|
KONNEVESI-LIIKE. VOX ELEVATO (14.4.2012) |
Raimo Toivonen Vox Elevato Konneveden ev.lut. seurakunnassa vaikuttaa Konnevesi-liikkeeksi
kutsuttava enemmistö. Sitä vetävät kirkkoherra Olavi Virtanen ja
kanttori Alexi Juhanpelto. Liikkeen tavoitteena on kirkon uudistaminen
ja nykyaikaistaminen. Luvassa on jotakin aivan tavatonta. Liikkeellä on
yhteyksiä Sonkajärven kirveskirkkoherraan Markku Suokonaukioon.
Liikkeellä ei ole yhteyksiä Nokia-missioon eikä Luther-säätiöön. Konneveden kirkkorakennus on rakennettu konneveteläisestä harmaasta
graniitista 1922. Seurakunnan kirkollisveroprosentti on 2,00.
Seurakunnalla on yhdeksän vakinaista työntekijää tai herraa ja lisäksi
on tilapäisiä hautausmaatyöntekijöitä. Kunnanvaltuustossa ja varmaankin
myös kirkkovaltuustossa on keskustapuolueella ehdoton enemmistö. Konneveden kirkollisvaaleissa 2010 oli äänestysprosentti 29,1. Se on
korkea. 16--17-vuotiaiden prosentti oli 16,4. Konneveden seurakunnasta
erosi samana vuonna 22 henkilöä, joka on noin 1 % koko kunnan
väestömäärästä. Seurakuntaan liittyi 3 henkilöä. Konnevesi-liike järjestää kesäisin 11-päiväisen Vox Elevato
-musiikkifestivaalin. Tänä vuonna 2012 järjestettiin myös 7-päiväinen
pääsiäismusiikkifestivaali. Festarit varmaankin jatkuvat. Vox Elevato
tarkoittanee suomennettuna vaikkapa musiikilla kirkastamista. Festareilla esiintyi aikoinaan Juice Leskinen ja muita saman tyyppisiä
taiteilijoita, joiden jumal-uskosta ei ollut takeita. Siellä käväisi
mestarilaulaja Jorma Hynninen, jonka jumal-uskosta on takeet. Tango- ja
Elvismessu-nimikkeet mainitaan. Kerrotaan työväenlaulukin kuullun
Konnevedellä. Sponsorijoukossa mainitaan Konneveden työväenyhdistys ja
Lions-club, vaan ei muita puolueita. Festareiden ohjelmat tuskin ovat
kaikilta osin steriilin uskonnollisia. Nuorekkaammalla ja rennommalla
menolla uudistetaan ja nykyaikaistetaan Konnevedellä ev.lut. kirkkoa.
Piispa on hyväksynyt menon. Vaikutelmaksi jää, että festariyleisön keski-ikä on nuorempi kuin mitä
on totuttu näkemään kirkollisissa tilaisuuksissa. Kirkkoherra,
kepulainen ex-kansanedustaja Lauri Oinonen Keuruulta vieraili. Yleisöä
on naapurimaakunnista saakka. Kaikki yleisö ei sovi kaikin kerroin
kivikirkkoon sisälle yhtäaikaa. Olavi (ja täällä Raimo vaan tuttavallisesti) Olavi ei usko ruumiin ylösnousemukseen. Luut ja tuhkat eivät pöllähdä
haudoista ylös ylösnousemuksessa. (Hautojen moninkertaista liputtamista,
rahastamista ja uudelleenhautausta Olavi ei käsittele. RT) Sielun
olemassaoloon Olavi uskoo. Sielu ei ole missään vaiheessa välitilassa,
vaan on kaiken aikaa taivaassa Jumalan luona. (Jumala kirjoitettuna
tässä isolla alkukirjaimella. RT) Olavi haluaa muuttaa ev.lut.
uskontunnustusta muullakin tavalla. Siinä pitäisi Olavin mielestä
mainita lähimmäisen rakkaus, luonnon suojelu ja ajatuksen vapaus.
Luterilaisuus on järjen uskonto. Magian, kristillisen taikauskon aika on
päättynyt. Jumala ja kuoleman jälkeinen elämä ovat olemassa. "Voi hyvä Luoja. Täällä me ollaan: Isot, pienet, hyvät, pahat, kauniit,
komeet, rikkaat, köyhät, ujot, rohkeat, lomautetut, juopot, hullut,
ihanat, uskovaiset, turhakkeet, työttömät, homot, hurskaat, yksinäiset,
ähkyt. Amen." Olavi luettelee 59 henkilöryhmää, joille kaikille hän
pyytää (Jumalalta RT) sisältöä elämään, pyytää voimaa ja herkkyyttä.
Olavi jättää ainakin seitsemän merkittävää henkilöryhmää oman
elämänsisältönsä, voimiensa ja herkkyytensä varaan, nimittäin rumat,
saamelaiset, romanit, huorat, pakanat, mamut ja varkaat. Olavi jakaa ehtoollista kirkon keskikäytävällä eikä alttarilla. Syntinen
saa itse ottaa vadista siunatun ehtoollispiparin, saa itse kastaa sen
ehtoollisviinimukiin ja saa lopuksi itse mutustaa sen poskeensa.
Olavi haluaa tehdä kirkonmenoista mahdollisimman kynnyksettömiä.
Meikäläinen vanha pinttynyt pakanakin saattaisi paikalle satuttuaan
herkistyä tuollaisessa ympäristössä niin, että menisin minäkin
ehtoolliselle ja vaihtaisin siinä ohessa parit nopeat vitsit Olavin
kanssa. En liittyisi tätä enempää kirkon jäseneksi. Synneistä puhuen
niin omat tekemäni kolttoset yrittäisin kuitenkin oikoa myöhemmin,
muualla ja muilla keinoin kuin herran pyhällä ehtoollisella.
Oikeistososialidemokraattinen viri ehtoollisenjakoympäristössä ei
häiritsisi aivan sietämättömästi. Unohtaisin hetkeksi, että maailmassa
on muunkinlaisia pappeja kuin Olavi. On etäisiä, inhottavia, kopeita,
ällöttäviä, salarakastajia, pyyleviä, hienoja, arkkipiispoja, tavallisia
piispoja, lesboja, sukupuolensa vaihtaneita, sotilaspappeja,
kansalaissodan valkoisia liipasinpappeja, nilviäistyyppejä, hajuvedelle
haisevia ja korkeille paikoille hakeutuvia. Olavi asettuu ryhmäkuvissa muiden taakse. Pelkästään tällä perusteella
hän ansaitsee yhden keskikokoisen lätkän rintamukseensa lisää. Olavi suostuu vihkimään homot ja lesbot avioliittoon. Toisaalta hän
haluaa epäjohdonmukaisesti poistaa kirkolta vihkimisoikeuden. Hän haluaa
poistaa kirkolta myös verotusoikeuden. Ev.lut kirkon kannalta Olavi on vikuripappi ja Alexi on vikurikanttori. Olavi on perehtynyt minun kirjaani "Papit kansalaissodassa". Häntä
elähdyttää kirjassani esitetty pappien moitiskelu. Määräraha Konneveden kirkkovaltuusto hyväksyi äänin 9 vastaan 6 festarien
järjestämiseen 6 000 euron suuruisen tukimäärärahan. Monet kepulaisetkin
valtuutetut äänestivät määrärahan puolesta. Vähemmistöön jääneitä,
määrärahaa vastustaneita kirkkovaltuutettuja harmitti. Rahan keruun kiusaus on pesiytynyt kirkon uudistamisliikkeeseenkin.
Festareiden sisäänpääsymaksut, sponsot ja muut pyydykset tuottivat niin
paljon rahaa, että festareista jäi seurakunnalle nettovoittoa.
Tukimääräraha 6 000 euroa jäi käyttämättä. Vähemmistökirkkovaltuutettuja
harmitti vieläkin enemmän. Sigfrid Olavissa ja edeltäjäkollegassaan Sigfrid Sireniuksessa on yhteisiä piirteitä. Sigfridkin taipui tulemaan työväenluokan luokse eikä jäänyt odottelemaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, milloin työväenluokka kenties tulee hänen luoksensa. Sigfrid piti pienempänä menetyksenä sitä, että herraskainen väki ei viihtynyt hänen seuroissaan. Sigfrid lupasi työväenluokalle rauhaa, terveyttä ja omaisuuttakin, mutta vain ankarin ehdoin, että työväenluokan tulee mieltää Kristuksen evankeliumin ihanuus. Ihanuuden hylkäämänä ihmiskunta saattaa kulkea yhä suurempaa synkistymistä kohti. Sigfridin ja Olavin malli on salakavala yritys saada oikeistodemarit pysymään entistä uskollisemmin ev.lut. kirkon sylikissoina. Tietenkin Sigfridin ja Olavin malli maallistaa ja väljähdyttää kirkon aatetta ja otetta pitemmän ajan puitteissa. Sigfrid oli kansalaissodan aikana turvallisesti Lontoossa merimieskirkon hommissa. Jyväskylä Olavi haki Jyväskylän kirkkoherran istuinta ja arvoa. Tuomiokapituli
asetti hänet ylimääräiseksi neljänneksi ehdokkaaksi kolmen varsinaisen
ehdokkaan jälkeen. Olavi valitti ehdokasjärjestyksestä korkeimpaan
hallinto-oikeuteen saakka ja hävisi. Olavia harmitti. Kirkkoherran vaalissa 19--20.2 2012 Jyväskylässä äänesti 3150
äänestäjää, mikä on 4,17 % kaikista jyväskyläläisistä kirkollisista
äänioikeutetuista. Se on vähän. Valituksi tuli vt. kirkkoherra Arto
Viitala 2334 äänellä. Toiseksi tullut ehdokas sai 351 ääntä. Kolmas sai
295 ääntä. Olavi sai 265 ääntä. Tullakseen valituksi olisi Olavin
pitänyt saada Jyväskylän oikeistodemareilta 6000 ääntä enemmän. Olavia
harmitti vieläkin enemmän. Kepulaiset ja oikeistodemarit ovat kirkollisessa kentässä lähellä
toisiaan ja pystyvät yhteiseloon. Konnevesi-liike ei ole levinnyt Konneveden ulkopuolelle enempää. Raimo
Jos Konnevesi-liike kutsuu minut keskustelemaan seuraavaan Vox Elevato
-festariin, niin minä menen sinne seuraavin ankarin ehdoin:
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |