|
||||||||||||||||||||||||||||||||
HALLA-AHO TUOMITTIIN KORKEIMMASSA OIKEUDESSA (18.7.2012) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Jussi Halla-ahon kriittisen kirjoituksen otsikko oli "Muutama täky
Illmanin Mikalle" (valtionsyyttäjälle). Halla-aho julkaisi kirjoituksen
3.6.2008 internetosoitteessaan. Illman oli aikaisemmin syyttänyt erästä toista henkilöä uskonrauhan
rikkomisesta. Halla-aho pahastui tuomiosta ja kirjoitti ja osoitti
täkyärsykkeensä Illmanille. Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske
tarttui täkyyn ja määräsi kihlakunnansyyttäjä Simo Kolehmaisen ajamaan
syytettä Halla-ahoa vastaan. Halla-ahoa syytettiin uskonrauhan rikkomisesta (URR) ja kiihottamisesta
kansanryhmää vastaan (KKV). Kysymys oli myös tekstin kriittisten
kappaleiden poistamisesta ja hävittämisestä (PH) Halla-ahon
internetkirjoituksesta. Kantaa ovat ottaneet syyttäjät (SY), Halla-aho
(H-A), tämän kirjoittaja Raimo Toivonen (RT), käräjäoikeus (KäO),
hovioikeus (HO) ja korkein oikeus (KKO). Halla-aho ilmoittaa vievänsä
asian Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen (EIT). Esitän kaavion muodossa, miten eri henkilöt ja tahot ovat joko
hyväksyneet (HYV) tai hylänneet (HYL) syytteen:
Halla-ahon kirjoitus löytyy internetosoitteesta Muutama täky Illmanin Mikalle.
Halla-aho ilmoittaa nykykirjoitusversiossa, että siitä on poistettu
jotain. Ilmoittaa asiasisällöltään tarkoin, mitä on poistettu. Näin
muutetussa kirjoituksessa on edelleen alkuperäinen kriittinen
asiasisältö luettavissa. Kriittistä tekstiä ei ole oikeasti poistettu. Viittaan myös omaan kirjoitukseeni Halla-aho sai syytteen tällä
palstalla aikaisemmin. KKO. USKONRAUHAN RIKKOMINEN Halla-ahon alkuperäinen, kahteen kertaan ja lihavoidulla kirjoitettu,
uskonrauhaa koskeva täky Mikalle on seuraava: Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä
uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto. Kirjoituksessa täsmennetään edelleen, että Muhammad on viisikymppisen
ikäisenä harjoittanut seksiä 9-vuotiaan kihlattunsa Aishan kanssa ja
liitto on näin "täyttynyt". Halla-aho ilmoittaa tietojen perustuvan
Koraaniin. KKO:n mielestä Halla-ahon täkykappale on uskonnollisesti voimakkaasti
herjaavaa ja häpäisevää. Jos Halla-ahon tekstistä etsitään jotain pilkkaavaa, loukkaavaa,
herjaavaa ja häpäisevää, niin sitä on keskeisen aineiston esittäminen
lihavoituna ja kahteen kertaan. Toinen kerta on liikaa. Toistetaan tässäkin paljon käytetty fraasi: Uskonnollinen "loukkaus
voidaan katsoa näin tehdyksi, kun herjaamisen tai häpäisemisen
loukkaavuuden käsittävät myös sellaiset henkilöt, jotka kenties itse
eivät pidä herjaamisen tai häpäisemisen kohdetta pyhänä, mutta antavat
arvoa toisella tavalla ajattelevien ihmisten vakaumukselle". Kysymys uskonnollisen täkylausuman totuudellisuudesta, eli Koraanin
mukaisuudesta, on keskeinen seikka Halla-ahon syyllisyyttä
arvioitaessa. KKO lausuu, että "kirjoituksessa on pyritty todistelemaan
sanottujen väitteiden paikkansapitävyyttä viittaamalla profeetta
Muhammadin elämästä Koraanissa kerrottuun". KKO ei lausu selvästi, että
Halla-ahon teksti perustuu Koraanin tekstiin ja asiasisältöön tai ei
perustu. Pikemminkin KKO vihjaa. että Halla-aho on esittänyt Koraanin
asiasisällöstä väärän tulkinnan. KKO olisi voinut varmentaa hyllyllään
olevista Koraaneista, löytyykö niistä ainakin joistain Halla-ahon kertoma
asiasisältö. Syyttäjätaho, Kalsketta myöten, ei kiistä mahdollisuutta, etteikö
täkypedofiilikertomus olisi asiasisällöltään ainakin jonkin Koraanin
version mukainen. Kalske pitää tosin myös mahdollisena, että olisi
olemassa koraaniversioita, joista kertomuskohta puuttuu tai on toisen
sisältöinen. Olisi siis olemassa erilaisia Koraaneja. Hakusanoilla
"Muhammad, Aisha" löytyy Googlesta 11 000 000 osumaa. Tämän
kirjoittajan arvion ja tulkinnan mukaan Halla-ahon kertomus
Muhammadista ja Aishasta on Koraanin mukainen ja siis totuuden mukainen.
Tämä seikka olisi pitänyt huomioida vapauttavana seikkana Halla-ahon
syyllisyyttä arvioitaessa. Käsitykseni mukaan Halla-ahon uskonrauhaa koskeva kirjoitus on islamin
uskon asiallista arvostelua ateistisen ja kristillisen kulttuurin
puitteissa. Kirjoitus on Halla-ahon poliittista toimintaa.
Sananvapaudesta on kysymys. Uskonrauhan kannalta kirjoitus on
uhka-asetelma: Islamilaiset pommimiehet ovat jo Tanskassa tulossa ja
autojen polttajat Malmössa tulossa. Islamilaiset tosin eivät ole
lotkauttaneet korvaansakaan Halla-ahon kirjoituksen vuoksi.
Etelä-Euroopan maissa islamilaisia on jo niin paljon, että siellä
varmaankin neuvotellaan, minkälaista ja kenen ehdoilla määräytyvää
uskonrauhaa siellä noudatetaan. Täkykirjoituksen ansiot sananvapauden ja tiedon julkistamisen kannalta
ovat suuret. Kirjoituksen loukkaavuus on hyväksyttävässä suhteessa
kirjoituksen ansioihin. Katson, että KKO:n tuomio on uskonrauhan
rikkomisen osalta väärä. Uskonrauharikos tunnetaan myös aikaisemmalta nimeltään "jumalan pilkka". KKO. KIIHOTTAMINEN KANSANRYHMÄÄ VASTAAN Halla-ahon alkuperäinen, kiihottamista kansanryhmää vastaan koskeva
kriittinen teksti on seuraava: Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien
kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre. Tässäkin Halla-aho oli pahoillaan erään kolmannen henkilön puolesta.
Kolmatta henkilöä oli julkisen sanan neuvosto kohdellut Halla-ahon
mielestä kehnosti. Tässäkin Halla-aho moittii Mikaa. Halla-ahon lausuma on totuuspohjainen, mutta ronskisti liioiteltu. Kirjoituksen perustelu- ja keventämispuoli on heppoisen luontoista.
Vertailu suomalaisiin henkirikostilastoihin on kaukaa haettu.
Henkirikoksia tehdään Suomessa lukumääräisesti ja prosentuaalisesti
vähän verrattuna somalialaisten ryöstelyyn. Ryöstäminen ja tappaminen
ovat eri vakavuusluokan tekoja. Loisiminen on halventava ilmaisu.
Sosiaalipakolaisuus olisi ollut parempi. Somalit ovat poliittisia
pakolaisia. Kenties Halla-aholla kummitteli taustalla hakemusten pitkä
käsittelyaika, joka ei ole somalien vika. Somalialaisten
raiskaustilastoja Halla-aho ei selosta. Pieni sakko kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on Halla-aholle paikallaan. KKO. POISTAMINEN INTERNETISTÄ. HÄVITTÄMINEN KKO määräsi Halla-ahon internetkirjoituksesta poistettavaksi ja
hävitettäväksi kappaleet 19 ja 25. Siis kriittiset, lihavoidut, sanalla
"Ohikulkijoiden" alkavat kappaleet. Hovioikeuden päätöksellä on jo
aikaisemmin määrätty poistettavaksi ja hävitettäväksi kappaleet 9 ja 17,
jotka alkavat sanalla "Profeetta". Poistamis- ja hävittämispykälä on olemassa. Tuomioistuin voi määrätä
poistamisseuraamuksen tai voi jättää sen määräämättä. KKO olisi voinut
jättää seuraamuksen määräämättä Halla-ahoa koskevassa langettavassakin
tuomiossa, koska poistamisseuraamus on merkityksetön. Kriittiset
virkkeet ovat edelleen KKO:n tuomiossa, syyteaineistossa,
lehtikirjoituksissa, internetkirjoituksissa ja tässä kirjoituksessa.
Googlesta tulee hakusanoilla "Halla-aho, Muhammad, Aisha" satoja osumia.
Kalske ei tartu näihin kaikkiin täkyihin eikä vaadi rangaistusta
myöskään itselleen. KKO:n poistamispäätös Halla-ahon tapauksessa on
suhteellisuusharhainen ja naurettava. Se on väärää hipiän kiillotusta.
Jos KKO ei olisi määrännyt lausumia poistettavaksi langettavasta
päätöksestä, niin silloin olisi ollut tarpeen selittää, miksi seuraamus
on jätetty tällä kertaa määräämättä. Näin ei syntyisi virheellistä
käsitystä, että poistamis- ja hävittämisseuraamusta ei voida koskaan
määrätä. MUUTA VIELÄ KKO on tuominnut Halla-ahon uskonrauhan rikkomisesta ja kiihottamisesta
yhdistettyyn 50 päiväsakkoon. Se on rahassa 50 x 8 € = 400 €. Halla-aho ei käytä asianajajien palveluksia. Tästä saattaa aiheutua
hänelle menetyksiä. Asianajajat tuntevat tuomareiden sielunelämän
paremmin ja osaavat muotoilla sanansa ja suostuttelunsa uskottavammiksi.
Halla-aho ei itse ole lakimies. Halla-aho julkaisi täkykirjoituksen 3.6.2008. Päätös KKO:sta viipyi 4
vuotta. Tuomio EIT:stä viipyy vielä pari kolme vuotta. Hidasta on. Ehkei sovi epäillä, että Halla-ahon persupuoluekanta olisi
oikeusneuvosten mielestä niin väärä, että hän olisi sen vuoksi saanut
ansaittua tylymmän kohtelun. Mika ja muut syyttäjät kehräävät leipäpalansa syyttämällä. Syyttäjät
ovat välttämätön paha maailmassa. Halla-aho on kirjoittanut täkykirjoituksensa hetkellisesti äkeissään.
Siinä on juosten pohditun maku. Halla-ahon kannattaa valittaa vielä EIT:hen. Voi mikä häpeä Suomen
oikeuslaitokselle sekä uskonto- ja maahantulokulttuurille, jos Halla-aho
voittaa juttunsa EIT:ssä osittainkin. Ja mikä säihky Halla-aholle ja
persupuolueelle. Panokset ovat suuret. Suomi on saanut EIT:ltä jo tähän
mennessä paljon tukkapöllyä ahtaasta sananvapaudesta. Halla-aho on arvostellut KKO:n päätöstä. Sen vuoksi hän joutui eroamaan
eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtajan tehtävästä. Hän on
kuitenkin jo nyt varmistanut menestyksensä seuraavissakin kunnallis- ja
eduskuntavaaleissa. Suuri määrä Suomen kansaa ei usko jumaliin eikä pidä
somaleista. Hymisteltäköön aiheista muutoin mitä tahansa. Halla-ahon asiassa ovat vastakkain toisaalta ateistit ja toisaalta
islamistit. Vastakkain ovat myös suomalaiset ja somalit. Rintamalinjoja
ja mahdollisia kotiin päin vetoja KKO:ssa on vaikea arvioida. Miten
puolueettomasti kristityt tuomarit ovat hoitaneet tuomitsemistehtävän.
Kristityt ja islamilaiset veljeilevät jonkin verran keskenään ja
toisaalta keskinäisissä uskonsodissaan tappavat toisiaan kaiken aikaa.
Onko KKO:ssa ollut ateisteja tuomitsemassa Halla-ahoa? Halla-ahon tuomitsivat KKO:ssa oikeusneuvokset Aarnio, Poutiainen,
Rajalahti, Raulos, ja Sippo. Mainitsen, että ainakin Rajalahti on
kristinuskonnollinen. Jämsän laamannina hän järjesti Jämsän
käräjäoikeuden uuden toimitilan uskonnollisen siunauksen noin 13 vuotta
sitten, eikä kutsunut siunaustilaisuuteen meitä paikallisia asianajajia.
Näin emme voineet jäädä siunaustilaisuudesta kutsuttuina pois.
Rajalahden isä oli pappi. Rajalahdella on myös kunnallispoliitikko- ja
säästöpankkitausta. Raimo Toivonen |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |