|
||||||||||
KRISTUKSEN PYHÄ SEURAKUNTA (18.11.2012)
Päivitetty 19.11.2012 |
||||||||||
Humppilassa
sijaitsevan Vallan nummen hautausmaan perusti uskonnollinen yhdyskunta
nimeltä Kristuksen Pyhä Seurakunta. Anomus yhdyskunnan merkitsemisestä
uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin tehtiin 3.7.1925 Humppilassa.
Rekisteröinti tapahtui 10.4.1926 (VN AD (3169/558) 1925, OPM AD
(1032/222) 1925, OPM, SVA. Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri
(1920-1976), Kristuksen Pyhä Seurakunta, sidos II, aukeama 208, OPM:n
II arkisto, Be:1, SVA. Valtioneuvoston päätös nro 95 10.4.1926, Suomen
Asetuskokoelma vuodelta 1926, Helsinki 1927). Esinäytös: Kauhavan Kansallisseurakunta Koko yhdyskunnan esinäytöksenä
voidaan pitää evankelisluterilaisen Kauhavan Kansallisseurakunnan
rekisteröintianomusta vuodelta 1923 (17.4.1923 VN AD (1709/275), AD
(464/93) 1923 OPM, SVA. Akti ei sisällä itse anomusta, vain muita
asiakirjoja.) Anomus lähti
lausuntokierrokselle OPM:n kansliapäällikkö Yrjö Loimarannan pyydettyä
12.6.1923 asiassa lausuntoa Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulilta.
Tämä vuorostaan pyysi 28.6.1923 lausuntoa Kauhavan seurakunnan
kirkkoherranvirastolta. Kauhavan kirkkoherranviraston lausunto Lausunnon antoi 16.7.1923
kirkkoherra Antti Kangas. Sen mukaan Kauhavan Kansallisseurakunta
perustettiin Kauhavan evankelis-luterilaisen seurakunnan "sisälle".
Perustaminen ei johtunut "mistään tositarpeesta, ei mistään vakavista
uskonnollisista syistä, vaan sivuseikoista, rahasyistä, väärästä
kiihotuksesta ja siitä onnettomuudesta, joka on kohdannut Kauhavan
seurakuntaa, kun siltä joulupäivänä 1921 tulipalo hävitti kirkon." Kirkon
palon johdosta
kirkkovaltuusto päätti, että uusi kirkko rakennetaan tiilestä entisen
paikalle. Kukaan ei valittanut. Piirustukset tilattiin arkkitehti Josef
Stenbäckiltä. Mutta sitten tuli voimaan uskonnonvapauslaki. Kangas
kirjoittaa: "Kirkonviholliset panivat toimeen häikäilemättömän
kiihotuksen kirkkoa vastaan saadakseen aikaan hajaannusta ja
sekasortoa, käyttäen hyväkseen kirkon paloa ja siitä aiheutuvia menoja.
Uskomattomilla valheilla houkuteltiin ihmisiä eroamaan kirkosta." Mutta
ihmiset eivät halunneet siirtyä siviilirekisteriin, minkä takia
perustettiin uusi seurakunta, "sellainen, jossa ei tarvitse mitään
maksaa." 69 ihmistä erosi Kauhavan seurakunnasta. Näistä 60 ilmoitti
syyksi rahalliset seikat eli uhraukset uuden kirkon rakentamisen
tähden, kuusi erosi jonkun muun syyn takia ja vain kolme ilmoitti
eroavansa uskonnollisista syistä. Kangas piti eroamissyitä keveinä. Hän
kertoo useiden perheiden pyrkivän takaisin seurakuntaan, kun uuden
Kansallisseurakunnankin piti verottaa jäseniään. Kirkkoherrasta uuden
seurakunnan perustaminen tuntui aivan turhalta. Kauhavan seurakunta oli
"väkirikas", väkiluku 31.12.1922 oli 9.412. Näin kirkkoherra piti
onnellisempana, jos anomus saisi raueta. Tämän jälkeen Turun
arkkihiippakunnan tuomiokapituli antoi lausuntonsa 26.7.1923. Se ei
muutoin vastustanut anomusta, mutta huomautti, ettei
yhdyskuntajärjestyksessä mainita mitään kokouksissa laadittavasta
pöytäkirjasta ja sen tarkistamisesta. Arkkipiispa Gustaf Johanssonin
lausunnossa on ohjailun tuntua. Hän kysyy, eikö olisi syytä "antaa
hakijoille tilaisuus ilmoittaa haluavatko he hakemuksessaan pysyä." Maaherra Bruno Sarlin lausui 8.6.1923, ettei hänellä ole mitään rekisteröintianomusta vastaan. Arkkipiispan toive ohjailusta
toteutui. OPM kehotti 6.9.1924 maaherraa lyhyehkön määräajan kuluessa
vaatimaan hakijoilta, mikäli he edelleen haluavat pysyä anomuksessaan,
lausunnon Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin kirjelmästä, minkä
jälkeen lausunto tai todistus sen vaatimisesta oli toimitettava
OPM:lle. Sarlin vastasi 22.9.1924. Hän
liitti oheen hakijoilta vaaditun lausunnon, jota akti ei kuitenkaan
sisällä. Koska yhdyskuntajärjestyksestä puuttui uskonnonvapauslain 14 §
4) kohdassa edellytetyt määräykset kokouksissa laadittavasta
pöytäkirjasta, Sarlin lausui nyt, että hakemus jätettäisiin huomiotta. Hylkäävä päätös Ministeriö antoi hylkäävän päätöksensä 25.9.1924. Kun asiakirjoissa ei ole Kauhavan Kansallisseurakunnan ehdotusta yhdyskuntajärjestykseksi, sitä ei voida vertailla
Kristuksen Pyhän Seurakunnan vuonna 1926 hyväksyttyyn
yhdyskuntajärjestykseen. Hengenheimolaisuutta kuitenkin oli senkin
perusteella, että Kauhavan Kansallisseurakunnasta tuli 1927
KPS-yhdyskunnan seurakunta. Yhdyskunnan perustajat Rekisteröintianomuksen tekivät
3.7.1925 saarnaaja Lassi Wille Partanen Mietoisista ja Johan Lamminen
Humppilasta sekä 20 muuta henkilöä. Sen jätti valtioneuvostolle
25.7.1925 konttoristi Ingrid Stenius 16 liitteen kera. Anomuksessa on
helsinkiläisen asianajaja J. Joutsenlahden leima. Avoin
asianajovaltakirja oli annettu samoin 3.7.1925 Humppilassa.
Alunperin yhdyskunnan nimeksi
ehdotettiin Apostolinen Kristuksen Pyhä Seurakunta, mutta ensimmäinen
sana karsiutui pois prosessin aikana. Yhdyskunnan 22 perustajaa olivat pääosin Humppilasta: 1. Lassi Wille Partanen, Mietoinen Anomuksen todistivat Eino Jaakkola ja Otto Ilmanen. Yhdyskunnan vanhinten neuvosto Yhdyskunnan hallituksena toimi vanhinten neuvosto, johon oli valittu: Saarnaaja Lassi Wille Partanen, puheenjohtaja Myöhemmin yhdyskunta lähetti
muutosilmoituksen rekisteröitäväksi 11.11.1929. Se perustui 8.7.1929
suoritettuun vaaliin. Rekisteröinti tapahtui 11.12.1929. Sen mukaan
hallituksen jäseninä olivat: Saarnaaja Johan Lamminen, Humppila, puheenjohtaja J. Haapasalo, Karinainen ja Virkatodistukset Hankkeen kärkiryhmän virkatodistukset tarkentavat kuvaa anojista. Mäkitupalainen ja saarnaaja
Lassi Wille Partanen (s. 7.5.1870) ja hänen vaimonsa Amanda (s.
19.5.1870) olivat eronneet evankelis-luterilaisesta kirkosta 7.4.1925. Johan Lamminen (oikeasti Juho
Lamminen, s. 4.10.1876 Jokioisilla) ja hänen vaimonsa Matilda (s.
10.2.1875 Jokioisilla) olivat siirtyneet Humppilan
evankelis-luterilaisesta seurakunnasta siviilirekisteriin 12.3.1923.
Heitä seurasivat lapset Ingrid Matilda (s. 1.4.1902 Jokioisilla) ja
Paul Johannes (s. 4.12.1904 Jokioisilla). Torpanomistaja, kirvesmies
Kustaa Albert Saloranta (oikeasti Gustaf Albert Saloranta, s. 13.3.1875
Koskella) kuului Turun tuomiokirkkoseurakuntaan. Räätäli Antti Rikhard Lamminen (s. 18.1.1874) kuului Koijärven evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Talollinen Eemeli Adolf
Juhonpoika Mäntylä (s. 3.9.1891 Ilmajoella) Ilmajoen Peltoniemen
kylästä ja hänen vaimonsa Alma Josefina Tuomaantytär (s. 14.6.1895
Ilmajoella) olivat kirjoilla Ilmajoen kunnan siviilirekisterissä. Palstatilallinen Joonas Iivari Matinpoika Porkkala (s. 23.12.1882) kuului Jalasjärven evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Räätäli Lauri William Lamminen (s. 25.10.1900 Jokioisilla) oli Humppilan evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsen. Suutari Wihtori Erik
Ruupertinpoika Lehto (s. 15.5.1867 Humppilassa) ja hänen vaimonsa Emma
Karoliina (s. 2.3.1867 Punkalaitumella) olivat siirtyneet Humppilan
siviilirekisteriin 23.2.1923. Henkilöistä, joiden
virkatodistukset sisältyivät anomukseen, noin 2/3 oli siis jo eronnut
evankelis-luterilaisesta kirkosta, 1/3 oli vielä sen jäseniä. Humppilan paikallisseurakunta Yhdyskunnan
rekisteröintianomuksessa ilmoitettiin samalla rekisteröitäväksi
yhdyskunnan Humppilan paikallisseurakunta. Sen hallituksena olevaan
johtokuntaan anojat olivat valinneet puheenjohtajaksi Johan Lammisen ja
sihteeriksi Lauri Viljami Lammisen sekä jäseniksi Tilda Lammisen,
Vihtori Lehdon ja Emma Lehdon, kaikki Humppilasta. (Uskonnollisten
yhdyskuntien rekisteri (1920-1976), Kristuksen Pyhä Seurakunta, sidos
II, aukeama 209, OPM:n II arkisto, Be:1, SVA.) Yhdyskuntajärjestys Yhdyskuntajärjestyksen (2 §, 2. mom.) mukaan "Seurakunta uskoo ja tunnustaa luterilaisen opin ja uskon tunnustuskirjat." Varojen perimisestä jäseniltä
määrättiin näin: "Jäseniä voidaan sitä paitsi veroittaa yhteisiin
seurakunnan menoihin korkeintaan 1 % niistä tuloista, joista
asianomainen maksaa veroa kunnalle. Veron suuruudesta päätetään
seurakunnan kokouksessa." (6 §, 1. mom.) Paikallisseurakunta ei maksanut veroa yhdyskunnalle (7 §). Yhdyskunta ei
rekisteröityessään saanut vihkimisoikeutta, sillä "yhdyskunnan jäsenten
väliset avioliitot ovat päätettävät niinkun siviliavioliitosta on
säädetty". Lausunnot ja korjattu anomus Jokioisten piirin nimismies Väinö Penttilä lausui 22.9.1925, ettei hänellä ole asiaan huomauttamista. Tampereen hiippakunnan
tuomiokapitulilta lausunto oli pyydetty 5.10.1925. Tuomiokapitulin
istunnossa 5.11.1925 olivat läsnä piispa Gummerus muiden ohella. Lausunnosta käy ilmi, että
asiassa oli jo aikaisemmin tehty anomus, josta tuomiokapituli oli
19.2.1925 antanut lausuntonsa esittäen anomuksen hylkäämistä. Myöhemmin oli jätetty uusi
anomus. Aikaisemmin esitetyt huomautukset oli siinä otettu huomioon.
Nyt tuomiokapituli oli edelleen vastahankainen yhdyskunnan perustamisen
suhteen. Se "ei ainakaan yhdyskuntajärjestyksessä ilmenevän
ajatussisällön ja tarkoitusperäin vuoksi ole millään tavalla
tarpeenvaatima". Tuomiokapituli ei kuitenkaan vastustanut asiaa, vaikka
yhdyskuntajärjestyksessä vieläkin oli epäselvyyksiä ja se oli
"muodollisesti varsin puutteellinen". Jonkinlaista erimielisyyttä
asiassa oli tuomiokapitulin sisälläkin. Sihteerinä ollut af Ursin oli
sitä mieltä, että kapitulin aiemmat huomautukset oli otettu huomioon
eikä yhdyskuntajärjestyksessä ollut mitään lakien tai hyvien tapojen
vastaista; hänellä ei ollut mitään yhdyskunnan rekisteröintiä vastaan.
Piispa kutsui notaarin apujäseneksi täysilukuisen tuomiokapitulin
saavuttamiseksi. Notaari yhtyi asessori Seppälän mielipiteeseen. Myös
asessori Hovilainen ja piispa kannattivat Seppälän mielipidettä. Näistä
asiakirjoista ei tosin ilmene, mikä Seppälän mielipide oli. Kuitenkin
asiassa järjestettiin äänestys. Yhdyskunnan korjattu anomus oli
allekirjoitettu 15.1.1926, ja Ingrid Stenius jätti sen
valtioneuvostolle 19.1.1926. Yhdyskunnan nimen alusta ehdotettiin
jätettävän pois sana Apostolinen. Lisäksi yhdyskuntajärjestyksen
seitsemän pykälää (10, 11, 12, 13, 15, 16 ja 18) oli muutettu.
Pyydettiin, että vanhat pykälät ja muutetut pykälät vahvistettaisiin
yhdyskuntajärjestykseksi. Nyt ehdotus hyväksyttiin. Antti Inkinen kirjoitti lyijykynällä asiakirjoihin "Merkittäneen usk. yhd. rekisteriin". "Maallikkokirkko" Vapaiden maallikkojen ja
maallikkosaarnaajien tarkoituksena oli toteuttaa hengellinen toiminta
mahdollisuuksien mukaan apostolisen alkuseurakunnan tavoin (Uppala
1976, 329). Teologisen koulutuksen saaneita pastoreita väheksyttiin
("virkapappi") ja pappisvaltaa moitittiin. Piti olla seurakuntakirkko,
ei pappiskirkkoa. Seurakunnan tuli kutsua itselleen sopivat opettajat. Uppala kertoo Johan Lammisen
olleen terävälahjainen saarnamies, joka kirjoitti paljon maallikkojen
lehtiin kuulumatta mihinkään maallikkojen seuraan. Hän oli julkisesti
arvostellut kirkkoa rankasti: Kirkko
on Babylon, huoruuden ja maan kauhistuksen äiti ... "waltiokirkko" on
"Kristuksesta luopunut portto, joka wäärää hengellisyyttä on
kannattanut ulkonaisella woimallaan ja tehnyt hengellistä hävitystä
kristikunnassa samoin kuin Babeli muinoin wäkivallalla." (Seurakunnan
Ääni, 3.4.1926, numerot 3-4, s. 38). Lamminen pyrki myöhemmin
takaisin evankelis-luterilaiseen kirkkoon, jolloin Humppilan
kirkkoherra halusi kirkkoneuvoston käsittelevän asiaa ja tekevän
ratkaisun. Lamminen ei kuitenkaan koskaan halunnut astua sen eteen
kuultavaksi. Asia raukesi. Maallikkosaarnaaja Iivari Porkkala oli
hautaamassa Lammisen 1944. Lammisen perheestä ne, jotka olivat
kuuluneet hänen seurakuntaansa, palasivat evankelis-luterilaiseen
kirkkoon 1949 (Uppala 1976, 327). Eliina Lamminen kertoo, että
hänen miehensä, Johan Lammisen poika Tuomas Lamminen, oli halunnut
heidät vihittävän evankelis-luterilaisessa kirkossa, mikä tapahtuikin
1949. Karinaisten paikallisseurakunta Vuonna 1926 tehtiin anomus
merkitä rekisteriin yhdyskunnan toinen seurakunta, Karinaisten
seurakunta (VN AD (1361/324) 1926, OPM AD (-/-) 1926, aktia ei löydy.)
Rekisteröitäväksi 29.12.1926 tehty anomus hyväksyttiin rekisteriin
20.5.1927 (Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri (1920-1976),
Kristuksen Pyhä Seurakunta, sidos II, aukeama 210, OPM:n II arkisto,
Be:1, SVA.) Karinaisten seurakunnan hallitukseen kuuluivat: Lohkotilallinen Otto Alarik Onnela, hallituksen puheenjohtaja, joka myöhemmin 12.4.1928 ilmoitettiin poistetuksi. Kaikki olivat Suomen
kansalaisia Karinaisista.
12.4.1928 rekisteröitäväksi tehdyt muutosilmoitukset hyväksyttiin
rekisteriin 14.4.1928. Tämän jälkeen paikallisseurakunnan hallituksen
jäsenet olivat: Tilallinen Otto Onnela, Karinainen, hallituksen puheenjohtaja, joka valittiin myöhemmin 20.1.1931 kolmeksi vuodeksi. Karinaisten seurakunnassa oli
34 jäsentä, ja paikallisena vanhimpana toimi Juho Haapasalo. Seurakunta
toimi vuoteen 1936 saakka (Uppala 1976, 327). Kauhavan Kansallisseurakunta Yhdyskunnan kolmas
paikallisseurakunta rekisteröitiin 14.10.1927. (Uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteri (1920-1976), Kristuksen Pyhä Seurakunta, sidos II, aukeama
212, OPM:n II arkisto, Be:1, SVA.) Kauhavalta käsin saadaankin selvennystä koko yhdyskuntaa koskien. Evankelinen maallikkoliike Kauhavan Kansallisseurakunta
syntyi osana evankelista maallikkoliikettä, jonka juuret ovat
evankelisten vuonna 1895 pitämässä Härmän kokouksessa (Pietiläinen
1999, 447). Evankelisesta liikkeestä
irtaantuivat ns. vapaat maallikot. 1920-luvulla Kauhavalla kulki Vaasan
Todistajien saarnaajia, joista osa kannatti kirkosta eroamista. Näitä
olivat Iivari Porkkala, L. W. Partanen ja Johan Lamminen. Kansallisseurakunta syntyy Pietiläinen
kertoo Kauhavan
historiassaan Kansallisseurakunnan syntytekijöistä ja vaiheista (s.
447-451). Kauhavan evankelis-luterilaisessa seurakunnassa oli
linjariitoja heränneiden (eli körttiläisten) ja evankelisten välillä.
Vuonna 1920 tapahtuneessa kirkkoherranvaalissa valituksi tuli Antti
Kangas (kirkkoherrana 1921-1934), mikä oli pettymys evankelisille. Myös
1921 perustetun kappalaisen viran vaali päättyi sekin evankelisten
tappioon. Joulupäivänä 1921 paloi kirkko, ja uuden kirkon
rakennuspaikasta oli erimielisyyttä. Uuden kirkon kustannusarvio oli
2,5 miljoonaa markkaa, mutta lopulta sen hinta ylitti kolme miljoonaa
markkaa. Rakennuskustannusten takia kirkollisveroa korotettiin
tuntuvasti. Samoihin aikoihin tuli voimaan uskonnonvapauslaki
(1.1.1923). Päätös Kansallisseurakunnan
perustamisesta tehtiin tässä tilanteessa, alkuvuodesta 1923 Erkki
Kauppilan talossa. Sitten yleinen kokous 10.3.1923 päätti perustaa
Evankelis-luterilaisen Kansallisseurakunnan. Esikuvana oli Amerikan
Kansallisseurakunta. Kirkko ja valtio molemmat
jarruttivat Kansallisseurakunnan virallistamista. Ensimmäinen
rekisteröintianomus tuli hylätyksi 25.9.1924 mitättömän muotoseikan
takia. Sen jälkeen Vaasan Todistajien Seura astui kuvaan ja jätti
saarnaajiensa (Lamminen, Porkkala ja Partanen) toimesta uuden anomuksen
opetusministeriölle vielä samana syksynä. Tämä yritys (VN AD (1024/247)
1927, aktia ei löydy) menestyi, ja Kauhavan Kansallisseurakunta
merkittiin lopulta rekisteriin 14.10.1927. Sen hallituksena olivat: Talollinen Erkki Kauppila Kauhavan pitäjän Kauhavan kylästä, hallituksen puheenjohtaja
Myöhemmin 12.11.1929 rekisteriin merkittiin vielä hallituksen jäseneksi maanviljelijä Oskari Harju Kauhavan Ylikylästä. Kirkosta eroaminen Erot kirkosta alkoivat 1923.
Tammikuussa erosi 40 henkeä ja maaliskuussa edellä mainitun kokouksen
jälkeen 165 henkeä, joista 112 sanoi liittyvänsä Kansallisseurakuntaan.
Kun Kansallisseurakuntaa ei vielä ollut rekisteröity, eroajat päätyivät
siviilirekisteriin. Evankelisia painotuksia nähtiin
erosyissä. Eroajat olivat maatalousväestöä lisänä muutama
käsityöläinen. Perustamiskokouksen ja virallisen rekisteröinnin välillä
vierähti lähes viisi vuotta. Kauhavan Kansallisseurakunnan
jäsenrekisteri alkaa vasta vuodesta 1928. Jäsenmäärä kasvoi tasaisesti,
huippu (252 jäsentä) saavutettiin 1933. Sen jälkeen jäsenmäärä laskee
ja jäseniä siirtyy takaisin evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. 1934
kirkollisveroäyrin hintaa laskettiin neljästä kolmeen markkaan, mikä
edesauttoi paluumuuttoa. Vuoden 1940 jälkeen Kansallisseurakunta ei
enää saanut uusia jäseniä, ja jäsenmäärä oli vain 123. Eniten jäseniä
oli Kauhavan kylän alueelta. Vuonna 1943 evankeliset saivat hyvitystä,
kun kirkkoherraksi valittiin evankelinen pappi. 1945 äyrin hinta laski
1,5 markkaan. Toukokuussa 1946 jäseniä oli enää alle 20; Kauhavan Kansallisseurakunta lopetettiin. Saarnaajan virka, rukoushuone ja hautausmaa Aluksi Kansallisseurakunnalla
oli tilapäisiä saarnaajia, mm. Lassi Partanen. 1920-luvun lopulla
perustettiin saarnaajan virka, johon 3.3.1929 valittiin Iivari Porkkala
Vaasan Todistajien Seurasta. Hän kiersi saarnaamassa, piti
hartaustilaisuuksia, rippikoulua ja seurakunnan jäsenrekisteriä.
Evankelinen julistus oli tärkeää. Porkkala teki itse lauluja ja
valmisti omia saarnoja. Erkki Kauppila oli Kansallisseurakunnan ensimmäinen puheenjohtaja ja hänen kuoltuaan
puheenjohtajaksi valittiin Kustaa Hemminki. Hemminki ja A. K. Harri
ostivat 1929 rukoushuoneeksi mökkipahasen ja tontin Pulkkilan ja
Pelkolan välillä, maantien vieressä. Mökissä oli tupa ja kamari, johon
mahtui enintään 50 henkeä. Hautausmaa-alue
ostettiin
Ruotsalasta Albin Passiselta 1929. Hautausmaa nimettiin Lepomaaksi.
Kansallisseurakunta kuitenkin velkaantui ja lokakuussa 1934 puolet
hautausmaasta myytiin Kauhavan Vapaakirkolle 6.500 markalla.
Rukoushuone jouduttiin myymään 1940, jonka jälkeen kokoonnuttiin
saarnaaja Porkkalan kotona. Porkkalakin turhaantui työhönsä
ja liittyi takaisin evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Jäljelle
jääneen puolikkaan hautausmaasta Kauhavan evankelis-luterilainen
seurakunta osti itselleen 1944. Siitä kunnostettiin sittemmin
nurmipintainen hautausmaa (Pietiläinen 1999, 434). Humppilan seurakunta "lakkautettu" 1929 Humppilan seurakunnan kohdalla
Muistutettavaa-sarakkeessa on merkintä, että yhdyskunnan tämä
seurakunta lakkautettiin valtioneuvoston päätöksellä 11.12.1929 ja
poistettiin rekisteristä. Sivun yläoikealla on punakynämerkintä
"Lakkautettu". Päätöstä ei kuitenkaan löydy ainakaan valtioneuvoston
päätöstaltioista (VN Kirjaajankonttorin arkisto, Toisteet,
Valtioneuvoston päätöstaltiot, Da:133, Päätöstaltiot XII (1929-1929)). Epäselvä anomus tai kirjelmä 1937 Vuonna 1937 Humppilan
seurakunnan toiminta oli joka tapauksessa heikentynyt. Opetusministeriö
sai 20.2.1937 päivätyn ja 26.2.1937 saapuneen anomuksen tai kirjelmän
koskien "yhdyskunnan" (tarkoitettaneen Humppilan paikallisseurakuntaa)
lakkaamista ja sen siirtymistä Kauhavan Kansallisseurakunnan yhteyteen
sekä yhdyskunnan vanhinten neuvoston kokoonpanoa (AD (296/71) 1937 OPM,
SVA). Ilmoituksen olivat tehneet
puheenjohtaja J. Lamminen ja sihteeri Iivari Porkkala. OPM lähetti
asian 27.2.1937 lausunnolle Vaasan läänin maaherralle. Vaasan
lääninhallitus vastasi 24.3.1937, ettei sillä ole mitään muistuttamista
anomusta vastaan. Tämä vastaus ei aivan
tyydyttänyt ministeriötä. Vanhempi hallitussihteeri Antti Inkinen
lähetti 2.4.1937 uuden kirjeen Vaasan lääninhallitukselle, jossa "...
kehoittaa Opetusministeriö Lääninhallitusta tarkistamaan ajatuksensa ja
nimenomaan selvittämään kuinka se on käsittänyt anomuksen sisällön ja
mitä toimenpiteitä se sen johdosta ehdoittaa". Maaherra K. V. Matsson vastasi,
että kirjoitus oli "epäselvä", mutta se oli Vaasassa käsitetty näin:
KPS-yhdyskunnan vanhinten neuvoston puolesta puheenjohtaja J. Lamminen
ja sihteeri Iivari Porkkala ovat ilmoittaneet yhdyskuntain rekisteriin
merkittäväksi, että yhdyskunta on lakannut olemasta ja siihen kuuluneet
Humppilan ja Karinaisten seurakunnat liittyneet Kauhavan Kansallisseurakunta Itse kirjelmää ei ole asiakirjoissa. Aikaa vierähti puolisen vuotta,
päätös annettiin 2.10.1937. OPM tutki asian, "mutta ei ole katsonut
kirjoitelmän, josta ei käy selville, mitä sillä tarkoitetaan, antavan
nykyisessä asussaan aihetta mihinkään toimenpiteisiin." (Päätöskonseptit 1937, OPM, SVA). Yhdyskunnan toiminta lakkaa Johan Lamminen kuoli 10.9.1944. Kauhavalla Kauhavan Kansallisseurakunnan vanhimpana oli ensin Jaakko Tikkala (1872-1925),
jonka jälkeen sitä palvelivat Lassi Partanen ja vähän Johan Lamminenkin
(Uppala 1976, 328). Tikkalan jälkeen vanhimman tehtävään kutsuttiin
1926 saarnaaja Iivari Porkkala. Porkkala oli jo vuosisadan alussa osallistunut maallikoiden toimintaan Vaasassa. Hänellä oli leipurinliike Jalasjärvellä. Hän oli vakaa, rauhallinen ja harkitseva mies, joka toimi vakituisemmin saarnaajana vuodesta 1915. Aluksi hän ei eronnut kirkosta, kuten Partanen ja Lamminen. Leipurinliike ei kuitenkaan menestynyt hyvin ja Porkkala muutti Kauhavalle 1926 perustaen leipurinliikkeen sinne ja ostaen talon Kauhavalta. Tällöin hän myös erosi kirkosta. Vuonna 1946 Kauhavan Kansallisseurakunnassa oli jäljellä vain 4-5 perhettä ja Porkkalakin liittyi takaisin kirkkoon (Uppala 1976, 328). Iivari Porkkala kävi kuitenkin saarna- ja seuramatkoillaan tämän jälkeenkin.
Humppilassa hän kävi kesäisin vielä 1950-luvun alkuvuosina. Reijo
Kupila (s. 1942), jonka äidin isä Johan Lamminen oli, muistaa Porkkalan
vierailut Leppälässä 1950-luvun alkuvuosina. Hänellä on vielä pieni
puukko tallella, jonka Porkkala toi tuliaisina hänelle Pohjanmaalta. Jokioisten piirin v.t.
nimismies A. Alasentie selvitti yhdyskunnan tilaa 1958. Hän ilmoitti
28.10.1958 kirjeitse OPM:lle (28.10.1958/10.11.1958 AD (1716/332) OPM,
SVA), että saarnaaja Johan Lamminen oli kuollut noin 15 vuotta sitten.
Lammisen poika Paavo Lamminen oli kertonut, ettei puheena olevaa
yhdyskuntaa enää ole olemassa. Uppala oli myös vapaiden
luterilaisen seurakuntien kannattaja. Hän esittää kriittisiä ja
arvostelevia huomautuksia maallikkosaarnaajien toiminnasta, mutta
lopputulema on kuitenkin näitä arvostava: "On kunnioitettava niitä,
jotka loppuun asti jäivät vaikkapa kokonaan itse käytetyn Jumalan sanan
ja Lutherin opetusten varaan eivätkä vasten parempaa tietoaan
ulkonaisia vaikeuksia välttääkseen palanneet entiseen kirkollisuuteen."
Yhdyskunnan toiminta lakkasi.
Seurakuntien hautausmaat, Vallan nummi Humppilassa ja Kauhavan Lepomaa,
jäivät olemaan. Näistä kirjoitetaan myöhemmin tällä sivustolla. Kimmo Sundström Lyhenteitä
Lähteitä Arkistolähteet Anomusdiaarit 1923, 1925 ja 1958 OPM, SVA Päätöskonseptit 1924 ja 1937, OPM, SVA VN Kirjaajankonttorin arkisto, Toisteet, Valtioneuvoston päätöstaltiot, Da:133, Päätöstaltiot XII (1929-1929). Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri (1920-1976), Kristuksen Pyhä Seurakunta, sidos II, OPM:n II arkisto, Be:1, SVA. Kirjallisuus Pietiläinen, Tuomo (1999) Kauhavan historia I. Kivikaudesta kaupungiksi tuloon, Kauhavan kaupunki, Saarijärvi. Suomen Asetuskokoelma 1926 (1927) Uppala, A. Aijal (1976) Tunnustukselliset Seurakunnat syntyvät. Suomen Tunnustukselliset Luterilaiset Seurakunnat. Taustaa ja syntyvaiheita. Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, Lahti. Valokuva Valokuva Johan Lammisesta. Eliina Lammisen kokoelma. Tiedonannot Reijo Kupila, 19.11.2012 Eliina Lamminen, 18.11.2012 |
||||||||||
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |