|
||||||||
KURIKAN VAPAASEURAKUNNAN JA KURIKAN HELLUNTAISEURAKUNNAN HAUTAUSMAA KURIKASSA (5.10.2012) |
||||||||
Kurikan
kaupungin Kurikankylässä on paikallisten Vapaa- ja
Helluntaiseurakunnan hautausmaa Paulaharjuntieltä poikkeavan
Palomäenkujan varrella, noin 50 metrin päässä Paulaharjuntien
risteyksestä. Kurikan keskustaan on noin kolme kilometriä. Tilan nimi on Kuusela
(301–404–6–104), pinta-ala 0,04 hehtaaria ja se on rekisteröity 21.10.1930.
Tila syntyi lohkomisen tuloksena, palstoja on yksi. Tilalla on oikeus
yhteiseen vesialueeseen (301–876–1–0). Tilaan ei ole kenelläkään
lainhuutoa.
Perustamislupa-anomus Hautausmaan perustamislupaa
anoivat Frans Korila, Maria Korila, W. Miina Keskijyrä, Jaakko
Mäkireinikka, Sanna Mäkireinikka ja Alma Laari (2.10.1925 VN AD (3917/677), 3.10.1925 AD (1219/266) OPM, SVA). Anomuksen jätti
kanslisti V. Stenbäck 2.10.1925 valtioneuvoston kirjaajankonttoriin ja
se saapui OMP:lle 3.10.1925. Anomus oli päivätty Kurikassa
26.9.1925. Anojat kirjoittivat, että he olivat olleet tähän toimeen
"pakoitettuja kun kirkosta eronneina meitä kohtaa vaikeuksia hautamaan
saannissa kuolleillemme". Jaakko Mäkireinikka ja hänen vaimonsa
Sanna Mäkireinikka olivat lupautuneet 26.5.1925 luovuttamaan
Mäkireinikka-tilasta nro 6 kolmen aarin suuruisen maa-alueen Kurikan
evankelis-luterilaisesta seurakunnasta eronneitten hautausmaaksi. Alue
sijaitsi ns. Palomäen mäellä. Piirilääkäri Munsterhjelmin Kurikassa 15.9.1925 päivätyn lausunnon mukaan alue on kuusimetsää kasvavaa ylänköä, joka viettää muihin suuntiin, muttei pohjoiseen. Likeisin ihmisasutus oli noin 60 metrin päässä, mutta välissä oli pienenlainen notko. Maanlaatu on "hautausmaaksi ihan sopiva". Hautausmaaksi ainotun alueen mitat olivat 12x33 metriä. Takauskirjan hautausmaan kunnossapidosta allekirjoittivat 26.9.1925 Matti Keskijyrä ja Daavid Laari. Vaasan läänin maaherra puolsi anomusta 9.10.1925. Turun arkkihiippakunnan
tuomiokapituli katsoi lausunnossaan 13.11.1925, etteivät hakijat ole
laillisesti näyttäneet omistusoikeuttaan maa-alueeseen ja ettei
hautausmaan jatkuvasta kunnossapidosta esitettyjä takeita voida pitää
riittävinä. Henkilötakausta ei pitäisi hyväksyä, kun kyseessä on
hautausmaan kunnossapitäminen ennakolta arvaamattoman pitkänä aikana. Kurikan kirkkoherra Yrjö Alanen
oli lausunut 29.10.1925, että seurakunnan lisähautausmaan osto ja
kuntoon laitto oli maksanut paljon, noin 50.000 markkaa. Lisäksi
vuosittaiseen maanajoon ym. meni noin 4.000–5.000 markkaa. Näin
kirkosta eronneilta vaadittiin hautasijasta 300 markkaa. Alasen mukaan
yksi hakijoista oli alaikäinen nuorukainen ja vain kolme perhettä
hakijoista oli vakavaraisia niin, että ne saattoivat ottaa osaa
hautausmaan kunnostamiseen. Alanen ei kuitenkaan vastustanut hakemusta.
Päätös Päätös annettiin 1.12.1925.
Talollinen Jaakko Mäkireinikka ym. Kurikan evankelis-luterilaisesta
seurakunnasta eronneet henkilöt oikeutettiin perustamaan hautausmaa
itseään ja muita kirkosta eronneita varten Mäkireinikan talon nro 6
maalla Kurikan pitäjän Kurikankylässä ehdolla, että anojat
laillistuttavat omistusoikeutensa alueeseen ja että hautauspaikkaa
pidetään kunnossa. Päätöksen allekirjoittivat opetusministeri E. N.
Setälä ja vanhempi hallitussihteeri Antti Inkinen (Päätöskonseptit
1.12.1925). Päätöksessä Frans Korilan nimi on yliviivattu. Kaksi hautakiveä Hautausmaa on nelikulmio. Kävin
tutustumassa siihen 27.8.1997 teuvalaisen Tapani Lähdeksen ja
kurikkalaisen kivimies Paavo Laineen kanssa. Metsittynyt alue kasvoi
kuusta, koivua ja pihlajaa. Hautausmaa oli aidattu rautalanka-aidalla,
jossa oli kaksi lankaa ja ohuet puiset aidanseipäät. Maalla oli kaksi
hautakiveä. Toisessa luki Jaakko Hyyppä 1880–1936, toisessa Feelix
Hakala-Ranta 19.4.1908–19.9.1935. Olavi Ojanperän mukaan hankkeen
puuhamies keskeytti hankkeen edistämisen, vaikka maalle oli jo haudattu
kymmenen vainajaa. Veikko Laarin mukaan tämä johtui ainakin siitä, että
naapurit valittivat hautausmaasta peläten valumavesien menevän heidän
kaivoihinsa. Ojanperä kertoi puhuneensa asiasta nimismiehen kanssa.
Maa-alueen olisi voinut liittää takaisin tilaan, josta se oli lohkottu,
ellei vainajia olisi ehditty haudata. Kun vainajia oli jo haudattu,
näin ei tehty, vaan vainajien omaisista koottiin hautausmaan
hoitokunta, jonka tehtäväksi jäi hoitaa hautausmaata. Hoitokunta
teki ainakin hautausmaan aidan. Seipäät hankittiin joltakin
kyllästämöltä Ilmajoelta. Laari kertoo, että Alma Laari oli hänen
äitinsä ja Daavid Laari isänsä. Jo perustamisvaiheessa hänen vanhimmat
veljensä olivat olleet ajamassa hienoa hiekkaa, "filleriä",
hautausmaalle. Myöhemmin Daavid Laari teki hautausmaalle kauniin
puuportin, jonka kuitenkin joku pahanilkinen naapuri varasti.
Jonkinlainen rumpuputkikin hautausmaalle asennettiin. Lisäksi tehtiin
tietysti siivoustöitä. Työt tehtiin talkoilla. Ojanperä oli hoitokunnan
puheenjohtajanakin, vaikka asui Laihialla. Hoitokunnan
puheenjohtajuus on jostakin syystä säilynyt Kurikan Vapaaseurakunnalla.
Muistomerkki Vierailin uudelleen Lähdeksen
kanssa hautausmaalla 5.9.2006. Tällöin hautausmaalle vievän polun
varteen oli pystytetty harmaasta kivestä tehty uusi kilpi, jossa oli
teksti Hautausmaa Vapaaseurakunta Helluntaiseurakunta suuraakkosin.
Edellä mainittujen Jaakko
Hyypän ja Feelix Hakala-Rannan hautakivet oli viety pois, niitä ei
näkynyt enää missään hautausmaalla. Hautausmaalla kasvoi edelleen
kuusia, mäntyjä, koivuja, pihlaja ja haapa. Keskelle hautausmaata oli
ilmestynyt harmaata graniittia oleva, 120x75x15 cm:n kokoinen
muistokivi. Siinä on Suomen Vapaakirkon käyttämä ristinmerkki ja
teksti Jumala on rakkaus suuraakkosin. Sen alapuolella on seuraavat
nimet ja elinajat: Veikko Laari 27.11.1926–6.12.1926 Nämä ovat hautausmaahan haudatut vainajat. Hautakivessä on myös harmaa jalustakivi.
Kirkosta eronneiden hautausmaa Veikko Laari kertoo isänsä
olleen mukana hautausmaata perustamassa. Perustajien joukossa oli
uskovaisia eri seurakunnista. Periaatteena oli, ettei saanut kuulua
evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Jaakko Mäkireinikka oli mukana
Vapaassa Lähetyksessä (Suomen Vapaakirkon edeltäjä), mutta liittyi
myöhemmin takaisin evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Laari ei ole varma, oliko hankkeessa mukana myös uskonnottomia, mutta
mitään kieltoakaan näiden suhteen ei ollut, jos oli hautapaikan
tarpeessa. Maalle ajettiin täytemaata ja maata nostettiin. Hautausmaalla oli portinpylväätkin, jotka ovat sittemmin hävinneet. Suuri lasten määrä haudattujen
joukossa johtuu silloisesta korkeasta lapsikuolleisuudesta. Laarinkin
perheessä oli 12 lasta, joista neljä kuoli pieninä. Veikko Laari syntyi
1928 ja hänen vanhempansa antoivat hänelle saman nimen kuin mikä oli
ollut hänen 1926 syntyneellä ja samana vuonna kuolleella isoveljellään.
Tämä veli (27.11.1926–6.12.1926) on ensimmäinen hautausmaalle haudattu
vainaja. Uusi hautakivi Uuden hautakiven ja kilven
pystyttivät vuonna 2001 Kurikan Vapaaseurakunta ja Kurikan
Helluntaiseurakunta yhdessä. Kiven valmisti kurikkalainen Kuntolan
Kiviveistämö. Yritys myi kiven puoleen hintaan, koska veistämön
nykyomistajien isoisä on haudattu hautausmaalle ja hänellä oli siellä
vanha hautakivi. Kivi maksoi yli 10.000 markkaa, ja Kurikan kaupunki
avusti huomattavalla summalla sen hankinnassa. Samalla kiviveistämö kuljetti vainajien omaisten pyynnöstä maalla olleet kaksi hautakiveä pois. Molemmat mainitut seurakunnat antavat hautausmaatoimikunnalle varoja hautausmaan hoitoa varten. Paljon hoidettavaa ei tosin ole, koska hautauksia ei enää tapahtu ja hautausmaa on jäänyt muistomerkiksi. Hautausmaahankkeen jäljelle jääneet paperit Veikko Laari on antanut vävynsä Timo Tumpulan haltuun. Hän on Kurikan Vapaaseurakunnan vanhimmiston puheenjohtaja. Kimmo Sundström Lyhenteitä
Lähteitä Arkistolähteet Anomusdiaari 1925, OPM, SVA Päätöskonseptit 1925, OPM, SVA Tiedonannot Veikko Laari, tiedonannot 4.10.2012, 15.10.2012 ja 18.10.2012 Olavi Ojanperä (k. 26.11.2002), tiedonanto Artikkeli pohjautuu tekijän selvitykseen Vaihtoehtoiset hautausmaat Suomessa (2007). Lue myös Hautausmaasarja [HTML] | ||||||||
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |