|
|
SYKSYN USKOMATON ILMESTYI VOIMAN VÄLISSÄ (9.9.2012) |
|
Uuden
Voima-lehden (7/2012) liitteenä ilmestyi nyt toista kertaa Helsingin
Vapaa-ajattelijat ry:n (HVA, 45349; perustettu 2.3.1936) Uskomaton.
Viime syksynä nähtiin lehden ensi numero. Entiseen tapaan 16-sivuisessa liitteessä HVA:n tuottamaa aineistoa on 13,5 sivua. Tekijät Kirjoittajat ja kuvittajat,
kymmenisen henkeä, ovat enimmäkseen HVA:n aktiiveja. Päätoimittaja on
vaihtunut Esa Ylikoskesta Ilkka Vuorikuruksi. Ahkerimpia kirjoittajia
ovat Ylikoski, Markku Pääkkönen ja Kimmo Laine. Myös noin puolet
julkaisun kuvista on Laineen. Viime vuoden avustajista ainakin
Tommi Paalanen ja Nora Luoto ovat poissa. Juttuja on yhteensä vähän
alle 20. Entiseen tapaan lehden on taittanut Heidi Friman. Sisältö Kirjoitukset koskettelevat
uskonnollista tuputusta lapsille, päiväkoteja, uskonnotonta
kotikasvatusta, koulua ja tunnustuksettomuuden puutetta, jota olemassa
olevat, vanhat ja voimakkaat instituutiot ylläpitävät.
Ihan oikein on huomattu, ettei
ihmisten omaa aktiivista tukeakaan tarvita, jotta asiat menisivät
huonosti ja pysyisivät huonolla kannalla, koska välinpitämättömienkin
ääni on kasaantunut vahvaan instituutioon. Sellaiset ovat alkaneet
edustaa ihmisten yläpuolelle noussutta mahtia. On erinomaisen hienoa, että
lapset ja heidän asemansa on esillä. Lapset ovat pitkään täysin
aikuisten armoilla, eivätkä kykene suojautumaan tuputukselta. Tästä
teemasta on hyödyllistä lukea myös Katriina Järvisen kirjoitus Fundamentalistiperheen lapsi ja neljännen käskyn kirous Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n verkkosivulta. Samalla tavalla kuin itse
Suomen evankelis-luterilainen kirkko, vapaa-ajattelijat kirjoittavat
kristinuskolla, evankelis-luterilaisuudella ja evankelis-luterilaisella
kirkolla olevan "poikkeusasema", "erikoisasema" ja "erityinen suhde"
valtioon tai yleensä julkiseen valtaan ja sen tuottamaan palveluun.
Tämä on turhaa kainostelua. Kyse on etuoikeuksista,
siis yhdenvertaisuuden puutteesta, jonka kääntöpuoli on syrjintä.
Ylikoski sentään käyttää sanaa "etuoikeusasema" Markku Pääkkösen
haastatellessa häntä (s. 12). Hieman erikoinen on Mikko Ijäksen kirjoitus Uskonnonopetuksen vähentämisestä
(s. 8) ja huoli siitä, ettei uskonnonopetuksen sisältöä kehitettäisi.
Miksi uskonnon opetuksen vähentäminen ei olisi kestävä ratkaisu?
Ainakin ateistit toivoivat, että uskonnon (ja elämänkatsomustiedon)
vuosiviikkotunteja olisi vähennetty kolmella, kun niitä vähennettiin
vain yhdellä. Se olisi ollut pitempi askel kohti sekulaaria koulua. Miksi uskonnottomat kantavat
huolta uskonnon opetuksen muutoksesta, eihän tämä opetus heitä koske?
Uskovaisten on itsensä ratkottava nämä ongelmat, jos he kokevat ne
ongelmiksi. Ei uskonnottoman oppilaan tarvitse opiskella lukuisia eri
uskontoja päättääkseen, että on uskonnoton. Ateistit tarvitsevat
toisenlaisia rakennustarpeita oman henkisen kasvunsa tueksi. He
tarvitsevat myös sekulaarin näkökulman, jota Uskomaton muuten edustaa.
Tämä näkökulma tarjoaa avaimen moneen käytännön ongelman ratkaisuun,
joita Uskomaton myös esittelee. Ijäksen toinen kirjoitus, Uskonnon vahingollisuudesta (s. 14), oli minusta parempi. Ylikoski on selvästi ateistien
kannattaman sekulaarin valtion, ja kaiken julkisen vallan
sekularisoimisen kannalla. Myös informaaliset, kristinuskoa tukevat
normit on siistittävä vastaamaan kaikkien yhdenvertaisuutta. On yhä
paikallaan muistuttaa kaukonäköisestä Suomen Työväenpuolueen Forssan
ohjelmasta (1903). Sen nojalla ateistien ja vapaa-ajattelijoiden
iskulause voitiin aiemmin ilmaista kolmella sanalla "Kirkko irti
valtiosta!". Nyt iskulauseeksi riittää kaksi sanaa "Sekulaari valtio!".
(Kannattaa silti muistaa, että Forssan ohjelmassa oli jotakin
kelvotontakin, nimittäin alkoholin kieltolaki. Aivan samasta syystä
ateistit eivät kannata uskonnonkaan kieltolakia.) Painovirheitä
lehdessä on vähän. Joskus ne ovat tosin ilahduttavia, esim. "kirkkoon
kuluva" (s. 10) tai "pesu" (tarkoitetaan persua) (s. 13). Lehti on leikattu hiuksen hienosti liian kapeaksi. Joistakin sivuista laitimmaiset kirjaimet jäivät giljotiinin uhreiksi. Väriläikkää kaivataan Lehti on parempi ja
kiinnostavampi kuin viime syksyn lehti, jonka perusteella Uskomaton
nimettiin Uusmunattomaksi. Se ei tarkoita, ettei sellaistakin lehteä
tarvittaisi. Uusi lehti on edelleen melko tasapaksu. Jonkinlainen
väriläikkä, kärki, pakina tms. olisi piristänyt lukukokemusta. Kimmo
Laineen kirjoitus Voi minun Päiviäni
(s. 13) on tämän suuntainen. Päivi Räsänen on kuitenkin ehdottomasti
kirkon hajottaja. Hän on voimakkaasti ja tuloksellisesti edesauttanut
kirkon jäsenkatoa. Useiden puolueiden konsensuspolitiikka mahdollistaa
tällaiset ministerit. Vaikka he koettavat tehdä kristillistä
politiikkaa, heidän sätkyttelynsä ajan suurta kulttuurivirtaa vastaan
auttaa joskus myös ateisteja, vaikka sitten vahingossa. Kimmo Sundström Lue myös Lehtiarviot [HTML]
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |