Arkistolähteet Anomusdiaarit 1923, 1927, 1954, 1958, OPM, SVA Kirjediaari 1954, OPM, SVA Kirjekonseptit 1.9.-31.12.1929, OPM, SVA Kirjekonseptit 1.10.-31.12.1954, OPM, SVA Kirjekonseptit 1.10-31.12.1958, OPM, SVA Päätöskonseptit 1923, OPM, SVA Tiedonannot Joni Hiitola, 10.1.2013 |
||||||||||
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |