|
IHMISOIKEUSVAARA! OPETUSMINISTERI JUKKA GUSTAFSSON SELVITYTTÄMÄSSÄ USKONTOTIETOA (5.9.2012) |
YLEn Radio Vegan Radar-ohjelmassa pe 31.8.2012 kerrottiin islamilaisesta uskonnonopetuksesta (kohtaan 37 min asti). Ohjelman mukaan Närpiössä noin 70 muslimilasta on elämänkatsomustiedon (ET)
opetuksessa, kun sinne ei saada islaminopettajaa. Siis ET ei siellä ole
muuttunut islaminopetukseksi, eikä ET ole ollut sinänsä vakaumuksen
vastaista noille oppilaille, joille ET on lain tulkinnan puolesta
vapaaehtoista. Ylitarkastaja Pekka Iivonen Opetushallituksesta antoi
ohjeen islamin etäopetuksesta tai itseopiskelusta tai yhteistyöstä
paikallisen islamilaisen yhteisön kanssa eli opetuksen järjestämisestä
moskeijassa. Ohjelmassa myös kerrottiin esimerkkejä islamin opetuksen
ylilyönneistä, mutta samalla, muutaman vuoden takaiseen radio-ohjelmaan
verraten, kuinka siinä suhteessa on toisaalta voinut tapahtua
parannustakin. Elämänkatsomustiedon opetus ei ole missään tapauksessa syyllinen
islamin sen enempää kuin muidenkaan uskontojen opetuksen ongelmiin. Ohjelman kohdassa 35:35
opetusministeri Jukka Gustafsson kertoo – viitaten osaksi islamin
opetuksesta kerrottuun – aikovansa tehdä hallituksen
sivistyspoliittiselle ministerityöryhmälle aloitteen yhteisen
uskontotiedon opetusta valmistelevan työryhmän perustamisesta. Hän
puhui
uskonnonopetuksesta elämänkatsomustieto siis mitätöiden mutta ei
tietenkään
aikoen sen säästää. Opetusministeri Gustafsson/sd on sivistyspoliittisen ministerityöryhmän
puheenjohtaja. Muut seitsemän jäsentä ovat ministerit Lauri Ihalainen/sd,
Henna Virkkunen/kok, Paula Risikko/kok, Ville Niinistö/vihr, Carl Haglund/r,
Paavo Arhinmäki/vas ja Päivi Räsänen/kd. Ateistien ihmisoikeudet ovat nyt suurimmassa vaarassa kuin koskaan Suomen
itsenäisyyden aikana. Tähän asti laki ei ole pakottanut uskonnonopetukseen
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumatonta lasta vastoin huoltajien tahtoa
eikä (vuodesta 2003 lähtien) uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumatonta
lukion opiskelijaa vastoin hänen tahtoaan, mutta yhteinen ja pakollinen
uskontotieto veisi tämän vapauden, joka mielestäni on Suomen koululaitoksen
paras puoli kansainvälisessä ja erityisesti pohjoismaisessa vertailussa.
Uskontotiedossa uskontojen opit kerrotaan totena ja maailmaa ja elämää
tarkastellaan uskonnoista käsin, tietysti erityisesti luterilaisesta kristinuskosta. Toki oli aikansa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille peruskoulun
oppilaille uskontojen historia ja siveysoppi -oppiaine, mutta YK:n
ihmisoikeuskomitea totesi kanteluratkaisussaan vuonna 1981 sen olevan
ainakin osittain uskonnollista, minkä seurauksena syntyi, tai ei
ainakaan olisi voinut olla syntymättä, elämänkatsomustieto. Tältä perustalta voin siis sanoa, että ministerit ovat tilanteessa
syyllistyä ihmisoikeusrikokseen, jos he sokeasti pelkästään eri
uskonnollisten yhdyskuntien oman uskonnon opetusta katsomalla
päättävät perustaa ministeri Gustafssonin kaavaileman työryhmän. Siksi
heidän tulisi ottaa vakavasti uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomat
ja olla pakottamatta ainakaan näille uskontotiedoksi naamioitavaa
uskonnonopetusta. Mutta pelkään sokeuden vaivaavan ministereistä
montakin: uskonnonopetusta vastustaessaan he pakottavatkin kaikki
uskonnonopetukseen. Jouni Luukkainen |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |