|
|
UUSI VAPAA AJATTELIJA -LEHTI ILMESTYI (12.4.2012) |
|
Vapaa-ajattelijain
liitto ry:n julkaisema Vapaa Ajattelija -lehti (1945-) kasvatti kokoaan
ja sivulukuaan. Vuoden 2012 ensimmäinen numero saapui lukijoille
16.3.2012. Tarkoituksena on julkaista neljä erillistä numeroa
vuosikerrassa. Näin lehti säilyy vielä aikakauslehtenä. Vähemmän kuin
neljä kertaa vuodessa ilmestyvä julkaisu ei enää ole aikakautinen
julkaisu. Kustantaja ei siis enää saa huijata lehden tilaajilta ja
lukijoilta vuoden viimeistä numeroa. Uusi koko Lehti ilmestyi aiemmin
B5-koossa (176x250; leikattuna 170x250) ja vuosikertaan kuului
periaatteessa kuusi 32-sivuista numeroa. Viime vuosina kustantaja on
kuitenkin lipsunut tästä, erillisiä numeroita on julkaistu vain viisi.
Vuonna 2012 on ilmoitettu julkaistavan enää neljä numeroa, mutta lehden
koko on suurempi A4 (210x297; leikattuna 210x295) ja sivuluku ainakin
ensimmäisessä numerossa 40. Jos vuosikertaan tulee 160 sivua,
painopinta-alaa on lehtiuudistuksen jälkeen n. 12 prosenttia enemmän. Lehdentekijät vaihtuvat Lehdentekijöistä ja avustajista
on ollut jatkuva pula. Lehden uutena toimitussihteerinä aloitti
helsinkiläinen Suvi Auvinen ja uutena taittajana aloitti porilainen
Sauli Lehtinen. Heidät lehti esittelee sivulla 19. Ulkoasu on minun makuuni hieman
liian rauhaton, mieleen tulee jonkinlainen nuorisolehti. Ulkoasu
kuitenkin menettelee. Väriä on ihan mukavasti. Painovirheitä on vähän. Sisältö vanhaa pyttipannua Uuden numeron sisältö on pettymys, vanhojen asioiden toistelua, kopiointia, vesitettyjä uutisia, jonkinlainen pyttipannu siis. Päätoimittaja Petri Karisman
pääkirjoituksessa elämänkatsomustietoa (ET) kutsutaan uskonnottomien
"omaksi aineeksi". Tästä huolimatta vapaa-ajattelijat tarjoilevat sitä
luterilaisille kristityille, jopa kaikille oppilaille. Juttu Prometheuksen tulta levittämässä
on Suvi Auvisen kooste, joka perustuu yksinomaan protubanien omaan
aineistoon. Uskonnottomien nuorten kesäleirien historia Suomessa ennen
Prometheus-leirejä on unohdettu. Kun kristittyjen aikuistumismenot
kuitenkin mainitaan, olisi ollut reilua myös mainita kristittyjen
leiririppikoulujen tulo Suomeen. Tämä oli kirkolta oivallinen keksintö
kristinuskon ylläpitämiseksi ja levittämiseksi. Oikeita Protu-uutisia ei ole.
Tällainen olisi ollut esimerkiksi Protun kahvila Soihdun tumppaaminen
tammikuussa ja osuuskunta Prafén paneminen selvitystilaan. ET:tä propagoidaan kaikille, nyt myös vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluodon voimin. Onneksi ei näytä siltä, että
luterilaiset pääsevät mellastamaan tässä oppiaineessa. ET ei perustu
kristillisille arvoille eikä sovi kristityille oppilaille.
Imagofasistien käsitys on, että ET:ssä opetettaisiin "kaikkien
hyväksymiä" arvoja. Sellaisia ei ole olemassa. Opetusneuvos Pekka Elon
mielestä täysi valinnaisuus olisi mahdollista kymmenen vuoden
tähtäimellä. Muutos voisi johtaa yhteiseen katsomusaineeseen. Nyt ei näytä tältä. Kaikille
yhteinen, pakollinen katsomusaine olisi pahinta mitä voisi tapahtua
nimenomaan ateistien ja uskonnollisten vähemmistöjen kannalta. Se olisi
paluuta uskonnonvapautta (1923) edeltäneeseen aikaan. Yllättäen Esa Ylikosken arvio kirkkopoliitikko Juha Sihvolan kirjasta Maailmankansalaisen uskonto (Otava, 2011) on monin kohdin osuvasti kriittinen. Ilkka Vuorikuru kirjoittaa
Narinkkatorin kappelista Helsingin Kampissa. Varmaankin hänen
tarkoituksensa on hyvä, mutta "suomalaisen yhteiskunnan sekulaaria
perustaa" ei ole olemassa (vielä). Suomessa on kaksi prosenttijengiä
(valtiokirkkoa), lukuisten kirkollisten ja uskonnollisten toimijoiden
institutionaalista ylivaltaa, paljon kristillistä lainsäädäntöä ym.,
jotka tietysti kernaasti joutavat historian roskatynnyriin. Kampin
kappeli ei tietenkään ole tunnustukseton tila. Luterilaisen kirkon
tehtävänä ei ole rakentaa sellaisia. Kappelin nouseminen kaupungin
kauhistukseksi on ilmaus kirkon taloudellisesta ja poliittisesta
vallasta. Kappeli oli niin kallis hanke, että monet kirkkopoliitikotkin
empivät sen rahoittamista. Järjettömyys voitti, mitä usein tapahtuu
ylenpalttisen rahan oloissa eikä vain kirkoille. Yhdistysuutisia Yhdistysuutisia on julkaistu Helsingin, Kotkan, Luoteis-Lapin ja Lahden yhdistysten kuulumisista. Liiton helsinkiläiseltä Elli
Maria Koskiselta saamasta testamentista kerrotaan (s. 34), mutta sen
suuruus salataan. Testamenttaajan elämästä ei kerrota mitään. Vainajan
hautajaisista kerrotaan, mutta hautauspäivää ei mainita. Hautauspuheen
sisällöstä ei mainita sanaakaan. Saadusta testamentista tiedotettiin tällä sivustolla jo tammikuussa. Kerron vähän lisää Koskisesta.
Elli Maria Koskinen (2.12.1934 Nummi – 17.9.2011 Helsinki) oli
ammatiltaan laboratoriohoitaja. Hän oli 1960-luvulla Suomen eturivin
naisjousiampujia ja hänen seuransa oli Jousiammuntaseura Artemis r.y.
Urheilulähteissä Koskisen nimi kirjoitetaan aina yhdysmerkkiä käyttäen
Elli-Maria, vaikka toisinaan pelkästään Elli Koskinen. Tauluammunnan SM-kilpailuissa
17.–18.8.1963 Artemiksen naisjoukkue (Aino Yrjölä, Tuulikki Valkama ja
Elli-Maria Koskinen) sai hopeaa tuloksella 5724. SM-kilpailuissa 21.–22.8.1965
Helsingin Ruskeasuolla sama joukkue voitti joukkuekultaa tuloksella
6074. Henkilökohtaisesti Koskinen sijoittui kuudenneksi (tulos 1910). Metsästysammunnan
SM-kilpailuissa 20.–21.9.1969 Bembölen metsästysammuntaradalla Oitansin
kartanon alueella, Koskinen tuli naisten vaistoluokassa ensimmäiseksi
tuloksella 397. Vielä Hyvinkäällä 19.–20.9.1970
järjestetyissä metsästysammunnan SM-kilpailuissa Koskinen sai naisten
vaistoluokan pronssia. Tulos oli 387. Helsingin Jousiammuntapiiri
ry:n sihteerinä Koskinen toimi 1964–1966, Artemiksen johtokunnassa
vuodesta 1968 sekä erilaisissa kilpailujen järjestelytehtävissä ja
huoltajana Helsinki-Tallinna -ottelussa 1972. Hän sai Suomen
Jousiampujain Liitto ry:n pronssisen ansiomerkin ja harrasti
jousiammunnan lisäksi polkupyöräilyä ja lentopalloa. Elli Maria Koskisen tuhka on
haudattu Helsingin Malmin hautausmaan muistolehtoon (kortteli 95X).
Alueella on Kurun harmaasta graniitista tehty muuri, johon kiinnitetään
vainajista kertovat, happoteräksestä valmistetut metallilaatat (n. 80
mm x 40 mm x 2 mm). Laatoissa on vainajan nimi sekä syntymä- ja
kuolinaika. Syntymän merkkinä käytetään yleensä asteriskia (*) ja
kuoleman merkkinä latinalaista ristiä, mutta näiden asemesta voidaan
valita myös lyhenteet s. ja k. Tällaisiakin laattoja muurissa on.
Vaikka Koskinen testamenttasi
omaisuutensa Vapaa-ajattelijain liitolle, oli tuskin kristitty ja
hautajaisseremonioista huolehti Prometheus-seremoniat Oy
(Pro-Seremoniat Oy), vapaa-ajattelijat valitsivat Koskisen laattaan
asteriskin ja ristin. Tällainen hämmentää ateistia, sitä on vaikea
ymmärtää. Jostain syystä Koskisen nimikin on kilvessä muodossa Elli
Mari. Jäsenyhdistysluettelo Hyödyllinen liiton
jäsenyhdistysten luettelo on taas julkaistu (s. 39). Luettelo on
kuitenkin puutteellinen ja siinä on useita vanhentuneita tietoja. Kimmo Sundström Lue myös Lehtiarviot [HTML]
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |