KONNEVESI-LIIKE. VOX ELEVATO (14.4.2012)

Raimo Toivonen

Vox Elevato

Konneveden ev.lut. seurakunnassa vaikuttaa Konnevesi-liikkeeksi kutsuttava enemmistö. Sitä vetävät kirkkoherra Olavi Virtanen ja kanttori Alexi Juhanpelto. Liikkeen tavoitteena on kirkon uudistaminen ja nykyaikaistaminen. Luvassa on jotakin aivan tavatonta. Liikkeellä on yhteyksiä Sonkajärven kirveskirkkoherraan Markku Suokonaukioon. Liikkeellä ei ole yhteyksiä Nokia-missioon eikä Luther-säätiöön.

Konneveden kirkkorakennus on rakennettu konneveteläisestä harmaasta graniitista 1922. Seurakunnan kirkollisveroprosentti on 2,00. Seurakunnalla on yhdeksän vakinaista työntekijää tai herraa ja lisäksi on tilapäisiä hautausmaatyöntekijöitä. Kunnanvaltuustossa ja varmaankin myös kirkkovaltuustossa on keskustapuolueella ehdoton enemmistö.

Konneveden kirkollisvaaleissa 2010 oli äänestysprosentti 29,1. Se on korkea. 16--17-vuotiaiden prosentti oli 16,4. Konneveden seurakunnasta erosi samana vuonna 22 henkilöä, joka on noin 1 % koko kunnan väestömäärästä. Seurakuntaan liittyi 3 henkilöä.

Konnevesi-liike järjestää kesäisin 11-päiväisen Vox Elevato -musiikkifestivaalin. Tänä vuonna 2012 järjestettiin myös 7-päiväinen pääsiäismusiikkifestivaali. Festarit varmaankin jatkuvat. Vox Elevato tarkoittanee suomennettuna vaikkapa musiikilla kirkastamista.

Festareilla esiintyi aikoinaan Juice Leskinen ja muita saman tyyppisiä taiteilijoita, joiden jumal-uskosta ei ollut takeita. Siellä käväisi mestarilaulaja Jorma Hynninen, jonka jumal-uskosta on takeet. Tango- ja Elvismessu-nimikkeet mainitaan. Kerrotaan työväenlaulukin kuullun Konnevedellä. Sponsorijoukossa mainitaan Konneveden työväenyhdistys ja Lions-club, vaan ei muita puolueita. Festareiden ohjelmat tuskin ovat kaikilta osin steriilin uskonnollisia. Nuorekkaammalla ja rennommalla menolla uudistetaan ja nykyaikaistetaan Konnevedellä ev.lut. kirkkoa. Piispa on hyväksynyt menon.

Vaikutelmaksi jää, että festariyleisön keski-ikä on nuorempi kuin mitä on totuttu näkemään kirkollisissa tilaisuuksissa. Kirkkoherra, kepulainen ex-kansanedustaja Lauri Oinonen Keuruulta vieraili. Yleisöä on naapurimaakunnista saakka. Kaikki yleisö ei sovi kaikin kerroin kivikirkkoon sisälle yhtäaikaa.

Olavi (ja täällä Raimo vaan tuttavallisesti)

Olavi ei usko ruumiin ylösnousemukseen. Luut ja tuhkat eivät pöllähdä haudoista ylös ylösnousemuksessa. (Hautojen moninkertaista liputtamista, rahastamista ja uudelleenhautausta Olavi ei käsittele. RT) Sielun olemassaoloon Olavi uskoo. Sielu ei ole missään vaiheessa välitilassa, vaan on kaiken aikaa taivaassa Jumalan luona. (Jumala kirjoitettuna tässä isolla alkukirjaimella. RT) Olavi haluaa muuttaa ev.lut. uskontunnustusta muullakin tavalla. Siinä pitäisi Olavin mielestä mainita lähimmäisen rakkaus, luonnon suojelu ja ajatuksen vapaus. Luterilaisuus on järjen uskonto. Magian, kristillisen taikauskon aika on päättynyt. Jumala ja kuoleman jälkeinen elämä ovat olemassa.

"Voi hyvä Luoja. Täällä me ollaan: Isot, pienet, hyvät, pahat, kauniit, komeet, rikkaat, köyhät, ujot, rohkeat, lomautetut, juopot, hullut, ihanat, uskovaiset, turhakkeet, työttömät, homot, hurskaat, yksinäiset, ähkyt. Amen." Olavi luettelee 59 henkilöryhmää, joille kaikille hän pyytää (Jumalalta RT) sisältöä elämään, pyytää voimaa ja herkkyyttä. Olavi jättää ainakin seitsemän merkittävää henkilöryhmää oman elämänsisältönsä, voimiensa ja herkkyytensä varaan, nimittäin rumat, saamelaiset, romanit, huorat, pakanat, mamut ja varkaat.

Olavi jakaa ehtoollista kirkon keskikäytävällä eikä alttarilla. Syntinen saa itse ottaa vadista siunatun ehtoollispiparin, saa itse kastaa sen ehtoollisviinimukiin ja saa lopuksi itse mutustaa sen poskeensa. Olavi haluaa tehdä kirkonmenoista mahdollisimman kynnyksettömiä. Meikäläinen vanha pinttynyt pakanakin saattaisi paikalle satuttuaan herkistyä tuollaisessa ympäristössä niin, että menisin minäkin ehtoolliselle ja vaihtaisin siinä ohessa parit nopeat vitsit Olavin kanssa. En liittyisi tätä enempää kirkon jäseneksi. Synneistä puhuen niin omat tekemäni kolttoset yrittäisin kuitenkin oikoa myöhemmin, muualla ja muilla keinoin kuin herran pyhällä ehtoollisella. Oikeistososialidemokraattinen viri ehtoollisenjakoympäristössä ei häiritsisi aivan sietämättömästi. Unohtaisin hetkeksi, että maailmassa on muunkinlaisia pappeja kuin Olavi. On etäisiä, inhottavia, kopeita, ällöttäviä, salarakastajia, pyyleviä, hienoja, arkkipiispoja, tavallisia piispoja, lesboja, sukupuolensa vaihtaneita, sotilaspappeja, kansalaissodan valkoisia liipasinpappeja, nilviäistyyppejä, hajuvedelle haisevia ja korkeille paikoille hakeutuvia.

Olavi asettuu ryhmäkuvissa muiden taakse. Pelkästään tällä perusteella hän ansaitsee yhden keskikokoisen lätkän rintamukseensa lisää.

Olavi suostuu vihkimään homot ja lesbot avioliittoon. Toisaalta hän haluaa epäjohdonmukaisesti poistaa kirkolta vihkimisoikeuden. Hän haluaa poistaa kirkolta myös verotusoikeuden.

Ev.lut kirkon kannalta Olavi on vikuripappi ja Alexi on vikurikanttori.

Olavi on perehtynyt minun kirjaani "Papit kansalaissodassa". Häntä elähdyttää kirjassani esitetty pappien moitiskelu.

Määräraha

Konneveden kirkkovaltuusto hyväksyi äänin 9 vastaan 6 festarien järjestämiseen 6 000 euron suuruisen tukimäärärahan. Monet kepulaisetkin valtuutetut äänestivät määrärahan puolesta. Vähemmistöön jääneitä, määrärahaa vastustaneita kirkkovaltuutettuja harmitti.

Rahan keruun kiusaus on pesiytynyt kirkon uudistamisliikkeeseenkin. Festareiden sisäänpääsymaksut, sponsot ja muut pyydykset tuottivat niin paljon rahaa, että festareista jäi seurakunnalle nettovoittoa. Tukimääräraha 6 000 euroa jäi käyttämättä. Vähemmistökirkkovaltuutettuja harmitti vieläkin enemmän.

Sigfrid

Olavissa ja edeltäjäkollegassaan Sigfrid Sireniuksessa on yhteisiä piirteitä. Sigfridkin taipui tulemaan työväenluokan luokse eikä jäänyt odottelemaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, milloin työväenluokka kenties tulee hänen luoksensa. Sigfrid piti pienempänä menetyksenä sitä, että herraskainen väki ei viihtynyt hänen seuroissaan. Sigfrid lupasi työväenluokalle rauhaa, terveyttä ja omaisuuttakin, mutta vain ankarin ehdoin, että työväenluokan tulee mieltää Kristuksen evankeliumin ihanuus. Ihanuuden hylkäämänä ihmiskunta saattaa kulkea yhä suurempaa synkistymistä kohti. Sigfridin ja Olavin malli on salakavala yritys saada oikeistodemarit pysymään entistä uskollisemmin ev.lut. kirkon sylikissoina. Tietenkin Sigfridin ja Olavin malli maallistaa ja väljähdyttää kirkon aatetta ja otetta pitemmän ajan puitteissa. Sigfrid oli kansalaissodan aikana turvallisesti Lontoossa merimieskirkon hommissa.

Jyväskylä

Olavi haki Jyväskylän kirkkoherran istuinta ja arvoa. Tuomiokapituli asetti hänet ylimääräiseksi neljänneksi ehdokkaaksi kolmen varsinaisen ehdokkaan jälkeen. Olavi valitti ehdokasjärjestyksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka ja hävisi. Olavia harmitti.

Kirkkoherran vaalissa 19--20.2 2012 Jyväskylässä äänesti 3150 äänestäjää, mikä on 4,17 % kaikista jyväskyläläisistä kirkollisista äänioikeutetuista. Se on vähän. Valituksi tuli vt. kirkkoherra Arto Viitala 2334 äänellä. Toiseksi tullut ehdokas sai 351 ääntä. Kolmas sai 295 ääntä. Olavi sai 265 ääntä. Tullakseen valituksi olisi Olavin pitänyt saada Jyväskylän oikeistodemareilta 6000 ääntä enemmän. Olavia harmitti vieläkin enemmän.

Kepulaiset ja oikeistodemarit ovat kirkollisessa kentässä lähellä toisiaan ja pystyvät yhteiseloon.

Konnevesi-liike ei ole levinnyt Konneveden ulkopuolelle enempää.

Raimo

Jos Konnevesi-liike kutsuu minut keskustelemaan seuraavaan Vox Elevato -festariin, niin minä menen sinne seuraavin ankarin ehdoin:

  • Keskustelu käydään siunaamattomassa huonetilassa. 
  • Tilaisuuteen on kaikilla vapaa pääsy.
  • Puheenvuorot jaetaan keskustelijoiden kesken kristillisesti tasan tiimalasin tai kananmunakellon tarkkuudella.
  • Keskustelijat ovat samalla lattiakorkeustasolla kuin yleisö.
  • Kohtuullinen huumori on sallittua.
  • Yleisö saa tehdä keskustelijoille kysymyksiä.
  • Kukaan ei saa käyttää tuhmaa kieltä eikä saa olla vahvasti humalassa.
  • Keskustelutilaisuudessa kaikki ovat sinuja.
  • Minusta otettuja valokuvia ei saa käyttää mainoksissa.
  • Keskustelutilaisuudessa pitää olla odotuksen mukaan paikalla vähintään 20 kuulijaa / kyselijää.
  • Minä viivyn juhlapaikalla vain keskustelutilaisuuden ajan enkä ota vastaan sumppeja tai känttyjä tai muita hyvävelitarjouksia. Kenties lisäksi tapaan konneveteläisiä tuohityöystäviäni.
  • Minä kännymoikkaan Konnevesireissulla vain tuohiystäviäni.
  • Tilaisuudessa on tarjolla tämä kirjoitus, ja kirkostaeroamiskaavake sekä minun kirjoittamani kirjat omakustannushinnoin. Varoitetaan, että kirjallisuuspöydän lähestyminen merkitsee varmaa taivasosuuden menetystä. Kirkkoonliittymisohjeet esitetään.
  • Kyseisen puolitoistaviikkoisen Vox Elevato -festarin nettovoitto jaetaan tasan Konneveden seurakunnan ja Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n kesken.


Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen Mitä uutta?