|
BIOPANKKILAKIEHDOTUKSEN SEURANTAA (6.3.2012) |
Uutisessa Lausuimme taas biopankkilakiehdotuksesta (25.10.2011;
täydennetty 31.12.2011) kerroin yhdistyksemme kirjallisesta lausunnosta
asiaa käsitteleville eduskunnan valiokunnille. Haluamme edistää
biopankkeja erityisesti vaatimalla parannettavaksi alaikäisen
mahdollisuutta edistää omalta osaltaan tutkimusta. Sivistysvaliokunta antoi 28.2.2012 lausuntonsa (SiVL 1/2012 vp)
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Lausuntomme ei näkynyt siinä
mitenkään. Valiokunta oli kyllä pöytäkirjaansa 8.2.2011 merkinnyt
lausuntomme saapuneeksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi 15.2.2012 kirjalliset kommentit
sivistysvaliokunnan saamista kirjallisista lausunnoista, mutta
omasta lausunnostamme se totesi, että sillä ei ole siitä kommenttia. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi 20.2.2012 vastineen valiokunnan
saamista kirjallisista lausunnoista. Tarkastelen lausuntomme
käsittelyä. "Kaikissa lausunnoissa Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n lausuntoa lukuun
ottamatta edellytettiin, että lainsäädännöllä ei aseteta perusteettomia
esteitä tutkimukselle." Tässä ministeriö oli osaltamme väärässä, sillä
vaikka emme tosiaankaan olleet huolestuneita biopankeista kuten jotkut
tutkijat, niin halusimme biopankkien eduksi lakiehdotuksista pois
alaikäisten päätösvallan tarpeettoman rajoittamisen. "Pääkaupunkiseudun ateistit ry on kiinnittänyt erityisesti huomiota
alaikäisen mahdollisuuteen vaikuttaa häntä koskevaan päätöksentekoon."
Ministeriö ei kuitenkaan kerro huoltamme, että keskeisessä
suostumusasiassa alaikäisen oma päätösvalta jäisi biopankkien
suhteen vähemmäksi kuin kuoleman jälkeisen elinluovutuksen suhteen;
ja kuitenkin elinluovutusten osalta alaikäisen (silloisesta hallituksen
esityksestä) kasvanut päätösvalta oli eduskunnan
perustuslakivaliokunnan
vaatima. Nytkin ministeriö vain puolusti hallituksen esitystä. Tosin
ministeriö nyt itse huomasi elinluovutusten osalta seuraavaa:
"Kudoslain 20 §:n ehdotettua muotoilua voisi tarkentaa vastaamaan
biopankkilain 11 §:ään ehdotettua muotoilua." Hyvä niin. Mutta
lausuntomme vaati kuitenkin kudoslain 20 §:n osalta toisessa suhteessa
enemmän. Seuraava johtuu lausunnostamme: "Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö
pahoittelee, että hallituksen esityksen perusteluissa on painovirhe
Aasian vuoden 2003 luonnononnettomuuden kohdalla, oikea vuosiluku on
2004." Vastineensa lopuksi ministeriö toteaa olevansa parhaillaan asettamassa
biopankkilainsäädännön laaja-alaista ohjausryhmää. Yhdistyksemme pitää
myöhemmin tarvittaessa kääntyä ohjausryhmän puoleen, jotta biopankit
eivät
perustuslain vastaisella tavalla sortaisi alaikäisiä. Mutta toivottavasti kuitenkaan perustuslakivaliokunta itse ei unohda
alaikäisen asemaa sen laatiessa biopankeista lausuntonsa sosiaali- ja
terveysvaliokunnalle. Jouni Luukkainen
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |