|
SUONENJOKI LOPETTI OPETTAJAJOHTOISET RUOKARUKOUKSET (1.9.2012) |
Suonenjoen kaupungin koulutoimi antoi tammikuussa 2010 Opetushallituksen
muistioita selostaen menettelytapaohjeen, jonka mukaan kouluissa ja
päiväkodeissa uskonnon harjoittamista voivat olla vain 1) kirkossa käynnit,
joissa osallistutaan kirkonmenoihin, ja 2) aamun avaukset esimerkiksi
seurakunnan tietyin väliajoin pitäminä. Ohjeessa todettiin, että vaihtelevasti
on ollut myös 3) ruokarukouksia, mutta niistä menettelytapa sanoo seuraavaa: (Ruokarukoukset tulee korvata esimerkiksi yleisellä rauhoittumisella
ja ruokahetken kunnioittamisella.) Tämä (opettajajohtoisten) ruokarukousten lopettaminen selvisi eduskunnan
apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan vastauksesta 11.11.2011 (dnro 3634/4/10)
asiasta tehtyyn kanteluun. Kantelija oli yksityishenkilö. Huomasin, että hän on paikallisen ev.-lut.
seurakunnan pappi. Kantelun mukaan menettelytapaohje ei ole
uskonnonvapauden mukainen eikä tasapuolinen; se kieltää ruokarukouksen
lukemisen kaikilta ja samalla asettaa uskonnottoman ruokailuun
valmistautumisen muodon pakolliseksi kaikille. Lopettamiseen johti kaupungin koulunjohtajien kokous. Koulutuslautakunnan
kantelusta antamassa, koulutusjohtajan esittelemässä selvityksessä
ruokarukouksista kerrotaan tarkemmin seuraavaa: Ruokarukoukset jokapäiväisenä tapahtumana muutettiin
opettajajohtoisesta yhteisrukouksesta tilanteeseen, jossa
jokaisella on mahdollisuus rauhoittumisen hetkellä itsekseen
lukea ruokarukous, jos hän näin haluaa. Opettajajohtoisen ruokarukouksen lausumista esiintyi siellä täällä.
Jossain opettajat eivät halunneet sitä tehdä ja katsoivat, että se ei
kuulu koulun toimintoihin. Tällä yleisellä rauhoittumisella haluttiin
suoda tilaisuus niille, jotka haluavat sen ruokarukouksen sanoa, ja
kaikille yhteisesti tilanne on hyvien käytöstapojen opettamista ja
ruoan kunnioittamisen osoittamista. Ajatuksena oli luoda hetki, jossa
kaikkien ajatusmallien / uskontokuntien on mahdollista toteuttaa
itseään. Asiassa otettiin huomioon tapahtuman jokapäiväisyys, se että
ruokailuun mennään yhdessä ja on ehkä vaikeasti toteutettavissa
poistua paikalta ruokarukouksen ajaksi herättämättä huomiota. Lukiossa ruokailu on aikuisempien oppilaiden ruokailua eivätkä
opettajat valvo tai puutu ruokailutapahtumaan. Suonenjoen koulutoimen menettelytapaohje on tarkoitettu tasapuoliseksi
ohjeeksi, joka ei estä positiivista uskonnon harjoittamista. Se
toteuttaa negatiivista uskonnon vapautta; kenelläkään, mukaanlukien
opettajat, ei ole pakko osallistua tilaisuuksiin, joissa uskontoa
harjoitetaan. Menettelytapaohje ei ole muillakaan tavoin
uskonnonvapauden vastainen. Kantelijan vastine pitää menettelytapaohjetta selvityksen jälkeenkin
uskonnonvapauden vastaisena: "Jos opettajajohtoinen rukoilu on
kiellettyä, kuinka uskonnonvapaus toteutuu opettajan kohdalla? Jos
yhdessä rukoilu on kiellettyä, kuinka toteutuu oikeus yhteisölliseen
uskonnonharjoittamiseen? Kyseenalaista uskonnonvapauden kannalta on myös
se, että on pakko rukoilla toisen uskonnon tai toisten uskontojen
edustajien kanssa samanaikaisesti." Apulaisoikeusasiamies toteaa johtopäätöksissään, että Suonenjoen
toimintamallia voidaan hänen mielestään pitää perusteltuna niin positiivisen
kuin negatiivisenkin uskonnonvapauden yhtäaikaisen toteutumisen kannalta.
Hän jatkaa, että kouluissa on yhä enemmän eri uskontoja ja vakaumuksia
edustavia oppilaita, joiden uskonnonvapauden turvaaminen vaatii käytännön
kompromisseja ja sellaisten menettelytapojen luomista, jotka ovat
perusteltuja myös hienotunteisuuden ja oppilaiden sosiaalisten suhteiden
tukemisen näkökulmasta. Apulaisoikeusasiamies jätti suoraan puuttumatta yllä kertomiini kantelijan
kantelukirjeen sekä kantelijan vastineen yksityiskohtaisiin moitteisiin.
Moitteet olivatkin mielestäni aiheettomia. Suonenjoen menettelytapaohjeessa on mielestäni kuitenkin vikana se, jos
tuo "yleinen rauhoittuminen" on ymmärrettävä yhtä pitkänä hiljaisena
hetkenä kuin jonka opettajajohtoisen ruokarukouksen lukeminen vei. Se
oppilas (tai opettajakin), jonka (apulaisoikeusasiamiehen sanoin)
"kasvatukseen ja vakaumukseen ruokarukous kuuluu", saa mielestäni tyytyä
siihen, että lausuu ruokarukouksen mielessään, vaikka muut jo aloittaisivat
aterioinnin --- mutta hänellä on oikeus vaatia, että muut eivät häntä
silloin keskeytä. Mielestäni opettajajohtoiset yhteiset ruokarukoukset ovat laittomia. Niitä ei ole mainittu laeissa, opetussuunnitelmien perusteissa, eduskunnan kannanotoissa eikä Opetushallituksen muistioissa. Ne eivät siis todellakaan kuulu koulun toimintoihin. Niitä on ilmeisen mahdotonta järjestää niin, että oppilas voisi jäädä niistä pois. Puolinaista ratkaisua, että huoltaja kieltäisi oppilaan osallistumisen ruokarukouksen lausumiseen, mutta sallisi tämän silti olla läsnä ruokarukousta lausuttaessa, ei koulu saisi hyväksyä. Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisussa ei opettajajohtoisia ruokarukouksia kuitenkaan sinänsä katsottu laittomiksi. Mutta minun mielestäni opettajajohtoiset ruokarukoukset ovat jokaisen oppilaan uskonnonvapauden vastaisia, sellaisenkin, jonka huoltajat sellaiseen suostuisivat, sillä kenelläkään ei voi olla oikeutta käyttää koulunkäyntiin kuuluvaa kuuliaisuutta lapsen päivittäiseen uskonnonharjoituttamiseen. Oppilaan, joka haluaisi ruokarukouksen lausua, uskonnonvapauteen taas ei voi kuulua oikeutta vaatia siihen muita mukaan. Jouni Luukkainen |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |