|
ELÄMÄNKATSOMUSTIETOA KAIKILLE (6.3.2012) |
Kirjoituksessaan Raimo Toivonen tekee otsikon mukaisen esityksen,
joka on yhdistyksemme kannan vastainen. Yhdistyksemme tavoite on
maallinen valtio, jossa kirkko on erotettu valtiosta ja jossa julkisen
vallan kouluissa ei ole uskonnonopetusta eikä (muunkaanlaista) uskonnon
harjoittamista. Silloin väestörekisterissä ei myöskään ole tietoja
mahdollisista uskonnollisten yhdyskuntien/yhdistysten jäsenyyksistä.
Koulu ja opettajat puolustaisivat maallisuuden ihannetta. Koulussa voisi
olla etiikkaan painottuvaa filosofian opetusta. Nykytilanteessa yhteinen
katsomusopetus olisi vaarassa uskonnollistua luterilaiseksi
uskontotiedoksi, joka siis perustuisi julistukseen, ei tieteeseen. Osatavoitteemme on uskonnon ja elämänkatsomustiedon (ET) opetuksen
tuntimäärien vähentäminen, jolloin toisaalta tulisi pyrkiä ET:n
oppilasmäärän ja opetusryhmien määrän kasvuun. Jouni Luukkainen * * * Erilaisia malleja Uskonnon ja elämänkatsomustiedon (ET) opetuksesta on tarjolla ainakin
seuraavat neljä kokeiltua tai kokeilematonta mallia. Valitaan niistä paras. - Opetetaan kaikille vakaumusryhmille pakollista tunnustuksellista
ev.lut.-uskontoa, niin kuin minulle kansakoulussa aikoinaan. Tämä
vaihtoehto on kokeiltu ja huonoksi havaittu. - Opetetaan uskonnollisille tunnustuksetonta omaa uskontoa ja
uskonnottomille ET:tä. Tämä Erkki Hartikaisen ET-malli vastaa nykyistä
opetuskäytäntöä. Osa vapareista haluaa säilyttää tämän mallin
lisätoivein, että opetettava ET on uskonnottomasti steriiliä, niin kuin
nykyinen laki tavoittelee sen olevan. - Tarjotaan opetettavaksi suurimmat uskonnot erillisinä ja
tunnustuksettomina sekä ET. Kaikki saavat valita joukosta sen yhden ja
ainoan oikean tai saavat valita mukavimman opettajan. Tämä
kompromissivaihtoehto saattaa toteutuessaan haihduttaa uskonnot pois
kouluista. - Opetetaan kaikille vakaumusryhmille ET:tä pakollisena. Uskontoa ei
opeteta ollenkaan. Varmistetaan, että uusimuotoinen ET on
uskonnottomasti steriiliä. Osa vapareista, minä mukaan lukien,
kannatamme tätä uusimuotoista ET -mallia. Erkki Hartikaisen ET-malli Erkki Hartikainen tappeli 1980-luvulla YK:n ihmisoikeuskomiteassa
saakka Suomen kouluihin ET:n uudeksi oppiaineeksi. Näin syntyi malli,
jossa opetetaan sekä ET:tä että uskontoja omissa luokkahuoneissaan
äänieristetyn seinän erottaessa opiskelijaryhmät toisistaan.
Hartikaisen ET-malli oli aikoinaan pitkä harppaus paremman
uskonnonvapauden ja tasa-arvon suuntaan. Hartikainen korostaa, että kirkkoon kuulumattomat koululaiset ovat
erillisessä ET:ssä paremmassa suojassa uskonnolliselta vaikutukselta
kuin yhteisessä uusimuotoisessa ET:ssä. Hartikainen jättää vähemmälle
huomiolle edun siitä, että yhteisessä uusimuotoisessa ET:ssä kirkkoon
kuuluvatkin koululaiset saavat ET:tä eikä ollenkaan uskontoa.
Hartikainen vastustaa uusimuotoista yhteistä ET:tä. Parhaillaan on eri oppiaineiden välinen tuntijako järjestelyssä.
Tuntijako säilynee ET:n ja uskonnon osalta ennallaan ja säilyy vielä
tällä kertaa Hartikaisen mallin mukaisena. Uusimuotoinen ET-malli Puoltamani uusimuotoinen ET-malli olisi seuraava loikka vieläkin
paremman uskonnonvapauden ja tasa-arvon suuntaan. Uskontojen opetus
joutaisi jättää kotien ja uskonnollisten yhdyskuntien huoleksi.
Uskontokiellosta koko tasavallassa ei ole kysymys. Kysymys on muun
ohessa vain uskontokiellosta yleisin varoin ylläpidetyissä kouluissa. Uskonnot ovat kuvitelmia, toiveita, perinteitä ja humpuukia. Uskonto on
koululaisten keskuudessa vastenmielisin ja väheksytyin oppiaine. ET
perustuu testattuun tietoon ja kokemukseen. Jos islamilaisia ja muita halutaan kotouttaa Suomeen, niin se onnistuisi
yhteisluokilla parhaiten. Koko maahantuloikäpolvelle saataisiin muun
ohella tehokkaasti perille viesti, että Suomessa on tyttöjen
sukupuolinen silpominen ja kunniamurhaaminen kielletty, poikien
vähäinenkin silpominen on paheksuttavaa ja autojen polttaminen on
kielletty. Kun lähtömaissa leviäisi tieto, että Suomessa ei opeteta yleisissä
kouluissa islamia eikä muitakaan uskontoja, niin houkutuksia tulla
Suomeen olisi yksi vähemmän. Kunnallisen kouluhallinnon ja kustannusten kannalta uusimuotoinen
ET -malli olisi yksinkertaisempi ja halvempi kuin nykyinen Hartikaisen
ET-malli. Koululaisten karsinointi vakaumusten mukaan eri luokkahuoneisiin on
haitallinen seikka oppimisen ja viihtymisen kannalta. Haluttuun opetusryhmään tai mukavalle opettajalle pääsemiseksi ei
uusimuotoisessa ET-mallissa tarvitsisi vaihtaa rekisteröityä
vakaumusta (erota kirkosta), eikä tarvitsisi neuvotella vanhempien
kanssa. Kirkostaeroamisiällä ei olisi enää tässä yhteydessä merkitystä. Kun joskus kenties siirrytään uusimuotoiseen ET-malliin, niin nykyinen
kissanhännän veto loppuu ja liikenee enemmän resursseja ja mielenkiintoa
nostaa ET:n tasoa. Uusimuotoinen ET-opetus sitten aikanaan lisää
kirkosta eroamista. Jos nykyisiä uskonnon opettajia kelpuutetaan opettamaan uusimuotoista
ET :tä, niin tasa-arvoisuuden vuoksi myös jehovalaisia, juutalaisia ja
islamilaisia opettajia pitää valita opettajiksi ET:hen. Tietenkin
heidänkin tulee pitää uusimuotoinen ET uskonnottomasti steriilinä. Ev.lut kirkkoon kuuluu nyt 77,2 % koko väestöstä. Sirpaleuskontoihin
kuuluu muutama prosentti. Kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien
ulkopuolella on noin 20 %. Nykyiseen ET-opetukseen osallistuu noin 4 %
koululaisista. Tässä on epäsuhta. Se johtuu osin siitä, että kirkon
jäsenet eivät voi mennä ET:hen, mutta ei-jäsenet voivat mennä uskonnon
opetukseen. Se johtuu pieneltä osin myös siitä, että äiti on oikeutettu
päättämään vauvan vakaumuksesta ja naiset ovat useammin kirkon jäseniä
kuin miehet. Kenties kirkon jäsenyys, kirkollisvero ja uskonnon opetus
mielletään jonkinlaiseksi vakuutukseksi tai varotoimeksi siltä varalta,
että jospa sittenkin joitakin jumalia on olemassa. Kenties uskonnollinen
vaihtoehto on helpompi selittää lapsille. Lapsia on helppo höynäyttää.
Epäsuhta jää enemmälti selittämättä. Ruotsireuma Uskonnon poistamisesta ja ET:n pakollistamisesta kaikille seuraisi
tai jatkuisi se ongelma, että uskontoa kuitenkin opetettaisiin ja
tuputettaisiin ikään kuin varkain uusimuotoisessa ET:ssä. Entisiä
uskonnon opettajia saatettaisiin palkata ET:n opettajiksi. Monilla heistä
on raamatullinen lähetyskäsky ja ankarat uskonnolliset uhkat ja velvoitteet
kirkastaa kaikki maailman ihmiset Jeesuksen lapsiksi. Vaarassa on, että
uusimuotoinen ET ei olisikaan uskonnottomasti hygieenistä. Tästä on
Ruotsissa ja muuallakin kokemuksia. Kutsuttakoon tätä ongelmaa
ruotsireumaksi. Se olisi kirkkoväen äärimmäinen keino saada uskontoa
kouluihin. Ruotsireuma on vakavasti otettava ongelma. Minä ymmärrän
Erkki Hartikaisen huolen. Reuma on pitkäaikainen, vaikeasti hoidettava, kivulias ja rampauttava
tauti. Siihen ei soisi kenenkään sairastuvan. Ruotsireuma kuvaa hyvin
ruotsalaista käytäntöä ja suomalaista uskonnollista uhkaa. Esimerkki ruotsalaisreumasta löytyy nykyisestä lähimaastosta. Se löytyy
kirkkoväen toimista muuttaa nykyistä Hartikaisen ET-opetusmallia
uskonnollisempaan suuntaan. Uskonnon opetuksen on valiokuntamietinnön mukaan määrä olla
tunnustuksetonta. Tunnustukseton-nimikkeen mukaan se ei ole uskontoa.
Uskonto-nimikkeen mukaan se on uskontoa, eli tunnustuksellista. Lisäksi
valiokunnan mukaan viime lakimuutos ei tarkoita aiheuttaa muutosta
aikaisempaan (tunnustukselliseen) opetuskäytäntöön. Opetushallituksen
laatimissa opetussuunnitelman perusteissa on uskonnollista ainesta.
Lainsäädännöllinen tilanne on sekava. Siis kirkkoväellä on jonkinlainen
lakiin perustuva rakonen nykyiseen tuputusmalliinsa. Kirkkoväki
hyödyntää sekavuuden ja rakosen ja opettaa tunnustuksellista uskontoa ja
pitää hartauksia. On koulupastoreiksi mainittuja
seurakuntanuorisotyöntekijöitä kytiksessä kouluilla ja muuta. Elämme nyt
tämän näköistä uskonnonvapauden vaihetta. Lääkkeitä ruotsireumaan Kun uusimuotoisessa ET:ssä kiellettäisiin yksiselitteisesti uskonnon
opettaminen ja harjoittaminen yleisissä kouluissa, niin kieltoa
saatettaisiin noudattaa. Suomalaiset ovat lainkuuliaista väkeä.
Järjestyslain 14.1.3 pykälän mukaan koiran ulostetta ei saa jättää
hoidetulla taajama-alueella ympäristöön. Uhkana on rikesakko. Tätäkin
pykälää suomalaiset noudattavat jollain tavalla. Ruotsireuman torjumiseksi pitäisi määritellä, mikä on uskonnon opetusta
ja harjoitusta ja siis kiellettyä yleisissä kouluissa. Ainut, paras ja
samalla huonoin uskonnon harjoittamisen määritelmä on minun kirjassani
"Uskonnonvapauslaki, Hautaustoimilaki, Perusopetuslaki 13 §". Luettelen
siinä 20 uskonnon harjoittamisen tunnusmerkkiä. Jos ne lähes kaikki
toteutuvat, niin kyseessä on uskonnon harjoittaminen. Uskonnot
määrittelin jo edellä lyhyesti. Kun jehovia, islamilaisia, juutalaisia ja ev.luteja sijoitetaan samaan
luokkaan uusimuotoiseen ET:hen, niin he kaikki vahtivat tarkasti, että
luokassa ei opeteta väärää uskontoa. Näin siellä ei onnistuisi minkään
uskonnon opettaminen. Uskonnoton väki saisi tehokkaan apujoukon
valvomaan tulevaisuudessa ET:n uskonnotonta hygieenisyyttä.
Ruotsireumaongelma helpottuisi. Tämän tavoitteen edistäminen
edellyttäisi, että eri vakaumuksia edustavia koululaisia jaettaisiin eri
kouluihin ja eri luokkiin tasaisesti. Samalla lievennettäisiin ongelmia,
jotka aiheutuvat siitä, kun yhdessä koulussa on liikaa esim. islamilaisia. Eri vakaumuksia edustavia vanhempia voisi tulla luokkaan vahtimaan
opetuksen oikeellisuutta. Oppitunnit pitäisi nauhoittaa koululaisen tai
vanhemman vaatimuksesta. Opetuksen lainmukaisuus olisi tarkistettavissa
jälkeen päin. Nauha olisi rajoitetusti julkinen. Oppitunnit ovat
julkisia kaikille ja ovat myös kaikkien nauhoitettavissa (mielellään
vain yksityiseen omaan käyttöön). Opettajaa on mahdollista rangaista virheellisestä aatteellisesta
opetuksesta hallinnollisesti, ankarimmillaan jopa erottamisella.
Tiedossani ei ole, että opettajia olisi tästä syystä rangaistu. En voi hyväksyä uskontotieto-nimikkeen käyttöön ottoa. Siinä on
epäilyttävä uskonto-nimike, jota kirkkoväki on kiusauksessa
tulkitsemaan omaksi edukseen. Uskontotietoa on mahdollista antaa
historian opetuksen yhteydessä. Siellä uskonnollisten perusväittämien
totuudellisuus ja uskonsodat saattaisivat tulla puolueettomasti opetettua. Erkki Hartikaisen hankkima nykyinen ET on toiminut 30 vuotta ja toiminut
varsin hyvin. Olosuhteet ovat muuttuneet. Parempaa on toiveissa.
Ruotsalaisvaara on torjuttavissa. Ylimenovaihe Tässä esitetyt pelot, ongelmat, epäluulot ja kärjistykset pitää käsittää
uusimuotoisen ET:n käyttöön saamista ja käyttöönottovaihetta koskeviksi.
Kun päästään alkuvaiheen yli ja kun väkeä eroaa kirkosta edelleen, niin
kirkkotahon harjoittama uskonnollinen tunkeutuminen kouluihin lievenee. Raimo Toivonen
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |